جمعه 31 فروردین 1403

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

نوسانگیری در معامله نوعی خرید و فروش (غالباً به صورت مرحله ای)، پس از یک درجه حرکت خاص در نمودار قیمت ها است.
می توان گفت معاملات روند (Trend trading) و معاملات روزانه (Day trading) راحت ترین و محبوب ترین استراتژی های معاملاتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال هستند. در سراسر جهان، در بازارهای مختلف ، هزاران معامله گر در هر دو نوع معامله شرکت دارند. اما اگرچه “HODL” اغلب به عنوان یک عبارت جذاب در رمزنگاری تکرار می شود، اما احتمالا برای افزایش سرمایه و دارایی، بهترین روش نیست.

استراتژی نوسان گیری برای کسانی ایده آل است که نمی توانند ساعاتی را برای انجام و مرور معاملات خود در کامپیوترها سپری کنند. البته که این نوع معامله نیز حداقل به درک اساسی تجزیه و تحلیل تکنیکال و بنیادی نیاز دارد.

از آنجا که این معاملات اغلب در طی چند ساعت، چند روز یا حتی چند هفته انجام می شوند، مهم است که کاربر بداند چه دارایی را خریداری می کند.
قطعا منطقی نیست که کاربر دارایی را که از لحاظ ارزشی بسیار پایین است را بدون تحقیق خریداری کند، زیرا این قیمت پایین و ظاهرا جذاب می تواند نتیجه اخبار ناخوشایند، پیشرفت های شدید رقبا یا اخطار های قرمز دیگری باشد که از دستیابی پروژه برای رسیدن به اهداف آینده کاربر جلوگیری کند.

در تعریف سنتی، معاملات نوسان گیری نوعی استراتژی سوداگرانه برای انجام معاملات است که توسط معامله گران در بازارهای مختلف و دارایی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. معامله گر نیز دارایی قابل معامله را بین چند روز تا چند هفته نگهداری می کند.
این نوع معامله با معاملات روزانه که در آن دارایی بیش از یک روز نگهداری نمی شود و همچنین معاملات ترند که یک معامله گر می تواند دارایی ها را برای هفته ها ، ماه ها یا سالها بر اساس روند بازار نگهداری کند، متفاوت است.

معاملات نوسان گیری، مزایا و معایب زیادی دارد. درک این مزایا و محدودیت ها بدون توجه به دارایی که برای نوسان گیری انتخاب می شود بسیار مهم است. با توجه به اینکه ارز های رمزنگاری شده ناپایدار و غیرقابل پیش بینی هستند، کاربر باید در هنگام برنامه ریزی برای معامله ارز رمزنگاری شده یا هر سرمایه گذاری دیگر، بسیار هوشیار و نسبت به تغییرات آگاه باشد.

مزایای معاملات نوسان گیری

برخی مزیت های معاملات نوسان گیری نسبت به معاملات روزانه و معاملات ترند توسط معامله گران را در این بخش با هم مرور می کنیم:

  1. برخلاف معاملات روزانه، معاملات نوسان گیری نیازی به توجه مداوم معامله گر ندارند. در حالی که یک معامله گر روزانه(Daily Trader) ممکن است هر روز چندین ساعت را پشت میز بگذراند و درگیر محاسبات و اعداد باشد. اما معامله گر نوسان گیر نیازی به انجام این کار ندارد. البته به شرطی که معامله گر قبل از سرمایه گذاری در دارایی مورد نظر تحقیقات کافی انجام داده باشد، معاملات نوسان گیری هر هفته به چند ساعت کار نیاز دارد.
  2. میزان تلاش مورد نیاز برای انجام معاملات نوسانی نیز در مقایسه با معاملات روزانه کمتر است. معامله گران در بیشتر موارد تجزیه و تحلیل فنی یا اصطلاحا تکنیکال، از داده های تاریخی و نمودارهای قیمت برای تعیین نوع اقدامات مدیریت دارایی استفاده می کنند، این عوامل تعیین کننده ترین معیارها در تحلیل تکنیکال هستند. اما نوسان گیری گزینه راحت تری است و نیاز به مقدار زیادی کار از سوی معامله گر ندارد.
  3. نوسان معاملات هر دارایی پتانسیل سود کوتاه مدت خوبی را فراهم می کند. به این معنا که به جای تمرکز بر مجموعه ای از دارایی ها، معاملات نوسان گیری می توانند در مدت زمان نسبتاً کمتری سود خوبی ایجاد کنند. به همین دلیل معاملات نوسانی توسط کسانی ترجیح داده می شوند که می خواهند درآمد ماهیانه خود را از معاملات کسب کنند.
  4. در مقایسه با معاملات روزانه و معاملات بلند مدت، معاملات نوسانی کنترل بهتری بر خطرات بازار فراهم می کند. همچنین باید در نظر بگیریم که هدف معاملات نوسانی این است که کاربر به جای چند صد مورد ارز دیجیتال، موارد کمتری را بررسی کند. در نتیجه، معامله گر می تواند از تجزیه و تحلیل تکنیکال و تجزیه و تحلیل بنیادی برای سرمایه گذاری و تصمیم گیری صحیح در خصوص ارز دیجیتال مورد نظر استفاده کند.

معایب معاملات نوسان گیری

در ادمه برخی از مواردی که به عنوان معایب نوسان گیری شناخته می شوند و توجه بیشتر کاربر را طلب می کنند را بیان می کنیم.

  1. به دلیل طولانی بودن دوره نگهداری دارایی، دارایی های مربوط به معاملات نوسان گیری در معرض سایر خطرات بازار قرار دارند. به عنوان مثال، موقعیت های معامله ممکن است یک شبه یا در طول هفته به شدت تغییر کند. این امر در معاملات روزانه اتفاق نمی افتد، زیرا معامله گر دارایی خود را یک روز نگهداری می کند و بیشتر در جریان معاملات آن روز قرار دارد.
  2. محدودیت دیگر معاملات نوسانگیری این است که گاهی اوقات روند برجسته بازار را در نظر نمی گیرد. از آنجا که ایده اصلی معاملات نوسانی نگه داشتن دارایی برای چند هفته و کسب حداکثر سود است، این استراتژی سود بالقوه بلند مدت را از دست می دهد و در بعضی موارد ممکن است نگهداری دارایی برای مدت طولانی تر، سود آوری بیشتری داشته باشد.
  3. با وجود این که معاملات نوسانگیری به اندازه معاملات روزانه نیاز به صرف زمان ندارد ، معامله گر باید درک عمیق تری از بازار داشته باشد. آنها همچنین نیاز به تجربه کافی در زمینه تجزیه و تحلیل فنی و تحلیل بنیادی نیز دارند.

اکنون که مزایا و معایب معاملات نوسانگیری را مرور کردیم، جنبه های مختلف معاملات نوسان گیری در دارایی های رمزنگاری شده را بررسی می کنیم.

نوسانگیری در ارزهای دیجیتال

نوسانگیری در معاملات تلاش می کند تا اختلافات قیمتی را در یک دوره متوسط به دست آورد و از آن سود کسب کند. با این وجود، وقتی این ایده را به بازار دارایی های رمزنگاری شده می آوریم، چند مسئله ایجاد می شود که به طور کلی بیشتر این مشکلات به دلیل ماهیت ناپایدار بازار ارزهای رمزنگاری شده رخ می دهد. بیت کوین ، بهترین مثال در این مورد است:
برای سالها، معامله گران سعی کرده اند که الگوهای رشد قیمت بیت کوین را پیش بینی کرده و سودهایی کسب کنند. اما با این حال، تقریباً هر بار، یک عامل جدید و پیش بینی نشده بر قیمت BTC تأثیر گذاشته و باعث می شود که ارزش آن به شدت تغییر کند. اما در خصوص ارزهای پایدار (Stable coin) ایده اصلی کم و بیش ثابت می ماند.
بنابراین، کاربر باید قبل از نوسان گیری در ارزهای دیجیتال به چند اصول کلی و بسیار مهم توجه کند:

اصول نوسان گیری در ارزهای دیجیتال

اکنون که کلیات و مفاهیم پایه این مبحث را می دانید، نگاهی نیز به بخش عملی این معاملات می کنیم. برای تصمیم گیری در زمینه معاملات و ایمن ماندن در بازار ،رعایت اصول زیر مورد نیاز است:

  1. داشتن برنامه واضح
    بدیهی به نظر می رسد، درست است؟ اما این یک مرحله حیاتی است. داشتن درک روشنی از اهداف خود در بسیاری از اقدامات مفید است و معاملات نوسان گیری نیز از این امر مستثنی نیست.
    بیشتر معامله گران موفق از برنامه ای برای سازماندهی معاملات و استراتژی خود استفاده می کنند. این طرح ممکن است شامل قیمت هایی باشد که آنها می خواهند با آن وارد شوند، یا نرخ هایی که در آن سود کسب می کنند و یا نرخ هایی که در آن ضرر را متوقف می کنند، اما بعداً درباره این موارد بیشتر صحبت خواهیم کرد. به طور کلی، داشتن یک برنامه مشخص به کاربر کمک می کند تا به هدف خود پایبند باشد و معاملات موثرتری داشته باشد. داشتن یک طرح در قالب مکتوب حتی ایده بهتری است.
  2. کاربر فقط آنچه را که می تواند از دست بدهد، سرمایه گذاری کند
    هیچ راهی برای نادیده گرفتن خطرات از دست دادن وجوه هنگام بحث در مورد معاملات نوسانگیری در ارزهای رمزنگاری شده وجود ندارد.
    معامله یا ترید یک فعالیت مالی است. به همین ترتیب، خطرات خاصی نیز وجود دارد. قانون طلایی این است که فقط با پولی تجارت شود که توانایی از دست دادن آن برای کاربر وجود دارد. چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ خوب، تجارت با سرمایه های کلانی که برای کاربر حیاتی هستند، او را به سمت تصمیمات احساسی سوق می دهد. این یک استراتژی معاملات نوسانگیری خوب نیست. مطمئناً، ریسک کردن برای سودآوری لازم است. اما باید توجه کرد که کاربر نباید اجاره منزل یا وام خود را در بازار ارزهای رمزنگاری شده به خطر بیاندازد.
  3. از Stop-Loss استفاده شود
    بیایید با کاهش خطر ادامه دهیم. تحقیق و اعتقاد کاربر به یک دارایی هر چقدر دقیق باشد، احتمال ضرر و زیان همچنان وجود دارد. برای یک تاجر موفق بودن، هدف کاربر باید کمتر نگه داشتن ضرر و زیان باشد. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارد که می توان برای این هدف استفاده کرد. یک ابزار توقف ضرر به کاربر کمک می کند تا ضررها را تحت کنترل داشته باشد.
  4. خطرات شبانه محدود شوند
    بازارهای ارزهای رمزنگاری شده هرگز نمی خوابند. بنابراین، باید به معاملات شبانه نیز دقت شود. همچنین می توان در اینجا از ابزار توقف ضرر استفاده کرد. داشتن توقف ضرر برای معاملات شبانه به کاربر کمک می کند تا خطرات را کاهش داده و از وجوه خود محافظت کند. به نظر می رسد یک استراتژی خوب بهتر از شب بیدار ماندن است، درست است؟
  5. عدم تمرکز
    در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، کاربر نمی تواند روی یک دارایی واحد تمرکز کند و از این طریق سود کسب کند. به هر حال ممکن است کاربر یک دارایی واحد را معامله کند، اما باید درک جامعی از بازار نیز در هر زمان داشته باشد. فقط در این صورت است که کاربر خواهد فهمید که دارایی که در آن سرمایه گذاری کرده است چگونه با سایر دارایی ها رقابت و یا تعامل دارد.

نتیجه گیری بخش اول

به عنوان یک معامله گر، کاربر باید یادگیری مداوم را بخشی از استراتژی معاملات نوسان گیری خود قرار دهد و اطلاعات خود را در هر مبحث جدید مرتبط با ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی به روز نگه دارد.
قبل از انتخاب دارایی مورد نظر، به خوبی در مورد آن تحقیق و جستجو کند و به بررسی دلایل صعود و سقوط قیمت در ارز دیجیتال هدف بپردازد.
در این بخش، با اصول و قوانین کلی نوسان گیری آشنا شدید، در بخش بعدی به آموزش کامل و دقیق و ذکر نکات مهم مورد نیاز در این خصوص خواهیم پرداخت.

در بخش قبل به بررسی دقیق مفهوم نوسان گیری و مزایا و معایب آن پرداختیم، در این مقاله به صورت فنی تر وارد جزییات این نوع معامله می شویم و به بررسی انواع استراتژی ها در نوسان گیری می پردازیم.

 نوسان گیری: استراتژی ها

یادگیری نوسان گیری و پیش زمینه ذهنی

یادگیری نوسان گیری در معاملات به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد. معامله گر باید استراتژی هایی را تهیه کند که برای او مفید باشد و همچنین بتواند از تکنیک های مدیریت خطر جدی استفاده کند. رسیدن به این مرحله ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد.
معامله گر باید بتواند تحت فشار خونسرد و آرام باشد و از تحت تأثیر احساسات قرار گرفتن خودداری کند. معاملات نوسان گیری با استفاده از تجزیه و تحلیل فنی و بر اساس ابزار خاص انجام می شود. معامله گر باید از جلو رفتن بر اساس احساسات خودداری کند.
متأسفانه، تمام معامله گران سطوحی از دست دادن سرمایه را تجربه خواهند کرد و باید آنها را به عنوان بخشی از فعالیت های تجاری خود بپذیرند. همچنین معامله گر باید شخصا به فناوری و اخبار به روز دسترسی داشته باشد. برای تصمیم گیری در مورد معامله خود به داده های قیمت در زمان واقعی نیز نیاز وجود خواهد داشت.

انواع نمودارهای نوسان گیری

یک روش محبوب برای معامله نوسان گیری استفاده از نمودارهای نوسان (Swing Chart) است. نمودار Swing نمودار نسبتاً ساده ای است و همزمان با تکامل قیمت، اطلاعات جدیدی را ارائه می دهد. نقاط جدید نمودار هنگامی ایجاد می شوند که قیمت جدید در همان جهت از طریق هدف تغییر کند. چیزی که نوسان قیمتی را تحریک می کند یک فیلتر است. هنگامی که قیمت ارز دیجیتال مسیر مورد نظر توسط فیلتر را طی می کند، خط جدیدی روی خط قبلی ایجاد می شود.
نکته اصلی این است که نمودار نوسان گیری بدون توجه به زمانی که برای حرکت قیمت لازم است، قیمت نوسانی بالا و پایین را حتی برای حداقل اندازه نیز نشان می دهد.

انواع استراتژی های نوسان گیری

ده ها استراتژی برای انجام معاملات نوسان گیری وجود دارد که می توان از آنها برای کسب بازدهی استفاده کرد. استراتژی های معامله گر می تواند کاملاً سیستماتیک یا اختیاری باشد. می توان انواع استراتژی را با عناوین دنبال کردن روند (trend following)، گرفتن موج (Catch the Wave)، حرکت (momentum)، گیر کردن در جعبه (Stuck in a box)، شکست (breakout) یا میانگین برگشت (mean reverting) دسته بندی کرد. که در ادامه برخی از محبوب ترین آن ها را بررسی خواهیم کرد.
توسعه استراتژی های معاملات نوسان گیری به زمان و تلاش نیاز دارد. معامله گر باید قبل از به خطر انداختن سرمایه خود، روی کاغذ معامله کند یا از یک حساب نمایشی و موقتی استفاده کند. یک حساب آزمایشی به کاربر امکان می دهد تا با استفاده از استراتژی خود در زمان واقعی معامله کند تا ببینید آیا واقعا این روش کار می کند یا خیر! مواقعی پیش می آید که یک استراتژی در زمان واقعی آزمایش می شود اما کار نمیکند!
همچنین در این روش کاربر می تواند نوع ریسکی که در هنگام شروع معامله با استفاده از یک استراتژی نوسان گیری انجام خواهد داد را امتحان کند.

  1. استراتژی گیر کردن در جعبه (Stuck in a box)
    این استراتژی با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت از یک محدوده بازار پیروی می کند. بنابراین بازار گاهی اوقات به عنوان گیر کرده در جعبه ای بین دو خط بالا و پایین شناخته می شود.
    نحوه کار طبق این استراتژی به شرح زیر است:
    ابتدا یک بازار که در این محدوده قرار گرفته شناسایی می شود، سپس کاربر منتظر می شود تا قیمت کمتر از سطح حمایت قرار گیرد.
    اگر قیمت زیر سطح حمایت شکسته شد، کاربر منتظر عبور قیمت از سطح حمایت می ماند (کمی بالاتر از سطح حمایت). اگر عبور قدرتمندی در قیمت ایجاد شود، کاربر در موقعیت Long قرار می گیرد (موقعیت لانگ به معنای خرید ارز دیجیتال با این انتظار است که سطح قیمت آنها افزایش یابد.) و حد توقف ضرر در 1 ATR زیر شمع تنظیم می شود و قبل از سطح مقاومت سود کسب می شود.
    برای اطمینان از موفقیت با این استراتژی، کاربران باید درک درستی از نمودار شمعی روزانه و سطح حمایت و مقاومت داشته باشند. حد ضرر و توقف ضرر و زیان کاربر نیز در حصول اطمینان از اینکه از این سطح فراتر نروند بسیار حیاتی است.
  2. گرفتن موج (Catch the wave)
    همانطور که از نام آن مشخص است، هدف این استراتژی این است که یک حرکت را در بازارهای پرطرفدار انجام دهند و به این ترتیب پس از پایان پول بک وارد آن شوند.
    برای گرفتن موج، معامله گران روندی را برای مثال در میانگین متحرک 50 دوره شناسایی می کنند. اگر بازار رمزارز به میانگین متحرک نزدیک شود، معامله گران منتظر یک قیمت در معاملات گاوی خواهند بود، بدون این که مدت زیادی روی شمع بعدی بمانند.
    به عنوان یک قاعده خوب، معامله گر باید ضرر و زیان خود را در زیر شمع پایین قرار دهد و سود را درست قبل از بالا آمدن بازار تنظیم کند.
  3. استراتژی دنبال کردن روند (Trend following strategy)
    این قسمت را با توجه به نمودار زیر توضیح می دهیم، در این نمودار برای درک حرکات نمودار، می توان یک استراتژی کراس اوور میانگین متحرک کوتاه مدت را در نظر گرفت. می بینید که وقتی میانگین متحرک 5 ساعته از میانگین متحرک 20 ساعته بیشتر یا پایین می رود، این نشان دهنده وجود یک روند یا ترند کوتاه مدت است.
    این استراتژی هنگامی که دارایی مورد نظر رو به رشد است عالی است اما هنگامی که قیمت آن به یکباره حرکت می کند سیگنال های دشواری ایجاد می کند. روش های مختلفی وجود دارد که می توان با این نوع استراتژی معاملات نوسان گیری انجام داد. می توان با سیگنال ورود معاملاتی وارد شد و با سیگنال معکوس از دارایی خارج شد.
    به عنوان مثال، هنگامی که میانگین متحرک 5 ساعته از میانگین متحرک 20 ساعته عبور می کند، کاربر خرید می کند و وقتی میانگین متحرک 5 ساعته زیر میانگین متحرک 20 ساعته می رود، می فروشد و از دارایی خارج می شود.
    همچنین هنگام معامله این استراتژی ، ممکن است کاربر سطح خاصی از سود و زیان را در نظر بگیرد و با توجه به آن حرکت کند.
    ما ترجیح می دهیم در مقابله با روند موجود که معامله معکوس محسوب می شود، معامله نکنیم. قاعده کلی این است که کاربر فقط درصورتیکه ترند شدن دارایی صعودی و طولانی باشد، دارایی را طولانی مدت نگهداری کند و در صورتی که روند کوتاه باشد دارایی را کوتاه مدت نگهداری کند. با پیروی از ترند موجود، کاربر به طور قابل توجهی احتمال موفقیت خود را به عنوان یک معامله گر بهبود خواهد بخشید.

استراتژی دنبال کردن روند (Trend following strategy)

نکات مهم شروع نوسان گیری

  1. دیدن جنگل از میان درختان
    برای شروع معاملات نوسان گیری، معامله گر باید بر حرکت کوتاه مدت قیمت متمرکز شود، درصورتی که بتواند هم نمای گسترده ای از قیمت ها و هم دیدگاه محدودی را مشاهده کند. یک فیلتر می تواند در ارزیابی حرکت دارایی مورد علاقه کاربر برای معامله مفید واقع شود.
    ۱. دیدن جنگل از میان درختانبه طور مثال یک ویژگی ZigZag به کاربر کمک می کند انواع مختلفی از دارایی های موجود را مشاهده کند. همچنین به او کمک می کند با استراتژی نوسان خود ریسک و ریواردی را که می خواهد به کار بگیرد را تعیین کند.
    یک ویژگی دیگر در ZigZag به کاربر امکان می دهد درصد را وارد کند و تمام تغییرات قیمت مناسب برای معیارهای کاربر را به او نشان می دهد. بنابراین، اگر کاربر بخواهد بسیاری از حرکات کوچک را فیلتر کند، می تواند یک ویژگی ده درصد در زیگزاگ تنظیم کند و نمودار همه آن تغییرات را به او نشان می دهد. نمودار بالا یک زیگ زاگ را بر روی داده های ساعتی نشان می دهد که تغییرات 2٪ یا بیشتر را در قیمت منعکس می کند.
    ZigZag یک اندیکاتور نیست. این ویژگی می تواند به کاربر کمک کند تا یک استراتژی معامله تکنیکال ایجاد کند که به طور بالقوه می تواند تغییرات قیمت را به دست آورد. به محض ارزیابی ZigZag، ممکن است بتوان از یک استراتژی پیروی از روند، یا یک استراتژی حرکت یا حتی یک استراتژی میانگین بازگشت استفاده کرد.
    همچنین می توان از ZigZag برای شناسایی سطح حمایت و مقاومت نیز استفاده کرد.
  2. فهرست نظارت بر معاملات
    قبل از اینکه معامله گر بتواند استراتژی های معاملات نوسان گیری را روی شبیه ساز تمرین کند، مهم است که یک لیست تماشای جامع ایجاد کند که بتواند روزانه آن را رصد کرده تا موقعیت های تجاری را پیدا کند.
    اگرچه ممکن است هزاران ارز دیجیتال در بازارها وجود داشته باشد، اما فقط تعدادی از آنها به طور فعال معامله می شوند و توسط میلیون ها معامله گر شناخته می شوند. این گزینه ها نام هایی است که معامله گر در لیست نظارتی خود نگهداری می کند.
  3. مدیریت ریسک
    برای موفقیت هر استراتژی نوسانگیری، معامله گر به یک برنامه مدیریت ریسک نیاز دارید که ضررهای او را کاهش دهد و به معامله گر سود برساند. در استراتژی های پیروی از روند ممکن است معامله گر بیشتر از دفعاتی که سود می کند، ضرر دهد، بنابراین کاربر باید یک برنامه مدیریت ریسک داشته باشد که در معاملات برنده سود زیادی داشته باشد و در معاملات ناموفق نیز ضرر کمی کند. تقریباً همه استراتژی ها باید تلاش کنند تا در معاملات ناموفق، کمتر ضرر کنند و در معاملات برنده حداقل ضرر وارد شده در معاملات باخت را جبران کنند.
  4. مدیریت معاملات و مقیاس دهی
    از آنجا که معاملات نوسانی موفقیت آمیز می توانند برای روزها و حتی به طور بالقوه هفته ها به نفع کاربر حرکت کنند، برای معامله گر بسیار مهم است که یاد بگیرد چگونه موقعیت خود را به درستی و به طور موثر مقیاس دهی کند.
    مقیاس دهی هنر فروش دارایی خود در چندین سفارش است که به طور کلی کمک می کند تا خروجی متوسط بهتری برای معاملات داشته باشید. معاملات نوسان گیری می توانند روزها و هفته ها ادامه داشته باشد، بنابراین بسیار بعید است که در یک سفارش بهترین قیمت خروج بدست آید.
    مقیاس بندی می تواند به کاربر کمک کند تا در دراز مدت برای معاملات نوسانگیری خود، میانگین قیمت خروج بهتری داشته باشد. معامله گران به طور کلی در 3 یا 4 سفارش مقیاس بندی می کنند، اما اگر به نظر کاربر تعداد بیشتر نیز مفید است می تواند از سفارشات مقیاس بیشتری استفاده کند.

نتیجه گیری بخش دوم

معاملات نوسان گیری نیاز دارد که کاربر مهارت های خود را در ایجاد یک لیست نظارت، انجام تجزیه و تحلیل فنی، اجرای معاملات خود و موارد دیگر ترکیب کند. همانند سایر معاملات، مدیریت احساسات برای موفقیت به عنوان یک معامله گر بسیار مهم است.
احساسات معمولاً دلیل اصلی شکست معامله گران در اجرای معاملات است. این امر معامله گران را از انجام درست معاملات خود در لحظه های حساس بازمی دارد، اما ایجاد یک استراتژی مناسب و رعایت قوانین راهی عالی برای از بین بردن احساسات در معاملات است.
هرچه سیستماتیک تر شوید ، نتایج سازگارتر می شوند! نوسان گیری معاملات در صورت اجرای یک استراتژی و قوانین مناسب می تواند بسیار سودآور و سرگرم کننده باشد.

نوسان گیری

چگونه معاملات نوسان گیری(Swing Trading) در ارزهای رمزنگاری شده را با موفقیت انجام دهیم؟

  1. معامله گر باید بیاموزد که با طرز فکر درست و کنترل احساسات مناسب به بازار نزدیک شود.
    این ویژگی کمک می کند تا معامله گر در مورد روانشناسی بازاری که در پشت الگوهای شمعی وجود دارد، تحلیل های درست و منطقی داشته باشد.
  2. مدیریت ریسک صحیح در معاملات نوسان گیری.
    پارامتر های تنظیم حد ضرر، درست انتخاب شود. (به طور مثال ۵-۱۰ درصد ضرر)
  3. طراحی یک استراتژی معاملاتی درست و دنبال کردن آن!
    هنگامی که معامله گر در یک استراتژی تجارت برنده باشد، توصیه می شود که حتماً آن استراتژی را دنبال کند. معامله گران اغلب به جای اینکه به برنامه و استراتژی خود پایبند باشند، اشتباه می کنند و هنگام تصمیم گیری در معاملات خود بر اساس احساسات تصمیمات اشتباه می گیرند.
  4. ثبت یادداشتی دقیق درباره روند تفکر خود درباره هر معامله و همچنین ثبت نتیجه حاصل شده.
    این فرآیند یک تجربه یادگیری ارزشمند برای معامله گر ایجاد خواهد کرد.

آموزش معاملات نوسان گیری مطابق با استراتژی ها

همانطور که در مقاله استراتژی های نوسان گیری توضیح داده شد، کاربر می بایست هنگام تجزیه و تحلیل نمودارها به دنبال فرصتی برای ورود یا خروج از یک تجارت سودآور باشد، به چندین نکته زیر در این خصوص توجه کنید:

کاربر به دنبال یافتن سیگنالی از معاملات در بازار است که این سیگنال ها نشانه این است که یک بازار به اشباع خرید (زمان فروش) یا به اشباع فروش (زمان خرید) رسیده است. معامله گران موفق معمولاً قبل از انجام معامله به دنبال حداقل سه سیگنال مثبت در خصوص تصمیم خود هستند.

توجه کنید که منظور ما از سیگنال، تبلیغات و پیشنهاداتی که توسط سلبریتی ها و کانال هایی که اقدام به فروش سیگنال می کنند، نیست. بلکه سیگنال در اینجا به معنی سیگنال هایی است که معامله گر طبق تحلیل های خود و استراتژی معاملاتی خود به آن ها دست می یابد.

سوالات مهم در هنگام تجزیه و تحلیل نمودارهای بازار :

  1.  وضعیت بازار ارزهای رمزنگاری شده به طور کلی چگونه است؟
  2. بازار خرسی است یا گاوی ؟
  3.  نمودارهای 4 ساعته، روزانه، 3 روزه و هفتگی بهترین بازه زمانی برای تشخیص زمان درست معاملات نوسانگیری هستند.
  4. وضعیت بازار رمزارزی که زیر نظر دارید چگونه است؟
  5.  رمزارز در موقعیت اشباع فروش قرار گرفته یا اشباع خرید؟
  6. وقتی ارز دیجیتال مورد نظر اشباع فروش شد، زمان خوبی است که معامله گر به فکر ایجاد یک معامله نوسانگیری باشد.
  7. در صورت قرار گرفتن در موقعیت اشباع خرید، زمان خوبی است که سیو سود انجام شود و رمزارز فروخته شود.
  8.  سطوح حیاتی حمایت و مقاومت شناسایی شوند.
  9.  الگوهای شمعی برای ادامه یا تغییر روند کلی شناسایی شوند.
  10.  هنگامی که جهت روند تعیین شد، می توان با استفاده از روشها و شاخص های فیبوناچی اهداف قیمتی را پیدا کرد.
  11.  معامله گر همچنین می تواند از شاخص ها و مطالعات فنی مختلفی برای تعیین منطقه اشباع خرید یا اشباع فروش در بازار استفاده کند.
    مثال: شاخص مقاومت نسبی یا نشانگر RSI شاخص مورد علاقه در میان معامله گران با تجربه است.
  12. به حجم معاملات بازار توجه شود. وقتی یک بازار روند صعودی یا نزولی دارد، حجم معاملات همیشه در اوج روند (Trend) افزایش می یابد و سپس شروع به کاهش می کند. وقتی حجم معاملات کمتر و کمتر می شود، پس این یک علامت تغییر قیمت قریب الوقوع است.

هنگامی که معامله گر بازار را تجزیه و تحلیل کرد و تعیین کرد که حرکت مهم بعدی در چه جهتی خواهد بود، کاربر خواهد فهمید که آیا قصد خرید یا فروش در این بازار را دارد. (یا اگر مارجین معامله می شود، معاملات Short یا Long شوند.)

در مرحله بعدی، باید پارامترهای ورود به معاملات نوسانی در نظر گرفته شوند،

پارامترهای ورود به معاملات نوسانی

  1. ابتدا مبلغ مورد نظر برای موقعیت ورود به معاملات نوسانی تعیین شوند. (مبلغی که معامله گر مایل است در معاملات سرمایه گذاری کند.)
  2. اهداف معامله گر برای ورود به معامله و خروج از آن مشخص شود. (شاخص های فیبونانچی برای کمک به کاربر در یافتن اهداف خرید و فروش بسیار مفید است.)
  3. تمرین مدیریت ریسک: کاربر باید تعیین کند که تا چه حد می تواند ضرر کند و حد ضرر و زیان خود و زمان خروج از معاملات را بر این اساس تنظیم کند. (5-10٪ اهداف متداول برای تنظیم ضرر و زیان معاملات خواهد بود.)
  4. تصمیم گرفته شود که آیا در بازار اصلی خرید انجام می شود یا بازار مارجین. تجارت مبتنی بر بازار اصلی برای مبتدیان تا معامله گران سطح متوسط آسان تر است. معاملات حاشیه ای برای معامله گران حرفه ای است، معامله گر بهتر است که ابتدا معامله اصلی را یاد بگیرد و در آن مهارت کسب کند و سپس که تجربه لازم را کسب کرد معاملات حاشیه یا مارجین را انجام دهد.
  5. کاربر با توجه به شرایط تصمیم بگیرد که آیا در بازار معاملات سریعی انجام دهد یا صبر و حوصله کند. به این معنی که به سرعت در بازار خرید و فروش انجام دهد یا سفارشات معلق را از قبل تنظیم کند تا حرکات قیمتی مطلوبی که موقعیت بالایی دارند پیش بینی شوند.

