پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

برخورد بازارهای مالی متمرکز و غیرمتمرکز در 2021

امور مالی متمرکز یا همان سیفای (CeFi) و غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) برای آنکه بتوانند به صورتی موثر با هم کار کنند، راهی طولانی در پیش دارند؛ هرچند، تلاش‌های ترکیبی این دو فضا منجر به تشدید خرید انبوه رمزارز خواهد شد.
به گزارش سکه ‌نیوز به نقل از کوین‌تلگراف، فضای مالی غیرمتمرکز با 14 میلیارد دلار ارزش بازار، بدون تردید دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای است؛ اگرچه گمانه‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه دیفای نیز حباب دیگری در بازارهای مالی است، اما دیفای برای همیشه خواهد ماند.
حال اینکه دیفای چگونه تاب آورده و خود را حفظ کند، بستگی به این دارد که حملات هکری جاری و دیگر آسیب‌پذیری‌ها را چگونه مدیریت می‌کند و اینکه امور مالی متمرکز چگونه قابلیت‌های اصلی دیفای را در خود ادغام می‌کند و برعکس آن.

دیفای همه بنیان‌های کریپتو را شامل می‌شود: از دمکراسی، اعطای قدرت به کسانی که دسترسی کافی به موسسات مالی ندارند، فراملیتی و اقتصاد واقعا جهانی و مشترک که از نظر بسیاری آرمان‌شهر مالی خواهد بود؛ اما هیچ آرمان‌شهری تاکنون روی زمین پیاده نشده و هیچ هدفی به دست نیامده مگر آنکه مهار شده باشد.
آنچه دیفای می‌تواند از سیفای بگیرد
نبود امنیت جامع و موثر در فضای دیفای تاکنون باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار سرمایه در حملات هکری شده است؛ موضوعی که در جهان بیرون و در گفتمان تقابل دیفای و سیفای پررنگ جلوه داده شده و باعث آسیب به وجهه کل فضای کریپتو می‌شود.

وجود باگ در کدها، حملات وام سریع (flash loan attack) سوء استفاده از آسیب‌پذیری سامانه‌ها و مشکلات طراحی توکن‌ها باعث شده که در سال 2020 طی بیش از 20 مورد حمله عمده به فضای دیفای، خسارتی بیش از 100 میلیون دلار به کاربران آن بزند.
خوشبختانه در ماه‌های اخیر شمار بیشتری از بازیگران بزرگ در حوزه دیفای لزوم ممیزی بهتر – و در کل لزوم ممیزی – را تایید کرده‌اند.
ممیزی فضای دیفای به اندازه خود این فضا نوظهور است و همین موضوع راه را برای تغییر و ارتقای آن حتی در حد یک صنعت زیرشاخه‌ای تمام و کمال با همه استانداردهای لازم باز می‌گذارد. این مدل ممیزی امنیتی می‌تواند مستقیما از آنچه در امور مالی متمرکز وجود دارد، گرفته و با ضروریات دیفای منطبق شود.
گام بعدی، ممیزی مالی است که به آسیب‌پذیری‌های احتمالی از لحاظ بازاری می‌پردازد. این مرحله می‌تواند با همکاری بخش مالی سنتی و دیجیتال انجام شود و اتفاقا فعالان دیفای پیشرو این مبحث هستند.
اگر این مسایل حل شود، یکی دیگر از مشکلات دیفای به خودی خود رفع شده است؛ ناشناس بودن در فضای دیفای امری است که از ورود سرمایه‌های بسیار بزرگ به این فضا جلوگیری می‌کند. اما با افزایش امنیت، سرمایه‌گذاران حقوقی نیز وارد دیفای شده و روابط این فضا با امور مالی سنتی تسهیل می‌شود.
پیچیدگی پلتفرم‌های دیفای نیز که نیازمند دانش فنی بالایی برای کار کردن با آن‌ها است، مشکل دیگر این فضا است که باعث می‌شود کاربران عادی امکان ورود به آن را نداشته باشند. این در حالی است که ابزارهای بانک دیجیتال در امور مالی متمرکز، بسیار کاربرپسند و آسان است و انتقال این پلتفرم‌ها به دیفای می‌تواند باعث سهولت دسترسی کاربران عادی به آن شود.

آنچه دیفای می‌تواند به سیفای بدهد

وام‌های سریع به عنوان یکی از مشخصه‌های اصلی فضای دیفای، اگرچه متهم اصلی بیشتر حملات هکری به شمار می‌روند، اما نمونه‌ای بارز برای فضای دمکراتیک مالی محسوب می‌شوند. وام سریع با فراهم کردن امکان استفاده از فرصت‌های بازار برای هرکسی با هر میزان از سرمایه، پدیده ثروتمندتر شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقیران را که در فضای مالی سنتی وجود دارد، از میان برمی‌دارد. با استفاده از امنیت و کاربرپسندی بیشتر که در فضای سنتی هست، می‌توان این فرصت‌ها را تقویت و به همه افراد در بازارها ارایه کرد.
فضای دیفای نکات مثبت دیگری نیز برای ارایه دارد. یکی از اینها، «حق شکست خوردن» است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند یادگیری برای صنعتی جوان مثل دیفای است که آن را مقاوم‌تر و آسیب‌ناپذیر می‌کند.
برخلاف این، در دنیای امور مالی متمرکز با سیاست‌های مداخله‌گرانه دولت و بانک‌های مرکزی، راه برای هر اشتباه کوچک یا بزرگی بسته شده است و این بنظر می رسد بنیادی‌ترین نقص نظام مالی کنونی است.
این در حالی است که فضای دیفای با وجود حملات هکری بیشمار، به درستی نشان داده است که نیروهای حقیقی بازار چگونه کار می‌کنند و این به رشد و بلوغ دیفای کمک می‌کند.

فضای دیفای برخلاف رشد شدیدی که در سال 2020 تجربه کرد، بعید است مرزهای خود را بزودی درنوردد. با شکست و محو شدن برخی پروژه‌ها و اجرای مکانیسم‌های خودتنظیمی توسط دیگران، دیفای در سال آینده به وضعیتی یکنواخت خواهد رسید و راه را برای یک مشی پایدار که با فضای سیفای منطبق‌تر است خواهد گشود.
ترکیبی از ایده‌آل‌های دیفای، یعنی نبود اقتدار عمودی و وجود توافق دمکراتیک و شفاف درباره روندها از یک سو، و اقدامات امنیتی و سهولت استفاده در فضای سیفای از سوی دیگر، استقبال انبوه از کریپتو را تسهیل و در نهایت یک فضای مالی منصفانه‌تر ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته