شنبه 1 اردیبهشت 1403

لطمه فعالیت های استخراجی چین به برنامه های این کشور

بر اساس مطالعه منتشر شده در این هفته، حجم کربن منتشر شده از استخراج بیت کوین در چین به حدی زیاد است، که می تواند به اهداف این کشور برای کاهش تولید آلاینده ها ضربه وارد کند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از سی ان بی سی، طبق این مطالعه، 75 درصد از استخراج بیت کوین در جهان در چین انجام می شود، جایی که برق ارزان و دسترسی نسبتاً آسان به تولید کنندگان سخت افزارهای تخصصی استخراج وجود دارد.


بیت کوین چیست؟


برخلاف اکثر اشکال ارز که توسط یک نهاد واحد مانند بانک مرکزی صادر می شود، بیت کوین مبتنی بر یک شبکه غیرمتمرکز است و باید استخراج شود.

این امر زمانی اتفاق می افتد که تراکنش های بیت کوین، ثبت شده در یک دفتر عمومی به نام بلاک چین، توسط ماینرها تأیید می شوند. این ماینرها کامپیوترهای هدفمند را برای حل معماهای پیچیده ریاضی اجرا می کنند که به طور موثر اجازه می دهند یک تراکنش بیت کوین اتفاق بیفتد. استخراج کنندگان سپس بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت می کنند.

این رایانه های استخراج، به ویژه هنگامی که در مقیاس وسیع اجرا می شوند، از مقدار زیادی برق استفاده می کنند.

تحقیق در مورد فعالیت های استخراج در چین، که توسط روزنامه Nature Communications در روز سه شنبه منتشر شد، توسط محققان دانشگاه آکادمی علوم چین، دانشگاه سینگوا، دانشگاه کرنل، و دانشگاه ساری انجام شد.

رئیس جمهور شی جین پینگ سال گذشته گفت که این کشور حداکثر میزان انتشار دی اکسید کربن را تا سال 2030 پیش بینی، و خنثی سازی آن را تا سال 2060 هدف قرار داده است. اما بیت کوین می تواند تهدیدی باشد که این برنامه ها را از مدار خارج می کند.

نویسندگان نوشتند: «بدون مداخلات مناسب و سیاست های عملی، عملیات فشرده بلاک چین بیت کوین در چین می تواند به سرعت به عنوان تهدیدی بالقوه، تلاش ها برای کاهش انتشار کربن در این کشور را کمرنگ کند.»

بر اساس شاخص مصرف انرژی برق بیت کوین، یک پروژه در دانشگاه کمبریج، در سراسر جهان، برآورد مصرف انرژی استخراج بیت کوین 128.84 تراوات ساعت در یک سال است، بیش از مصرف کل انرژی کشورهایی مانند اوکراین و آرژانتین.

نویسندگان نوشتند: «افزایش مصرف انرژی و انتشار کربن مرتبط با استخراج بیت کوین می تواند به طور بالقوه تلاش ها برای پایایی جهانی را تضعیف کند.»

«بدون هیچ گونه مداخلات سیاستی، انتظار می رود مصرف سالانه انرژی بلاک چین بیت کوین در چین در سال 2024 با 296.59 تراوات ساعت به اوج خود برسد و به این ترتیب 130.50 میلیون تن انتشار کربن ایجاد کند.»

نویسندگان خاطرنشان می کنند که میزان مصرف انرژی بیت کوین در چین تا سال 2024 از کل مصرف انرژی ایتالیا یا عربستان سعودی پیشی خواهد گرفت.

نیک کارتر، شریک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر «کسل آیلند» و یکی از بنیانگذاران وب سایت رمزارز «کوین متریکس»، در توییتر خود نوشت که این مقاله دارای کمبود هایی است.

کارتر نوشت: «من انتظار داشتم که بیشتر این مقاله مربوط به داده های استخراج چین در سطح استانی باشد، اما این وجود ندارد. در عوض، آنها ادعا می کنند که این را در نظر گرفته اند، اما کار خود را نشان نمی دهند.»

منطقه مغولستان داخلی چین ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد پروژه های جدید استخراج ارز دیجیتال را ممنوع کرده و در تلاش برای کاهش مصرف انرژی، فعالیت های موجود را نیز متوقف کند.

مغولستان داخلی، واقع در شمال چین، در دستیابی به اهداف ارزیابی شده دولت مرکزی در مورد استفاده از انرژی در سال 2019 ناکام ماند و توسط پکن مورد سرزنش قرار گرفت. در پاسخ، کمیسیون توسعه و اصلاح منطقه برنامه هایی را برای کاهش مصرف انرژی ارائه داد. بخشی از این برنامه ها شامل تعطیلی پروژه های استخراج ارزهای دیجیتال موجود تا آوریل 2021 و لغو کلیه برنامه های جدید بود.

انگیزه برای استخراج فشرده بیت کوین در چین می تواند فراتر از درآمدزایی باشد (ارزش بیت کوین در سال گذشته از 7000 دلار به تقریبا 60،000 دلار رسیده است).

میلیاردر سیلیکون ولی و بنیانگذار پی پال، پیتر تیل، این هفته ابراز نگرانی کرد که بیت کوین می تواند به عنوان سلاح مالی چین علیه ایالات متحده استفاده شود. وی افزود:
«حتی اگر من به نوعی یک فرد بسیار هوادار رمزارز و بیت کوین باشم، شگفت زده نمی شوم اگر بیت کوین به عنوان بخشی از سلاح مالی چین علیه آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، زیرا باعث تهدید پول فیات، و به ویژه دلار آمریکا می شود، و چین می خواهد این کار ها را برای تضعیف دلار انجام دهد، بنابراین به دنبال بیت کوین می رود.»

کد خبر: 1400012005MGMMMF

مطالب مرتبط:

بیت کوین بزرگترین کلاهبرداری تاریخ است؟

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته