پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

فرماندار نیویورک از طرح آزمایشی واکسیناسیون کرونا با بلاک چین خبر داد

فرماندار ایالت نیویورک اعلام کرد که این ایالت همزمان با پیشرفت واکسیناسیون در سراسر آمریکا، در حال آزمایش یک نرم افزار بلاک چینی برای ثبت وضعیت واکسیناسیون شهروندان است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، آمارهای حاکی است که به رغم تولید واکسن کووید-19، هنوز اکثریت جمعیت جهان واکسینه نشده اند. اما ایالت تگزاس در آمریکا با اتخاذ رویکردی خوشبینانه اقدام به لغو اجبار استفاده از ماسک کرده است. این در حالی است که دیگر ایالت های این کشور با وجود آغاز واکسیناسیون، هنوز محتاطانه عمل می کنند.


بلاک چین چیست؟


در این میان، اندرو کومو (Andrew Cuomo)، فرماندار ایالت نیویورک، اعلام کرد که برنامه ای به نام «Excelsior Pass» که راهکاری مبتنی بر «کارت سلامت دیجیتال آی بی ام» و در بستر بلاک چین است، در حال گذراندن مرحله آزمایشی در این ایالت است.
به گفته کومو، Excelsior Pass که قرار است وضعیت واکسیناسیون افراد ویا آخرین آزمایش منفی کووید-19 آن ها را از طریق انتقال داده محرمانه میان شرکت ها و کسب و کارها تایید کند.

بلاکچین اشتراک امن داده ها را ممکن می کند

جیسون کلی (Jason Kelley)، مدیرکل خدمات آی بی ام، به کوین تلگراف گفت که نیویورک این برنامه را برای پاسخگویی به نیازهای خاص این ایالت سفارشی سازی کرده است.

Excelsior Pass ابتدا در جریان بازی تیم بکستبال بروکلین نتز مورد آزمایش قرار گرفت. این نرم افزار بار دیگر در بازی تیم نیویورک رینجرز آزمایش شد. اگرچه نتایج این اجرای آزمایشی هنوز منتشر نشده، كِلی توضیح داد كه Excelsior Pass مثل کارت پرواز هواپیما عمل می‌کند.

به گفته کِلی، مردم می توانند کارت سلامت خود را چاپ کرده یا در گوشی هوشمند خود ذخیره کنند. یک کد QR روی این کارت، معتبر یا نامعتبر بودن آن را نشان می دهد. کارت سلامت این امکان را می دهد که افراد به شکلی ساده، داوطلبانه و ایمن، منفی بودن آزمایش کرونا یا دریافت واکسن را اثبات کنند.

بلاک چین نقش مهمی در تضمین حریم خصوصی داده های کاربران هنگام اشتراک با دیگران ایفا می کند. اریک پیسینی (Eric Piscini)، معاون بلاک چین آی بی ام واتسون هیلث، پیشتر گفته بود که پلتفرم کارت سلامت دیجیتال از بلاک چین برای ایجاد احراز هویت خود-حاکم و مدارک قابل راستی آزمایی استفاده می کند.

کِلی نیز گفت که کارت سلامت دیجیتال آی بی ام براساس استانداردهای باز عمل می کند؛ به همین دلیل تعامل پذیری آسان با دیگر راهکارها و دسترسی ساده به جزئیات مربوط به فناوری مورد استفاده در برنامه را فراهم می کند.

آیا مناطق دیگر نیز بلاک چین را انتخاب می کنند؟

کلی اظهار داشت که هدف نرم افزار Excelsior Pass ارائه روشی ساده، داوطلبانه و ایمن برای ساکنان نیویورک است تا بتوانند از طریق آن نتیجه منفی آزمایش کووید-19 یا گواهی واکسیناسیون خود را ارائه کنند. همچنین شایان ذکر است که ساکنان نیویورک می توانند با استفاده از این نرم افزار وضعیت سلامت خود را به صورت داوطلبانه به اشتراک بگذارند و در عین حال هیچ یک از اطلاعات شخصی محرمانه آن ها که در این سیستم موجود است، فاش نشود.

به این ترتیب، راهکار بلاک چند می تواند حلقه گمشده مدیریت واکسیناسیون کووید-19 باشد. شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا (Moderna) به تازگی اعلام کرد که قصد دارد با همکاری آی بی ام، استفاده از فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و ابر هیبریدی (hybrid cloud) در مدیریت کارآمدتر واکسن کرونا را بررسی کند. مدرنا در حال بررسی استفاده از کارت سلامت آی بی ام برای مدیریت واکسن در سراسر ایالات متحده است.

علاوه بر کارت سلامت آی بی ام، شرکت رهگیری دارایی انگلیسی اوری ور (Everyware) از یک راهکار دفترکل توزیع شده متعلق به شرکت هدرا هشگراف (Hedera Hashgraph) برای مدیریت ذخیره و تزریق واکسن استفاده می کند.

لایه زیرین هدرا یک مهر زمان (تایم استمپ) و ترتیب رویدادهای قابل تایید را در سراسر زنجیره تامین واکسن فراهم می کند. همچنین به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی امکان می دهد که داده ها را با سایر طرف های زنجیره انتقال به اشتراک بگذارند. این راهکار ذخیره سازی همچنین از سخت افزار برای نظارت بر توزیع و تزریق واکسن ها استفاده می کند.

برزیل نیز از یک سیستم مبتنی بر بلاک چین برای ردیابی افرادی که واکسن دریافت کرده اند، استفاده می کند. این راهکار که «شبکه ملی داده های سلامت» نام دارد، توسط هایپرلجر فبریک (Hyperledger Fabric) طراحی شده و زمانی که فردی واکسن دریافت می کند، اطلاعات آن را در شبکه بارگذاری می کند.

اگرچه استفاده از بلاک چین برای مدیریت واکسیناسیون جالب است، اما ممکن است مقررات نظارتی در برخی مناطق خاص موانعی را برای استفاده از آن ایجاد کنند.

برایان پلاتز (Brian Platz)، مدیرعامل شرکت بلاک چین فلوری (Fluree)، گفت که مسائل نظارتی پیرامون اشتراک داده ها همیشه تابع جزئیات گزینه های اجرا و زیرساخت است. او در عین حال خاطرنشان کرد که فناوری های مدارک قابل راستی آزمایی، مانند فناوری توسعه یافته توسط آی بی ام، به طور کلی موجب ارتقای حریم خصوصی و سازگارتر از سیستم های سنتی هستند.

کد خبر: 1399121810AAMMMF

مطالب مرتبط:

واکسن‌ها چقدر خوب کار می کنند؟

ذخیره‌سازی تاییدیه واکسن کرونا با استفاده از بلاک‌چین در آلمان

برزیل از تکنولوژی بلاک چین برای تولید واکسن کووید 19 استفاده می کند

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته