جمعه 31 فروردین 1403

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی و برقراری امنیت از ویژگی های قابل اندازه‌گیری بدن انسان یا هر موجود زنده دیگر استفاده می‌شود) قدرت رأی گیری غیرمتمرکز را نشان خواهد داد.

به گزارش سکه نیوز، رأی دادن بخشی بسیار مهم در هر دموکراسی است، زیرا این فرصت را به شهروندان خود می دهد تا در روند حاکمیت دموکراتیک شرکت کنند.

در یک دموکراسی، هدف از رأی دادن فقط ایجاد دولت نیست بلکه یک تلاش جمعی است که منافع جامعه و اقتصاد را هدایت می کند.

هدف اساسی رأی گیری در سراسر جهان اطمینان از وقوع آن به روشی منصفانه و شفاف است.

سیستم رأی گیری سنتی سال هاست که وجود دارد، اما به راحتی می توان گفت اکنون دیگر از زمان خود گذشته است. چالش هایی از قبیل رأی دادن مضاعف، آرای جعلی و نگرانی درباره حریم خصوصی آرا در خبر ها وجود داشته و باز هم ناکارآمدی سیستم موجود را نشان می دهد.

بعلاوه، هزینه سازماندهی رأی گیری در مقیاس گران و زمانبر است. به عنوان مثال، هند در انتخابات سراسری سال 2019 خود نزدیک به 8 میلیارد دلار هزینه کرد و تقریباً 40 روز طول کشید تا کل روند رأی گیری به پایان برسد.
بنابراین، به راحتی می توانیم بگوییم که سیستم رأی گیری سنتی نه تنها وقتی که صحبت از امنیت و زمان مصرف می شود بلکه در هزینه سازماندهی کل فرآیند به صورت یکپارچه معایبی نیز دارد.

آیا رأی گیری اینترنتی راه حل است؟

آیا می توانیم بگوییم که رأی گیری اینترنتی راه حل تمام مشکلاتی است که سیستم رأی گیری سنتی موجود با آن روبرو است؟

پروژه های آزمایشی رأی گیری اینترنتی در سراسر جهان اجرا شده است اما پس از مدتی دیگر متوقف شده است.
چالش های اقتصادی مانند دسترسی به اینترنت، یادگیری و سازگاری با سبک رأی گیری جدید توسط مردم، هنوز هم می توانند با توسعه و آموزش برطرف شوند.

اما خطرات مربوط به امنیت (ویروس های رایانه ای و هک) و مکانیزم های مقیاس پذیری مواردی است که آزمایشات را محدود می کند. همچنین، رأی گیری اینترنتی نیز اساساً نمی تواند یک رأی به ازای هر نفر را تضمین کند و هزینه بالای اجرای آن بر اجرای آن تأثیر می گذارد.

 


بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟


آیا رأی گیری با پشتیبانی بلاک چین راه حل است؟

اجرای فناوری بلاک چین برای رأی دادن قطعاً گزینه خوبی است، زیرا پروتکل اجماع غیرمتمرکز امنیت را تا حد معینی تضمین می کند، که از امنیت متمرکز رایج فعلی اطمینان بیشتری دارد.

اما سپس چالش های خاصی ایجاد می شود مانند:

مقیاس پذیری: بلاک چین امروز مقیاس پذیر نیست.

در بلاک چین اتریوم تنها 15 معامله در ثانیه قابل تأیید است. این بدان معنی است که با افزایش تعداد رأی دهندگان، رأی گیری در بلاک چین زمان بیشتری را برای اتمام روند رأی گیری اختصاص می دهد.

به عنوان مثال، هنگامی که دومین کشور کوچک در جهان، تووالو، با 10،600 نفر جمعیت، قصد دارد انتخابات خود را در بلاک چین اتریوم انجام دهد، به عنوان مثال این زمان برای 11.5 دقیقه (1706 ثانیه) طول می کشد تمام مراحل رأی گیری به اتمام می رسد، اما با توجه به کشوری مانند هند که 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد، به راحتی حدود سه سال طول می کشد تا کل روند رأی گیری در بلاک چین اتریوم به پایان برسد.

در نظر گرفتن این نوع بازه های زمانی عملاً در یک دموکراسی بزرگ غیرممکن است.

مصرف انرژی: بلاک چین بیش از هر سیستم موجود انرژی مصرف می کند.

به عنوان مثال، بلاک چین اتریوم 1.02 کیلووات ساعت در هر معامله مصرف می کند. در کشوری مانند تولاوو، مصرف انرژی برای رأی گیری در بلاک چین 10.8 مگاوات ساعت است که هیچ تأثیر منفی قابل توجهی بر محیط زیست نخواهد داشت. اما از طرف دیگر، برای یک کشور پرجمعیت مانند هند، رأی گیری در بلاک چین ، اگر با اتریوم اجرا شود، در نهایت 1428 گیگاوات ساعت مصرف می کند.

هزینه انرژی نه تنها بسیار بالا به نظر می رسد بلکه در نهایت تأثیر منفی (اگر مخرب نباشد) بر محیط زیست نیز خواهد داشت.

امنیت: حتی اگر بلاک چین ها ایمن باشند، اما در معرض خطر 51٪ هستند، جایی که نود های مخرب 51٪ یا بیشتر شبکه را اشغال می کنند. از آنجا که رأی دادن چیزی است که می تواند وضعیت اقتصاد را تغییر دهد، احتمال هک و تقلب بسیار زیاد است.

هویت: بلاک چین های موجود نیز نمی توانند هویت کاملا غیرمتمرکز را تضمین کنند.

چگونه باید پروتکل های بلاک چین طراحی شود که مقیاس پذیر، ایمن و کم مصرف باشند؟

برای مقیاس پذیری، به همه نود ها تمام تراکنش ها را اعتبارسنجی کنند، فقط یک زیر مجموعه از نود های تصادفی انتخاب شده می توانند یک تراکنش را تأیید کنند. به این ترتیب، کل شبکه می تواند، به روشی هماهنگ، بیش از یک میلیون تراکنش را تأیید کند.

این در زیر با توزیع فوق هندسی توضیح داده شده است.


در یک شبکه، فقط 200 نود انتخاب شده به طور تصادفی برای تأیید تراکنش با اطمینان 99.999999999 درصد مورد نیاز است.

مصرف انرژی. الگوریتم اثبات کار طراحی شده در بیت کوین به نام HashRate PoW باید با PoW جایگزین شود که انرژی کمتری مصرف می کند زیرا فقط 200 نود برای تأیید تراکنش مورد نیاز است. ترتیب مصرف انرژی باید در حالت ایده آل 3.6 میلیارد برابر کمتر از بیت کوین انرژی مصرف کند.

امنیت. توزیع فوق هندسی فوق نشان می دهد که حتی با 90 درصد نودهای مخرب در شبکه، فقط 200 نود انتخاب شده به طور تصادفی برای تأیید یک تراکنش کافی است. بنابراین، امنیت بلاک چین باید بالاتر باشد: نه 51٪ یا 66٪ بلکه 90٪.

بلاک چین همراه با بیومتریک

فناوری بلاک چین همراه با بیومتریک راه حل ایده آل برای روند رأی گیری است. پروتکل بلاک چین البته باید مقیاس پذیر باشد، شامل چند نود معتبر باشد، انرژی کمتری مصرف کند و از امنیت بالایی برخوردار باشد.

بیومتریک همچنین باید از داده های شخصی، رمزگذاری و رمزگشایی داده ها و پیام ها محافظت کند، دارای احراز هویت ضد دستکاری باشد و با مقررات عمومی محافظت از داده ها در اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد.

در حال حاضر، هیچ بازیگری وجود ندارد که بتواند به طور مؤثر بلاک چین و بیومتریک را برای ارائه راه حلی برای رأی گیری ترکیب کند.

با توجه به چالش هایی که در بالا در مورد آنها بحث کردیم، حقیقت این است که در این دوره از اینترنت، اگر بلاک چین واقعاً مجبور باشد یک سیستم رأی گیری یکپارچه از انتخابات آزاد و عادلانه را ایجاد کند، باید با بیومتریک ترکیب شود.

بحث و مناظره در مورد اینکه چگونه اینترنت و بلاک چین در نهایت روند رأی گیری را مختل می کنند یا مختل نمی کند، مدتی در جریان خواهد بود. به عنوان مثال، مقاله ای که اخیراً توسط آزمایشگاه علوم رایانه ای و هوش مصنوعی موسسه فناوری ماساچوست منتشر شده است، اشاره کرده که حرکت به سمت رأی گیری با قابلیت بلاک چین خطر های احتمالی را برطرف نمی کند. چنین حرکتی می تواند از بد به بدتر باشد. با این وجود، اعلام پیروزی در این حوزه و حفظ انتخابات صد در صد امن و عادلانه غیرممکن نیست.

مطالب مرتبط:

آیا بلاک چین می تواند برای همیشه به تقلب انتخاباتی پایان دهد؟

بلاک چین چگونه آینده تبلیغات را تغییر می دهد؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته