جمعه 31 فروردین 1403

گفتگوی اختصاصی با سخنگوی صنعت برق

گفتگوی اختصاصی با سخنگوی صنعت برق؛ سه راه پیشنهادی برای تخفیف در هزینه برق ماینرها

سخنگوی صنعت برق ایران با بیان این که تعرفه برق دستگاه های استخراج ارز دیجیتال ریالی است، اظهار کرد: سه راه برای تخفیف هرینه برق ماینرها در نظر گرفته شده است.

سه راه پیشنهادی برای تخفیف در هزینه برق ماینرها

مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با خبرنگار سکه نیوز گفت: تعرفه برق استخراج کننده های ارز دیجیتال بر اساس متوسط قیمت صادراتی است و مبلغی به طور متوسط سالیانه برای هر کیلووات بر ساعت 965 تومان است که این مقدار برای هشت ماه غیر گرم سال 50 درصد یعنی تقریبا 460 تومان محاسبه می شود و برای 4 ماه گرم این مقدار با ضریب 2 لحاظ شده و حدودا 1930 تومان است، بنابراین این قیمت ها براساس ریال محاسبه می شوند و نه به دلار.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت توانیر برای حمایت از استخراج کننده های رمزارز برنامه ای دارد یا نه بیان داشت: برای شرکت های فعال در حوزه رمزارز 3 راه برای تخفیف در نظر گرفته شده است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تخفیف اول به این صورت است که اگر آنها به شبکه های فوق توزیع انتقال برق متصل باشند، از 12 تا 20 درصد تخفیف خواهند داشت. در این میان اگر به طور مستقل به شبکه سراسری داخلی وصل و قابل پایش باشند 15 درصد تخفیف جداگانه نیز خواهند داشت.

رجبی مشهدی افزود: علاوه بر این 35 درصد تخفیف، اگر مشترکین به صورت مجتمع و متمرکز باشند و در شبکه های انتقال و فوق توزیع برق جانمایی شوند و چنان چه در طرح های بهینه سازی مصرف شرکت توانیر شرکت کنند می توانند برق را با قیمتی بسیار پایین تر از تعرفه های اعلام شده خریداری کنند.

استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال می توانند برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند

وی در ادامه تصریح کرد: برای مشارکت در روش های بهینه سازی مصرف برق، استخراج کنندگان رمزارز می توانند با مراجعه به سایت توانیر از طرح هایی مانند روشنایی بخش و تعویض کولرهای گازی فرسوده به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری و همکاری با شرکت توانیر استفاده کنند. در این صورت استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال می توانند برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند. شایان ذکر است که قیمت برق در بورس انرژی حدود 40 تا  50 تومان است و استخراج کنندگان می توانند با سرمایه گذاری در این طرح ها از آن بهره مند شوند که بسیار ارزان تر از حالت معمول خواهد بود.

وی در خصوص در خواست انجمن ها و اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای از وزارت نیرو برای کاهش تعرفه برق ماینرها نیز اظهار کرد: به هر حال اگر سیاست دولت دادن یارانه به بخش های استخراج رمزارز باشد قطعا این درخواست شدنی است ولی از آنجایی که طرح های رمزارز طرح هایی هستند که منافع اقتصادی خوبی دارند و با قیمت های تعیین شده توجیه پذیر هستند و تاکنون حدود 310 مگاوات ظرفیت از سوی استخراج کنندگان درخواست شده است که بیشتر از  60 درصد آن در حال مصرف برق هستند و به زودی این میزان افزایش قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد و به نظر می آید که این نرخ در کشور ایران در مقایسه با نرخ هایی که در حال حاضر در سایر کشور ها عرضه می شود قیمت نازل تری دارد، به نظر نمی رسد که کاهش تعرفه ها در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی صنعت برق ایران در خاتمه نیز خاطرنشان کرد: با این وجود فعالان در این حوزه در صورتی که راغب باشند، می توانند در طرح های بهینه سازی مصرف شرکت کنند و علاوه بر اینکه از قیمت های ارزان تری برای خرید برق برخوردار می شوند، به بهینه سازی مصرف انرژی که برای کشور ضروری است هم کمک می کنند و این به نفع منافع ملی است.

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

دستور معاون قضایی دادستان به برخورد با مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز

طبق این گزارش، رضا خشنودی، معاون قضايی دادستان كل كشور در حقوق عامه، پس از خاموشی ها اخیر و مشکلات قطعی برق، طی یک نامه خطاب به دادستان‌های عمومی سراسر كشور، خواهان برخورد قاطع با مراكز غيرمجاز استخراج رمزارز و همكاری با وزارت نيرو در جهت کنترل مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق شد.

مطالب داغ هفته