پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات معاملات خود را ثبت کرده یا سفارش خود را لغو کنند. این نرم افزارها یا وب اپلیکیشن ها به کاربران امکان می دهند بدون هیچ گونه تداخل کارگزار یا شخص ثالث، در مورد معاملات تصمیم خود را بگیرند و به راحتی آن ها را اجرا کنند. کاربران می توانند سهام بخرند یا در ICO سرمایه گذاری کنند یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز بخرند.

این روزها تقریبا هر کسی به دنبال یافتن راهی مناسب برای انجام یک سرمایه گذاری موفق است و یافتن بهترین روش به موضوع مورد بحث بسیاری از محافل تبدیل شده است. بدیهی است که پس انداز به تنهایی برای تحقق همه اهداف مالی افراد و همچنین برای غلبه بر تورم کافی نیست. گزینه های سرمایه گذاری مختلفی در دسترس افراد است و کاربران می توانند متناسب با نیاز و راحتی خود یکی یا تعدادی از آنها را انتخاب کنند. معمولا کارشناسان توصیه می کنند که افراد سرمایه گذاری خود را از همان جوانی شروع کنند تا بازده خوبی داشته باشند.

عادت به سرمایه گذاری درست و دقیق باعث می شود که نظم و انضباط مالی در زندگی فرد ایجاد شود زیرا باعث می شود همیشه مقدار مشخصی از در آمد خود را به طور دوره ای به سرمایه گذاری مورد نظر خود اختصاص دهد.


ارز دیجیتال چیست؟ تفاوت ارز دیجیتال با رمزارز و ارز مجازی


افراد می توانند براساس ریسک پذیری خود و افق زمانی مورد نظر، برای دستیابی به اهداف مالی خود گزینه مناسب سرمایه گذاری را انتخاب کنند. برخی دارایی های مالی وجود دارند که به کاربر در دستیابی به اهداف کوتاه مدت کمک می کنند و دارایی های دیگری نیز هستند که به کاربران و سرمایه گذاران در دستیابی به اهداف بلند مدت کمک می کنند.

در دنیای پرمشغله امروز، پیشرفت های تکنولوژیکی کل روند سرمایه گذاری و مدیریت سرمایه گذاری ها را بدون هیچ مشکلی قابل انجام و سهل کرده است. هر کسی می تواند سرمایه گذاری کاملی را حتی از طریق تلفن های هوشمند داشته باشد و تمامی مراحل سرمایه گذاری را از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر طی کنند. کاربران می تواند همیشه از طریق تلفن های هوشمند و سیستم های کامپیوتری خود، با بازار در ارتباط باشند زیرا سرمایه گذاری در سهام و بازار رمزارزها نیاز به نظارت دائمی بر بازار دارد.

این روزها خرید و فروش در بورس اوراق بهادار به صورت حضوری بسیار کمتر شده است زیرا کاربران می توانند بدون حضور در سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق معاملات آنلاین یا برخط (Online Trading) خرید و فروش مورد نظر خود را انجام دهند. این فرآیند درست مثل خرید اینترنتی مواد غذایی است، کاربران می توانند سهام را بصورت آنلاین خریداری کنند و بفروشند. برای شروع معاملات آنلاین، افراد نیازی به تخصص و دوره آموزشی خاصی برای استفاده از نرم افزارهای معاملاتی ندارند زیرا این سیستم عامل های معاملاتی معمولا دارای رابط کاربری آسان و قابل فهم هستند و نیازی به یادگیری خاصی ندارند. این نرم افزارها حتی کار را برای یک سرمایه گذار یا معامله گر آسان نیز کرده است زیرا آن ها می توانند از طریق تلفن هوشمند خود هر معامله ای را در بازار انجام دهند. از طریق برنامه معاملات موبایل می توانند از هر مکان و در هر زمان معامله کنند.

برای استفاده از معامله برخط (Online Trading) چکار باید بکنیم؟

معاملات آنلاین با ایجاد یا افتتاح یک حساب و معامله در هر صرافی ارز دیجیتال یا کارگزاری بورسی که توسط کاربر انتخاب شود انجام می شود. افتتاح حساب در مدت زمان 15 دقیقه انجام می شود. مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب و احراز هویت توسط هر صرافی یا کارگزاری مشخص شده و اعلام می شود. برخی صرافی های ارزهای دیجیتال مانند صرافی غیر متمرکز نیازی به احراز هویت ندارند و کاربران می توانند به طور ناشناس به انجام معاملات بپردازند.

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

مزایای معاملات برخط عبارتند از:

۱. انجام این نوع معاملات ساده است.

این ویژگی معامله گر را قادر می سازد تا تجربه معاملات آسان و بدون دردسر را داشته باشد. هر کسی می تواند از این نرم افزار ها و ابزار ها استفاده کند زیرا مهارت خاصی برای استفاده از ابزار معامله بر خط نیاز نیست.

۲. این معاملات هزینه کمتری دارد.

در مقایسه با حالت سنتی، معاملات برخط ارزانتر هستند زیرا نیاز به حضور فیزیکی وجود ندارد. همچنین کارگزاران نیز سعی در ترویج معاملات برخط دارند زیرا هزینه های نگهداری و سایر هزینه های کارگزاران را نیز کاهش می دهد.

۳. در زمان کمتری انجام می شود و بسیار سریع است.

معامله می تواند به صورت یکپارچه و در زمان کمتری انجام شود. قبل از ظهور فن آوری های آنلاین ، تجارت یک فرآیند دشوار بود زیرا افراد مجبور بودند به محل کارگزاری مراجعه کنند یا برای انجام یا لغو سفارشات تجاری با کارگزار خود تماس بگیرید. اکنون، هر کاربر می تواند معامله خود را حتی از طریق تلفن هوشمند به ساده ترین روش انجام دهد.

۴. کنترل کامل معاملات و حساب در اختیار صاحب حساب است.

این ویژگی به کاربر امکان می دهد کنترل کاملی بر نمونه کارها و معاملات خود داشته باشد. کاربر در هر زمان و هر مکان می تواند سفارشات تجاری خود را ثبت کند. این همان انعطاف پذیری است که کاربران با ایجاد معاملات بر خط بدست می آورند.

۵. احتمال خطا کمتر است.

در صورت به کارگیری معاملات سنتی و آفلاین ، به دلیل ارتباط نادرست بین معامله گران و کارگزاران ، احتمال خطاهای بیشتری وجود دارد. اما در تجارت آنلاین، افراد می توانند سفارشات معاملاتی خود را ثبت کنند یا بدون دخالت کارگزار آن را لغو کنند و بنابراین هر کاربر می تواند معاملات خرید و فروش را توسط خودش مدیریت کند.

۶. نظارت دائمی کاربر بر سرمایه گذاری نیز به راحتی امکان پذیر است.

در هر زمان، کاربران می توانند سرمایه گذاری ها و معاملات خود را کنترل کنند. برنامه های معاملاتی موبایلی وجود دارد که می تواند در تلفن هوشمند کاربران بارگیری شود و به آن ها کمک می کند تا با بازارها در ارتباط باشند و همچنین در هر زمان سرمایه گذاری خود را کنترل کرده و بر این اساس اقدامات استراتژیک مناسبی انجام دهند. با مشاهده نحوه حرکت بازار می توان ضرر سرمایه گذاری را کنترل کرد و سهام یا رمزارز های سودآور تری به سبد خود اضافه کرد.

۷. گزارش های دوره ای برای کاربران قابل دسترسی است.

براساس نمودارهای مختلف، کاربران می توانند به توصیه های برتر پژوهشی، گزارش ها، تجزیه و تحلیل های قیمت و … دسترسی پیدا کنند. وب سایت های مختلف کارگزاری و صرافی وجود دارد که کاربران از طریق آنها می توانند با کارشناسان تحقیق نیز بحث کنند و با کمک مشاوران مالی می توانند بهترین حرکت را انجام دهند.

اقدامات ایمنی که باید در صورت استفاده از معاملات برخط انجام شود:

۱. سفارشات تجاری نباید از رایانه های شخصی دیگران یا کافه های اینترنتی ارسال شود.
۲. کاربران همیشه برای جلوگیری از سو استفاده از حساب خود ، بعد از انجام معاملات از سیستم خارج شوند.
۳. کامپیوترهای شخصی باید با نصب نرم افزار ضد ویروس در برابر ویروس محافظت شوند.
۴. کاربران هنگام ورود به حساب معاملاتی خود از مکان دیگری، روی گزینه “مرا به خاطر بسپار” کلیک نکنند.
۵. سرمایه گذاری در دارایی های مالی توسط چندین کارگزار ارائه می شود. افراد می توانند پس از مقایسه کارگزاران بر اساس خدمات، هزینه های کارگزاری و غیره، صرافی یا کارگزاری مورد نیاز و خواسته های خود را انتخاب کنند. معاملات برخط به کاربران کمک می کند تا به مطمئن ترین روش تجارت یا سرمایه گذاری کنند. معاملات برخط ساده و سریع است.

انواع معاملات بر خط

تا اینجا می دانید که معاملات بر خط چیست. اما آیا می خواهید در انجام معاملات برخط تلاش خود را انجام دهید؟

اگر تازه وارد در معاملات باشید، رمزگشایی از انواع معاملات، نحوه انجام آن و محل انجام آن گیج کننده است. برای معامله گران مبتدی یا کسانی که برای اولین بار به جستجو در این مورد می پردازند، اطلاعات زیادی وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است متناقض نیز باشد.

در ادامه این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به محبوب ترین انواع معاملات که می توان به صورت آنلاین یا برخط انجام داد. مطمئناً ، قبل از انجام هرگونه معامله ، کاربر باید مطمئن شود که تحقیقات خود را فراتر از سطح این مقاله انجام داده است و همچنین در جریان شرایط فعلی بازار نیز قرار گرفته است.

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

برای معرفی مختصری از معاملات برخط محبوب در سال ۲۰۲۱ به مطالعه مقاله ادامه دهید.

۱. معاملات بر خط سهام (بورس اوراق بهادار)

در بورس اوراق بهادار دارایی های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دائمی در محل معینی تشکیل می شود “بورس اوراق بهادار” می گویند که معمولا به اختصار با نام بورس شناخته می شود.

کار و هدف اصلی بورس اوراق بهادار این است که، زمینه ای فراهم می آورد تا دو گروه از مردم، به طور قانونی، در یک فعالیت اقتصادی شریک و علاوه بر تامین نیازهای یکدیگر، از منفعت و سود این فعالیت نیز بهره مند شوند.
این دو گروه سرمایه گذاران و سرمایه پذیران می باشند.

پس اصولا در یک تقسیم بندی ساده، افراد جامعه را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

یک گروه کسانی که پول، سرمایه و یا پس انداز دارند اما نمی توانند با آن تولید کنند.

گروه دوم کسانی که توانایی انجام فعالیت های اقتصادی را دارند اما سرمایه و پول کافی ندارند.

بورس سهام از طریق ایجاد ارتباط بین این دو گروه راه اندازی شده است.

به عنوان مثال، همه ی سرمایه گذاران به یک اندازه پس انداز ندارند. برخی دارای مبالغ اندک و برخی صاحب مبالغ کلان می باشند، سلیقه ی این افراد هم برای سرمایه گذاری متفاوت است، مثلا عده ای تمایل به سود کم در کوتاه مدت دارند و عده ای به دنبال سود بیشتر ولی در درازمدت اند و ده ها ویژگی دیگر هستند.

سرمایه پذیران نیز از ویژگی های مختلف برخوردارند، برای مثال، هر گروه در زمینه ی خاصی فعالیت می کنند، با توجه به نوع فعالیت شان سودهای متفاوتی نیز پرداخت می کنند، در اداره ی مراکز تولیدی خود سلیقه ی متفاوت دارند و… حال با این همه ویژگی های متفاوت چگونه می توان بین این دو گروه رابطه برقرار کرد تا همه ی آنها ضمن قبول شرایط یکدیگر حاضر به شراکت شوند؟

یکی از کارهای اساسی این بازار همین است که با ایجاد یک فضای مناسب و قانونمند زمینه ای فراهم آورد تا از طریق آن برآوردن تمامی خواسته های قانونی طرفین با حفظ حقوق آنها میسر شود.

در بازار بورس، شرکت ها سهام خود را لیست می کنند و معامله گران برای خرید، فروش و تجارت آنها گاهی حتی هجوم می آورند.

بورس قیمت هر سهام را تحت تأثیر عرضه ، تقاضا ، شرایط بازار و عملکرد شرکت تعیین می کند. معامله گران به طور معمول توسط کارگزار نمایندگی می شوند که معاملات را از طرف آن ها انجام می دهد. سهام خریداری شده توسط هر فرد نشان دهنده یک قطعه مالکیت در یک شرکت خاص است.

معامله گران بازار سهام به دنبال خرید با قیمت مناسب و سپس فروش در قیمت بالا هستند و گاهی قیمت را افزایش داده و از این اختلاف سود می برند.

۲. معاملات ارز های رمزنگاری شده (Cryptocurency Trading)

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، کونوس یا اتر را می توان از طریق ارز فیات یا سایر ارزهای رمزنگاری شده خریداری کرد. معاملات ارز رمزنگاری شده شامل گمانه زنی در مورد تغییرات قیمت یا به طور معمول خرید و فروش سکه ها از طریق صرافی است.

مشابه معاملات بازار سهام، معامله گر سکه را با یک قیمت خریداری می کند و سپس امیدوار است که قیمت افزایش یابد. در یک زمان خاص، معامله گر سکه ها را می فروشد و اختلاف ارزش به عنوان سود برای او حفظ می شود.

معاملات ارزهای رمزنگاری شده طی سال های گذشته به محبوبیت بیشتری رسیده است و تعداد زیادی صرافی وجود دارد که معامله گران می توانند سکه های خود را خریداری، فروش و معامله کنند.

نحوه معامله بر خط ارزهای رمزنگاری شده

در این قسمت یک برنامه سریع برای دستیابی سریع به خرید و فروش و مبادلات ارز های رمزنگاری شده آورده شده است:

کاربر ابتدا تصمیم می گیرد که آیا می خواهد ارز رمزنگاری شده خود را نگه داری کند یا می داند که ارزش آن به سادگی بالا یا پایین می رود و به نگه داری طولانی مدت آن نیازی ندارد.

– اگر کاربر قصد خرید و فروش و نگه داری ارز دیجیتال خود را داشته باشد، به صرافی نیاز دارد، بهتر است در ابتدا صرافی انتخاب شود که برنامه ساده و رابط کاربری آسانی داشته باشد.

– اگر کاربری قصد حدس زدن قیمت را داشته باشد، به یک کارگزار احتیاج خواهد داشت. برای انتخاب، لیست کارگزاران ارز رمزنگاری شده با دقت بررسی می شود و بهترین بر حسب نیاز کاربر انتخاب می شود.

پس از انتخاب مراحل بالا، کاربران حساب خود را تأمین مالی می کنند و ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری می کنند یا با قیمت آن معامله می کنند.

کاربران باید این نکته را به یاد داشته باشند که آن ها می توانند از طریق خرید یا فروش ارزهای رمزنگاری شده در یک حساب آزمایشی کارگزاری معاملات را تمرین کنند و آموزش ببینند، اما متأسفانه، کاربران نمی توانند در یک صرافی تمرین کنند چون این با ریسک از دست دادن سرمایه همراه خواهد بود.

معاملات بر خط ارزهای رمزنگاری شده به طور کلی حول محور حدس زدن قیمت آن ها است، نه مالکیت سکه های واقعی. به همین دلیل، کارگزارانی که فارکس و CFD ارائه می دهند، معمولاً مقدماتی آسان تر از گزینه خرید ارز واقعی از طریق صرافی برای مبتدیان هستند.

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

۳. معاملات CFD

CFD مخفف ” Contracts For Difference” به معنی قراردادهایی برای تفاوت است. معامله CFD فرآیندی است که در آن معامله گر بدون خرید یا فروش دارایی در بازار مالی حدس می زند. در عوض ، او امیدوار است که از افزایش یا کاهش ارزش بازار، کالا یا دارایی خاصی سود ببرید.

معاملات از طریق یک کارگزار CFD انجام می شود که تغییرات قیمت را پیگیری می کند و حتی می تواند به طور خودکار معاملات کاربران را بسته یا باز کند. کارگزاران مختلف محدودیت ها ، ویژگی ها و هزینه های مختلفی دارند بنابراین عاقلانه است که بهترین کارگزاران CFD قبل از اینکه تصمیم گرفته شود که کدام یک انتخاب شود، با دقت بررسی و مقایسه شوند.

پس از یافتن کارگزار ، معامله یا قرارداد جدیدی باز می شود. قرارداد توافقی برای مبادله اختلاف ارزش بین قیمت دارایی هنگام بازگشایی قرارداد و قیمت هنگام بسته شدن آن است. معامله گر می تواند در مورد حرکت قیمت در هر دو جهت حدس بزند و سود آن بستگی به صحت پیش بینی او دارد.

این یک استراتژی معاملاتی پیشرفته است که فقط توسط معامله گران باتجربه استفاده می شود. تحویل کالاهای فیزیکی یا اوراق بهادار در CFD وجود ندارد. یک سرمایه گذار CFD هرگز دارایی اساسی را در اختیار ندارد بلکه در عوض سود حاصل از تغییر قیمت آن دارایی را دریافت می کند. به عنوان مثال ، یک معامله گر می تواند به جای خرید یا فروش طلای فیزیکی ، در مورد بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت طلا حدس بزند.

اساساً ، سرمایه گذاران می توانند از CFD برای پیش بینی در مورد افزایش یا کاهش قیمت دارایی یا اوراق بهادار اساسی استفاده کنند. معامله گران می توانند در حرکت رو به بالا یا رو به پایین، روی پیش بینی خود قرارداد ببندد. اگر معامله گری که CFD خریداری کرده است ، افزایش قیمت دارایی را ببیند، دارایی خود را برای فروش ارائه می دهند. تفاوت خالص بین قیمت خرید و قیمت فروش با هم محاسبه می شود. اختلاف خالص نشان دهنده سود حاصل از معاملات از طریق حساب کارگزاری سرمایه گذار تسویه می شود.

از طرف دیگر ، اگر معامله گر معتقد باشد که ارزش دارایی کاهش می یابد ، می توان یک موقعیت فروش افتتاح کرد. برای بستن موقعیت ، تاجر باید یک معامله را خریداری کند. سپس ، تفاوت خالص ضرر از طریق حساب آنها تسویه حساب می شود.

۴. تجارت فارکس (FOREX Trading)

کلمه فارکس (FOREX) برگرفته از عبارت Foreign Exchange Market و به معنای تبادل ارزهای خارجی است.

بازار ارز یا فارکس یکی از بزرگترین و پرطرفدار ترین بازارها در جهان است. هر ارز جهانی در مقایسه با ارزهای دیگر ارزش متفاوتی دارد و با گذشت زمان نیز دارای نوسانات زیادی است. معاملات فارکس فرآیندی است که می توان یک ارز را در یک قیمت مشخص خریداری کرده و سپس در یک زمان مناسب آن را به ارز دیگر تبدیل کرد. این تبادل برای خرید و فروش کالا، خدمات شرکت‌ها و دولت‌ها، هزینه‌های سفر مسافران یا سرمایه‌گذاری اشخاص و بنگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فارکس مؤسسات مالی بزرگ، بانک‌ها، شرکت‌های چند ملیتی، تجار، شرکت‌های بیمه‌ای، شرکت‌های صادرات و واردات، سفته‌بازها و اشخاص حقیقی، ارزهای مختلفی چون دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و… را مورد معامله قرار می‌دهند. این معامله با خرید یک ارز و فروش هم‌زمان، ارزی دیگر اتفاق می‌افتد.

بازار تبادل ارز جهانی، مکان فیزیکی مشخصی ندارد و تمامی معامله‌گران از طریق شبکه الکترونیکی و به صورت بر خط در حال معامله ارزهای مختلف هستند. با وجودی که فارکس (OTC) Over the counter یعنی بازاری بدون مکان فیزیکی است اما مراکز اصلی این تجارت در لندن، نیویورک و توکیو واقع شده‌اند.

در حال‌ حاضر بزرگترین کارگزاری‌های بورس دنیا در آمریکای شمالی هستند و معاملات فارکس در آن جا به ‌طور دقیق قانون‌گذاری شده است. البته قوانین بسیار محکمی برای تائید شدن از جانب قانون‌گذاران، باعث شده تنها تعداد کمی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به مشتریان، در آمریکای شمالی باقی بمانند.

در بازار متنوع خاورمیانه، مناطق قبرس و امارات به‌ عنوان مقاصد برتر برای حضور قانونی کارگزاران فارکس شناخته‌ می‌شوند. با وجودی که به ‌تازگی تمرکز روی بازارهای در حال ‌توسعه افزایش‌ یافته است؛ براساس تعداد کارگزاران فارکس، اروپا قاره پیشرو در این حوزه به حساب می‌آید و معامله‌گران این بازار با اطمینان بیشتری با کارگزاران این قاره همکاری می‌کنند.

گروه‌های مختلفی از سرمایه‌گذاران در فارکس فعالیت می‌کنند که در اصل بازیگران بازار هستند. این بازیگران با اهداف و انگیزه‌های مختص به خود در این بازار فعالند گاه به منظور سفته‌بازی و گاه به منظور کسب سود‌، اما در نهایت در راستای حفظ تمامیت و ثبات بازار نقش خود را ایفا می‌کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله از سکه نیوز با مفهوم معاملات برخط یا آنلاین تریدینگ آشنا شدیم و دیدیم که این نوع معاملات که در نتیجه پیشرفت روزافزون تکنولوژی راه اندازی شده است، تا چه حد می تواند کمک کننده و آسان تر از معاملات سنتی باشند.

همچنین با انواع معاملات برخط نیز آشنا شدیم. معامله هر یک از این موارد می تواند پیچیده ، اعصاب خرد کن و غیرقابل پیش بینی باشد. همه این بازارها بی ثبات هستند ، به همین دلیل است که مفهوم معامله در وهله اول جذاب به نظر می رسد. به یاد داشته باشید، هرگز هیچ تضمینی در انواع بازارها وجود ندارد، اما با انجام تحقیقات و آموزش، می توان تا حد ممکن از این بازارها و معاملات بر خط انجام شده در آن ها بهره برد.

کد خبر: 1400022501TSMCMF

مطالب مرتبط:

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

هودل (HODL) کردن چیست؟ استراتژی محبوب رمزارزها

فاست (Faucet) رمز ارز چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته