جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

دش یک بلاک چین منبع باز و ارز دیجیتال است که بر ارائه یک شبکه پرداخت جهانی سریع، ارزان و غیرمتمرکز تمرکز دارد. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com شما را با ارز دیجیتال دش آشنا می کنیم.

طبق وایت پیپر این پروژه، دش با ایجاد حریم خصوصی قوی تر و معاملات سریعتر به دنبال بهبود بیت کوین است.

DASH، که نام آن از digital cash ناشی می شود، در ژانویه 2014 به عنوان یک فورک لایت کوین (LTC) راه اندازی شد. از زمان شروع به کار، دش شامل ویژگی هایی مانند یک شبکه دو لایه با نود های تشویقی، از جمله مسترنود ها و حاکمیت پروژه غیرمتمرکز بوده است که امکان پرداخت فوری تسویه حساب را فراهم می کند. قابلیت InstantSend باعث انجام فوری پرداخت ها می شود. ChainLocks باعث می شود بلاک چین دش تغییرناپذیر شود. و PrivateSend که حریم خصوصی اختیاری دیگری را برای تراکنش ها ارائه می دهد.

بنیانگذاران دش چه کسانی هستند؟

دش توسط توسعه دهندگان نرم افزار «ایوان دافیلد» و «کایل هگن» تاسیس شد. این پروژه در ابتدا «ایکس کوین» نام داشت که دو هفته بعد نام آن را به «دارک کوین» تغییر دادند تا اینکه در مارس 2015 مجدداً به دش تغییر نام داد.

قبل از راه اندازی دش، دافیلد یک توسعه دهنده نرم افزار با تجربه در امور مالی بود، از زمان کار در گروه Hawk، او چندین الگوریتم یادگیری ماشین و موتور های جستجو را توسعه داده است. او اولین بار در سال 2012 از دش به عنوان راهی برای افزودن ناشناسی بیشتر به بیت کوین تصور کرد، از این رو، در ابتدا آن را دارک کوین می نامیدند.

دافیلد ادعا کرده است که او این پروژه را به عنوان یک سرگرمی شروع کرده و فقط در یک آخر هفته کدگذاری کرده است.

دافیلد به عنوان مدیر عامل شرکت «دش کر گروپ» که از توسعه مداوم، ادغام ها و سایر فعالیت های دش پشتیبانی می کند تا دسامبر 2017 خدمت کرد تا زمانی که برای تمرکز بر سایر اقدامات استراتژیک از سمت خود کناره گیری کرد.

هگن نویسنده وایت پیپر اصلی دارک کوین در کنار دافیلد است. با این حال، او پروژه را در اوایل دسامبر 2014 ترک کرد.

 

چه چیزی دش را منحصر به فرد می کند؟

بر اساس وب سایت آن، هدف دش، کاربرپسندترین و مقیاس پذیرترین ارز دیجیتال در جهان برای پرداخت ها است.

برای دستیابی به این مهم، پروژه به شبکه ای از مسترنود ها متکی است، که سرورهایی هستند که توسط تضمین های موجود در دش پشتیبانی می شوند و برای ارائه خدمات پیشرفته به طور ایمن و حاکمیت بر سیستم پیشنهادی دش طراحی شده اند. در ازای دریافت بخشی از پاداش های بلوک، مسترنود ها لایه دوم خدمات را به شبکه ارائه می دهند.

آنها عملکردهایی مانند InstantSend ، PrivateSend و ChainLocks را تسهیل می کنند.

دش برای هر یک از کاربران و موسسات از جمله بازرگانان، خدمات مالی، تریدر ها و افرادی که نیاز به ارسال حواله های بین المللی دارند به بازار عرضه می شود. در اکتبر سال 2020، گروه دش کر گزارش داد که اهداف استراتژیک آنها با ساخت اکوسیستم و برند، و همچنین اطمینان از رضایت کاربران و توسعه فناوری در پشت این شبکه، به جلو حرکت می کند.

سیستم حاکمیتی دش یا خزانه، 10 درصد از پاداش های بلوکی را برای توسعه پروژه به صورت رقابتی و غیرمتمرکز توزیع می کند. این امر باعث به وجود آمدن بسیاری از سازمان ها از جمله «گروه دش کر» شده است. به علاوه، «بنیاد دش» که به گسترش پذیرش دش، دریافت کمک و تبلیغ عضویت سازمانی یا انفرادی می پردازد.

چند سکه دش (DASH) در گردش وجود دارد؟

حداکثر تعداد توکن های دش قابل عرضه 18،921،005 است. با این حال، این رقم در نهایت به چگونگی تصمیم گیری حاکمیت برای تخصیص 10 درصد پاداش بلوکی اختصاص یافته به اهداف مربوط به بودجه بستگی دارد. اگر هیچ یک از اینها اختصاص داده نشود، فقط 17،742،696 DASH منتشر می شود. توکن های دش جدید از طریق یک الگوریتم استخراج اثبات کار ایجاد می شوند که در آن، نرخ انتشار توکن در هر 210240 بلوک یا تقریباً هر 383 روز، یک چهاردهم یا تقریباً 7 درصد کاهش می یابد.

تقریباً 45 درصد از دش های جدید به ماینرها، 45 درصد به مسترنود ها و 10 درصد برای تأمین بودجه پیشنهادهای آینده تعلق می گیرد. در آگوست سال 2020، پیشنهادی تصویب شد که پس از اعمال، نسبت سکه های اعطا شده به ماینرها و مسترنودها ها از 50/50 به 40/60 تغییر می کند.

در 48 ساعت اول راه اندازی دش، تقریباً 2 میلیون سکه استخراج شد که به میزان قابل توجهی بیش حد انتظار برنامه ریزی شده بود. دش در اصل از لایت کوین فورک شده بود، که به دلیل اشکال در الگوریتم تنظیم دشواری، در هنگام راه اندازی دچار مشکلی مشابه شده بود. گرچه کاملاً مستند است که دش این اشکال را از لایت کوین به ارث برده است، با این وجود، گمانه زنی هایی گسترده در مورد اینکه آیا این استخراج سریع عمداً به سود ماینرهای اولیه بوده است، وجود دارد.

امنیت دش چگونه است؟

دش برای اطمینان از امنیت تراکنش های خود از یک شبکه دو لایه استفاده می کند. ردیف اول شامل نود هایی است که تحت یک پروتکل اجماع اثبات کار عملیات استخراج را انجام می دهند، به این معنی که آنها برای حل مسائل رمزنگاری پیچیده با یکدیگر رقابت می کنند و حداقل 51 درصد از نود ها باید معامله ای را تأیید کنند تا به بلاک چین اضافه شود.

الگوریتم اثبات کار استفاده شده توسط دش X11 نامیده می شود، یک الگوریتم هش سفارشی توسعه یافته توسط دافیلد، بنیانگذار د ، که از توالی 11 الگوریتم هشینگ استفاده می کند. طبق اسناد دش، X11 یکی از امن ترین و پیچیده ترین هش های رمزنگاری است که توسط ارزهای دیجیتال مدرن استفاده می شود.

ردیف دوم متشکل از مسترنود ها است که تحت یک الگوریتم اجماعی اثبات خدمات کار می کنند و در آن مسترنود ها بر اساس سابقه ارائه خدمات خوب در شبکه رتبه بندی می شوند. مسترنود ها بر شبکه نظارت دارند و این قدرت را دارند که در صورت تشخیص بلوک های جدید را رد کنند. آنها همچنین ویژگی ChainLocks را فعال می کنند، که باعث افزایش امنیت می شود زیرا هر 12 ساعت یک گروه چرخان از مسترنود ها تمام بلوک های جدید اضافه شده به زنجیره بلوک را مشاهده و تأیید می کنند. توسعه دهندگان دش اظهار داشتند که این از شبکه در برابر حملات 51 درصدی محافظت می کند.

از کجا می توانید دش بخرید؟

به عنوان یکی از محبوب ترین آلت کوین ها، دش را می توان در اکثر صرافی های ارز دیجیتال از جمله بایننس، کوین بیس پرو، هوبی گلوبال، کراکن و اکی اکس خریداری کرد. این ارز در مقابل ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتر و استیبل کوین ها قابل معامله است.

کد خبر: 1400010507MGMCMF

مطالب مرتبط:

لاو کوین (Lovecoin) چیست؟

توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

آشنایی با ارز دیجیتال سوشی سواپ (SUSHI)

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته