شنبه 8 اردیبهشت 1403

کرونا استفاده از بلاک چین را در خیریه ها نهادینه کرده است

در کشور چین تا کنون میلیون ها دلار برای کمک به شهر ووهان جمع آوری شده است. ووهان در مرکز چین قرار دارد و جمعیت آن بالغ بر 11 میلیون نفر می شود. ووهان نقطه آغاز ویروس کرونا تلقی می شود و به همین دلیل بسیاری از نهادهای خیریه از همان آغاز قرنطینه ووهان، فعالیت خود را برای جمع آوری کمک های مالی شروع کردند.

تکنولوژی بلاک چین نقش بسزایی در افزایش شفافیت مالی و احیاسازی حس اعتماد و اطمینان مردم نسبت به نهادهای خیریه ایفا خواهد کرد

یکی از مشکلات و معضلات بزرگ نهادهای خیریه در چین این است که اینگونه نهادها چندان مورد اطمینان و اعتماد مردم قرار ندارند. تکنولوژی بلاک چین با ایجاد سازوکارهای غیر متمرکز و حذف افراد ثالث در فرایند دریافت و ارسال کمک های مالی، نقش بسزایی در افزایش شفافیت مالی و احیاسازی حس اعتماد و اطمینان مردم نسبت به نهادهای خیریه ایفا خواهد کرد.

تکنولوژی بلاک چین این اطمینان را حاصل می کند که موارد اهدایی و کمک های مردمی به درستی به جوامع هدف و مناطق آسیب دیده از ویروس کرونا می رسد

بانک های بزرگ چین از طریق همکاری و افزایی با نهادهای خیریه در حال ایجاد پلتفرم های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین هستند تا از این طریق بتوانند عدم ارتباط بین مراکز خیریه و مناطق متاثر از ویروس کرونا را برطرف کنند. به این ترتیب تکنولوژی بلاک چین ضمن ارتقا و افزایش شفافیت مالی، این اطمینان را حاصل می کند که موارد اهدایی و کمک های مردمی به درستی به جوامع هدف و مناطق آسیب دیده از ویروس کرونا می رسد.

شرکت های بزرگ فناوری چین برای نظارت بر فعالیت نهادهای خیریه از تکنولوژی بلاک چین استفاده می کنند

شرکت فناوری علی بابا چین در ماه سپتامبر سال جاری چارچوب اجرایی ایجاد پلتفرم مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین برای نهادهای خیریه را تدوین کرد. تکنولوژی بلاک چین با ردگیری هوشمند موراد اهدایی و کمک های مالی شهروندان، به مردم این اطمینان را می دهد که کمک های مادی ایشان به دست افراد واجد شرایط می رسد.

شرکت تنسنت، دیگر غول فناوری چین نیز اخیراً با ایجاد یک پلتفرم ردگیری هوشمند مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین، تمامی اطلاعات مرتبط با موارد اهدایی و کمک های مالی شهروندان این کشور را به صورت غیر متمرکز در بستر بلاک چین ثبت و ذخیره کرده است. در سال 2019، پویش ملی خیریه چین بیش از 3 میلیارد دلار کمک مالی از 43 میلیون شهروند چینی جمع آوری کرد.

بانک بزرگ تجاری چین از تکنولوژی بلاک چین در حیطه امور خیریه و نظارت بر کمک های اهدایی مردم استفاده خواهد کرد

بانک صنعتی و تجاری چین که یکی از 4 بانک بزرگ تجاری این کشور محسوب می شود در سال 2020، استفاده از تکنولوژی بلاک چین در حیطه امور خیریه و نظارت بر کمک های اهدایی را به رسمیت شناخت. این بانک بزرگ چینی در بیانیه اخیر خود عنوان کرده است از تکنولوژی بلاک چین برای حفظ امنیت کمک های مالی شهروندان استفاده خواهد کرد.

شورای ملی چین و دولت این کشور اخیراً تمامی نهادهای خیریه را موظف کرده اند برای حفاظت از کمک های اهدایی مردم و اطمینان از بابت وصول کمک های مردمی و ارسال آنها به مناطق واجد شرایط، استفاده از تکنولوژی های نوظهور مانند بلاک چین و هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار دهند.

حلال احمر چین که یکی از بزرگترین نهادهای خیریه این کشور محسوب می شود اخیراً به دلیل عدم انتقال منابع لازم به بیمارستان هایی که درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. حلال احمر چین پیش از این به دلیل دریافت کمک های مالی شهروندان و عدم شفاف سازی سازوکارهای مالی خود، به شدت توسط نهادهای مستقل خیریه این کشور مورد انتقاد قرار گرفته بود.

منبع: کوین دسک.

برای مطالعه دیگر اخبار بلاک چین کلیک کنید

 

بیشتر بخوانید

چین و اپلیکیشن مبتنی بر بلاک چین برای نظارت

در یکی ازایالت های چین قانونگذاران بازار با استفاده از بلاک چین اپلیکیشن موبایلی ابداع کرده اند تا بر فروش آنلان کالا و سرویس از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته