سه‌شنبه 29 اسفند 1402

بیت کوین بزرگترین کلاهبرداری تاریخ است؟

بیل هریس، مدیر عامل سابق Intuit، پی پال و پرسونا کپیتال در تاریخ 24 آوریل 2018 در یادداشتی می نویسد که بیت کوین یک کلاهبرداری و یک نقشه عظیم پامپ و دامپ است که جهان مثل آن را هیچوقت ندیده.
به گزارش سکه نیوز، این یادداشت که در vox.com منتشر شده، حاکی از آن است که بیت کوین می تواند یک کلاهبرداری بزرگ باشد و در ادامه می توانید این یادداشت را مطالعه کنید.

پیش از خواندن این یادداشت باید به این موضوع اشاره شود که سیستم بلاک چین و نحوه کار آن بدون شک دارای مزیت هایی است که نباید تحت تأثیر تنش های قیمتی یک ارز خاص قرار گیرد.

برای مثال اگر یک سیستم معتبر بتواند سکه ای با ثبات را به بازار عرضه کند و توانایی حفظ ارزش در آن وجود داشته باشد، این رمزارز می تواند مانند یک بانک معتبر عمل کند.
برای مثال زمانی که شما به بانک می روید و پول خود را در آن قرار می دهید، می توانید پس از مدتی نیز همان میزان پول را برداشت کنید و اگر ارزی هم بتواند ثبات داشته باشد، شما می توانید پس از گذشت زمان نیز ارزش دارایی خود را حفظ کنید.
علاوه بر این شما می توانید از سکه ای که در اختیار دارید مانند یک کارت اعتباری برای خرید استفاده کنید و حتی می توانید از آن برای پرداخت پول به دیگران استفاده کنید. همه این ها زمانی اتفاق می افتد که یک رمزارز باثبات داشته باشید.

با این وجود مسأله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که برخی می خواهند از این بازار سوء استفاده کنند و با تکیه بر قابلیت های ارز های دیجیتال، به پامپ و دامپ ارزش آن می پردازند و از این راه برای خود سود کسب می کنند و مردم را با ضرر مواجه می کنند که این موضوع به دور از اخلاق بازار و اهداف واقعی سیستم های سالم بلاک چین است.

بیل هریس در یادداشت خود می نویسد: «من از گفتن اینها خسته شده ام، «مراقب باش، این یک حدس است.» سپس، «مراقب باشید، این قمار است.» سپس، «مراقب باشید، این یک حباب است.» خوب، من این را می گویم: بیت کوین کلاهبرداری است.»

به نظر من، این یک طرح عظیم پامپ و دامپ است، که جهان مانند آن را ندیده است. در یک بازی پامپ و دامپ، مروجین قیمت اوراق بهادار را بالا می برند و یک جنون سوداگرانه ایجاد می کنند، سپس برخی از دارایی های خود را با قیمت های مصنوعی بالا می برند. و برخی از ارز های دیجییتال کلاهبرداری محض است. شرکت «ارنست و یانگ» تخمین می زند که 10 درصد از پول جمع شده برای عرضه های اولیه سکه (ICO) به سرقت رفته باشد.
مالباختگان خریدارانی ناآگاه و درگیر مارپیچ طمع هستند. نتیجه انتقال عظیم ثروت از خانواده های معمولی به مروجین اینترنتی است. و «عظیم» در اینجا یک کتمان حقیقت عظیم است، و باید بگویم که 1500 ارز دیجیتال مختلف بیش از 300 میلیارد دلار ارزش دارند.

این کمک می کند تا درک کنید که بیت کوین هیچ ارزشی ندارد.

از دید مروجین بیت کوین مزیت های ارز دیجیتال چیست ؟

مروجین ادعا می کنند ارز دیجیتال به عنوان: (1) وسیله پرداخت، (2) ذخیره ارزش و یا (3) یک چیز به خودی خود ارزشمند است. هیچ یک از این ادعاها صحت ندارد.

1. روش پرداخت. بیت کوین تقریباً در هیچ کجا و برخی از ارز های دیجیتال در هیچ کجا پذیرفته نمی شوند. حتی در صورت پذیرش، ارزی که ارزش آن می تواند در یک روز 10 درصد یا بیشتر نوسان کند به عنوان روش پرداخت بی فایده است.
2. ذخیره ارزش. نوسانات شدید قیمت همچنین بیت کوین را به عنوان ذخیره ارزش نامطلوب می کند. و صرافی های ارز دیجیتال بسیار کمتر از بانک ها و کارگزاران عادی قابل اتکا و قابل اعتماد هستند.
3. به خودی خود. بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد. این تنها در صورتی ارزش دارد که مردم فکر کنند افراد دیگر آن را با قیمت بالاتری خریداری می کنند یعنی همان «نظریه احمق تر از من» (یک نظریه اقتصادی است که طبق آن قیمت اجناس، نه بر اساس ارزش ذاتی آنها، بلکه بر اساس عقاید و انتظارات غیرمنطقی بازار تعیین می‌شود).

در واقع، در اکثر قریب به اتفاق موارد کاربردی، بیت کوین نقشی ندارد. دلار، پوند، یورو، ین و رنمینبی وسیله بهتری برای پرداخت، ذخیره ارزش و چیزهای دیگر هستند.

بیل هریس در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: «رمز ارز برای استفاده در یک چیز بسیار مناسب است: فعالیت های مجرمانه. از آنجا که تراکنش ها می توانند ناشناس باشند، مجریان قانون نمی توانند به راحتی خرید و فروش را ردیابی کنند.»

در این میان باید به این موضوع اشاره کرد که کلاهبرداری و تأمین مالی فعالیت های مجرمانه با ارز های دیگر نیز صورت می گیرد و سال های سال است که بسیاری از افراد از دلار و یورو و… برای خرید مواد مخدر، فعالیت های تروریستی و حتی قتل استفاده می کنند و این نظر شخصی افراد است که از ارز ها چه برداشتی داشته باشند و با هر چیز باارزشی می توان فعالیت های مجرمانه را برنامه ریزی کرد.

او در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: «بیشترین کاربران سنگین بیت کوین مجرمانی مانند «سیلک رود» و باج افزار «وانا کرای» هستند. بسیاری از صرافی های بیت کوین سرقت های بسیار تماشایی را تجربه کردند مانند، «نایس هش» و «کوین چک»، یا شیادی های آشکار «Mt. Gox» و «بیت فاندر». بسیاری از عرضه های اولیه سکه کلاهبرداری هستند. 418 مورد از 902 مورد در سال 2017 قبلاً ناموفق بوده اند.»

این که گفته می شود که رمزارز های بسیاری با نیت کلاهبرداری عرضه می شوند نمی تواند مختص این بازار باشد، البته باید به یاد داشت که کلاهبرداری در بورس های معتبر جهان نیز به این شکل صورت می گیرد و نباید چنین موضوعاتی را که شکل کلی دارند به این مختص این بازار دانست.

بیل هریس در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: «هکر ها وارد عمل می شوند. تخمین زده می شود که 90 درصد از کل هک های از راه دور در حال حاضر بر روی سرقت بیت کوین با دستور دادن رایانه های دیگران برای استخراج سکه متمرکز شده است.»

وی می نویسد: «حتی خریداران عادی نیز قانون را نادیده می گیرند. قانون مالیات ایجاب می کند که هر فروش ارز دیجیتال به عنوان سود یا ضرر سرمایه ثبت شود و البته اکثر فروشندگان بیت کوین در این کار کوتاهی می کنند. سازمان امور مالیاتی اخیراً به یک صرافی بزرگ دستور داده است تا سوابق مربوط به هر معامله مهم را عرضه کند.»

در این خصوص نیز می توان گفت که فرار مالیاتی و قانون گریزی در این رابطه سال هاست که رخ می دهد و کسانی که میل و قصد انجام چنین اموری را دارند، در هر شرایطی این کار را انجام می دهند و برای انجام آن از ساز و کار هایی مانند حساب های بانکی و شرکت های صوری استفاده کنند.

بیل هریس در ادامه می نویسد: «با این حال، یک مروج برجسته بیت کوین در دره سیلیکون اعلام کرد که، «بیت کوین قصد دارد جامعه را متحول کند … بیت کوین بسیار مقاوم بوده است. بیت کوین در یک زمان بسیار دشوار زنده ماند، وقتی رسوایی سیلک رود و وقتی سرقت Mt. Gox رخ داد… ».

به عقیده وی این فعالیت مجرمانه نشان می دهد که بیت کوین قوی است. من می گویم این نشان می دهد که بیت کوین برای فعالیت های جنایی مورد استفاده قرار می گیرد.
معاملات بیت کوین گاهی اوقات به عنوان فوری و تقریباً رایگان تبلیغ می شوند، اما اغلب نسبتاً کند و گران هستند. حدود یک ساعت طول می کشد تا معامله بیت کوین تأیید شود و سیستم بیت کوین به پنج تراکنش در ثانیه محدود می شود. مستر کارد می تواند 38000 در ثانیه پردازش کند. انتقال 100 دلار از یک شخص به شخص دیگر با استفاده از صرافی ارز دیجیتال در حدود 6 دلار و با استفاده از چک الکترونیکی کمتر از 1 دلار هزینه دارد.»

این موضوع صحیح است که بیت کوین کند است، اما روند پیشرفت این بازار نباید نادیده گرفته شود و در این راستا سکه های دیگری می توانند وارد بازار شوند که جایگزین بیت کوین باشند و مشکل کندی تأیید ها را حل کنند.

بیل هریس در ادامه می نویسد: «بیت کوین به طرز ناخوشایندی هدر دادن منابع طبیعی است. از آنجا که بسیار محاسباتی است، برای ایجاد یک بیت کوین توسط روشی به نام استخراج، به اندازه مصرف انرژی یک خانوار متوسط آمریکایی برای دو سال، برق لازم است. اگر از بیت کوین برای بخش عمده ای از تجارت جهانی استفاده می شد (که این اتفاق نخواهد افتاد)، قسمت بسیار زیادی از برق جهان را مصرف می کند و باعث می شود انرژی کمیاب از اهداف مفید خارج شود.»

در این بین نیز می توان اشاره داشت که این امکان وجود دارد که رمزارز هایی جدیدی می توانند در بازار ایجاد شوند که هزینه ها و زمان کنونی استخراج را نیاز نداشته باشند و استخراج آنها بسیار کم هزینه و ساده باشد. حتی ممکن است استخراج چنین رمزارزی تنها با یک کامپیوتر شخصی انجام شده و نیاز به تجهیزات گران قیمت و مصرف برق زیاد نیز نداشته باشد.

یل هریس در بخش پایانی یادداشت خود می نویسد: «اگر افراد بی گناه در معرض خطر قرار نگیرند، همه اینها یک نمایش کمدی خواهد بود. اما مردم عادی بخشی از پس انداز زندگی خود را در ارز دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. یک کارگزاری سهام مشتریان خود را به خرید بیت کوین برای حساب بازنشستگی خود ترغیب می کند!»

در پایان باید گفت که این نقاط منفی در اکثر ارز های دیجیتال وجود دارند و شاید با اصلاح این اشکالات رمزارز ها بتوانند سودمند هم باشند. این وظیفه نهاد های نظارتی است که از سرمایه گذاران عادی در برابر طرح های گمراه کننده و جعلی محافظت کنند. وقت آن است که ما به آنها اختیار قانونگذاری را بدهیم تا کار خود را انجام دهند.

با این وجود ارز هایی نیز وجود دارند که از این پارمتر ها به دورند و این ارز ها به دور از نقش آفرینی های نوسانی در بازار و ایجاد زمنیه برای سفته بازی و نوسان گیری، در راستای ایجاد خدماتی به خصوص ایجاد شده اند و کارشناسان بر این باورند که این ارز ها می توانند شاکله اصلی آینده صنعت رمزاراز باشند.

مطالب مرتبط :

پایان مونوپولیسم در بیت‌کوین ، با هاردفورک جدید ؟

نوسان سازی، ایلان ماسک در بیت‌کوین پایان ندارد

هندی‌ها در‌صورت استفاده از بیت کوین زندانی خواهند شد

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

8 COMMENTS

  1. کل ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه هستند .نه فقط بیت کوین .شما چیزی را می خرید که عملا مجازی است و در اینده نیز قطعا قابلیت هک کردن ان بوجود می اید.هر رمزی را که فردی بوجود می اورد فرد دیگری انرا کشف میکند.

    • نیازی به کشف نیست تا جایی که من اطلاع دارم بالای 90% ارزهای دیجیتال سورس باز هستند و ریز به ریز مستند شده هستند که دقیقا به چه شکل کار میکنند. این شروع یک تحول بسیار بزرگ در اقتصاد هست این رو به سادگی میشه حس کرد

    • مگر دلار آمریکا پشتوانه داره که ارزهای دیجیتال پشتوانه داشته باشند؟پشتوانه آنها همین سیستم مبالات و همچنین دارندگان عمده آنها هستند.

  2. گلچینی از آنچه دلتون میخواسته رو انتخاب کردین ونوشتین
    بیت کوینو ارز دیجیتال وفارکس و سی اف دی و همه چی بده
    فقط بورس فرمایشی شما خوبه

  3. به اسکناس دم دست نمیشود اعتماد کرد چه رسد به ارز توهمی که معلوم نیست چه هست. فکر می کنم روشی جدید جهت دزدی پول مردم و این مردم هرگز درس عبرت نمیگیرند از کلاهبرداری های سابق.

  4. من فکر می کنم این ارز در دنیا جا افتاده و در اینده نچندان دور دولتها هم ورود خواهند کرد و سیستم گردش ان راحتر می شود ولی کمی زمان نیاز دارد ولی با پیشرفت سیستم دیجیتال در اینده و یکسان سازی پول در جهان و همچنین قیمت یکسان در کل جهان جایگاه خوبی پیدا خواهد کرد و می تواند جای دلار را در جهان بگیرد.

  5. هرچی بود شارپی می رفت بالا تا ایرانی های طفلک رفتن تو بیت کوین سقوطش شروع شد

  6. سلام
    دو گانه بورس یا ارز مجازی به نظرم غلطه
    اینکه سیاستگذاری در بورس اشکال داره ، درست . ولی معنیش این نیست که ارزهای دیجیتال بی نقص و عیب هستند .
    مشکل بزرگ ارزهای دیجیتال علاوه بر سه موردی که در مقاله گفته شده ، عدم پشتیبانی بانکهای مرکزی کشورهای دنیا هست .
    درسته که اسکناس هم بخشی از ارزشش اعتباری است ، ولی بانکهای مرکزی بو نظامهای مالی ، رای حفظ ارزش پول ملی برنامه های جامع و مدونی دارند و حمایت می کنند از آن . حد اقل از سقوطش یکباره ش و نوسانات غیر منطقی جلوگیری می کنند .
    ضمنا پول از ابزارهای قدرتمند سیاستهای پولی کشورهاست و بعید ه به این زودی دولتها حاضر بشند این ابزار قدرتمند رو از دست بدن .

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته