شنبه 1 اردیبهشت 1403

ارزش و قیمت بیت‌کوین در گروی چه عواملی است؟

ارزش بیت‌کوین و رمزارزها نوسانات متعددی دارند. در ابتدای ورود بیت‌کوین به بازار، ارزش مشخصی برای این رمزارز تعریف نشده بود زیرا هیچ‌کس حاضر به دریافت و خرید آن به ازای مبلغ مشخصی دلار آمریکا نبود. با شروع معاملاتی جزئی به تدریج، قیمتی برای رمزارزهای تازه‌وارد شکل گرفت. شاید باور آن کمی دشوار باشد اما قیمت و ارزش اولیه بیت‌کوین، رقمی حوالی ۶ سنت بود و تا فوریه سال ۲۰۱۱، این رقم به یک دلار هم نمی‌رسید. از فوریه ۲۰۱۳ به بعد، ارزش بیت‌کوین، صعودی پرشتاب را آغاز کرد.  کم‌کم، قیمت بیت‌کوین به هزار دلار رسید. اما چه عوامل و افرادی قیمت و ارزش بیت‌کوین و رمز ارزهای دیگر را تعیین می‌کنند؟

مجموعه‌ای از عوامل متنوع

تعیین ارزش بیت‌کوین به طور دقیق و مشخص در دستان اشخاص یا نهادها نیست. بلکه عوامل متعدد و مختلفی در بازار، سمت و سوی قیمت آن را مشخص می‌کنند. شاخص‌های نشان‌دهنده قیمت بیت‌کوین با جمع‌آوری مجموعه‌ای از اطلاعاتی که قیمت خرید و فروش بیت‌کوین در نقاط مختلف را میانگین‌گیری می‌کنند، نتایج را به نمایش می‌گذارند. ارزش بیت‌کوین تا حد زیادی به نقدینگی هم وابسته است. با وجود ارزهای مهمی چون دلار آمریکا یا پوند انگلستان، معاملاتی در حجمی بسیار وسیع در طول روز صورت می‌گیرد. معاملاتی که تراکنش‌های بیت‌کوینی در مقابل آن هیچ به شمار می‌رود.

در چنین بازار محدودی، هر رویداد و اتفاقی می‌تواند اثرات بسیار قابل‌توجهی روی قیمت بیت‌کوین بگذارد. برای مثال، هر گونه خبری مبنی بر کلاه‌برداری یا سؤاستفاده در بازار رمزارزها روی قیمت ارزهای مختلفی مانند بیت‌کوین اثر خواهد گذاشت و به نوسانات آن دامن خواهد زد.

محدودیت شمار و تعداد بیت‌کوین

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود، قیمت و ارزش بیت‌کوین در نوسان باشد، تعداد محدود این رمزارز در دنیاست. بیت‌کوینی که در دنیا وجود دارد، از طریق ماینینگ یا استخراج به دست می‌آید و برای استخراج آن نیاز به رایانه‌های بسیار قوی، صرف مقدار قابل‌توجهی نیروی برق و زمان زیادی است. بنابراین، هنوز استخراج یا همان ماینینگ بیت‌کوین به طور وسیع و گسترده صورت نمی‌گیرد. در چنین بازاری، توزیع بیت‌کوین هم میان کسانی که با آن سرمایه‌گذاری می‌کنند به طور یکسان و همگن صورت نگرفته است. در نتیجه تعدادی از افراد حاضر در بازار رمزارزها، صاحبان مقادیر زیادی بیت‌کوین هستند و به راحتی می‌توانند کنترل بازار به سمت و سوی مورد علاقه خود را در دست داشته باشند. تاکنون این موضوع به دفعات رخ داده است و کسانی که دارای سرمایه بیشتری در بازار رمزارزها هستند در تعیین نوسانات قیمت بیت‌کوین نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

در آخر

به هر حال برای شروع هر نوع سرمایه‌گذاری باید به خوبی بدانید که ریسک و میزان خطر از دست رفتن و کاهش ارزش سرمایه‌تان به چه شکل است. در بازار پرنوسان رمزارزها هم دقت و احتیاط شرط عقل است. اما به خاطر داشته باشید که این نوسان در سایه نبود قوانین و نظارت‌های مشخص بر بازار رمزارزها باعث می‌شود که سرمایه‌تان بیش از هر بازار دیگری در معرض خطر قرار داشته باشد. پس بهتر است، کسانی که سرمایه اندکی دارند یا به دنبال بهره‌برداری بهتر از حقوق بازنشستگی خود هستند، دور معاملات بیت‌کوینی را خط بکشند.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته