پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کونوس ایکس: راه حلی برای انتخابات شفاف در بلاروس

در روز نهم اوت 2020، الکساندر لوکاشنکو در انتخاباتی به ریاست جمهوری بلاروس رسید. او برای ششمین بار پیاپی به این سمت دست پیدا کرد و پیروزی اش موجی از اعتراضات را در این کشور به راه انداخت. گرچه، این نخستین باری نیست که یک انتخابات مورد هجوم ابهامات مبنی بر عدم شفافیت، تقلب و دستکاری آرا قرار گرفته.

در طول سال های اخیر مردم کشورهای زیادی به این خاطر که صدایشان در انتخابات شنیده نشده یا رای‌شان از آنها دزدیده شده و یا تحت عملیات روانی و پروپاگاندای رسانه ای حس تقلب به آنان القا شده، دست به اعتراض زده اند.

 به عنوان مثال در آخرین انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، لوکاشنکو مدعی شد که برنده ی 80 درصد آرا شده، درحالیکه رقیب او اسوتلانا تیخانوفسکایا ادعا داشت که اکثریت قابل توجه آرا را به دست آورده. کاندیدهای جناح مخالف در این انتخابات خواستار یک سیستم شمارش آرای جایگزین شدند و اظهار کردند که سیستم کنونی دارای نقص است و راه را برای فعالیت های دغلکارانه باز می گذارد.

این عدم اعتماد به برخی از سیستم های سنتی و غیر شفاف رای گیری و انتخابات در سراسر جهان در حال افزایش است و نیاز به یک تغییر اساسی در فرایند رای گیری غیر شفاف احساس می شود.

انتخابات

 شاید یکی از بهترین راه حل ها برای تغییر سیستم رای گیری و رسیدن به یک سیستم شفاف تر و مطمئن تر استفاده از فناوری بلاک چین باشد. برخی از کشورها ایده ی استفاده از فناوری بلاک چین را در انتخابات مختلف مدنظر قرار داده اند.

اما هنوز این فناوری در یک انتخابات با مقیاس بالا مانند انتخابات ریاست جمهوری استفاده نشده است. اما حالا این اتفاق می تواند به واقعیت بدل شود. موسس و مدیرعامل شرکت سوئیسی و بلاک چین محور کونوس پلتفرم روشی را پیشنهاد داده تا از طریق آن بتوان از فناوری بلاک چین در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس استفاده کرد. در این روش از کونوس ایکس (CCXX) یکی از رمزارزهای ارائه شده توسط این پلتفرم استفاده خواهد شد.

 روش پیشنهادی بر این اساس است که با توجه به قابلیت سکه های کونوس، می توان هر سکه کونوس رو به ده ها میلیون واحد مساوی تقسیم و هر واحد را معادل یک حق رای به حساب آورده و به یکی از واجدین شرایط رای دهی در بلاروس اعطا نمود، سپس هر رای دهنده می تواند مقدار کونوس دریافتی خود که کسر کوچکی از یک سکه کونوس و مساوی با سایر رای دهندگان می باشد را دریافت نموده و به کیف پول کاندیدای مورد نظرش ارسال کند.

تمامی تراکنش ها به طور کامل در بلوک اکسپلورر (مرورگر بلوک) ثبت می شوند. از این رو، هیچ اطلاعاتی را نمی توان اضافه یا حذف کرد. در پایان انتخابات، کاندیدی که بیشترین مقدار از واحدهای سکه های کونوس ایکس را کسب کند می تواند به عنوان برنده شناخته شود.

ابعاد اقتصادی و اجتماعی

ابعاد اقتصادی و اجتماعی استفاده از تکنولوژی بلاک چین در انتخابات سراسری

انتخابات سراسری به صورت سنتی با صرف هزینه های متعدد و بعضاً زیاد مالی همراه است. مشخصاً در انتخابات سیاسی هزینه های زیادی بابت چاپ برگه های کاغذی و ایجاد صندوق های رای اختصاص داده می شود.

جدای از هزینه های مالی و صرف وقت و انرژی بالا، انتخابات سراسری به روش های سنتی و استفاده از برگه های رای می تواند نواقصی به همراه داشته باشد. گاهاً پس از پایان انتخابات به روش های سنتی، حزب بازنده نسبت به نتایج حاصل شده بنابر واقعیات و یا به نادرستی و صرفاً جهت نپذیرفتن آرای مردم و القای حس تقلب و انجام سوء استفاده، ایجاد شبه می نماید و همین موضوع زمینه را برای اعتراضات، تظاهرات، آشوب های خیابانی و حتی در برخی مواقع جنگ و ستیز داخلی میان احزاب رقیب فراهم کند.

تکنولوژی بلاک چین ضمن ایجاد یک فضای شفاف رقابتی، هزینه های جاری در فرایند انتخابات را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. با نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین در انتخابات سراسری، تمامی طرفین سیاسی می توانند اطمینان حاصل کنند که آرای مردم به صورت عادلانه و به دور از اعمال قدرت احزاب رقیب شمارش می شود و همچنین زمینه ی نپذیرفتن رای مردم توسط احزاب و گروه های بازنده و تبعات احتمالی آن از بین میرود.

 از فواید استفاده از تکنولوژی بلاک چین در انتخابات میتوان به شمارش بدون خطای آرای کاندیداها، به لحظه بودن مشاهده آرا بدون اتلاف وقت و همچنین جلوگیری از به وجود آمدن آرای باطله اشاره کرد.

جهت کسب اطمینان از اینکه تمامی افراد قادر خواهند بود در این سیستم رای گیری شرکت کنند، حتی کسانی که آشنایی کامل با فناوری هایی مانند بلاکچین و رمزارزها ندارند مانند افراد مسن، می توان امکاناتی را فراهم نمود تا همه مردم قادر باشند مانند قبل در انتخابات حضور پیدا کرده و رای خود را به کاندید مورد نظرشان بدهند.

می توان در مراکز رای دهی کیف پول های الکترونیک خاصی را فراهم کرد تا تمامی افراد با استفاده از آنها به آسانی و با شفافیت بالا و بدون نیاز به آگاهی و دانش در مورد حوزه های کریپتو و بلاکچین در فرایند رای دهی شرکت کنند. بنابراین، تمامی شهروندان بلاروس فارغ از سطح دانش در زمینه تکنولوژی می توانند رای خود را با استفاده از کونوس ایکس و زیرساخت های فراهم شده توسط کونوس پلتفرم به نامزد ریاست جمهوری مورد نظر خود بدهند.

 تکنولوژی بلاک چین بر خلاف نهادهای متمرکز نظیر بانک ها، اطلاعات کاربران را به صورت متمرکز ذخیره سازی نمی کند. به عبارتی اطلاعات محرمانه کاربران نظیر داده های هویتی ایشان به صورت غیر متمرکز و رمزگذاری شده در بستر زنجیره های بلوکی که به اصطلاح به آن بلاک چین می گویند ذخیره و نگهداری می شود.

بنابراین کاربران می توانند مطمئن باشند که اطلاعات آنها به هیچ عنوان در اختیار نهادهای دولتی، مراکز صاحب قدرت و یا دیگر افراد متنفّذ سیاسی قرار نخواهد گرفت و با ایجاد سازوکارهای ذخیره امن اطلاعات هویتی کاربران، از امنیت دیجیتال آنها در برابر محافل سیاسی محافظت می کند.

تمامی این فرایند بر اساس فناوری بلاکچین صورت می گیرد. بنابراین هنگامی که یک رای دهنده رمزارز خود را به کیف پول کاندید مورد نظرش ارسال می کند، این تراکنش در شبکه ثبت شده و هرگز نمی تواند تغییر کرده یا حذف شود.

هیچ شخصی مسئول یک شبکه بلاک چین نیست و این شبکه 100 درصد غیر قابل دستکاری است. با استفاده از این روش، مردم بلاروس می توانند با اطمینان خاطر بیشتری کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند و ارتقای امنیت روانی جامعه و افزایش میزان مشارکت در انتخابات را در پی خواهد داشت.

مان طور که گفته شد کونوس پلتفرم اعلام آمادگی کرده تا به تعداد تمامی واجدین شرایط رای در کشور بلاروس واحدهای کوچک و مشخص از سکه کونوس ایکس ایجاد کرده

کمک کونوس پلتفرم به انتخابات بلاروس

همان طور که گفته شد کونوس پلتفرم اعلام آمادگی کرده تا به تعداد تمامی واجدین شرایط رای در کشور بلاروس واحدهای کوچک و مشخص از سکه کونوس ایکس ایجاد کرده و با همکاری و پشتیبانی سخت افزاری هیئت برگزاری انتخابات بلاروس، زیرساخت های لازم را برای برگزاری انتخابات بر پایه تکنولوژی بلاک چین فراهم کند.

تمامی این موارد کاملا به صورت رایگان و به عنوان هدیه‌ای به کشور و مردم بلاروس انجام خواهند پذیرفت. با وجود این مکانیزم ساده، سریع و کاملا شفاف، تمامی افراد از جمله رای دهندگان و کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند از نتایج انتخابات اطمینان کامل داشته باشند.

بیشتر بخوانید

تداوم صعود کونوس ایکس

به تازگی پس از یک دوره طولانی روند صعودی در همه بازارهای رمزارزی، همه ارزهای دیجیتال سقوط کردند. اما این اتفاق برای کونوس ایکس...

آشنایی با ارز دیجیتال کونوس کوین (CCA)

کونوس کوین یک ارز رمزنگاری شده است که در یک شبکه کاملاً مستقل فعالیت می کند. این سکه از الگوریتم مبتنی بر اسکریپت (SCRYPT)...

آشنایی با ارز دیجیتال کونوس ایکس (CCXX)

آخرین دستاورد کونوس دنیا را زیر و رو کرده است. اگرچه سکه های زیادی وجود دارند که تراکنش های سریع و ارزان را قادر می سازند، اما به دلیل نوسانات قیمت نمی توان آنها را به عنوان راه حل ایده آل برای پرداخت ها و نقل و انتقالات مالی در نظر گرفت.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

استیکینگ هوشمند پلتفرم کونوس چیست؟

یکی از شبکه های غیر متمرکز موفق در زمینه سپرده گذاری رمزارز - استکینگ رمزارز پلتفرم جامع کونوس است. شرکت کونوس به عنوان یک نهاد خدمات مالی رمزارز در سال 2017 در کشور سوئیس تاسیس شد. شرکت کونوس به دلیل برخورداری از پشتوانه مالی قدرتمند و همچنین استفاده از افراد متخصص در زمینه حقوق جزای بین الملل توانسته است در سالیان اخیر جایگاه ممتازی در بین بهترین پلتفرم های بلاک چین جهان به خود اختصاص دهد.

مطالب داغ هفته