جمعه 10 فروردین 1403

استیبل کوین ها و تمامیت نظام های پولی حاکم؛ فرصت یا تهدید

رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا در صحبت های اخیر خود عنوان کرد تکنولوژی های نوظهور مانند دفتر کل توزیع شده و فناوری بلاک چین فرصت ها و تهدیدهای زیادی را برای آینده نظام های پولی و سیستم های مالی ایجاد می کند.

خانم لاگارد در ادامه صحبت های خود به استیبل کوین ها اشاره کرد و گفت رمزارزهای پایدار تمامیت نظام های پولی و ثبات سیستم های مالی را با خطر روبرو می کند.

لاگارد ضمن انتقاد از دارایی های رمزارز عنوان کرد این نوع از دارایی ها به دلیل برخورداری از یک ماهیت پر نوسان نمی توانند ارزش پایدار خود را در طولانی مدت حفظ کنند. به این ترتیب رمزارزها نمی توانند ارزشی هم ارز و برابر با پول ها و اسکناس های کاغذی داشته باشند.

از دارایی های رمزارز عنوان کرد این نوع از دارایی ها به دلیل برخورداری از یک ماهیت پر نوسان نمی توانند ارزش پایدار خود را در طولانی مدت حفظ کنند.

رمزارزهای پایدار با ایجاد ثبات در بازارهای رمزارز می توانند نوآوری های گسترده ای در صنعت پرداخت های مالی ارائه کنند

خانم لاگارد تصریح کرد، رمزارزهای پایدار یا استیبل کوین ها می توانند در دیگر پلتفرم های تجاری مانند شبکه های معاملاتی و رسانه های اجتماعی به صورت گسترده نهادینه سازی شوند. با این اوصاف او کماکان اعتقاد دارد با وجود رمزارزهای پایدار، تمامیت نظام های پولی و ثبات سیستم های مالی با خطر جدی روبرو می شود. او گفت اگر رمزارزهای پایدار نتوانند ارزش خود را طی طولانی مدت حفظ کرده و یا از جبران خسارت های مالی ناتوان بمانند، به مراتب زیان آنها بیشتر خواهد بود.

لاگارد افزود، اگر رمزارزهای پایدار به عنوان منبع ذخیره ارزش نهادینه سازی شوند، بانک های مرکزی و نهادهای توزیع پول به شدت با بحران روبرو خواهند شد. اگر چنانکه این سناریو محقق شود، مردم سپرده های مالی و شبکه های ذخیره ارز خود را به شبکه های غیر متمرکز منتقل می کنند و بنابراین بانک ها از مرجعیت تاریخی خود ساقط خواهند شد.

وی درعین حال گفته، رمزارزهای پایدار با ایجاد ثبات در بازارهای رمزارز می توانند نوآوری های گسترده ای در صنعت پرداخت های مالی ارائه کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار بلاک چین، کلیک کنید

صدور ارز دیجیتال یورو برای حفظ یکپارچگی نظام پولی و پاسداری از جایگاه نهادهای بانکداری در عصر مدرن ضروری است

خانم لاگارد همچنین اعتقاد دارد ارز دیجیتال یورو می تواند ضمن تکمیل اسکناس های کاغذی به شهروندان اروپایی این امکان را بدهد تا خارج از محدودیت های محیطی به خدمات بانکی دسترسی سریع داشته باشند.

اخیراً وزیر اقتصاد و دارایی آلمان نیز در مصاحبه خود عنوان کرد با توجه به تقاضای بسیار بالای شهروندان و نهادهای تجاری اروپا برای استفاده از پول های دیجیتال، صدور ارز دیجیتال یورو می تواند یک سازوکار ایده آل باشد. آقای شولز در ادامه صحبت های خود خواستار تسریع در روند صدور ارز دیجیتال یورو شد.

قبلا رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که صدور ارز دیجیتال یورو برای حفظ یکپارچگی نظام پولی و پاسداری از جایگاه نهادهای بانکداری در عصر مدرن ضروری است.

بنظر می رسد اظهارات برخی مقامات در مقابله با رمزارزها را باید گارد مقاومتی آنها در دوره گذار از سنت به مدرنیته در نظام های مالی تفسیر کرد.چرا که در آینده نزدیک، سیستم های مالی و ارزی دنیا و حتی بانک های مرکزی کشورها محکوم به پذیرش عناصر و ابزارهای مدرن این حوزه هستند.

منبع: blockchain.news

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته