جمعه 31 فروردین 1403

از ایلان ماسک چه چیزهایی می توان آموخت؟ جهان امروز به اندیشمند عملگرا نیاز دارد

ایلان ماسک شخصیت پیچیده ای است. این ابرانسان در طول زندگی خود فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. از ورشکستگی تا اوج موفقیت و قدرت، از دوران تمکین به قوانین تا دوران قانون شکنی، ایلان ماسک در هزارتوی زندگی یک فرد آزموده و جلا یافته است.

ایلان ماسک در سال 2002 شرکت اسپیس ایکس را راه اندازی کرد. شرکت او در این سال ها در زمینه تولید محصولات صنایع هوافضا و انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی درباره سفر به دیگر سیاره ها، سرآمد و پیشرو دیگر شرکت های جهان بوده است. بلند نظری و ژرفای فکر و اندیشه ایلان ماسک را می توان در آینه اسپیس ایکس به خوبی مشاهده کرد. ایلان ماسک سرریز از جاه طلبی های بزرگ برای سفر به دیگر سیاره ها به ویژه سیاره مریخ است.

چند روز پیش بود که اسپیس ایکس زیر نظر مستقیم ایلان ماسک دو فضانورد را پس از سالیان طولانی از خاک آمریکا به سمت ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد. برآورد می شود در آینده نه چندان دور، شرکت اسپیس ایکس از پایگاه فضایی ناسا مستقل و به قطب پژوهش های فضایی و سفرهای کهکشانی تبدیل شود.

دور از انتظار نخواهد بود که چند سال آینده اسپیس ایکس نخستین انسان را در سطح سیاره مریخ فرود آورد. انسان های بسیار کمی را می توان در طول تاریخ به وسعت نظر و هوش سرشار ایلان ماسک سراغ گرفت که این توانایی را دارند از بازار سرمایه برای حل مسائل و مشکلات بشریت استفاده کنند.

با اینکه در سالیان اخیر چین میلیاردها دلار در تکنولوژی های نوظهور نظیر بلاک چین و هوش مصنوعی هزینه می کند، اما چتر انحصار اقتصاد آمریکا کماکان بازار سرمایه جهانی را در پوشش خود گرفته است.

تحولات جهان دیجیتال

تحولات جهان دیجیتال

از جمله نکات برجسته که نسل کنونی فضاپیمای اسپیس ایکس را از دیگر فضاپیماهای قبلی متمایز می کند، نوع نهادینه سازی تکنولوژی های دیجیتال در فضاپیمای اسپیس ایکس است.

اگر به تصاویر فضاپیماهای قدیمی نظیر آپولو نگاه کنیم، متوجه هزارتوی کلیدها و شماره های پیچیده در روبروی فضانوردها می شویم، اما نسل کنونی فضاپیمای اسپیس ایکس هیچ یک از این پیچیدگی ها را ندارد و تنها یک مانیتور هوشمند روبروی فضانوردان قرار دارد.

برخی متخصصان این پیشرفت و سادگی فوق هوشمند در صنایع فضایی را با خدمات بانکداری عصر دیجیتال که بر محور الگوریتم ها و به دور از دخالت و نظارت انسان ها انجام می شود، مقایسه کرده اند. یا مثلاً تصور کنید که تصویر رایج از  فضانوردان همیشه این بوده است که آنها در لباس های ویژه بسیار سنگین با ادوات ویژه به فضا فرستاده می شوند.

اما فضانوردان امروز بیشتر شبیه شخصیت های داستان های علمی تخیلی هستند، و با لباس ها و ادوات به غایت ساده و در عین حال قدرتمند و سازگار با محیط به سفرهای فضایی می روند. لباس فضانوردان کلیشه های سنتی را از دایره هوافضا خارج کرده است و با ایجاد برخی مفاهیم هوشمند و نوین، در مسیر کشف قلمروهای ناشناخته قدم می گذارد.

داستان و روایت برای یک انسان فضانورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید به همین دلیل باشد که ایلان ماسک ماهواره تسلا را به سمت مدار خورشید پرتاب کرد. ایلان مایک به خوبی آگاه است که روایت داستان باید نه یک روایت هر روزه که روایتی از به تصویر کشیدن تراژدی پوچ طبیعت بشر باشد.

این حس شوخ طبعی آمیخته با داستان های خیالی و درآمیزی این داستان ها با رگه های واقعیت، ایلان ماسک را به چهره ای بی بدیل در صنعت سرمایه داری جهان تبدیل کرده است. ایلان ماسک را شاید بتوان تجسم یک داستان تخیلی در جریان جهان واقعی در نظر گرفت. 

در صورتی که بسیاری از نهادهای فناوری مالی و شرکت های تجاری در اوهام و خیالات خود، در دور باطل گرفتار شده اند، ایلان ماسک ساحت علم را با ساحت عمل درآمیخته است. ایلان ماسک نه یک خیال پرداز صرف همچون بسیاری از داستان نویسان و فلاسفه تن پرور است، و نه یک عملگرای صرف همچون بسیاری از هیچمدان های صنایع تجاری، بلکه او آمیزه ای از خیال و واقعیت است.

او به خوبی نشان می دهد که وسعت نگاه و ژرفای بصیرت آدم باید به سمت قلمروهای ناشناخته رهسپار شود تا در این بین پیوند فرخنده بین خیال و واقعیت، محصولی کارآمد برای همه بشریت به ارمغان آورد.

ایلان ماسک با این تصور که روزی انسان ها دیگر نمی توانند روی زمین زندگی کنند، در نظر دارد مرزهای ناشناخته را برای ادامه حیات کشف کند. در ساحت امور مالی نیز چرا بسیاری از شرکت های تجاری چنین نگرشی نسبت به بازار سرمایه نداشته باشند؟

چرا آنها نیز این تصور را نداشته باشند که روزی فرا می رسد که زندگی در چارچوب مفاهیم سنتی مالی و تجاری امکان پذیر نباشد؟ آنگاه برای چاره جویی و یافتن راهکارهای نوآورانه، می توانند بدیل های نوین را معرفی کنند و یا قلمروهای جدیدی در صنعت امور مالی کشف کنند.

شاید روزی فرا برسد که به همان اندازه که انسان هویتش روی زمین با خطر روبرو می شود، مفاهیم بانکداری سنتی نیز هویت انسان مدرن را با خطر مواجه سازند. پس به همان اندازه که انسان به دنبال کشف سیاره های جدید در قلمرو کهکشان های دور است، به همان اندازه باید به دنبال کشف فناوری های نوین مالی و اصول اقتصادی نوین باشد.

از ویترین فناوری های مالی فاصله بگیرید

از ویترین فناوری های مالی فاصله بگیرید

همیشه توجه داشته باشید که بازاریابی و طراحی اصول مهمی هستند اما آنها تنها ویترین فناوری های مالی محسوب می شوند، در صورتی که تحولات دیجیتال در ساحت واقعیت و بنا به کارکرد و کاربردی که می توانند ارائه دهند تعریف می شوند. ویترین مغازه ها ممکن است خیلی جذاب و گیرا باشد اما وجود منبع مالی تعیین می کند این ویترین ها برای من حائز ارزش هستند یا خیر. 

از ویژگی های منحصر بفرد ایلان ماسک این است که او می تواند با صرف 90 درصد هزینه کمتر به نتیجه مشابه دست پیدا کند. شرکت های بزرگ مالی نسبت به هزینه های مالی حساسیت بسیاری بالایی دارند.

ویترین های تجاری درست شبیه سیاه چال هایی هستند که پول و منابع مالی نهادهای تجاری را می بلعند و هیچگونه کارایی و بازدهی نمی توانند ارائه کنند. روبنای یک نهاد تجاری را صورت بیرونی آن تشکیل می دهد اما آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است زیربنای نهاد تجاری یا همان بنیادهای اقتصادی آن است که تعیین می کند یک شرکت تجاری تا چه میزان قدرت و پایداری دارد.

مسیر پیشروی فناوری های مالی

مسیر پیشروی فناوری های مالی

اگر شما به دنبال درآمدزایی از طریق ارائه راهکارهای نوین هستید همیشه پیش از آغاز کار از خودتان بپرسید آیا کاری که می خواهید انجام دهید از لحاظ مالی به صرفه هست یا خیر. اگر نتوانید مشابه ظرفیت سیستم های کنونی را با صرف 90 درصد هزینه کمتر ارائه کنید، بهتر است هیچگاه در مسیر فناوری های مالی قدم نگذارید.

شاید باید همچون ایلان ماسک اهداف خود را با نیازهای هستی شناسانه انسان ها تطبیق دهیم و با ابزارهای موجود، به دنبال راهکارهایی برای قرن آینده باشیم. همیشه با دید گسترده و با بلند نظری، اهداف بزرگی برای خود ترسیم کنید.

همیشه تلاش کنید به جای آنکه در بازارهای پرنوسان معاملات کوتاه مدت داشته باشید، کسب و کار مالی با ثبات و پایداری را برای خود ایجاد کنید. ترسیم یک مسیر جدید و یا تصحیح و بازاریابی مدل های کنونی با هدف ایجاد و طرح ریزی یک مدل با کارآمدی و بازدهی بیشتر می تواند شما را به موفقیت در بازارهای تجاری و فناوری های مالی برساند.

همیشه یک سازنده باشید، یک طراح و یک اندیشمند که می اندیشد و اندیشه خود را با واقعیت تطبیق می دهد. اندیشه باید همواره با عمل همراه باشد. پس اندیشمند عملگرا باشید.

مطالب مرتبط:

ایلان ماسک: از کیف پول های رمزارز میزبانی شده اجتناب کنید

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقام سابق آمریکایی: رمزارزها استفاده دارند، اما طلا ندارد

مشاور رییس جمهوری پیشین آمریکا گفت که رمزارزها کاربردهای فراوانی دارند، اما طلا فاقد این ویژگی است. به گزارش سکه نیوز به نقل از یوتودی،...

مطالب داغ هفته