سه‌شنبه 28 فروردین 1403

دارایی‌های دیجیتال در صربستان مجاز شد

صربستان قانونی را تصویب کرد که طبق آن صدور و مبادله دارایی های دیجیتال از 6 ماه دیگر مجاز خواهد بود.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین دسک، دولت صربستان سیاست قبلی خود را معکوس کرده و طبق قانونی که از 29 دسامبر 2020 قابل اجرا است، صدور و مبادله دارایی های دیجیتال را مجاز کرده است.

پیش نویس این قانون در اکتبر اعلام شد و در ماه نوامبر رسانه های محلی تصویب شدن آن را اعلام کردند. «قانون دارایی دیجیتال» به طور رسمی تا 6 ماه دیگر وارد مرحله اجرایی می شود.

تحت قانون مذکورتهیه کنندگان سرویس دارایی های دیجیتال در صربستان می توانند پس ازدریافت اجازه از مقامامت نظارتی فعالیت کنند. کمیسیون اوراق بهادار وبانک ملی صربستان(NBS) نظارت و اجرای قانون را برعهده دارند.

البته این کشور اروپای شرقی همیشه موضعی دوستانه نسبت به رمزارزها نداشته است. در سال 2014 میلادی بانک ملی صربستان بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرد.

اما قانون جدید در حالی اجرا می شود که دیگر کشورهای شرق اروپا از جمله رومانی وبلغارستان صنایع فناوری خود را گسترش داده اند. صربستان نیز در مرحله شکوفایی فناوری است و این صنعت اکنون بیش از 6 درصد تولید ناخالص کشور را تشکیل می دهد.

با توجه به قانون جدید می توان دارایی های دیجیتال را حتی بدون تحقیقات تایید شده صادرکرد. هرچند دارایی بدون تحقیقات رسمی را نمی توان در کشور تبلیغ کرد و درباره توزیع آن نیز محدودیت هایی وجود خواهدداشت.

در خصوص تجارت نیز صرافی های دارایی های دیجیتال نیازمند اجازه نامه هایی برای فعالیت هستند تجارت ثانویه دارایی های دیجیتال صادر شده در صربستان (با تحقیقات رسمی) و استفاده از قراردادهای هوشمند در تجارت های ثانویه نیز مجاز است.

البته این قوانین تراکنش های دیجیتالی در شبکه های محدود را شامل نمی شود. استخراج کنندگان رمزارز که از دولت اجازه نامه دارند نیز ملزم به رعایت کردن قانون جدید نیستند.

اما موسسات مالی تحت نظارت بانک ملی این کشور همچنان اجازه تبادل دارایی های دیجیتال را ندارند مگر آنکه کلیدهای رمزارز را در اختیار داشته باشند. آنها نمی توانند دارایی هایشان را به ارزهای مجازی یا ابزارهای مرتبط با دارایی دیجیتال تبدیل یا سرویس های مربوط به دارایی دیجیتال را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته