جمعه 31 فروردین 1403

بی‌تأثیر بودن ارزهای دیجیتال در سیاست‌های پولی اتحادیه اروپا

بانک مرکزی اروپا در گزارش جدید خود اعلام کرده که بیت کوین و سایر رمزارزها اهمیت چندانی در اقتصاد این اتحادیه ندارند ولی احتمال ارائه ارز دیجیتال توسط خود این بانک را رد نکرده است.

می‌دانیم که اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا دید مثبتی نسبت به رمزارزها ندارند. بعضی از طرفداران رمزارزها معتقدند بانک‌های مرکزی نگران آسیب دیدن سیستم‌های مالی موجود هستند و برخی دیگر هم فکر می‌کنند این دید منفی در آینده رفع خواهد شد.

با این وجود، گزارشی که بانک مرکزی اروپا به تازگی منتشر کرده است، ارزیابی بسیار منفی‌تر از بازار رمزارز ارائه می‌دهد و در عمل آن را بی‌تاثیر می‌داند.

رمزارز کاربردهای پول را ندارد

یکی از جنبه‌های کلیدی رمزارزها که برای طرفداران آن‌ها جذاب است این است که می‌توان در آینده از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات استفاده کرد و همزمان مزایای بسیار زیاد دیگری نیز به دست آورد.

با این حال، بانک مرکزی اروپا این احتمال را در گزارش جدید خود رد کرده است و اعلام کرده که رمزارزها ارزش اقتصادی واقعی ندارند و سیاست‌های مالی نباید از آن‌ها تأثیر بگیرد.

در این گزارش آمده است:

«دارایی‌های رمزی، کاربردهای پول را ندارند و در شرایط حاضر نمی‌توان اهمیت قابل توجهی برای آن‌ها قائل شد. بنابراین سیاست‌های مالی نباید تحت تأثیر آن‌ها باشند. کم بودن تعداد فروشگاه‌هایی که امکان پرداخت از طریق بیت کوین دارند بسیار بسیار محدود است و این در حالی است که بیت کوین محبوب‌ترین رمزارز موجود به حساب می‌آید.»

علیرغم این اظهارنظر منفی، رمزارزها به تازگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک و آمازون در تلاش هستند رمزارزهای اختصاصی خود را ایجاد کنند و در کنار آن قابلیت کار کردن با ارزهای دیجیتال را به سیستم‌های پرداخت موجود خود اضافه کنند.

ارز دیجیتال تحت نظارت بانک مرکزی اروپا در مقابل رمزارزهای عادی

نکته جالبی در یکی از بخش‌های این گزارش وجود دارد آن هم اینکه احتمال ارائه رمزارز توسط بانک مرکزی رد نشده است:

«دیجیتالی شدن اقتصاد باعث شده حالت‌های کنونی پول برای رفع تمام نیازهای اقتصادی مناسب نباشند. به وجود آمدن دارایی‌های رمزی پاسخی به این نیازهاست و پیشنهاد شده که بانک‌های مرکزی باید از فناوری‌های رمزی برای ایجاد ارزهای دیجیتال استفاده کنند.»

علاوه بر آن، در این گزارش آمده است که هر ارز دیجیتالی که مورد حمایت بانک مرکزی باشد، باید کاملاً کاربرپسند و بدون ریسک باشد تا بتواند نیاز به اقتصادی دیجیتال و بدون ریسک را رفع کند.

در نهایت این گزارش اعلام می‌کند که باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود و قبل از اتخاذ هر تصمیمی باید جنبه‌های مختلف مسئله را در نظر گرفت.

منبع : newsbtc

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته