جمعه 10 فروردین 1403

افت جریان سرمایه ورودی باعث ضعف بیت کوین شده است

غول بانکی جی پی مورگان که به تازگی به بازار رمزارزها پیوسته است، گفت که بیت کوین به خاطر افت جریان سرمایه ورودی دچار «ضعف» شده است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کریپتو اسلیت، وب سایت اخبار مالی بلومبرگ گزارش داد که تحلیلگران بانک آمریکایی جی پی مورگان (JPMorgan) می گویند بازار بیت کوین (BTC) نشانه های ضعف از خود بروز می دهد.


بیت کوین چیست؟ هرآنچه که باید بدانید


در جریان سقوط روز یکشنبه که منجر به لیکوئید شدن 10 میلیارد دلار موقعیت سرمایه گذاری در سراسر بازار رمزارزها شد، بیت کوین حدود 10 درصد از ارزش خود را از دست داد. 5 میلیارد دلار از این مقدار فقط مربوط به معاملات بیت کوین بود.

نیکلاس پانیگیرتزوغلو (Nikolaos Panigirtzoglou)، تحلیلگر جی پی مورگان، گفت که سیگنال های مشهور مومنتوم نشان می دهند که اگر بیت کوین نتواند از سطح 60,000 دلار عبور کند، دردسرهایی پیش روی معامله گران خواهد بود.

او افزود که با توجه به اینکه سیگنال های مومنتوم بیت کوین هنوز سطح بالایی دارند، طبیعتا چند ماه طول می کشد تا از بین بروند.

قیمت بیت کوین از ماه مارس سال گذشته که در مقطعی به زیر 5000 دلار رسید، بیش از 1000 درصد افزایش یافته است. بنیادهای قوی، افزایش پذیرش نهادی و رویداد هاوینگ بیت کوین (halving) توانستند قیمت آن را به بیش از 64,000 دلار در اوایل ماه آوریل بالا ببرند، به طوری که ارزش کل بازار آن برای اولین بار به 1.1 تریلیون دلار رسید.

اما از آن زمان روند تحولات کُند و قیمت ها بسیار پرنوسان شد. بیت کوین بیشتر دو ماه گذشته را به صورت فرسایشی عمل کرده و در محدوده قیمتی 50,000 تا 60,000 دلار بالا و پایین رفته است. این امر باعث شده برخی نگران شوند که این بازه قیمتی، بالاترین سطح بیت کوین باشد.

در سال گذشته، بخش مهمی از عملکرد قیمتی بیت کوین توسط بازار معاملات آتی هدایت شده است. معاملات آتی ابزاری مالی است که قیمت بیت کوین را ردیابی می کند و به معامله گران اجازه می دهد که وام هایی با مبلغ بالا از صرافی بگیرند تا ریسک بزرگتری روی افزایش قیمت بیت کوین کنند.

چنین معاملاتی منجر به بازاری شده که در آن قیمت ها ناگهان افزایش می یابد و بلافاصله با سقوط مواجه شده و موقعیت ها را لیکوئید می کند. لیکوئید شدن زمانی روی می دهد که صرافی یا وام دهنده هنگام رسیدن بیت کوین یا رمزارز مورد معامله به قیمتی خاص، آن موقعیت را می بندد.

این همان چیزی است که پانیگیرتزوغلو در تحلیل خود نیز به آن اشاره کرده است. براساس گزارش جی پی مورگان، در هفته های اخیر مشاوران تجارت کالاهای سنتی (CTA) و صندوق های سرمایه گذاری رمزارزی، معاملات آتی بزرگی را روی بیت کوین ایجاد کرده بودند.

وقتی قیمت بیت کوین شروع به کاهش کرد، موقعیت هایی که با اهرم بالا (وام سنگین) ایجاد شده بود، بسته شدند و این منجر به سقوط قیمت و کاهش آبشاری آن شد.

پانیگیرتزوغلو نوشت:
طی چند روز گذشته بازار معاملات آتی بیت کوین شاهد لکوئید شدن شدیدی بود که مشابه آن در اواسط فوریه سال گذشته، اواسط ژانویه سال گذشته و اواخر نوامبر روی داده بود.

او اضافه کرد که در سه نمونه قبلی، جریان کلی سرمایه ورودی به بیت کوین به اندازه ای قوی بود که امکان شکست مقاومت های کلیدی را به این ارز دیجیتال می داد و این حرکت توسط معامله گران مومنتوم تقویت می شد.

به گفته پانیگیرتزوغلو، این نشانه ای از لزوم حفظ احتیاط توسط بانک جی پی مورگان است. «باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا سناریوهای قبلی در شرایط کنونی هم تکرار خواهد شد یا خیر. اما این بار از بین رفتن مومنتوم شدیدتر است، به همین دلایل بازیابی قیمت سخت تر خواهد بود.»

کد خبر: 1400020204AAMMMF

مطالب مرتبط:

بیت کوین بزرگترین کلاهبرداری تاریخ است؟

بیل گیتس: بیت کوین برای کره زمین مضر است

سناتور آمریکایی: بیت کوین پایان بدی خواهد داشت

هشدار بیل گیتس به سرمایه‌گذاران خرد برای خرید بیت کوین

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته