شنبه 1 اردیبهشت 1403

محققان شکست ارزهای دیجیتال ملی را محتمل می‌دانند

«پیتر بوفینگر» و «توماس هاس»، اقتصاددانان اروپایی، می گویند که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به عنوان جایگزین پول دیجیتال چندان هم مورد نیاز نخواهد بود.

به گزارش سکه نیوز به نقل از دکریپت، چین و باهاما در حال آزمایش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، نسخه های دیجیتال ارزهای ملی خود هستند. بانک مرکزی اروپا در حال بررسی نظر مردم درباره یورو دیجیتال است و بانک های مرکزی اکثر کشورها در حال تحقیق در مورد استفاده از ارزهای دیجیتال برای پرداخت هستند.

شاید آنها باید دست از کار بکشند، محققان طبق مقاله ای که امروز منتشر شده استدلال می کنند که کل اقدامات برای ایجاد جایگزین پول نقد دیجیتال در معرض خطر شکست است زیرا فاقد «توجیه آشکاری» است.

پیتر بوفینگر و توماس هاس از بخش اقتصاد دانشگاه وورزبورگ آلمان در حال نوشتن برای نشریه تجزیه و تحلیل سیاست های اروپایی VoxEU استدلال می کنند که بانک های مرکزی بیش از حد بر CBDC ها متمرکز شده اند، در حالی که بانک های خصوصی در حال حاضر مزایایی مانند بیمه سپرده و طیف گسترده ای از محصولات عرضه می کنند.

به جای CBDC هایی که به عنوان واسطه مبادله عمل می کنند، آنها بر روی ارزهای دیجیتال چند ملیتی بحث می کنند که به عنوان ذخیره ارزش در سیستم بین المللی عمل می کنند.

بوفینگر و هاس در این خصوص می نویسند:«CBDC  می تواند به عنوان سپرده ای نزد بانک مرکزی که در چهارچوب سیستم های پرداخت تسویه ناخالص واقعی (RTGS) موجود استفاده می شود دیده شود. با این حال، می توان آن را به عنوان یک سیستم پرداخت مستقل نیز درک کرد که به موازات سیستم موجود با استفاده از سپرده های نگهداری شده در بانک مرکزی کار می کند.»

با نگاهی به بیشترین بررسی های انجام شده ، نویسندگان دریافتند که راه اندازی CBDC بدون تداخل در بازار برای بانک های مرکزی دشوار خواهد بود.

بوفینگر و هاس می نویسند: «آنها باید نشان دهند اهدافی که با CBDC دنبال می کنند در حال حاضر به طور رضایت بخشی توسط ارائه دهندگان خصوصی برآورده نمی شوند. و حتی اگر منافع عمومی مانند ثبات مالی یا ثبات سیستم پرداخت به طور مطلوب رعایت نشوند ، واضح نیست که CBDC راه حل مناسب است.»

علاوه بر این، آنها می پرسند، چرا یک شهروند می خواهد از یک بانک خصوصی یا سیستم پرداخت به یک سیستم تحت مدیریت ملی تغییر مکان دهد، وقتی که آنها بیمه سپرده های خود را دارند؟ آنها تأكید می كنند مطمئناً به این دلیل نیست كه یك بانك مركزی می تواند محصولات بیشتری نسبت به یك بانك خصوصی كه برای مشتری رقابت می كند، ارائه دهد.

از دیدگاه نویسندگان ، شاید بهترین نوع CBDC نوعی باشد که به سختی هر بانک مرکزی از ترس خارج کردن سرمایه از حساب توسط مشتریان درباره آن صحبت می کند. این یک CBDC برای تسهیل پرداخت ها نیست بلکه برای ذخیره ارزش است.

آنها می نویسند: «تقاضا برای خرید CBDC به عنوان ذخیره ارزش از شركت ها و سرمایه گذاران بزرگ با سپرده های بانكی بیش از 100000 خواهد آمد كه در صورت تغییر ساختار بانك ، منجر به کسر سرمایه می شود. از دیدگاه کاربر ، این تقاضا به نرخ سود این نوع سپرده ها بستگی دارد. بانک های مرکزی می توانند ذخیره های ارزش را به حراج بگذارند که به آنها کنترل کاملی بر میزان آنها می دهد.»

در آخر، آنها ادعا می کنند،CBDC  ها در اقتصاد بین الملل بسیار کوچک هستند. «این معیار توسط PayPal تحت عنوان «فیل در اتاق» نام گذاری شده است. این نشان می دهد که به جای طرح های ملی که فقط با پول ملی کار می کنند و فقط می توانند با حساب های خاص سیستم معاملات انجام دهند ، راه حل باید فوق ملی با قابلیت چند ارز و باز بودن موارد پرداختی باشد.»

نویسندگان با هشدار به بانک های مرکزی پایان می دهند: «اگر بانک های مرکزی به رویکرد فعلی خود پایبند باشند ، خطر تبدیل شدن CBDC به یک شکست بزرگ بسیار زیاد است.»

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته