چهارشنبه 29 فروردین 1403

دلیل عدم استقبال بانک‌های ایرانی از ارز دیجیتال چیست؟

یک کارشناس ارز دیجیتال با تاکید بر اینکه ایران فناوری استفاده از رمز ارزها را به طور کامل دارد، گفت: مهم‌ترین مانع استفاده بانک‌ها از رمزارزها این است که پول فیات به عنوان ابزار قدرت خود را از دست می‌دهند.

مصطفی نقی پورفر، موسس کافه بلاکچین در گفت و گو با سکه نیوز در خصوص چرایی عدم استفاده از ارزهای دیجیتال و جایگزین کردن اسکناس با آن‌ ها اظهار کرد: رمز ارزها نوعی رقیب پول فیات است که بانک ها متولی آن هستند و بنظر من بانک‌ های ایران هم می‌ توانند مثل بسیاری از بانک‌ های اروپایی و آمریکایی به عنوان یک دارایی از رمز ارزها استفاده کنند اما بعید است سیستم بانکی ایران از آن استفاده کند چون ساختار بانکداری ما متمرکز و مبنی بر کنترل و مدیریت پول بوده و با ساختار رمز ارزها که غیر متمرکز هستند، متناقض است.

به گفته نقی پورفر هیچ مشکلی برای استفاده از رمز ارزها در کشور از نطر فناوری و تکنولوژی وجود ندارد بلکه مشکل ما رگولاتوری است.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت و حاکمیت حافظ منافع بانک‌ هاست، این مساله می‌ تواند مانع استفاده از رمزارزها شود.

وی با اشاره به اینکه قدرت اصلی دولت ها و بانک ها بر مبنای کنترل پول است، افزود: برای مثال انتشار پول در کنترل دولت و بانک مرکزی است که به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات دولت مثل کسری بودجه و… استفاده می شود و اگر پول را از حاکمیت بگیرید در حقیقت قدرت اصلی آن را گرفته اید چون خیلی از اختلاس ها و سوء مدیریت ها پشت این موضوع پنهان می شود.

این کارشناس ارز دیجیتال ادامه داد: چون شفافیت در سیستم بانکداری وجود ندارد مسائلی مثل میزان هزینه کرد دولت و چاپ و انتشار اسکناس هم به همین صورت رفع و رجوع می‌شود در حالی که ارزهای دیجیتال مبتنی بر شفافیت هستند. قابلیت ردیابی، شفافیت و امنیت رمز ارزها بیشتر است و نمی تواند تحت کنترل یک دولت باشد.

نقی پورفر تاکید کرد: در عین حال رمزارزها به شفافیت عملکرد مالی دولت از طریق شفاف‌ سازی بودجه میزان و نحوه پرداخت و مصرف یارانه ها، هزینه کرد پول کمیته امداد، مالیات‌ها و… منجر می‌شود.

وی افزود: در حقیقت در شرایط فعلی با سوء مدیریت دولت و بانک ها نمی توانید یک دولت پاسخگو داشته باشید چون مسائلی مثل کسری بودجه و یا منفی شدن ترازها و صورت های مالی بانک ها را با انتشار پول جبران می کنند و نمی توان این ابزار قدرت را از آن ها گرفت، نتیجه آن هم کاهش ارزش پول ملی، گران شدن اقلام و تورم است.

موسس کافه بلاکچین در خصوص مزایای بین‌ المللی استفاده از رمزارزها نیز گفت: رمزارزها می‌توانند به دور زدن تحریم ها کمک کنند اما نه در حجم بزرگ بلکه در حد هزینه‌های خرد مثل هزینه‌ های شرکت در آزمون های تافل یا خرید قطعات با حجم کم و یا پرداخت هزینه‌های دانشجویان، اما استفاده از آنها در حجم بزرگ آن هم توسط دولت توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته