جمعه 10 فروردین 1403

بهترین روش قانون گذاری رمزارزها

از آنجایی که رمزارها به عنوان یک از برجسته ترین و مهم ترین دارایی سرمایه گذاران به شمار می آیند، به همین ترتیب برای گسترش و حفظ بازار آن به قوانینی نیاز داریم که نقش کنترل کننده ای را ایفا کنند. رمزارز ها در سرتاسر دنیا به سرعت در حال رشد و شناخته شدن هستند. اهمیت و تاثیر رمزارها  بر هیچ کس پوشیده نیست. رمزارز ها در بازارهای مالی سنتی، بانک ها و شرکت های بیمه گرفته تا مهم ترین و سودآور ترین شرکت های چند ملیتی وجود دارند و نقش قابل توجهی ایفا می کنند.  

بنابراین به این سوال می رسیم که چه اقداماتی باید انجام گیرد تا صنعت رمزارزها محافظت و حمایت شود و در همین راستا پیشرفت کند و به ثبات و پایداری برسد؟ 

 

سه روش برای قانون گذاری رمزارز ها 

همانطور که بسیاری پیشنهاد کرده اند، دست یافتن به ثبات و پیشرفت روزافزون در بازار ارزهای دیجیتال منوط به اعمال قوانینی در این فضا می باشد. اما چطور می توان این مساله را حل کرد؟ در این راستا پیشنهادات زیادی ارائه شده است و کشورهای مختلف مواضع متفاوتی را در رابطه با قانون گذاری رمز ارزها اتخاذ کرده‌اند.  

با این حال، به صورت کلی، سه روش متفاوت برای قانون گذاری رمز ارزها وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. 

روش اول عدم قانون گذاری است. اما بازار رمزارز ها به حدی رشد کرده و گسترش یافته است که به نظر می رسد این روش برای قانون گذاران قابل اتکا نیست. 

دومین روش برای قانون گذاران این است که این قوانین را بدون مشورت افرادی که در این صنعت دخیل هستند، وضع نمایند. این روش نگاهی از بالا به پایین دارد. بنابراین، فقدان ارتباط بین قانون گذاران و افراد پیشرو و کاربران این بازار و در پی آن با نادیده گرفتن نیاز های این افراد و تمام کسانی که به صورت روزانه با  رمزارز ها سروکار دارند، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.  

سومین روش که موفق ترین و منطقی ترین روش می باشد این است که قانون گذاران با صنعت ارز دیجیتال مشارکت مستمر داشته باشد و نیازهای کاربران را در نظر بگیرند. تعداد زیادی از مردم که در این بازار به نحوی دخیل هستند این روش را نوعی همکاری متقابل بین خودشان و قانون گذاران می دانند. از آنجایی که این ارتباط و تقابل بین هر دو طرف صورت می گیرد، نیاز ها و نگرانی های آن ها نیز بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.  

 

نقش بیت کوین 

ظهور بیت کوین به دهه قبل باز میگردد، زمانی که در سال 2008 بحران اقتصادی بزرگی به وجود آمده بود. از آن زمان، بیت کوین توسط افراد برای خرید و فروش به صورت ناشناس مورد استفاده قرار می گرفت و کم کم بین مردم رایج شد به گونه ای که در حال حاضر 46 میلیون آمریکایی بیت کوین دارند.  

اکنون ارزش بازار بیت کوین فراتر از 2 تریلیون دلار شده است. بنابراین پیشرفت و گسترش این بازار بدون کنترل و نظارت بر آن به نحوی غیرقابل تصور می باشد. جدا از این مسأله، سرمایه گذاران این بازار باید مطمئن شوند که هیچ خطری دارایی آن ها را تهدید نمی کند. 

از طرفی دیگر، کارآفرینان، نگران قانون گذاری توسط قانون گذاران هستند. آن ها معتقدند افرادی که قانون گذاری را برعهده دارند، به اندازه کافی تجربه عملی و دانش کافی در حیطه ارزهای دیجیتال ندارند. همچنین، آنها با این بازار و جزئیات پیچیده آن آشنا نیستند. بنابراین، نه تنها این قوانین برای بازار رمزارز ها سودمند نیستند، بلکه قوانین دست و پا گیری برای سرمایه گذاران هستند.  

از آنجایی که این قوانین بهینه و کارآمد نیستند، سرمایه گذاران ترجیح می دهند در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند با این هدف که از قوانین مالیاتی سنگین فرار کنند. بنابراین این مسأله  میتواند به ضرر اقتصاد کشور مبدأ تمام شود. نوآوری همیشه از قانون گذاری جلوتر است. 

 

نتیجه 

بارها و بارها ثابت شده است که بازار رمزارزها  ناپایدار است. نوسانات در این صنعت اجتناب ناپذیر هستند و همین باعث شده است که میلیون ها نفر به این بازار وارد و جذب آن شوند. این نوسانات، همانطور که از اسم آن پیداست، می تواند باعث افزایش بسیار زیاد و همچنین کاهش چشمگیری در بازار رمزارها شود.  

در طول دهه گذشته، بازار رمزارزها به عنوان سودآور ترین و آسان ترین روش سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران در سرتاسر دنیا به شمار می آید و این سرمایه گذاری نیازمند درک کافی و منطقی از بازار رمزارزها و زمان بندی دقیق و مناسب برای ورود و خروج به بازار است.   

بازار رمزارزها کاملا آزادانه فعالیت می کند و هیچ گونه کنترلی بر آن وجود ندارد. هیچ بانک یا سازمانی نمی تواند در این بازار مداخله کند. در حقیقت، بازار رمزارزها به صورت کاملا ناشناس است و دارندگان رمزارزها می توانند از طریق این بستر فعالیت های غیرقانونی از جمله پولشویی و فرار مالیاتی انجام دهند. بنابراین، نبود قانون یا خط مشی به همراه عدم کنترل بر این بازار می تواند به اقتصاد کشورها آسیب برساند.  

در نتیجه، بازار رمزارزها نیاز به قوانینی دارد تا بتواند از سرمایه سرمایه گذاران محافظت کند و همچنین آن ها را حمایت نماید. به علاوه، این قوانین قطعأ به پایداری بازار و جلوگیری از پولشویی کمک می کنند. تحت این قوانین هیچ کس نمی تواند قانون را دور بزند و همین مسأله می تواند طبیعتأ به صورت غیرمستقیم تاثیر مثبت و بسزایی در اقتصاد کشور ها بگذارد. 

بیشتر بخوانید

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

نگاهی به میراث ادامه دار سوئیس

  سوئیس که در میان زیبایی های باشکوه کوه های آلپ قرار گرفته است، نه تنها به عنوان یک ملت بلکه به عنوان نمادی از...

لذت های بهاری: نگاهی به سنت های نوروزی و اروپایی

  این مقاله که توسط دکتر پویان قمری، یک ایده پرداز سوئیسی نوشته شده است، به نقش جشن های بهاری می پردازد و ارتباطات بین...

جشن نوروز: ضربان قلب مشترک بشریت

نوروز فقط یک جشن سال نو نیست. نوروز یک نفس عمیق از زندگی تازه است، گواهی بر این که چگونه ما، به عنوان انسان،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نگاهی به تاریخچه ارز: از داد و ستد ماقبل تاریخ تا ارزهای دیجیتال

  روایت ارز، اودیسه ای فریبنده است که تلاش بی وقفه بشریت برای نبوغ اقتصادی و ارتباط متقابل را ترسیم می کند. از سیستم‌های مبادله...

مطالب داغ هفته