نحوه انجام معاملات نوسان گیری با مدیریت صحیح ریسک

مدیریت ریسک مناسب رمزارز، موفقیت بلند مدت معامله گر در بازارهای ارزهای رمزنگاری شده خواهد بود. روش های مختلفی وجود دارد که می توان هنگام معاملات نوسانگیری ریسک معاملات را محدود و مدیریت کرد. از جمله موارد زیر:

  1.  مقدار سرمایه نرمالی برای سرمایه گذاری در این بازار انتخاب شود.
  2.  همه سرمایه در یک معامله صرف نشود.
  3.  موجودی کلی معاملات به بخشهای کوچکتر تقسیم شوند.
    مثال اگر معامله گر بودجه معاملاتی 2000 دلار USD دارد، می تواند میزان سرمایه هر معامله را در حدود 100-200 دلار قرار دهد. اگر بودجه معاملاتی کاربر 20 هزار دلار است، می تواند ورودی های هر معامله خود را در حدود 1000 تا 2000 دلار قرار دهد.
  4. از کمتر از نصف سرمایه اولیه در معامله اول استفاده شود. از آنجا که در معامله اول همه سرمایه وارد نخواهد شد، اگر قیمت ارز دیجیتال خریداری شده بیشتر از اولین سرمایه کاربر کاهش یابد، سرمایه اضافی برای استفاده و جبران ضرر همچنان وجود خواهد داشت.
    همین موضوع در مورد «سودآوری» نیز صدق می کند. کاربر باید اهداف فروش خود را پیدا کند و مبلغ کل معاملات خود را بین موقعیت ها و قیمت های مختلف برای فروش تقسیم کند تا بتواند با رشد قیمت و برای رسیدن به بالاترین حد آن، در چند سطح قیمتی سود کسب کند.
  5. معامله گر با در نظر گرفتن یک نسبت ریسک به ریوارد مناسب، خود را برای موفقیت آماده کند. پس بر اساس احساسات و عجولانه معامله انجام نشود. همچنین برای تعیین زمان اشباع فروش یا اشباع خرید، از تجزیه و تحلیل فنی استفاده شود و بر این اساس معامله انجام شود. خرید با قیمت کم و فروش در قیمت بالا و مطابق با تحلیل های فنی، کاربر را نسبت به خطر به پاداش سودآور تهدید می کند.

هنگامی که کاربر به جای اینکه در جایگاه درست خود و طبق تحلیل های درست قرار گیرد، به دنبال پامپ ها باشد، نتیجه این است که در یک نسبت نامطلوب ریسک به ریوارد گیر خواهد کرد و نتیجه سودآور نخواهد بود.

نسبت نامطلوب ریسک به ریوارد، برابر است با یک معامله خارج از موقعیت درست که کاربر را در معرض خطر بالاتری برای از دست دادن سرمایه و پتانسیل کمتری برای سود قرار می دهد.

آموزش انجام معاملات نوسان گیری

در تصویر زیر، یک فرصت معامله نوسانگیری که اخیرا برای یک ارز دیجیتال اتفاق افتاده و فرصتی برای سود 52-57 درصد را برای کاربر فراهم کرده بوده است را با هم بررسی می کنیم.

نمودار

این تجزیه و تحلیل از یک نمودار شمعی 4 ساعته، شاخص حرکت نسبی [RSI] شاخص حرکت ، نوارهای بولینگر و میانگین های متحرک ساده استفاده می کند. می توانید آن را در انتهای این نمودار با خط زرد رسم افقی مشاهده کنید.
RSI یک شاخص ساده نوسان ساز و قابل اعتماد است که می تواند یکی از سه سیگنال معامله گر در تعیین زمان اشباع فروش یا اشباع خرید در بازار رمزارزها باشد.

فلش های خرید(Buy) در نمودار شمعی و RSI نشان می دهد که نقطه ایده آل برای ورود به معامله نوسان گیری در حدود 239 ساتوشی بوده است.

در این سطح از نمودار، می بینید که خط زرد RSI از طریق یک خط افقی در حال قطع شدن است، این همان سطحی است که نشان می دهد بازار در موقعیت اشباع فروش قرار گرفته می شود.

در مرحله بعدی ، به دو فلش فروش (Sell) توجه کنید که نشان دهنده نقطه ایده آل برای سیو سود معامله کاربر است.

یک بار دیگر در نمودار زیر، RSI نشان می دهد که وقت آن است معامله گر نوسان گیر وارد عمل شود، زیرا در نهایت قیمت از بالای RSI عبور می کند، که نشان می دهد بازار وارد فاز اشباع خرید شده است و زمان مناسبی برای فروش است تا قبل از اینکه قیمت وارونه شود.

نمودار

نکته دیگری که می توان در این نمودار مشاهده کرد، استفاده از باندهای بولینگر(Bollinger bands) است.

اگر با دقت به قسمت های نمودار مشخص شده برای خرید یا فروش نگاه کنید، خواهید دید که قیمت از باند های بولینگر شکسته می شود.

این می تواند نشانه دیگری از افزایش بیش از حد قیمت در یک جهت و ایجاد فرصت معاملاتی باشد. باند های بولینگر می توانند هنگام جفت شدن با RSI شاخص مفیدی باشند اما به خودی خود می توانند کاربر را به دردسر بیندازند.

به طور مثال بعضی اوقات، وقتی قیمت از باند بولینگر عبور می کند، حرکت در آن جهت را افزایش می دهد و قیمت را بسیار بیشتر از آنچه پیش بینی شده بوده است، حرکت می دهد.

نمودار

خط سبزی که از بالای تصویر عبور کرده است، یک میانگین متحرک 200 روزه است و خط قرمز یک میانگین متحرک ساده 50 روزه است. توجه داشته باشید که وقتی قیمت پایین است، قبل از اینکه سرانجام از آن سطح شکسته شود، چندین برابر مقاومت می کند و از سطح مقاومت به سطح حمایت می رسد.

با فشار به سمت بالا ، میانگین متحرک 200 روزه به عنوان سطح مقاومت قبلی بالاتر می رود. دقیقاً مانند میانگین متحرک 50 روزه که می توان انتظار داشت که این سطح حداقل در ابتدا به عنوان سطح مقاومت عمل کند و حتی اگر از آن عبور کند ، احتمالاً دوباره خط سبز را لمس خواهد کرد یا به زیر آن سقوط خواهد کرد.

اما هنگامی که قیمت بالاخره توانست چندین شمع متوالی بالای آن را در یک روند صعودی ببندد ، میانگین متحرک 200 روزه می تواند به یک سطح حمایت قوی تبدیل شود.

و این می تواند تا پایان روند صعودی ادامه داشته باشد، جایی که قیمت در نهایت به زیر میانگین متحرک 200 روزه سقوط خواهد کرد ، در آن زمان یک بار دیگر به یک سطح حساس از مقاومت تبدیل می شود.

اکنون که درک اولیه ای از نحوه واکنش قیمت در بازار نسبت به میانگین متحرک پیدا کرده اید ، می توانید سیگنال دیگری را برای فروش مشاهده کنید که با میانگین متحرک 200 روزه ارائه شده است.

هنگامی که قیمت بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه شکسته می شود ، در پایان دوباره به سمت پایین خط سبز افت می کند و شمع بعدی قبل از رفتن به زیر آن، با میانگین متحرک 200 روزه [خط سبز] همچنان باز می شود. در این مرحله ، RSI نشان دهنده معامله بیش از ارزش واقعی در بازار است و میانگین 200 روزه به عنوان آهنربای قیمت عمل می کند.

پس از عقب نشینی قیمت با شدت بالا و پایین آمدن آن، باعث ایجاد یک شمع بزرگ بالایی می شود و مقاومت قابل توجهی در آن منطقه قیمتی را نشان می دهد.

نمودار

اگر هنگامی که سیگنال RSI هنگام اوج قیمت مشاهده شد، کاربر اقدام به فروش نمی کرد، تا زمانی که شمع بعدی باز شود ، باز هم با یک سود بسیار مناسب می توانست از سهم خارج شود. از آنجا که این مثال در معاملات نمودار 4 ساعته قرار دارد ، بهترین کار این است که معاملات با توجه به نشانگر و سیگنالهای باند بولینگر انجام شود.

از آنجا که مدت زمان 4 ساعت کوتاه تر است، هنگامی که قیمت شروع به برگشت می کند زمان کمتری نیز برای واکنش وجود خواهد داشت.

اگر کاربر وقت بیشتری برای تصمیم گیری می خواهد، می تواند از همین روش با نمودار شمعی روزانه استفاده کند و نمودارهای 3 روزه و هفتگی نیز می توانند بینش ارزشمندی را از نظر روند طولانی مدت به معامله گر ارائه دهند.

یک قانون کلی در مورد معاملات نوسانگیری در رمزنگاری این است که هرچه از بازه های زمانی طولانی تری برای پایه گذاری معاملات استفاده شود، سودآوری کاربر نیز بیشتر خواهد بود.

امیدوارم از نمونه عملی این که چگونه می توان معاملات نوسانگیری را با استفاده از چند شاخص که هنگام جفت شدن بسیار قدرتمند کار می کنند، تنظیم و تکمیل کرد، لذت برده باشید. معمولاً می توان از چند شاخص دیگر در تحلیل نیز استفاده کرد اما در این مقاله ساده ترین و بهترین آن ها توضیح داده شد.

کد خبر: 1400021004TSMCMH

مطالب مرتبط:

پرداخت مالیات از طریق رمزارز در زوگ سوئیس

خرید NFT توسط سود رمزارز ها شامل مالیات می شود

پرداخت از طریق رمزارز به بزرگترین شرکت بیمه سوئیس

کریپتو مام: ممنوعیت رمزارز مانند خاموش کردن اینترنت است

رمزارز می‌تواند سودآور باشد اما برای مالیات آن هم آماده هستید؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته