جمعه 10 فروردین 1403

آیا بلاک چین می تواند برای همیشه به تقلب انتخاباتی پایان دهد؟

نگرانی هایی درباره عملی شدن رأی گیری روی بلاک چین وجود دارد، اما ارزش واقعی این فناوری با شمارش آرا پس از انتخابات مرتبط است.

به گزارش سکه نیوز، از ایالات متحده تا اوگاندا، اتهامات تقلب در آرا جزئی از انتخابات در سراسر جهان شده است.

از آنجایی که رهبران مقتدر برای ماندن در قدرت تلاش مذبوحانه ای را برای سرکوب اراده مردم به کار می‌گیرند، برخی از ادعا های تقلب مشروع است. اما در موارد دیگر، چنین اتهاماتی با شواهد کافی ارائه نمی شود.

فیلم هایی از دستکاری در مقیاس صنعتی در فضای آنلاین می چرخد و تصویری ارائه می دهد برگه های رأی در سطل ها ریخته می شود.

ادعای تقلب چه درست چه نادرست حتی صرف اینکه ادعا باشد، اعتماد به روند دموکراتیک را مخدوش کرده و باعث ایجاد شکاف در جوامع و تحریک خشونت می شود. مانند آنچه در ژانویه در کنگره ایالات متحده مشاهده کردیم.

یک نظرسنجی که به تازگی توسط مؤسسه Morning Consult و نشریه پولیتیکو انجام شده، نشان می دهد که فقط 33 درصد از جمهوری خواهان اکنون به انتخابات ایالات متحده اعتماد دارند.

در این شرایط عدم اعتماد، مباحث به این سمت کشیده شده که آیا بلاک چین می تواند با مدرن سازی انتخابات، حرف آخر را در این فرایند بزند.

 


بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟


 

طرفداران این فناوری معتقدند که این پایگاه های داده تغییرناپذیر می توانند انتخابات ملی را به صورت بسیار کارآمدتری برگزار کنند.

اما صرف گفتن کلمه بلاک چین مشکل را حل نمی کند، بلکه باید برای تعیین چگونگی بکارگیری این فناوری فکر زیادی کرد.

آیا رأی گیری باید به صورت الکترونیکی انجام شود؟

یعنی رأی به طور خودکار در یکی از این شبکه ها ثبت شود؟

یا این فناوری هنگام تأیید نتایج انتخابات مورد استفاده قرار گیرد؟

در سال های اخیر طیف وسیعی از سیستم های رأی گیری مبتنی بر بلاک چین ظهور کرده است؛ مثلVotem ، Votaz و Horizon State. برخی از آن ها برای پذیرش مشکل داشتند و بقیه هم هنوز نقاط ضعفشان مشخص نشده است.

رأی گیری بلاک چینی

برخی از کارشناسان ابراز نگرانی کرده اند که این فناوری چیزی نباشد که مردم انتظارش را دارند. یک مقاله مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) به تاریخ نوامبر 2020، ادعا های مبنی بر توانایی بلاک چین برای افزایش امنیت انتخابات را «ناقص و گمراه کننده» دانست.

چهار نویسنده این مقاله این ادعا را که رأی گیری از طریق رایانه یا تلفن هوشمند راحتی و در دسترس بودن رأی گیری برای مردم می شود، زیر سوال بردند.

برخی مطالعات نشان می دهد که چنین اقدامی تأثیر چندانی روی خروجی نخواهد داشت.

آنها همچنین استدلال کردند که بدافزار ها و حملات محروم سازی از سرویس (DoS) می تواند باعث شود که برخی امکان رأی دادن نداشته باشند.

کاغذ و قلم ممکن است قدیمی باشد، اما دست کم نمی تواند به کنترل یک هکر درآید.

حتی اگر فناوری بلاک چین در سراسر یک کشور برای رأی گیری مورد استفاده قرار گیرد، ایستگاه های رأی گیری همچنان برای کسانی که دسترسی به این فناوری یا سواد استفاده از آن را ندارند، مورد نیاز است.

با این حال ، چنین انتقادی لزوماً به این معنی نیست که بلاک چین باید کاملا کنار گذاشته شود یا اینکه این شبکه های پیشرفته جایی در سیستم انتخاباتی ندارند.

روی بلاکچین حساب کنید

فری تون (Free TON) گروهی است که به صورت عمقی روی این مسئله کار می کند و در تلاش است تا نرم افزاری بسازد که بعد از رأی دهی به کار می آید.

در نوامبر سال 2020، مسابقه ای برای تولید مشخصات نرم افزاری برگزار شد که بتواند آرا را به روش جمع سپاری و مقاوم در برابر دستکاری به صورت دقیق بررسی کند. مهمتر از همه این فناوری هر کسی را قادر می سازد تا شمارش آرا توسط مقامات انتخابات را راستی آزمایی کند.

لوکا پاتریک (Luca Patrick) که برنده مسابقه شد، مشخصاتی را برای نرم افزاری ایجاد کرد که متناسب با کشور های آمریکای لاتین مانند گواتمالا بود. در این کشور ها ادعا های تقلب انتخاباتی همواره همراه با بی ثباتی سیاسی است.

روش او الهام گرفته از مکانیسم بازی ها بود، به این شکل که شمارندگان آرا توکن های قفل شده استخراج می کنند و کسانی که کار شمارنده ها را بررسی می کنند، در صورت درست بودن نتایج، قفل این دارایی های دیجیتال را باز می کنند.

مرحله بعدی عملی کردن ایده لوکا بود و مسابقه ای هم برای برای یافتن تیم توسعه و پیگیری دقیق مشخصات ارائه شده توسط او برگزار شده است.

کارلوس توریلو (Carlos Toriello) عضو هیئت داوران فری تون نقطه قوت پیشنهاد لوکا را در این نکته می داند که برای اجرایی کردن ایده او نیازی به اجبار کشور ها برای تغییر سیستم رأی گیریشان نیست.

توریلو پس از نگرانی های به وجود آمده از تقلب در انتخابات سال 2019 گواتمالا، برای اجرای این فناوری به عنوان بخشی از طرح ابتکاری به نام Fiscal Digital تلاش کرده است.

هدف این گروه این است که پیش از انتشار نتایج انتخابات توسط مقامات انتخاباتی، نتایج بررسی شده خود را به شکلی منتشر کنند که قابل تکرار باشد. هدف بلند پروازانه تر آن ها این است که تا سال 2023 بتوانند نتایج را به صورت آنی راستی آزمایی کنند.

توریلو به اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شیلی، پرو، نیکاراگوئه و هندوراس و همچنین انتخابات پارلمانی در مکزیک، السالوادور و هندوراس در سال 2021، تأکید کرد که احتمال بروز خشونت در این کشور ها وجود دارد. بروز خشونت به رهبران اقتدارگرا بهانه می دهد که حقوق دمکراتیک را سرکوب کنند و این موضوع با استفاده از فناوری بلاک چین قابل پیشگیری است.

نتایج سریعتر و هزینه کمتر دلایل قانع کننده ای برای کشور ها است تا از بلاک چین در فرایند شمارش آرا استفاده کنند. و اینکه هر کسی بتواند خودش نتایج انتخابات را بررسی کند، می تواند در بازگرداندن اعتماد به نتایج انتخابات مؤثر و در برخی کشور ها، باعث نجات جان انسان ها باشد.

مطالب مرتبط:

حریم خصوصی در بلاک چین و رمزارز نگرانی عمده کاربران است

ضرورت توجه بزرگان دیتا به فناوری بلاک چین

بلاک چین چگونه آینده تبلیغات را تغییر می دهد؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته