سه‌شنبه 29 اسفند 1402

استفاده از ظرفیت شهرک های صنعتی برای استخراج رمزارز

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان می گوید که سیاست‌گذاری در خصوص رمزارزها از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌های صنعتی ایران به معاونت های وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده و استخراج رمزارزها در شهرک‌ های صنعتی در دو قالب انجام می‌شود.

محسن عباسی
محسن عباسی

به گزارش سکه نیوز به نقل از گسترش نیوز، محسن عباسی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: روش اول استخراج اولیه یا ایجادی با پروسه واگذاری زمین هست که برای کارگاه‌ها و اصناف پیش ‌بینی شده است. سازمان متبوع هم مجوز برای این امر را به شهرک‌های صنعتی داده است. این شهرک ‌ها با برق محدود فعال می‌شوند. برق واحدهای کارگاهی با مساحت ۲۰۰ مترمربع ۱۰۰ کیلووات است. همچنین ۳۰ کیلووات برای واحدهای صنفی هست.

عباسی اظهار داشت: در روش دوم بحث تغییر کاربری مطرح هست. این روش برای واحدهای کارگاهی یا صنفی در نظر گرفته می‌شود که بازار کار ضعیف دارند. این واحدها با تغییر کاربری به سمت استخراج رمزارز حرکت می‌کنند. میزان برق اختصاص داده به این واحدها هم همانند واحدهای ایجادی هست و برق بیشتر به این واحدها اختصاص داده نمی‌شود. واگذاری زمین صنعتی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر و بیشتر برای استخراج رمزارز ممنوع است. حداکثر ۲۰۰ متری زمین کارگاهی برای رمزارز اختصاص داده می‌شود.

باز شدن راه استخراج رمزارزها

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ بحث واگذاری زمین نداشتیم اما امسال بر اساس دستور العمل ابلاغ شد، با رویکرد استفاده بهینه از زیرساخت‌های برخی از شهرک‌های صنعتی که به رکورد و مشکلات اقتصادی برخورده‌اند، به صورت مدیریت شده نسبت به استقرار رمزارزها اقدام خواهیم کرد. راه برای استخراج رمزارز و تغییر کاربری برخی از صنایع به رمزارز باز شده است. به صورتی نیست که واحدهای صنعتی ما تولید را رها کنند و به دنبال استخراج رمزارز بروند. ضریب اشتغال رمزارز با صنایع دیگر متفاوت هست.

استفاده از برق مازاد در استخراج

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در خصوص دستورالعمل وزارت صمت برای استخراج رمزارز گفت: دستورالعمل وزارت صمت به سازمان ما ابلاغ می‌شود و سپس در سازمان ما بر اساس زیرساخت‌ها تخصصی سازی می‌شود. این روند در حال اجرا هست. وزارت خانه در خصوص داخل و خارج شهرک صنعتی تصمیم می‌گیرد اما سیاست‌های ما برای داخل شهرک‌های صنعتی هست. به این واسطه ممکن نظر ما با سیاست‌های خارج از شهرک‌های صنعتی مغایرت داشته باشد. اصلاحیه‌های خوبی در خصوص دستورالعمل‌ها اجرایی شده است. این دستورالعمل‌ها راه را برای استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده باز کرده است. دغدغه تولید هم در نظر گرفته شده است تا اگر پروانه بهره‌برداری ثانویه درخواست شد، به شرط حفظ تولید مجوز استخراج رمزارز ارائه شود. ممکن است واحدی ۲۰۰ کیلووات برق داشته باشد و ۱۰۰ کیلووات را برای تولید استفاده کند، ۱۰۰ کیلووات برق مازاد دارد که در مسیر استخراج رمزارز قرار می‌گیرد.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: مجوز استخراج رمزارز وابسته به موقعیت شهرک، تقاضا، نوع واحدها هست. نسخه واحد برای کل شهرک‌ها وجود ندارد. ممکن است شهرکی دایر شده باشد اما اراضی شهرک به فروش نرود واحدهای مستقر شده بازار کار و تولید آن‌چنانی نداشته باشند. در نتیجه ظرفیت بلااستفاده را وارد کار استخراج رمزارز می‌کنیم تا سرمایه، سرمایه‌گذار از بین نرود. رمزارزها به قیمت جهانی فروخته می‌شود و وزارت نیرو و شهرک‌ها از این شرایط بهره‌مند می‌شوند. شهرک‌هایی که امکان تولید دارند، نباید به این سمت هدایت شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان ضمن اشاره به خبر احداث شهرک تخصصی استخراج رمزارز در زنجان گفت: این خبر مربوط به یک شهرک صنعتی خصوصی در زنجان هست که در مرحله درخواست و مراحل استعلامات ۱۸ گانه تغییر کاربری است. این شهرک خصوصی به دنبال تغییر کاربری برای استخراج رمزارز هست. سیاست کلی شهرک‌های صنعتی برای شهرک تخصصی نیست و در چارچوب بخش خصوصی قرار دارد. این شخص در صورت اخذ مجوز می‌تواند کاربری مجموعه خود را به صورت کامل به استخراج رمزارز تغییر دهد. احتمالاً زنجان اولین استانی هست که از سوی بخش خصوصی درخواست احداث شهرک تخصصی استخراج رمزارز دارد.

کد خبر: 1400021403MGMMMF

مطالب مرتبط:

امکان استقرار ماینر در واحد های تولیدی

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

فعالیت بدون مجوز پلتفرم ها با دارا بودن شرایط لازم

تعرفه بالا باعث استفاده غیرمجاز برق در کشور می شود

هدف مجلس از قانونی‌کردن ارزهای دیجیتال چیست؟

بیشتر بخوانید

برنامه های بانک مرکزی برای ارزها و رمزارزها در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام کرد به دلیل این که سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است، ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی...

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته