جمعه 10 فروردین 1403

افزایش بهای نفت با حمله سایبری به شاهرگ انتقال سوخت آمریکا

قیمت نفت خام روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا یک حمله سایبری بزرگ باعث توقف خطوط حیاتی انتقال سوخت در ایالات متحده شد و شکنندگی زیرساخت های نفتی این کشور را برجسته کرد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از رویترز، هر بشکه نفت خام برنت با 38 سنت یا 0.6 درصد افزایش به 68.66 دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده پس از افزایش بیش از 2 درصدی در هفته گذشته، با 34 سنت یا 0.5 درصد افزایش به 65.24 دلار در هر بشکه رسید.

کاخ سفید با نشان دادن جدی بودن وضعیت، در حال همکاری نزدیک با خط لوله کلنیال برای کمک به بهبود آن از حمله باج افزاری بود، که بزرگترین اپراتور خط لوله سوخت ایالات متحده را مجبور به بستن شبکه تأمین کننده ایالت های پرجمعیت شرقی کرد.

اندرو لیپو، رئیس Lipow Oil Associates به رویترز گفت: «نکته کلیدی این است که افراد مخرب در یافتن راه های جدید برای نفوذ به زیرساخت ها بسیار ماهر هستند. زیرساخت ها در زمینه دفاعی پیشرفتی نکرده اند تا بتوانند تمام روشهای مختلف که بدافزار ها می تواند از طریق آنها سیستم را آلوده کنند جبران کنند.»

شبکه کلنیال منبع تقریباً نیمی از تأمین سوخت ساحل شرقی ایالات متحده است که 2.5 میلیون بشکه در روز بنزین و سایر سوخت ها را منتقل می کند، و این شرکت پس از حمله سایبری روز جمعه که شامل باج افزار بود، مجبور شد تمام خطوط لوله خود را تعطیل کند.

قیمت بنزین ایالات متحده در روز دوشنبه تقریباً 2 درصد جهش کرد، در حالی که نفت گرمایشی بیش از 1 درصد افزایش داشت.

مشخص نبود که چه کسی این حمله را انجام داده است، اما منابع به رویترز گفتند که هکرها احتمالاً یک گروه جنایتکار سایبری حرفه ای بوده اند.

کلنیال روز یکشنبه گفت که خطوط اصلی سوخت آن همچنان خاموش است اما برخی خطوط کوچکتر بین پایانه ها و نقاط تحویل اکنون فعال هستند. گفته نشده است که چه زمانی این شبکه ممکن است به ظرفیت کامل عملیاتی خود بازگردد.

توقف طولانی مدت این خطوط، که به گفته یکی از تحلیلگران شاهرگ زیرساخت ایالات متحده است، باعث افزایش قیمت در پمپ های بنزین در آستانه فصل اوج رانندگی در تابستان خواهد شد، که این یک ضربه بالقوه به مصرف کنندگان و ایالات متحده است.

ING Economics در یادداشتی گفت: «معلوم نیست که این خاموشی چقدر طول می کشد، اما واضح است که هرچه بیشتر ادامه یابد، قیمت محصولات پالایش شده صعود بیشتری خواهند داشت.»

این حمله، هشداری برای قانونگذاران آمریکایی برای حمایت از تقویت زیرساخت های حیاتی انرژی ایالات متحده در برابر این گونه حملات است.

وزارت انرژی گفت که در حال بررسی تأثیرات احتمالی بر تأمین انرژی کشور است، در حالی که آژانس امنیت سایبری و زیرساخت های ایالات متحده و اداره امنیت حمل و نقل به رویترز گفتند که آنها نیز در حال کار بر روی این وضعیت هستند.

کد خبر: 1400022002MGMCMF

مطالب مرتبط:

ورود غول نفتی روسیه به حوزه استخراج رمزارز

شرکت نفتی روسیه مزرعه استخراج بیت‌کوین ایجاد کرد

شرکت نفتی شل روی استارتاپ مبتنی بر بلاک چین سرمایه گذاری کرد

استفاده شرکت نفتی بزرگ روسیه از بلاک چین برای سوخت گیری هواپیما

بیشتر بخوانید

کاهش بهای نفت خام با احتمال بازگشت عرضه ایران

پس از آنکه دیپلمات ها از پیشرفت در مذاکرات با ایران سخن گفتند، که می تواند باعث افزایش عرضه نفت خام شود، قیمت نفت...

کاهش بهای نفت خام با افزایش موارد کووید در آسیا

به دلیل افزایش نگرانی از کاهش تقاضا ناشی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، و ترس از رشد تورم و احتمال...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

کاهش بهای نفت خام با احتمال بازگشت عرضه ایران

پس از آنکه دیپلمات ها از پیشرفت در مذاکرات با ایران سخن گفتند، که می تواند باعث افزایش عرضه نفت خام شود، قیمت نفت...

مطالب داغ هفته