پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پاسخ همتی به کارشناسان اقتصادی؛ نقدینگی موجود باعث تورم نمی‌شود/کسری بودجه را بهتر از قبل مدیریت می‌کنیم

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به اظهارنظر کارشناسان اقتصادی گفت: رشد نقدینگی همواره یک پدیده ساختاری در اقتصاد ایران بوده است اما حجم نقدینگی موجود و حتی رشد کنونی آن ، نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود که پیش بینی می کنند.

به گزارش سکه نیوز، عبدالناصر همتی ساعتی پیش در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پستی به برخی انتقادات صورت گرفته از سوی کارشناسان اقتصادی پاسخ داد که معتقدند بالاتر رفتن نقدینگی کشور موجب افزایش تورم در سال جاری و بسیاری پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و… در جامعه خواهد شد.

وی در صفحه خود نوشت: کارشناسان اقتصادی در این روزها چند نکته را برجسته کرده اند که شایسته است توضیح لازم داده شود. این کارشناسان، رشد نقدینگی سال ۹۸ و سه ماهه اول ۹۹ را بسیار زیاد می دانند . رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط ۵۰ سال اقتصاد بوده است. اما، علیرغم کسری بودجه قابل توجه دولت، فاصله چندانی با آن متوسط نداشته است و رشد ۸ . ۸ درصد آن در سه ماهه اول سال ۹۹ نیز، چندان فاصله معناداری با رشد های فصلی سالهای قبل ندارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: البته رشد نقدینگی همواره یک پدیده ساختاری در اقتصاد ایران بوده است. نکته مهم این است که، حجم نقدینگی موجود و حتی ، رشد کنونی آن ، نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود که پیش بینی می کنند. چراکه، بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد .

همتی با بیان اینکه فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است ، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد شود، اعلام کرد: لازم است سیاست های احتیاطی کلان در بقیه بخش‌های اقتصاد کلان بادقت اعمال شود تا از انباشت ریسک های سیستماتیک جلوگیری شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزی خنثی نشود . تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط می شود، می‌توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً بهتر از سال‌های قبل، مدیریت می شود و مسير اعمال سیاست پولی نیز، به سمت نرخ سودی پیش می رود که در بازار بین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین ۱۳ و ۲۲ درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود .

وی در پایان گفت: امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را یاری کرده و از طرح مسائلی ، که ممکن است موجب سفته بازی و یا تحریک انتظارات بشود، دوری کنند.

بیشتر بخوانید

آمادگی طلا برای سومین ضرر هفتگی متوالی

قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت، زیرا خوش بینی در مورد شکوفایی مجدد اقتصاد ایالات متحده باعث افزایش جذابیت دارایی های خطرناک تر...

ثبات قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته

پیش از انتشار آخرین صورتجلسه سیاستگذاری فدرال رزرو ایالات متحده که انتظار می رود دیدگاه سیاست گذاران در مورد تورم را روشن کند، قیمت...

صعود طلا به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته

قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته افزایش یافت، زیرا کاهش سوددهی اوراق خزانه داری ایالات متحده و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته