پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پایان مونوپولیسم در بیت‌کوین ، با هاردفورک جدید ؟

کونوس بیت رمزارز جدیدی است که توسط شرکت سوئیسی مبتنی بر بلاک چین، کونوس پلتفرم، ارائه شده است و بر اساس برنامه های موجود تا 2 ماه دیگر به بازار عرضه می شود.

این سکه هارد فورک منشعب از شبکه بلاک چین بیت کوین است. در حقیقت این هارد فورک جدید ادامه زنجیره بیت کوین است. کونوس بیت از شبکه کنونی بیت کوین منشعب شده و شامل تمامی اطلاعات و تراکنش های ثبت شده در شبکه بلاک چین بیت کوین می شود.

بیشتر بخوانید: هارد فورک چیست؟

شبکه بلاک چین کونوس بیت

کونوس بیت، الگوریتم SHA-256 را پیاده سازی می کند و همانطور که گفته شد شبکه بلاکچین آن نوعی هارد فورک است که ازV 0.20 شبکه بلاک چین بیت کوین منشعب خواهد شد.

این موضوع که این زنجیره جدید، ادامه بلاک چین بیت کوین است به این معنی است که تمامی افرادی که در حال حاضر بیت کوین در اختیار دارند، دقیقاً به همان تعداد، سکه رمزارز کونوس بیت خواهند داشت.

همچنین، هر کس در حال حاضر کیف پول بیت کوین و یا هر تعداد سکه بیت کوین در اختیار دارد، دقیقاً همان کیف پول با همان کلید خصوصی را در بستر شبکه کونوس بیت در اختیار خواهد داشت. این بدان معنی است که شما می توانید از کیف پول و کلید خصوصی یکسانی برای ذخیره سازی، ارسال، و دریافت سکه های کونوس بیت استفاده کنید.

همچنین، تمامی افرادی که در حال حاضر از شبکه بلاک چین بیت کوین استفاده می کنند، در بستر شبکه بلاک چین کونوس بیت نیز خواهند بود. به این ترتیب، چنین موضوعی مستلزم آن است که تمامی اجتماع بیت کوین به زنجیره جدید کونوس بیت منتقل شوند.

مطابق این اجتماع بزرگ، بسیاری از کاربران می توانند به صرافی های مختلف برای ثبت و اضافه شدن کونوس بیت در بستر شبکه معاملات، درخواست رسمی ارسال کنند. بنابراین چنین اجتماع بزرگی از افراد می توانند سکه های کونوس بیت را به دیگر انواع رمزارزها و بلعکس تبدیل کنند.

یکی دیگر از ویژگی های مهم کونوس بیت این است که می توان از شبکه عمومی بلاک چین و جستجوگر بلوک آن برای ارائه دیگر ابزارها و خدمات مالی استفاده کرد. به عنوان مثال پروتوکل (Counos Layer) که در بستر فوقانی شبکه بلاک چین پیاده سازی شده است می تواند امکان ایجاد سکه های جدید را فراهم کند. اما همانطور که پیش از این نیز گفته شد، صدور توکن ها و دارایی های جدید تنها بخشی از عملکردی است که می توان با استفاده از شبکه بلاک چین کونوس بیت ارائه داد.

کونوس بیت
سرمایه کونوس بیت

تعداد کل سکه هایی که می توان در شبکه بلاک چین کونوس بیت استخراج کرد بالغ بر ۲.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ می شود. این عدد ۱۰۰ برابر تعداد کل سکه هایی است که می توان در بستر شبکه بیت کوین استخراج کرد (۲۱ میلیون سکه بیت کوین).
توجه داشته باشید که شبکه بلاک چین کونوس بیت ادامه شبکه بلاک چین بیت کوین است. این بدان معناست که تمامی سکه هایی که تا کنون از شبکه بیت کوین استخراج شده اند، دقیقاً به همان صورت در شبکه بلاک چین کونوس بیت نیز وجود خواهند داشت.

بنابراین با توجه به این موضوع که تا کنون بالغ بر ۱۸.۶۰۰.۰۰۰ سکه بیت کوین استخراج شده است، دقیقاً همین تعداد سکه نیز در هارد فورک جدید کونوس بیت وجود خواهد داشت. می توان نتیجه گیری کرد حدود تقریبی ۰.۸۸ کل سکه های موجود در شبکه کونوس بیت به صورت پیش فرض استخراج شده اند.

بنابراین می توان گفت تا کنون حجم انبوهی از سکه های کونوس بیت استخراج نشده اند و یک فرصت بزرگ برای استخراج سکه های موجود در شبکه بلاک چین کونوس بیت وجود دارد.

تولید بلوک و سرعت تراکنش ها

یکی دیگر از ویژگی های منحصر بفرد کونوس بیت این است که زمان تولید بلوک جدید در بازه های ۳۰ ثانیه ای تنظیم شده است. این بدان معناست که تراکنش های جاری در شبکه بلاک چین کونوس بیت با سرعت بیشتری صورت خواهند گرفت و همچنین می توان حجم بسیار انبوهی از تراکنش ها را به صورت همزمان پردازش کرد.

زمان تولید ۳۰ ثانیه ای بلوک های شبکه کونوس بیت را با شبکه بیت کوین مقایسه کنید، که برای این شبکه زمان تقریبی اعتبار بخشی به بلوک جدید ۱۰ دقیقه است. به عبارتی سرعت تولید بلوک های شبکه کونوس بیت ۲۰ برابر بیشتر از سرعت تولید بلوک در شبکه بیت کوین است.

در کل می توان نتیجه گیری کرد سرعت تولید بلوک های کونوس بیت در بازه های ۳۰ ثانیه ای به مفهوم سرعت بیشتر و حجم بسیار بالاتر تراکنش ها خواهد بود.

کونوس بیت
فرایند استخراج کونوس بیت

فرایند استخراج کونوس بیت به روشی کاملاً متفاوت از استخراج دیگر رمزارزها و شبکه های بلاک چین که در حال حاضر وجود دارند صورت می گیرد.

در حقیقت تمامی کامپیوترهای معمولی این قابلیت را خواهند داشت تا کونوس بیت استخراج کنند. دلیل چنین موضوعی این است که نرخ هش بسیار پایینی برای استخراج کونوس بیت مورد نیاز است.

به این ترتیب قدرت استخراج کاملاً غیر متمرکز خواهد شد و مزارع بزرگ استخراج رمزارز نخواهند توانست فرایند استخراج را به صورت انحصاری تحت اختیار خود درآورند. دلیل چنین موضوعی این است که محدودیت قدرت هش در بستر شبکه استخراج کونوس بیت اعمال شده است. بنابراین، مزارع بزرگ استخراج با قدرت هش بالا نمی توانند به استخر استخراج متصل شده و با ایجاد انحصار، قدرت شبکه را تحت اختیار خود درآورند.

هنگامیکه شاخص قدرت هش مورد نیاز پایین باشد و تمامی اشخاص بتوانند با کامپیوترهای خانگی خود کونوس بیت استخراج کنند، قدرت انحصاری استخراج رمزارز از دست افراد با دایره نفوذ بالا و شرکت های بزرگ خارج می شود.
به عنوان مثال در حال حاضر در شبکه بیت کوین، افراد ثروتمند و صاحب قدرت به نحوی فرادستانه تمامی سهام استخراج بیت کوین را در تصرف خود دارند و بنابراین قدرت بالایی برای اعمال تغییرات دلخواهانه خواهند داشت.

بنابراین برای ایجاد یک فرایند استخراج کاملاً غیر متمرکز که تمامی اشخاص بتوانند سهمی در آن داشته باشند، یک «سقف شاخص قدرت هش» تعریف خواهد شد که هیچ شخصی نمی تواند تحت هیچ شرایطی از محدودیت اعمال شده تجاوز کند.

تمامی افراد میتوانند از طریق آدرس آی پی (IP) خود و یا کامپیوترهای شخصی، کونوس بیت استخراج کنند.

در ارتباط با پاداش استخراج بلوک، در ابتدا این پاداش به صورت ۲۵۰ سکه کونوس بیت در ازای اعتباربخشی به هر بلوک تعریف شده است. همچنین ۲۰ درصد از پاداش اعتبار بخشی به بلوک جدید به تیم توسعه دهنده اختصاص خواهد یافت. در نظر داشته باشید که در شبکه بلاک چین کونوس بیت، شاخص بلوغ پاداش بلوک همانند شبکه بیت کوین، ۱۰۰ بلوک است.

با توجه به تمام این مشخصات و معیارهایی که برای استخراج کونوس بیت در نظر گرفته شده است، افراد می توانند یک فرایند استخراج رایگان و قدرتمند را تجربه کنند. بسیاری از افراد هستند که آرزو می کنند می توانستند در زمان ظهور بیت کوین، نسبت به استخراج آن اقدام کنند، حالا آنها می توانند این شانس را داشته باشند.

همه افراد می توانند کونوس بیت را با هزینه کم و یک کامپیوتر ساده استخراج کنند. به این ترتیب قدرت در دست مردم است و آنها کسانی هستند که شبکه و اکوسیستم کونوس بیت را ایجاد کرده و پیوسته توسعه می دهند.
کونوس بیت یک شبکه بلاک چین عمومی برای همه مردم است.

 

سیستم پیام رسان کونوس بیت

شبکه بلاک چین کونوس بیت سیستم پیام رسان مخصوص خود را خواهد داشت. این سیستم جامع به کاربران کمک می کند تا با استفاده از این زنجیره، به یکدیگر پیام ارسال کنند. تمام پیام های ارسال شده به عنوان یک تراکنش و به عنوان بخشی از یک تراکنش در شبکه بلاک چین کونوس بیت ثبت می شود. بنابراین تمامی پیام ها در مرورگر بلوک کونوس بیت قابل مشاهده خواهد بود.

این سیستم پیام رسان به دو صورت خصوصی و عمومی طراحی شده است. کاربران می توانند به اندازه یک پیام متنی معمولی پیام ارسال کنند.

پیام های عمومی رمزگذاری نشده اند. برای ارسال یک پیام عمومی، پیام یا مبلغ تراکنش روی شاخص ۰ تنظیم شده و سپس به آدرس کیف پول دریافت کننده ارسال می شود. در این روش، همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، پیام رمزگذاری نمی شود و در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

از طرف دیگر، پیام های خصوصی رمزگذاری شده و همراه با کد پشتیبان از یک کیف پول به کیف پول دیگر ارسال می شوند. دریافت کننده برای خواندن پیام به کد پشتیبان نیاز خواهد داشت. این پیام خصوصی رمزگذاری شده به همراه دیگر پیام ها در شبکه بلاک چین کونوس بیت ذخیره و ضبط می شود.

این سیستم پیام رسان غیر متمرکز می تواند برای اهداف دیگر نظیر سیستم های صدور تأیید در یک سازمان دولتی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال بخش مراقبت های بهداشتی می تواند کیف پول رسمی خود را معرفی کرده و سپس تمام اطلاعات ضروری مانند سوابق واکسیناسیون را به عنوان پیام عمومی و یا به صورت پیام رمزگذاری شده ثبت و ذخیره کند.

سخن پایانی

شاید یکی از مهم ترین ویژگی های کونوس بیت این باشد که مردم شاکله بازار تجاری آن را شکل داده و اجتماع انبوهی را برای توسعه شبکه بلاک چین آن تشکیل می دهند. تمام آنچه شبکه کونوس بیت ارائه می دهد، مانند سیستم جامع پیام رسان مبتنی بر فناوری بلاک چین، می تواند طی مرور زمان توسعه پیدا کند. به عنوان مثال سیستم پیام رسان کونوس بیت می تواند راهی برای تمرکز زدایی از سرویس های پیام رسان موجود مانند توییتر و سایر شبکه های اجتماعی باشد تا بتواند آنها را قابل اعتمادتر کرده و کمتر در معرض دخالت ها و اعمال نفوذ صاحبان قدرت قرار دهد.

بیشتر بخوانید

هاردفورک چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در دنیای ارزهای دیجیتال زیاد به کار می رود، اصطلاح فورک (Fork) است. فورک در لغت به معنی چنگال یا...

استیکینگ هوشمند پلتفرم کونوس چیست؟

یکی از شبکه های غیر متمرکز موفق در زمینه سپرده گذاری رمزارز - استکینگ رمزارز پلتفرم جامع کونوس است. شرکت کونوس به عنوان یک نهاد خدمات مالی رمزارز در سال 2017 در کشور سوئیس تاسیس شد. شرکت کونوس به دلیل برخورداری از پشتوانه مالی قدرتمند و همچنین استفاده از افراد متخصص در زمینه حقوق جزای بین الملل توانسته است در سالیان اخیر جایگاه ممتازی در بین بهترین پلتفرم های بلاک چین جهان به خود اختصاص دهد.

آشنایی با ارز دیجیتال کونوس بیت (CBit)

کونوس بیت، هارد فورک جدید بیت کوین است که توسط پلتفرم کونوس معرفی شده است. این رمزارز ادامه زنجیره بیت کوین است و شامل...

آشنایی با ارز دیجیتال کونوس کوین (CCA)

کونوس کوین یک ارز رمزنگاری شده است که در یک شبکه کاملاً مستقل فعالیت می کند. این سکه از الگوریتم مبتنی بر اسکریپت (SCRYPT)...

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

استیکینگ هوشمند پلتفرم کونوس چیست؟

یکی از شبکه های غیر متمرکز موفق در زمینه سپرده گذاری رمزارز - استکینگ رمزارز پلتفرم جامع کونوس است. شرکت کونوس به عنوان یک نهاد خدمات مالی رمزارز در سال 2017 در کشور سوئیس تاسیس شد. شرکت کونوس به دلیل برخورداری از پشتوانه مالی قدرتمند و همچنین استفاده از افراد متخصص در زمینه حقوق جزای بین الملل توانسته است در سالیان اخیر جایگاه ممتازی در بین بهترین پلتفرم های بلاک چین جهان به خود اختصاص دهد.

مطالب داغ هفته