چهارشنبه 29 فروردین 1403

تنظیم مقررات در پرداخت‌های ‌رمزارز بین‌المللی

تارنمای دیلی هودل در یادداشتی با اشاره به پذیرش گسترده رمزارزها به عنوان شیوه از پرداخت توسط نهادها، چشم انداز تنظیم مقررات توسط دولت ها برای پرداخت های فرامرزی و بین المللی در این حوزه را بررسی کرد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از دیلی هودل، سال 2020 تغییری بنیادین در سراسر جهان در قبال پذیرش رمزارز ها روی داد. بسیاری از بانک های مرکزی اعلام کردند که قصد راه اندازی یا دست کم بررسی ارز دیجیتال ملی را دارند. این اقدامی بزرگ برای رمزارزها و اکوسیستم بلاک چین است، چرا که به ایده ماندگاری این دارایی دیجیتال جدید اعتبار می بخشد.

رمزارز و تنظیم مقررات

برداشت ها از بیت کوین نسبت به چندین سال پیش تغییر کرده است. جی پی مورگان بزرگترین بانک سرمایه گذاری آمریکا بر این باور است که بیت کوین در بلندمدت به عنوان یک دارایی جایگزین طلا با آن رقابت می کند. از نظر جی پی مورگان، پذیرش نهادی بیت کوین تازه آغاز شده و به رشد این ارز دیجیتال به سطح یک زیرساخت ها و استانداردهای شرکت کمک می کند.

برای نمونه، شرکت ویزا (Visa) پیشتر به عنوان مخالف بیت کوین شناخته می شد، اما اکنون مشخص شده که نه تنها مخالفتی با این ارز دیجیتال ندارد، بلکه امکان استفاده از رمزارزها را در پلتفرم خود ایجاد کرده است. مشکل اینجا است که بانک ها و سامانه های پرداخت سنتی نیازمند آموزش توسط شرکت های رمزارزی هستند. زیرساخت مورد نیاز برای خدمات رمزارزی هنوز آماده نیست، اما به سرعت در حال حرکت به آن سمت است.

کشورهایی مثل چین، سنگاپور، استونی، سوئد، انگلیس و ژاپن در پی ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا نیز پیشتر اذعان داشت ایجاد یوروی دیجیتال می تواند اتحادیه اروپا را در حوزه نوآوری حفظ کند، اما اروپا از این رقابت عقب مانده است.

رمزارزها در پرداخت های بین المللی

بیت کوین خصوصیات یک دارایی ذخیره ارزش را دارد. با توجه به اینکه اصول اقتصادی اصلی آن از عرضه محدود آن گرفته شده، می تواند ارزش مبلغ سرمایه گذاری شده را برای طولانی مدت حفظ کند. چنین ویژگی مهمی این امکان را به بیت کوین می دهد که قدرت خرید و فواید خود را به رغم نوسان بالای قیمتش در آینده حفظ کند.

اما بیت کوین به دلیل گرایش ذاتی که به افت و خیز قیمتش دارد، شرایط لازم برای استفاده از تسویه حساب های بین الملی را ندارد. لذا اگر شاهد باشیم که رمزارزی برای استفاده موثر در پرداخت های بین المللی به کار رود، آن رمزارز بیت کوین نخواهد بود. از نظر من استیبل کوین ها در این زمینه گزینه بهتری هستند.

استیبل کوین ها متصل به ارزش ارزهای فیات هستند که کمک می کند از نوسانات بسیار بالا در امان بمانند. استیبل کوین ها منافع بیشتری نسبت به ارزهای سنتی دارند چراکه امکان پرداخت بدون نیاز واسطه دارند که باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه و محدودیت در تراکنش می شود.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست ؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمز ارز و ارز مجازی

استیبل کوین ها قابلیت برنامه نویسی شدن دارند که شکل های جدید و موثر تر خدمات مالی را ممکن می کند. حواله کنندگان وجود می توانند از پیش تعیین کنند که مبلغ حواله شده چگونه باید هزینه شود.

اگرچه برخی رهبران جهان نسبت به استفاده از استیبل کوین ها به دلیل خطری که برای نظام مالی دارد، ابراز مخالفت کرده اند، اما ایده ارزهای دیجیتال رسمی به تدریج در حال یافتن جایگاه خود است.

در چند سال آینده احتمالاً شاهد استیبل کوین های تحت مقررات آمریکا خواهیم بود. دلار ارز مسلط جهانی است و از آنجایی که صادرکنندگان استیبل کوین های مبتنی بر دلار تحت نظارت نهادهای آمریکایی خواهند بود، این استیبل کوین ها به عنوان ابزار نفوذ مالی ایالات متحده استفاده خواهد شد.

همزمان با رشد پذیرش رمزارزها، قانونگذاری هم در حال پیشرفت برای فراهم کردن یک چارچوب قانونی برای تنظیم مقررات این دارایی ها است. به زودی شاهد رمزارز های قانونی مشابه پول الکترونیک امروزی خواهیم بود.

چه انتظار برای سال 2021 از این حوزه داریم؟

در میان سرمایه گذاران نهادی و خرد، حتی آن ها که ربطی به صنعت رمزنگاری ندارند، شاهد رشد علاقه به رمزارزها بوده ایم. تاکنون بیش از 30 شرکت سهامی عام از دارایی های رمزارزی خود پرده برداشته اند که مجموع آن به 32 میلیارد دلار می رسد.

رشد پذیرش این دارایی جدید تصویری مثبت از تحولات صنعت رمزنگاری در سال 2021 و پس از آن ارائه می کند. شرکت خدمات مالی چندملیتی فیدلیتی (Fidelity) بر این نظر است که رشد سرمایه نهادی به سرعت گرفتن ادامه خواهد داد و سرمایه گذاران بیشتری با این فضا آشنا خواهند شد.

چنین تقاضایی از سوی بازیگرانی با سرمایه های بالا نهادهای نظارتی را تحت فشار قرار می دهد که شفافیت بیشتری را به صنعت رمزارز اعمال کنند تا این فضا امکان رشد و پیشرفت داشته باشد.

مطالب مرتبط:

راهکار جامع رمزارزی برای انتقال بین‌المللی ارزی

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته