جمعه 7 اردیبهشت 1403

افزایش جرائم مرتبط با بیت کوین به دنبال فقر ناشی از کرونا

اگر چه در سال جاری شاهد رشد ارزش بیت کوین در بازارهای رمزارز بوده ایم، با این اوصاف جرایم مالی مرتبط با این رمزارز شناخته شده نیز افزایش پیدا کرده است.

شرکت های رمزارز و دیگر نهادهای فناوری باید در راستای ارتقای سطح امنیتی شبکه های مالی خود اقدامات پیشگیرانه گسترده ای تدارک ببینند.

طبق تازه ترین گزارش آژانس ارائه دهنده خدمات امنیت سایبری کسپرسکای (Kaspersky)، به دلیل پراکندگی شاخص فقر جهانی ناشی از همه گیری ویروس کرونا، در سال آینده شاهد رشد جرایم سایبری مرتبط با رمزارز بیت کوین خواهیم بود. بنابراین شرکت های رمزارز و دیگر نهادهای فناوری باید در راستای ارتقای سطح امنیتی شبکه های مالی خود اقدامات پیشگیرانه گسترده ای تدارک ببینند.

در این گزارش عنوان شده در سال آینده به دلیل گسترش فقر و رکود اقتصادی ناشی از کرونا، افراد بیشتری به سمت خرابکاری های سایبری و جرایم مالی مرتبط با رمزارزها جذب خواهند شد. در سال آینده جهان شاهد رکود اقتصادی گسترده ای خواهد بود و پیش بینی می شود ارزش ارزهای ملی کشورهای جهان نیز سقوط کند. همین موضوع می تواند زمینه را برای شکوفایی و توسعه هر چه بیشتر بازارهای تجاری رمزارز فراهم کند. بنابراین همراه با گسترش صنعت امور مالی غیر متمرکز، خطرات سایبری مرتبط با این صنعت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

باج خواهی متکدیان سایبری با بیت کوین

در حال حاضر با توجه به وجود لایه های امنیتی و درگاه های نظارتی، مجرمان سایبری ممکن است برای به دام انداختن قربانیان خود به سمت انتقال دارایی های رمزارز تغییر مسیر دهند. مثلاً مجرمان سایبری برای مخفی ماندن از نهادهای نظارتی، از رمزارزهای خصوصی به عنوان ارز موقت استفاده کرده و سپس در زمان مناسب ارزهای سرقتی را به دیگر رمزارزها تبدیل می کنند.

در سال های پیش رو متکدیان سایبری از بیت کوین برای باج خواهی استفاده خواهند کرد و شاخص جرایم مالی نیز رشد چشمگیری خواهد داشت.

ویروس کرونا باعث شده است سبک و سیاق زندگی مردم نیز دستخوش تغییرات بنیادین شود. همین موضوع روند و چگونگی حملات سایبری را نیز متحول کرده است. متخصصان صنعت امور مالی غیر متمرکز اعتقاد دارند در سال آینده پی آمدهای چنین تغییر سبکی را بیش از پیش حس خواهیم کرد. در سال جاری حجم بسیار انبوهی از کارها و مشاغل به دلیل تغییر شرایط محیطی، وارد شبکه های جهانی اینترنت شده است. بسیاری از افراد در حال حاضر به صورت دور کاری و از طریق شبکه های ارتباط جمعی با محیط کار خود در ارتباط هستند. همین موضوع باعث شده است آسیب پذیری شبکه های ارتباطی نیز افزایش پیدا کند.

فقدان دانش سایبری مناسب بین کارمندان و عدم توجه به پیش شرط های امنیت سایبری باعث شده است زمینه برای خرابکاری های اینترنتی بیش از پیش فراهم شود.

مقابله با جرایم سایبری مرتبط با شبکه های رمزارز

شبکه های جرم و جنایت به صورت روزافزون از قدرت بی انتهایی که شبکه های رمزارز می تواند در اختیار آنها قرار دهد، آگاهی بیشتری کسب می کنند. بازارهای تجاری رمزارز نیز در طی سالیان گذشته در سیستم جهانی امور مالی ادغام شده اند. طی این مدت، تشخیص و مقابله با جرایم سایبری نیز توسط آژانس های حقوق ملی و بین الملل به یک اصل بنیادین و ضروری تبدیل شده است. آژانس های حقوقی و نهادهای قضایی برای مقابله با جرایم سایبری باید خود را به ابزارهای نوین مجهز کنند.

بنابراین مراکز تجاری باید برای تشخیص به موقع حملات سایبری و مقابله با باج افزاری های تخریب گر، همکاری و هم افزایی خود را با نهادهای دولتی توسعه دهند. از طرف دیگر وضع قوانین قضایی سخت گیرانه و ایجاد موانع حقوقی می تواند در مقابله با جرایم سایبری نقش حائز اهمیتی داشته باشد. تمامی کشورها موظف هستند در راستای مقابله با پولشویی و تامین مالی گروه های تروریستی پیش از ثبت نام کاربران خود، از احراز هویت آنها اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته