شنبه 1 اردیبهشت 1403

استخراج رمزارز در کشورهای مختلف

همزمان با افزایش شدید قیمت بیت کوین در ماه ژوئن، اقدام دولت ایران برای قطع برق استخراج‌کننده‌های بیت کوین توجه رسانه‌ها را جلب کرد. درحالی‌که قیمت بیت کوین قله‌هایی را فتح می‌کند که از سال ۲۰۱۷ بی‌سابقه‌اند، افزایش نرخ هش نشان می‌دهد که گرایش تازه‌ای به این رمزارز شکل گرفته است. نرخ هش استخراج بیت کوین تا اول جولای از رقم ۶۹ کوئین‌تیلیون هش بر ثانیه عبور کرد.

اقدام مسئولان ایرانی در قطع برق معدن‌کاوهای بیت کوین به ما یادآوری می‌کند که اقدامات تنظیم‌گری همچنان می‌توانند استفاده از رمزارزها را در سرتاسر جهان به‌شدت تحت تاثیر قرار دهند. حوزه استخراج بیت کوین در طول ۲ سال گذشته در محیط سخت و ناخوشایند دنیای رمزارزها به پیشرفت خود ادامه داده است.

قوانین استخراج رمزارز در کشورهای مختلف

براساس آمار سایت Blockchain.com، نرخ هش استخراج بیت کوین در طول ۶ ماه گذشته پیوسته افزایش یافته است.

علیرغم‌ فشارهایی که در برخی از جنبه‌ها وجود دارد، این نشانه‌ها برای اکوسیستم استخراج دل گرم‌کننده هستند. ناپایداری قیمت و تلاش‌های تنظیم‌گری از موانع قابل ملاحظه حوزه استخراج بوده‌اند و حال با توجه به فشار تنظیم‌گری جدید دولت ایران به حوزه استخراج رمزارز، Cointeleraph قصد دارد کشورهای بزرگی که فعالیت زیادی در زمینه استخراج رمزارز دارند و موضع‌شان نسبت به این صنعت نوظهور را بررسی کند.

قوانین استخراج رمزارز در کشورهای مختلف

چین

چین در سال‌های اخیر رابطه کنجکاوی‌برانگیزی با رمزارزها داشته و دولت این کشور موضع سختگیرانه‌ای نسبت به معامله رمزارز اتخاذ کرده است. نهادهای مالی این کشور معامله بیت کوین، عرضه اولیه سکه و فعالیت صرافی‌های رمزارز را ممنوع کرده‌اند.

با وجود این، صنعت استخراج بیت کوین در چین نقش مهمی را در نرخ هش جهانی ایفا می‌کند. طبق گزارش‌ها ۷۰ درصد از بیت کوین‌هایی که هر سال استخراج می‌شوند، از استخرهای استخراج مستقر در چین به‌دست می‌آیند. علاوه بر این، چینی‌ها در استخراج بیت کوین جهانی نیز نیروی غالب هستند. این امر بیش از همه به مقدار زیاد برق تولیدی مازاد این کشور برمی‌گردد. این مسئله بیشتر در استان سیچو آن مشهود است که به‌عنوان پایتخت استخراج بیت کوین در چین شناخته می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهند که برق تولیدی مازاد باعث شده است نیروگاه‌های برق این کشور شرکت‌ها را تشویق کنند که برای بهره‌برداری از انرژی مازاد دست به استخراج رمزارز بزنند.

تصویب پیشنهاد یکی از سازمان‌های دولتی چین برای ممنوعیت کامل استخراج رمزارز که در آوریل ۲۰۱۹ ارائه شد، می‌تواند به غالب بودن این کشور در استخراج بیت کوین پایان دهد.

این اقدام می‌تواند ضربه بزرگی به کشوری بزند که محل استقرار شرکت‌هایی مثل Bitmain، تولیدکننده محبوب‌ترین ماینرهای ASIC در جهان است، شرکتی که امکانات عملیات استخراج خودش را نیز در چین دایر کرده است.

گزارش‌های متعددی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دادند که بسیاری از استخراج‌کننده‌ها در پی فشار فزاینده دولت چین به‌دنبال مزرعه‌های استخراج سازگارتر با محیط زیست در خارج از کشور بودند. از قرار معلوم نگرانی‌های زیست محیطی و عدم درآمدزایی مالیاتی، عوامل اصلی بی‌علاقگی دولت چین به استخراج رمزارز هستند.

روسیه

روسیه در مقایسه با چین رویکرد انعطاف‌پذیرتری نسبت به بیت کوین و رمزارزها دارد. این کشور هنوز موضع قانونی قاطعی برای این حوزه ندارد. در مورد بیت کوین تنظیم گری انجام نشده است اما استفاده از آن برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات غیرقانونی است. البته اگر بر طبق پیش‌بینی‌ها لایحه دارایی‌های مالی دیجیتال در تابستان ۲۰۱۹ اجرایی شود، این وضعیت نیز تغییر می‌کند.

تاکنون و با وجود عوامل مثبت آب‌وهوای سرد و برق ارزان استخراج رمزارز در این کشور ادامه داشته است. با این حال گزارشی در ماه ژوئن حاکی از این بود که ممکن است استخراج‌کننده‌های رمزارز در آینده با جریمه‌هایی مواجه شوند.

آناتولی آکساکوف (Anatoly Aksakove)، رئیس کمیته بازارهای مالی دومای دولتی به رسانه محلی TASS گفته بود که رمزارزهای ایجاد شده در بلاک چین‌های باز غیرقانونی هستند. آکساکوف در عین حال تاکید کرده بود که اگر بیت کوین خارج از این کشور خریداری شده یا به‌دست آمده باشد، نگهداری آن غیرقانونی نیست.

ایران

همان‌طور که اوایل هفته اعلام شد، دولت ایران به‌دلیل افزایش شدید مصرف برق در ماه گذشته، موضع سختگیرانه‌ای را نسبت به صنعت استخراج رمزارز در این کشور اتخاذ کرده است. وزارت نیروی ایران معتقد است فعالیت‌های استخراج عامل افزایش غیرعادی و ۷ درصدی مصرف برق و فشار بیش‌ازحد به شبکه برق این کشور هستند و از این رو قصد دارد تا زمانی‌که تعرفه‌های انرژی جدید تصویب نشده‌اند، برق استخراج‌کننده‌های رمزارز را قطع کند.

مردم ایران در حال حاضر از یارانه‌های دولت در حوزه انرژی بهره می‌برند و دولت ایران فاصله بین مبلغ قبض مصرف‌کننده‌ها و هزینه‌های واقعی برق را می‌پردازد. این شرایط، محیط مطلوبی را برای استخراج‌کننده‌های رمزارز فراهم کرده است. پس از آنکه در سپتامبر ۲۰۱۸ چند اداره دولتی ایران به‌طور رسمی استخراج رمزارز را به‌عنوان صنعتی قانونی در این کشور پذیرفتند، اکوسیستم استخراج از دیدگاه تنظیم‌گری برچسب تاییدی دریافت کرد. پیش‌بینی می‌شود که چارچوب‌های قانونی و تنظیم‌گری رسمی به این حوزه سر و سامان بدهند.

با توجه به افزایش فعالیت‌های استخراج و سودآوری آن در ایران، همایون حائری، معاون وزیر نیروی ایران، ژوئن ۲۰۱۹ پیشنهاد داد که تعرفه برق مصرفی برای فعالیت‌های استخراج با تعرفه انرژی صادراتی یکسان شود. با وجود اظهار نظرهای مثبتی که در انتهای سال ۲۰۱۸ شنیده شد، فعالان حوزه استخراج رمزارز ایران باید تا زمانی‌که دولت تعرفه‌های جدید برق را تصویب کند، چند ماه را با عدم قطعیت بگذرانند. درحالی‌که تحریم‌های اقتصادی توانایی ایران برای تجارت با جامعه جهانی را مختل کرده‌اند و این کشور نیم‌نگاهی به رمزارزها برای دور زدن این تحریم‌ها داشته است، این اتفاق می‌تواند به ضرر این کشور باشد.

کانادا

کانادا خود را به‌عنوان کشوری دوست‌دار رمزارز معرفی کرده که فرصت‌هایی را برای فعالیت‌های استخراج رمزارز فراهم می‌کند. این کشور بیت کوین را به‌عنوان یک کالا طبقه‌بندی کرده است که باعث می‌شود کاربران بسته به نحوه به‌دست آوردن و استفاده از این رمزارز مشمول پرداخت مالیات شوند. اگر فردی کانادایی بیت کوین را به‌عنوان درآمد دریافت کند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می‌شود و اگر بیت کوین را به‌عنوان دارایی سرمایه‌گذاری نگهداری کند، مشمول پرداخت مالیات بر سود سرمایه می‌شود.

همان‌طور که سلوا اوزلی (Selva Ozelli)، یکی از مفسران Cointeleraph سال گذشته در مطلبی تخصصی مطرح کرد، استخراج رمزارز نیز در صورتی‌که به‌عنوان کسب‌وکار باشد، مشمول مالیات می‌شود اما اگر به‌عنوان سرگرمی شخصی انجام شود، مشمول مالیات نیست. درحالی‌که معامله و استفاده از رمزارزها در کانادا پذیرفته‌شده اما در عین حال کنترل‌شده است، حوزه استخراج پیشرفت بسیار بیشتری از این موارد داشته است.

از عوامل محرک اصلی این پیشرفت می‌توان به تلاش‌های شرکت برق Hydro-Québec و Régie de l’énergie، تنظیم‌گر انرژی دولت کانادا اشاره کرد. دولت استانی کبک در ماه می ۲۰۱۸ محدودیت میزان فروش انرژی به استخراج‌کننده‌های رمزارز را لغو کرد. در آن زمان بیش از ۱۰۰ کسب‌وکار استخراج بالقوه درخواست کرده بودند از Hydro-Québec برق خریداری کنند که در مجموع مصرف انرژی آن‌ها بیش از ۱۰ تراوات ساعت بود. Hydro-Québec بیش از ۶۰ نیروگاه برق آبی دارد که در آن زمان حدود ۱۳ تراوات ساعت برق مازاد تولید می‌کردند.

Hydro-Québec در ژوئن ۲۰۱۸ قوانینی وضع کرد که شرکت‌های استخراج رمزارز متقاضی را ملزم می‌کرد برای خرید برق در مناقصه شرکت کنند. این شرکت‌ها باید همراه درخواست‌هایشان طرح کسب‌وکاری ارائه می‌کردند که مشخص می‌کرد فعالیت‌هایشان چه شغل‌هایی ایجاد می‌کند و چقدر روی آن سرمایه‌گذاری خواهد شد. در این قوانین به Hydro-Québec اجازه داده شده بود هنگام افزایش تقاضای انرژی در استان، اقدام به کاهش بار فعالیت‌های استخراج کند.

این تامین‌کننده انرژی در عرض چند ماه مجبور شد به‌دلیل حجم زیاد تقاضاهای صنعت که از تولید برق در آن زمان بیشتر بود، پردازش درخواست‌های استخراج‌کننده‌ها را متوقف کند. Régie de l’énergie در ماه آوریل قوانین جدیدی را برای این بخش ارائه کرد که به فرایند دسترسی استخراج‌کننده‌های رمزارز سامان می‌داد.

به Hydro-Québec دستور داده شد، علاوه بر ۱۵۸ مگاواتی که برای مشتریان فعلی خود انرژی تامین می‌کند، ۳۰۰ مگاوات دیگر نیز به صنعت بلاک چین اختصاص دهد. توزیع‌کنندگان برق شهری نیز ۲۱۰ مگاوات انرژی برای این صنعت تامین می‌کنند. شرکت‌های استخراج به‌منظور دستیابی به این انرژی باید در یک فرایند انتخاب پذیرفته می‌شدند. شغل‌های ایجادشده، دستمزد این شغل‌ها، ارزش سرمایه‌گذاری و همچنین بازیابی حرارتی ملاک‌های اصلی انتخاب بودند.

جمهوری چک و ایسلند

اشاره به جمهوری چک از این جهت اهمیت دارد که محل استقرار Slushpool، یکی از بزرگ‌ترین استخرهای استخراج در جهان است که ۷.۵ درصد از کل توزیع نرخ هش به آن تعلق دارد. این کشور اروپایی موضع تنظیم‌گری تقریبا آسان‌گیرانه‌ای نسبت به بیت کوین و در سطح گسترده‌تر رمزارزها دارد. دولت چک بیت کوین را پول قانونی به حساب نمی‌آورد و آن را به‌عنوان دارایی ناملموس طبقه‌بندی می‌کند.

با توجه به آب‌وهوای سرد و وفور منابع انرژی تجدیدپذیر در ایسلند، این کشور نیز به قطبی برای استخراج رمزارز تبدیل شده است. در فوریه ۲۰۱۸ تخمین زده شد که مصرف برق صنعت استخراج رمزارز در ایسلند از مصرف برق خانگی پیشی می‌گیرد. در آن زمان گزارش شد که Genesis Mining بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در این کشور است.

ایالات متحده

فرهنگ استخراج رمزارز در آمریکا نیز تثبیت‌شده است که ریشه در رویکرد تنظیم‌گری واقع‌بینانه این کشور دارد. کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) در سپتامبر ۲۰۱۵، بیت کوین را به‌عنوان کالا طبقه‌بندی کرد و همچنان با همان دیدگاه با آن برخورد می‌کند. در این کشور محدودیت خاصی برای فعالیت‌های استخراج وجود ندارد، اگرچه چند ایالات رویکردهای متفاوتی را در برخورد با رمزارزها اتخاذ کرده‌اند.

شهر پیتزبورگ در نیویورک تنها شهر آمریکاست که به‌صورت رسمی استخراج رمزارز را ممنوع کرده است. این اتفاق زمانی روی داد که ساکنان این شهر از افزایش مبلغ قبض‌های برق در نتیجه استخراج بیت کوین در این منطقه شکایت کردند. این شهر در نزدیکی یک نیروگاه برق آبی قرار دارد که برق ارزان ارائه می‌کند. در ماه مارس سال گذشته، بزرگ‌ترین استخراج‌کننده این شهر ۱۰ درصد از ۱۰۴ مگاوات ساعت منابع برق این شهر را استفاده کرده بود. درنتیجه شورای شهر پیتزبورگ استخراج رمزارز را به مدت ۱۸ ماه ممنوع کرد.

گزارشی که سال گذشته Crescent Electric Supply Company منتشر کرد، هزینه استخراج ۱ بیت کوین را در مقایسه با هزینه برق در ایالت‌های مختلف آمریکا نشان می‌داد. در این گزارش لوئیزیانا به‌عنوان ارزان‌ترین نقطه برای استخراج بیت کوین شناخته شده بود و پس از آن آیداهو، واشنگتن، تنسی و آرکانزا قرار داشتند. GigaWatt، بزرگ‌ترین مزرعه استخراج ایالات متحده در واشنگتن قرار دارد.

پدیده‌ای جهانی

کشورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فعالیت استخراج قابل ملاحظه‌ای دارند اما حقیقت این است که استخراج رمزارز به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است. عامل اصلی در تعیین مکان مزرعه‌های استخراج بزرگ، در دسترس بودن منابع برق مقرون‌به‌صرفه است و بعد از آن آب‌وهوا نیز عامل موثری است. کشورهای اروپایی و نقاطی مثل کانادا از مزیت قرار گرفتن در محیط سرد برخوردارند که خنک‌سازی تجهیزات را آسان می‌کند.

با رشد استخرهای استخراج، بر مبنای ماهیت استخراج بیت کوین، استخراج به توان بیشتری نیاز خواهد داشت. با ایجاد هر ۲۰۱۶ بلاک، دشواری استخراج دوباره تنظیم می‌شود تا اطمینان حاصل شود که استخراج هر بلاک حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. این مسئله یعنی به‌طور بالقوه با گذشت زمان و با افزایش تعداد استخراج‌کننده‌هایی که برای راستی‌آزمایی تراکنش‌ها و دریافت بیت کوین به‌عنوان پاداش استخراج یک بلاک رقابت می‌کنند، انرژی بیشتری برای استخراج صرف خواهد شد.

مطالعه‌ای در اواخر سال ۲۰۱۸ نشان می‌داد که مجموع مصرف برق استخراج رمزارز در جهان از مصرف برق استخراج مواد معدنی عبور کرده است. این حقیقت در دو سال گذشته انتقادهای شدیدی را به همراه داشته است. گزارش دیگری که در ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد و نشان می‌داد برق ۷۴ درصد از فعالیت‌های استخراج بیت کوین از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود، این نگرانی‌ها را تا حدی برطرف کرد. در هر صورت این موضوع همچنان بحث‌برانگیز خواهد ماند و بدون شک همچنان دغدغه استخراج‌کننده‌های رمزارز در سرتاسر جهان خواهد بود.

منبع : cointelegraph

بیشتر بخوانید

استخراج رمزارز ممنوع شد!

به گزارش سکه نیوز و به نقل از ایسنا، حسن روحانی در جلسه امروز (چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰) بیان کرد در موضوع قطعی برق...

کشف ۲۷ دستگاه ماینر در یک مرغداری در استان یزد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشکذر اعلام کرد که ۲۷ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در یکی از واحد های مرغداری این شهرستان کشف شده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته