سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

آینده دیفای و تاثیر آن بر بانکداری سنتی چگونه خواهد بود؟

آینده امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) یکی از داغترین موضوعات مربوط به بلاک چین در سال گذشته بوده است. اما سوال اصلی این است که معنای آن در بانکداری سنتی و دنیای امور مالی متمرکز چیست؟ آیا دیفای جایگزین امور مالی متمرکز خواهد بود؟ رگولاتور ها باید چگونه واکنش نشان دهند؟ یک هیئت متشکل از متخصصین صنعت و رگولاتور ها این موضوعات را بررسی کرده اند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از فورکست، هیئتی از متخصصان این صنعت سعی كردند به این سوالات در یک اجلاس جهانی كه توسط بانك تسویه حسابهای بین المللی ترتیب داده شده است، پاسخ دهند.


بلاک چین چیست؟


جوزف لوبین، مدیر عامل و بنیانگذار ConsenSys ، یک شرکت فناوری نرم افزار بلاک چین مستقر در نیویورک، گفت: «دیفای و فناوری های زیربنایی آن در حال تغییر اساسی و پارادایمی در نحوه ساختار سیستم های ما در سطح جهانی است.»

لوبین، که در بحث «سیفای به دیفای: آیا می توان امور مالی جهانی را بازسازی یا نوسازی كرد» واقع در اجلاس نوآوری 2021 بانک تسویه حساب های بین المللی حضور داشت گفت: «دیفای در حال ساخت مراحل اولیه زیرساخت های مالی جهانی یکپارچه است.»

لوبین، که همچنین یکی از بنیانگذاران اتریوم است، گفت: «سیاره ما به طور فزاینده ای به سیستم های اشتراکی در سراسر کشور ها نیاز دارد که بر روی آنها، شرکت های موجود در آن کشورها و همچنین دولت های ملی بتوانند تراکنش و معامله کنند.»

لوبین گفت، جامعه در حال تکامل از آنالوگ به دیجیتال است، جایی که عناصری مانند پول، ابزارهای مالی، هویت، هنر و حاکمیت کاملاً در نرم افزار ها تحقق می یابند. وی افزود: «دیجیتالی کردن باعث استاندارد سازی و رعایت خودکار اصول می شود، همچنین توکنیزه کردن منجر به بر طرف کردن اصطکاک رویه های فعلی می شود.»

اپلیکیشن های دیفای که خدمات مالی را مستقیماً به افراد ارائه می دهند، در حال افزایش هستند. برخلاف امور مالی سنتی که به واسطه هایی مانند بانک ها نیاز دارد، تراکنش های دیفای بدون نیاز به واسطه و با استفاده از قراردادهای هوشمند اداره می شود.

پروتکل های مالی غیرمتمرکز برای طیف گسترده ای از خدمات مالی، مانند وام دادن، وام گرفتن، سود حساب های پس انداز، عرضه دارایی، معاملات و بیمه در حال حاضر در دست ساخت هستند. این برنامه ها همچنین می توانند ایجاد سریع سیستم های با توانایی بیشتری را فراهم کنند.

یکی دیگر از اعضای هیئت، دیوید پوت، مدیر عامل «سنتر» شرکتی که در پشت USD Coin (USDC) قرار دارد، همگرایی امور مالی غیرمتمرکز و متمرکز را اجتناب ناپذیر می داند.

پوت گفت: «همانطور كه دیفای در این مرحله اولیه همچنان در حال پیشرفت است، نادیده گرفتن پتانسیل باورنكردنی آن توسط دنیای مالی متمركز غیرممكن خواهد بود.»

سکه سنتر (USDC)، یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا، دومین استیبل کوین جهان از نظر سرمایه بازار است. اکثریت قریب به اتفاق پروتکل های دیفای و استیبل کوین ها بر روی اتریوم کار می کنند و ارزش کل قفل شده در پروتکل های دیفای تا زمان انتشار این مطلب از 39 میلیارد دلار گذشته است.

فرصت ها زیاد است، اما خطراتی وجود دارد

فرصت های موجود در دیفای بسیار زیاد است اما خطراتی را به همراه دارد. پوت گفت: «خطر از دست دادن اصول، آسیب به فناوری، برخی افراد ناخواسته در فضای دیفای کارهایی را انجام می دهند که قابل پیگرد نیستند و پس از آن هیچ نهادی برای بررسی وجود نخواهد داشت. به عنوان یک صنعت، ما باید با هم مشارکت و با نهادهای رگولاتوری همکاری کنیم.»

یکی دیگر از اعضای هیئت، هستر پیرس، عضو کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) گفت: «دیفای می تواند با دور شدن از نقاط بالقوه متمرکز بر عدم موفقیت به سمت یک رویکرد توزیع شده حرکت کند، و به مقاومت بازارهای مالی کمک کند. این نکته بسیار مهم است.»

پیرس گفت: «بسیاری از آنچه در دیفای اتفاق می افتد واقعاً خارج از حوزه اختیارات SEC است، زیرا بسیاری از آنها مربوط به عملکردهای مشابه بانکداری هستند تا عملکرد های مشابه اوراق بهادار. در این مرحله به عنوان رگولاتور، ما در حال مشاهده آنچه اتفاق می افتد هستیم، و من فکر می کنم هر نوع تغییر عمده در سیستم مالی بسیار طولانی خواهد بود.»

«تا زمانی که مردم در حال ساخت چیز هایی مشابه اوراق بهادار یا کارهایی مشابه مدیریت دارایی هستند، این امر در حوزه اختیار ما قرار خواهد گرفت. بنابراین مردم را تشویق می کنم که به پیامد های احتمالی اوراق بهادار فکر کنند.»

«اگر شما به نوعی صرافی غیرمتمرکز یا بازارگردان خودتان را راه اندازی کرده اید که در حال معامله اوراق بهادار است، پس باید در مورد عواقب آن فکر کنید. اکنون این امر انواع چالش های جالب را به عنوان یک رگولاتور برای ما ایجاد می کند زیرا ما عادت کرده ایم که با یک طرف قرارداد متمرکز روبرو شویم.»

پیرس یک دوره سه ساله «پناهگاه امن» را برای فروش توکن ها پیشنهاد کرده است تا به کارآفرینان رمزارز اجازه ایجاد شبکه های خود را بدون ترس از اجرای قوانین اوراق بهادار دهد. پیرس گفت که امیدوار است پیشنهاد خود را به ریاست جدید SEC ارائه دهد و وی را مجاب به دنبال کردن آن کند. وی گفت: «اگر اینگونه نباشد، اما فکر می کنم که باید برای افرادی که سعی در توسعه این شبکه ها دارند، وضوح و شفافیت بیشتری ایجاد کنیم.»

پیرس فکر نمی کند با توجه به اینکه کشورهای مختلف فلسفه های مختلفی نسبت به مقررات دارند، یکنواختی در مقررات بین المللی برقرار شود. وی گفت: «به طور كلی، جایی كه بیشترین سود بین المللی در آن است عبارت است از، یادگیری از یكدیگر و به اشتراک گذاشتن ایده هایی در مورد نحوه برخورد با برخی از این چالش های رگولاتوری.»

پیرس گفت: «ما می توانیم از محدودیت های قلمرو قدرت خود آگاه باشیم، کاری که صادقانه بگویم، SEC همیشه در آن به خوبی عمل نکرده است. ما همچنین می توانیم کاری را انجام دهیم که SEC در زمینه های دیگر انجام داده است، یعنی اجازه رعایت موارد جایگزین تا اگر بازیگران مطابق با قوانین كشور خود هستند و این قوانین دارای هدف نهایی مشترک با ما باشد، ما از آن دفاع کنیم.»

اعضای این هیئت همچنین می گویند که دولت ها باید مراقب باشند که این نوآوری را خفه نکنند و به لزوم هماهنگی رگولاتوری توجه کنند.

شیلا وارن، رئیس بلاک چین و سیاست داده ها و عضو کمیته اجرایی در مجمع جهانی اقتصاد، گفت: «هماهنگی بین المللی و همکاری چند ذینفع بسیار مهم است. خطر از هم گسیختگی رگولاتوری وجود دارد و ما قبلاً برخی از این موارد را در فضای ارزهای دیجیتال دیده ایم.»

لوبین افزود: «رگولاتور ها باید به دنبال تنظیم كاربرد فناوری ها باشند، نه خود فناوری. توجه به این نکته مهم است که این فناوری ها به طور پیش فرض سعی در طراحی پروتکل هایی دارند که اساساً خودشان پلیس هستند.»

پوت از سنتر، از اداره نظارت بر ارز ایالات متحده (OCC) به دلیل اجازه بیشتر به موسسات مالی برای کار با ارزهای دیجیتال تقدیر کرد. در ماه ژانویه، OCC راهنمایی صادر کرد که به بانک های رسمی فدرال اجازه می دهد در بلاک چین ها شرکت کنند و از استیبل کوین ها برای فعالیت های پرداختی استفاده کنند.

پوت گفت: «راه اندازی بلاک چین های عمومی و استفاده از استیبل کوین ها راهی عالی برای تسهیل آنچه فکر می کنم فرصتی عظیم برای تجارت بانکی سنتی در تقاطع امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز باشد خواهد بود.»

پوت گفت: «آنچه در بلاک چین و در امور مالی غیرمتمرکز اتفاق می افتد، یک پدیده جهانی است. این روند کند نخواهد شد و ما نیاز داریم که جامعه رگولاتوری با هم همکاری کنند تا بتوانند از برنامه های کاربردی که امروز همه ما درگیر آنها هستیم، به ایمن ترین صورت ممکن بهره ببرند.»

کد خبر 1400010506MGMMMH

مطالب مرتبط:

دیفای عصر طلایی جدیدی را در صنعت فیلم رقم می‌زند؟

دیفای و امور مالی سنتی چگونه قابل ادغام هستند؟

دیفای قانون ناپذیر

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته