جمعه 10 فروردین 1403

رقیب گوگل موتور جستجوگر غیر متمرکز عرضه می‌کند

رقیب گوگل در اندیشه پایان دادن به انحصار گوگل به وسیله فراهم کردن حریم شخصی و پاداش به کاربران با رمزارز است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از دکریپت، شرکت نوبنیان بر پایه بلاک چین «پر سرچ» (Presearch) یک موتور جستجوگر غیر متمرکز عرضه کرده که می تواند جایگزینی با حریم شخصی بهتر برای گوگل باشد. یادآوری کنیم که مرورگر وب متمرکز بر حریم شخصی «بریو» هم اقدام به اهدای پاداش به کاربرانش به وسیله توکن خودش PRE کرده است.

این پروژه بر پایه اتریوم از جستجو های پشتیبانی شده توسط نود های مستقل جهت حفظ هویت افراد بهره می گیرد. از این بیشتر، این ضربه ای به انحصار گوگل برای سازمان دهی و رده بندی نتایج جستجو می باشد.

ریشه این پروژه به سال 2011 باز می گردد، وقتی «کالین پیپ» از سایت Shopcity.com متوجه شد که محتوای سایت توسط الگوریتم های گوگل ناپدید شده است. این شرکت به همراه کمیسیون فدرال تجارت امریکا شکایتی تنظیم کرد مبنی بر اینکه الگوریتم های گوگل محصولات مورد نظر خودشان را به Shopcity ترجیح می دهند.

سرانجام، پیپ به این نتیجه رسید که نیاز به یک موتور جستجوگر مستقل وجود دارد، پس شروع به ساخت پر سرچ کرد.

پیپ به دکریپت گفت: «ما نمی توانستیم بفهمیم که چگونه وارد بازار شویم، تا سال 2017 و ظهور اتریوم که به ما فهماند می توانیم توکن خودمان را ایجاد و با استفاده از PRE به کاربرانی که از این موتور جستجوگر استفاده می کنند پاداش دهیم.»

پرده برداری از این موتور جستجوگر تا دو هفته آینده با انتقال ابزار شخص ثالث به یک موتور جستجوگر کاملا غیر متمرکز رخ خواهد داد. نود های آغازین توسط تیم پر سرچ جاری خواهند شد، در حالی که آزمایشات بتا بر روی نود های مستقل تکمیل و به پایان رسیده اند. این سیستم جدید به حفظ اطلاعات شخصی مانند آی پی کاربر، آدرس، اطلاعات دستگاه، مرورگر ها، و داده های موقعیتی کمک خواهد کرد.

پر سرچ می گوید به تعداد 1.7 میلیون کاربر ثبت نام شده رسیده که حدود 300 هزار نفر فعال هستند. بیش از 100 اپراتور هنگام انجام تست های بتا بر روی نود ها بازخورد خود را ارائه کردند.

در حالی که جستجوگر های سنتی از طریق تبلیغات بر روی پرتال خودشان ایجاد درآمد می کنند، پر سرچ به افراد اجازه می دهد که از طریق اجرای جستجو یا جاری کردن نود های خودشان PRE دریافت کنند.

بر اساس داده های «کوین جکو» ارزش این توکن از هفته اخیر 75 درصد و از ماه قبل تا امروز 120 درصد رشد داشته است.

به گفته پیپ: «جستجو یکی از متمرکز ترین و مهمترین کاربرد ها بر روی وب است. جهان لایق یک موتور جستجوگر است که توسط مردم و برای مردم ایجاد شده باشد، و این دقیقا همان پر سرچ است.»

بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته