پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

جنگ ترامپ ادامه دارد؛ استفاده از نرم‌افزارهای پرداخت چینی ممنوع

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در ادامه جنگ تجاری با پکن، در حالی که تنها دو هفته به پایان کار دولتش باقی مانده، این بار نرم‌افزارهای پرداخت چینی را هدف گرفت.

به گزارش سکه‌نیوز به نقل از کوین‌تلگراف، ترامپ روز سه‌شنبه طی یک فرمان اجرایی، استفاه از نرم‌افزارهای پرداخت چینی از جمله AliPay و WeChat Pay را برای شهروندان ایالات متحده آمریکا و یا کسانی که در این کشور اقامت دارند، ممنوع اعلام کرد.

این اقدام ترامپ در راستای تلاش‌های پیشین او برای بستن درهای بازار آمریکا به روی نرم‌افزارهای چینی است که به بهانه نگرانی از دسترسی حکومت چین به اطلاعات آمریکاییان از طریق این نرم‌افزارها انجام می‌شود.

در حالی که پیشتر نرم‌افزارهایی مثل تیک‌تاک (TikTok) قربانی جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن شده بود، این بار نرم‌افزارهای پرداخت از جمله AliPay، CamScanner، QQ Wallet، SHAREit، Tencent QQ، VMate، WeChat Payو WPS Office هدف قرار گرفت.

با وجود آنکه تنها دو هفته تا پایان کار دولت ترامپ باقی مانده، این فرمان 45 روز بعد از صدور اجرایی خواهد شد؛ یعنی زمانی که منطقا ترامپ دیگر جایی در کاخ سفید ندارد.

با توجه به اینکه تلاش پیشین دولت ترامپ در زمان ریاست جمهوری او برای گرفتن TikTok از ByteDance با رای یک دادگاه ناکام ماند، بعید نیست که سرنوشتی مشابه برای این فرمان او پس از خروجش از کاخ سفید رقم بخورد.

تمرکز واشنگتن روی نرم‌افزارهای پرداخت چینی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چراکه اقدامات اخیر دستگاه امنیت ملی ایالات متحده حاکی از نگرانی جدی آن‌ها درباره این سامانه‌ها، به ویژه ارز دیجیتال بانک مرکزی چین، و امکان دسترسی حزب کمونیست این کشور به داده‌های موجود در این پلتفرم‌ها است.

همزمان با حملات آمریکا به نرم‌افزارهای و شرکت‌های فناوری چینی، نکته جالب اینجا است که دولت پکن نیز روی خوشی به برخی از این شرکت‌ها نشان نمی‌دهد. یکی از نمونه‌های این رفتار، تلاش شخصی «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری چین برای ناکام گذاشتن عرضه اولیه شرکت Ant Group (زیرمجموعه Alibaba )است. نرم‌افزار پرداخت AliPay که تحت ممنوعیت ترامپ قرار گرفته، متعلق به مجموعه Alibaba است.

 

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته