جمعه 31 فروردین 1403

بلاک چین Quorum برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران قوی‌تر می‌شود

شرکت مالی جی‌پی مورگان چیس در ادامه اقدام‌های قبلی خود در حوزه بلاک چین، اکنون افزونه‌ای برای سیستم‌های مبتنی بر اتریوم ارائه داده که گم‌نامی کاربر را تضمین می‌کند( بلاک چین Quorum)

تیم بلاک چین شرکت جی‌پی مورگان چیس، قابلیت جدیدی را برای تراکنش‌های مالی در بلاک چین‌های مبتنی بر اتریوم ارائه داده که باعث می‌شود میزان پول منتقل شده و فرستنده آن قابل رویت نباشند.

طبق این خبر که به صورت انحصاری در اختیار CoinDesk قرار گرفته، جی‌پی مورگان افزونه‌ای برای پروتکل Zether ایجاد کرده است. Zether نوعی پروتکل رمزی کاملا توزیع شده است که برای پرداخت‌های محرمانه طراحی شده، قابلیت همخوانی با اتریوم و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند را دارد و به گونه‌ای طراحی شده که یک لایه گم‌نامی به تراکنش‌ها اضافه کند. این شرکت مالی نیویورکی، کد افزونه خود را از روز سه شنبه به صورت منبع باز در اختیار همه قرار خواهد داد و به احتمال زیاد از آن در پلتفرم Quorum نیز استفاده خواهد کرد که بلاک چین اختصاصی این شرکت و مبتنی بر اتریوم است.

پروتکل Zether که حاصل همکاری مجموعه‌ای از اساتید دانشگاه (از جمله دن بونه استاد دانشگاه استنفورد) و شرکت‌های مالی است، از اثبات zero knowledge استفاده می‌کند. کاربر با کمک این نوع اثبات، می‌تواند نشان دهد که از یک موضوع محرمانه اطلاع دارد بدون اینکه اطلاعات اضافه‌ای در مورد آن موضوع ارائه دهد.

آلی هریس، مدیر بلاک چین Quorum و استراتژی دارایی‌های رمزی شرکت جی‌پی مورگان در رابطه با این افزونه اینگونه گفته است:

«در پروتکل اصلی Zether، مانده حساب کاربر و مقدار منتقل شده مخفی می‌مانند ولی هویت کاربرها مشخص است. ما این مشکل را حل کرده‌ایم و پروتکلی برای افزونه جدید ایجاد کرده‌ایم که به فرستنده امکان مخفی کردن هویتش را می‌دهد.»

جی‌پی مورگان امسال فعالیت‌های زیادی در زمینه بلاک چین انجام داده است که در میان آن‌ها، خبر راه‌اندازی کوین اختصاصی این شرکت به نام JPCoin سروصدای زیادی به پا کرد.

از دیگر اقدام‌های این شرکت می‌توان به ایجاد شبکه اطلاعات بین‌بانکی (IIN) اشاره کرد که بیش از ۲۲۰ بانک و موسسه مالی در آن عضویت دارند. جی‌پی مورگان همچنین همکاری‌های تنگاتنگی با مایکروسافت آغاز کرده تا بتواند پلتفرم Quorum خود را از طریق سیستم Azure این شرکت به مشتری‌ها ارائه دهد و به تدریج Quorum را به شرکتی مستقل تبدیل کند.

هریس اشاره کرد که سیستم Zether مبتنی بر حساب کاربری است و همین رویکرد در اتریوم هم استفاده می‌شود ولی کلاینت بیت کوین از رویکرد Unspent Transaction Output (UXTO) استفاده می‌کند. رویکرد UXTO در رمزارز zcash نیز کاربرد دارد و مولفه ZKP در نسخه اولیه Quorum نیز مبتنی بر همین رویکرد بوده است.

به این ترتیب، این افزونه می‌تواند به کاربران Quorum و شرکت‌هایی که بلاک چین اختصاصی مبتنی بر اتریوم می‌سازند و حتی کسب و کارهایی که از بلاک چین‌های عمومی مثل اتریوم استفاده می‌کنند نیز مفید باشد.

محرمانه ماندن تمام جنبه‌های تراکنش‌های انجام شده بین بانک و دیگران، می‌تواند برای پروژه‌هایی مثل Komgo فواید زیادی داشته باشد. این پروژه که مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و در حوزه تبادل خرید و فروش انرژی برق فعالیت می‌کند.

هریس در ادامه گفت:

«یکی از هدف‌های ما این است که جامعه کاربران بتوانند اپلیکیشن‌های خود را با کمک زیرساخت Quorum ایجاد کنند و به همین دلیل می‌خواهیم پروژه را به صورت منبع باز در اختیار کل کاربران قرار دهیم تا بتوانند آن را بهبود دهند، تکمیلش کنند و کاربردهای مختلفی برای آن به وجود آورند.»

می‌توان از افزونه جدید برای تقویت Quorum استفاده شود و اگر این اتفاق رخ دهد، گام محکمی برای جدا شدن Quorum از جی‌پی مورگان خواهد بود.

یکی از معایب روش‌های اثبات دانایی صفر این است که قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارند و منجر به کند شدن بلاک چین خواهند شد. ولی هریس در این رابطه گفته است:

«به نظر می‌رسد حجم محاسباتی که برای مخفی کردن هویت کاربران انجام می‌شود، اثر محسوسی روی عملکرد بلاک چین ندارد. تا کنون چند تست مختلف انجام داده‌ایم و از روش‌های متعددی برای بهبود عملکرد استفاده کرده‌ایم. در گزارشی که ارائه خواهیم کرد، جزئیات مربوط به سرعت و عملکرد سیستم را اعلام می‌کنیم.»  

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته