جمعه 31 فروردین 1403

تأثیرات بیت‌کوین بر اقتصاد جهانی

تأثیرات بیت‌کوین بر اقتصاد جهانی را نمی توان دست کم گرفت، در مدت کوتاهی که رمزارزها از جمله بیت‌کوین پا به دنیای اقتصاد گذاشته‌اند، حرف و حدیث‌های بسیار متنوع و مختلفی درباره آنها مطرح شده است. تعداد زیادی از استارتاپ‌ها در پی انجام پروژه‌هایی با محوریت بلاک‌چین هستند، سرمایه‌گذاران در عرصه‌های مختلف به فکر استفاده از بیت‌کوین افتاده‌اند و توجه زیادی به سمت این فناوری تازه معطوف شده است. اما تأثیرات بیت‌کوین بر اقتصاد چگونه نمود پیدا می‌کند؟

حذف واسطه‌ها از معاملات گوناگون

یکی از نخستین کاربردهای بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر در حذف واسطه‌ها و دلالان از معاملات مختلف است. واسطه‌های رسمی و غیررسمی در انجام معاملات بیت‌کوینی حضوری نخواهند داشت. برای مثال، اگر قرار باشد معامله‌ای بین‌المللی در دو نقطه مختلف جهان صورت بگیرد، دیگر نیازی به وجود واسطه‌هایی مانند مؤسسات مالی و بانک‌ها برای پرداخت و تبادل ارز نخواهد بود. البته این کاربرد بلاک‌چین و رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، نگرانی عظیمی برای بانک‌ها به وجود آورده است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد، تصویب و تنظیم قوانینی برای نظارت بر فعالیت‌های بین‌المللی از طریق بیت‌کوین و رمز ارزهای دیگر کمی دشوار است.

کنار زدن دلار از یکه‌تازی در بازارهای مختلف

نقشی که دلار در معاملات بازارهای جهانی ایفا می‌کند بسیار پررنگ است. با وجود این ارز در بازارهای مختلف، آمریکا توانایی بالایی در اعمال قدرت و انجام اقداماتی نظیر تحریم اقتصادی دارد. اما اگر رمزارزهایی مانند بیت‌کوین به میان بیایند، این انحصار و یکه‌تازی قدرت در تجارت و فعالیت‌های اقتصادی از دلار آمریکا گرفته خواهد شد. با وجود رمزارزها، کشورهای دیگر می‌توانند به معاملات در سطح بین‌المللی بپردازند و خود را از سیاست‌های آمریکا نجات بدهند. برای مثال، کشور ونزوئلا از رمزارزهایی مانند بیت‌کوین استقبال خوبی به عمل آورده است.

دشواری در قانونمند کردن عملیات رمزارزها

طبیعت فعالیت بلاک‌چین و رمزارزها در ناشناس بودن است. غیرمتمرکز بودن این سیستم هم تا حد زیادی مانع از قانونمند کردن آن می‌شود. به همین دلیل، منتقدان بسیاری استفاده رسمی و گسترده از رمزارزها را کار درستی نمی‌دانند. برخی منتقدان هم از امکان استفاده گروه‌های مجرمی مانند تروریست‌ها از سیستم بلاک‌چین می‌گویند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد، امکان پولشویی از طریق رمزارزها هم گزینه‌ای نگران‌کننده است.

افزایش معاملات بین‌المللی

در حدود دو هزار میلیارد نفر در سراسر دنیا فاقد حساب بانکی هستند. در بسیاری از کشورهای جهان هنوز برای معاملات مختلف از کارت‌های اعتباری استفاده نمی‌شود. حال اگر استفاده از بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر رواج پیدا کند، بسیاری از کشورهایی که چندان پیشرفته نیستند و از امکانات تجاری و اقتصادی خوبی در معاملات بهره‌مند نبوده‌اند، فرصت ایجاد ارتباط با دنیا را پیدا خواهند کرد. با وجود بیت‌کوین و رمزارزها ، فرصت مشارکت اقلیت‌ها و کشورهایی که دست‌شان از بازارهای جهانی کوتاه است به خوبی فراهم خواهد شد. یکی از مصادیق این فایده، امکان ارسال پول مهاجران برای خانواده‌های خود در کشورهایی خواهد بود که نمی‌توانند از سیستم‌های پرداخت مالی بین‌المللی بهره‌مند شوند.

همان‌طور که گفته شد، رمز ارزها سراسر فایده و فرصت نیستند. بلکه پیچیدگی‌هایی هم در ساز و کار استفاده از آنها وجود دارد. فرصت‌ها و تهدیدهای این فناوری جدید در مصالحه‌ای هوشمندانه می‌توانند به نفع تمام دنیا باشند.

منبع : cintjournal 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته