شنبه 1 اردیبهشت 1403

تکنولوژی بلاک چین و نحوه کارکرد آن در سامانه های ایمیل

از سال 2009 که تکنولوژی بلاک چین وارد عرصه تبادلات مالی و تجاری شد، از این نوآوری نوظهور به صورت ویژه برای صدور رمزارزها و حفظ پایداری شبکه های معاملات مالی استفاده شده است. با این اوصاف باید در نظر داشته باشیم که از تکنولوژی بلاک چین تنها در صنعت رمزارزها استفاده نمی شود بلکه کاربرد های این نوآوری طی یک دهه گذشته طیف وسیعی از صنایع و حوزه های تجاری را در بر گرفته است.

استفاده از تکنولوژی بلاک چین در سامانه های ارائه کننده حساب های ایمیل می تواند بسیاری از چالش های بنیادی شرکت های بزرگ ارائه کننده پست های الکترونیک را برطرف کند.

محافظت از حریم خصوصی کاربران

حریم خصوصی کاربران همواره یکی از مسائل بنیادی در استفاده از حساب های ایمیل بوده است. شرکت های بزرگی مانند گوگل همواره به کاربران خود می گویند اطلاعات محرمانه ایشان را در اختیار مراجع ثالث قرار نمی دهند اما چنین موضوعی نمی تواند خالی از شک و شبهه باشد زیرا سرور های شرکت گوگل توسط مراجع مرکزی که زیر نظر مستقیم اعضای ارشد این شرکت قرار دارند، کنترل و رصد می شود.

با استفاده از تکنولوژی بلاک چین پیام های محرمانه کاربران در دفترهای توزیع شده ذخیره و نگهداری می شود

استفاده از تکنولوژی غیر متمرکز بلاک چین در سامانه های ایمیل به این مفهوم است که پیام های محرمانه کاربران در دفترهای توزیع شده ذخیره و نگهداری می شوند، بنابراین هیچ مرجع ثالثی نمی تواند بدون اجازه شخص مالک حساب ایمیل، به محتوای اطلاعاتی ایشان دسترسی پیدا کند.

در سال 2013، شرکت یاهو که یکی از بزرگترین شرکت های ارائه کننده حساب های ایمیل در سطح جهانی است، دچار مشکل امنیتی بزرگی شد. در آن زمان شرکت یاهو متوجه رخنه سایبری بزرگی در شبکه های امنیتی خود شد. در این سال شرکت یاهو میزبان بیش از 3 میلیارد حساب کاربری ایمیل بود. هکرها و مجرمان سایبری طی این حادثه امنیتی، اطلاعات محرمانه بیش از 1 میلیارد حساب کاربری ایمیل شبکه یاهو را به سرقت بردند. شرکت یاهو مدت ها بعد و در سال 2017 در نهایت اعلام کرد چنین اتفاقی صحت داشته و زیرساخت های امنیتی این شرکت مورد ستبرد هکرها قرار گرفته است.

اجرای حمله 51 درصدی مستلزم تخصیص زمان، انرژی و هزینه بسیار بالایی است که همین موضوع رخنه در شبکه های امنیتی بلاک چین را عملاً غیر ممکن می سازد

استفاده از تکنولوژی بلاک چین می تواند سطوح امنیتی سامانه های ایمیل را ارتقا دهد. باید در نظر داشته باشیم که در شبکه های بلاک چین، نودها به صورت توزیع شده در سراسر شبکه منتشر می شوند، بنابراین هکرها برای نفوذ و رخنه در لایه های امنیتی شبکه بلاک چین باید به بیش از 51 درصد کل نودهای شبکه دسترسی داشته باشند که بنا به احتمالات ریاضیاتی چنین پیش آمدی بسیار ضعیف است. اجرای حمله 51 درصدی مستلزم تخصیص زمان، انرژی و هزینه بسیار بالایی است که همین موضوع رخنه در شبکه های امنیتی بلاک چین را عملاً غیر ممکن می سازد.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است مثال ساده ای بزنیم. تصور کنید یک شبکه بلاک چین در بردارنده بیش از 3 میلیارد حساب کاربری ایمیل باشد. حالا اگر هکرها تصمیم بگیرند در سیستم امنیت سایبری این شبکه نفوذ کنند باید به صورت همزمان بیش از 1.5 میلیارد حساب کاربری شبکه را هک کنند. هک همزمان این تعداد حساب کاربری مستلزم وقت و هزینه بسیاری بالایی است به صورتی که عملاً اجرای چنین برنامه ای را منتفی می کند.

نتایج بدست آمده از پژوهش های سازمان اطلاعات امنیتی آمریکا نشان می دهد در بین سال های 2016 تا 2019، شبکه های تجاری بیش از 26 میلیون دلار از طریق ایمیل های کلاهبرداری از دست داده اند. با سیستم کنونی شرکت های ارائه کننده ایمیل، تأیید صحت منبع ارسال ایمیل امکان پذیر نیست. به این معنی که یک نفر می تواند به سادگی با نام و مشخصات شخص دیگر و تحت هویت جعلی پیام ارسال کند.

تکنولوژی بلاک چین با ایجاد یک پایگاه ردگیری هوشمند، صحت منبع ارسال پیام را تایید می کند. بنابراین هیچ شخصی نمی تواند با جعل هویت، به حساب های کاربری دیگران پیام ارسال کند.

در مقایسه با وسعت نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین در نهادهای بانکداری و صنعت رمزارزها، سامانه های ایمیل در این عرصه پیشرفت چندانی نداشته اند. اطمینان از بابت اینکه ایمیل ها حاوی هیچگونه خطرات امنیتی نیستند می تواند مهم ترین گرانیگاه استفاده از تکنولوژی بلاک چین در شرکت های ارائه کننده خدمات ایمیل باشد.

منبع: blockchain.news

Bitly

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته