شنبه 1 اردیبهشت 1403

جاستین سان خالق ترون کیست؟

جاستین سان (Justin Sun) با به تاخیر انداختن ناهار خیریه 4.6 میلیون دلاری با وارن بافت (Warren Buffet)، سرمایه گذاری 10 میلیون دلاری در گیم استاپ (GameStop) در جریان جنون خرید سهام آن و از دست دادن فرصت خرید NFT 69 میلیون دلاری در حراج کریستی به شهرت رسید.

سان رئیس ترون (Tron) و بیت تورنت (BitTorrent)، 28امین و 63 امین رمزارزهای بازار است که در مجموع ارزش کل بازاری بیش از 5 میلیارد دلار دارد.

شاگرد بنیان گذار علی بابا جک ما

جاستین سان شاگرد جک ما (Jack Ma) بنیان گذار و رئیس اجرایی شرکت علی بابا(Alibaba) است. قدیمی ترین عکسی که سان در صفحه اینستاگرام خود دارد، او در حالی نشان می دهد که از دست «ما» مدرک می گیرد. در زیرنویس عکس آمده است: «با الهام از بهترین ها، برای ایجاد آینده ای بهتر».

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست در گزارشی نوشته است که سان جوانترین عضو کلاس افتتاحیه دانشگاه هوپان بود.

این دانشگاه یک مدرسه تجارت چینی است که توسط «ما» در سال 2015 تاسیس شد. «ما» 30 دانشجو را جذب کرد که گمان داشت می توانند دنیای تجارت چین را متحول کنند. سان پایان نامه خود را با عنوان «تولد اینترنت غیرمتمرکز» درباره صنعت بلاک چین نوشت و در سال 2018 از دانشگاه هوپان فارغ التحصیل شد.

فارغ التحصیل آیوی لیگ

جاستین سان در صفحه لنکدین خود نوشته است که در سال 2011 با مدرک لیسانس تاریخ از دانشگاه پکینگ فارغ التحصیل شد. براساس روزنامه تایمز در رتبه بندی خود از دانشگاه های جهان، دانشگاه پکینگ را دومین دانشگاه برتر چین معرفی کرده است. سان دو سال پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه، مدرک کارشناسی ارشد خود را در اقتصاد سیاسی از دانشگاه پنسیلوانیا گرفت. دانشگاه پنسیلوانیا یکی از هشت دانشگاه معتبر ایالات متحده است که به آیوی لیگ مشهور هستند.

کارآفرین و کارگزار

جاستین سان در اواخر سال 2013 به عنوان نماینده ارشد و مشاور در چین به شرکت ریپل لبز (Ripple Labs) پیوست. او بیش از دو سال در این استارتاپ رمزارزی کار کرد که مورد حمایت گوگل ونچرز (Google Ventures)، آندریسن هاروویتز (Andreessen Horowitz) و سایر سرمایه گذاران معتبر بود. سان همچنین نرم افزارهای Callme یا Peiwo را که بزرگترین نرم افزار پخش مستقیم صدا در چین است، در سال 2013 تاسیس کرد.

سان در ژوئیه 2017 بنیاد ترون (Tron) را که یک شرکت بلاک چین با رمزارز مخصوص خود است، ایجاد کرد. این بلاک چین به ایجاد زیرساخت های یک اینترنت واقعا غیرمتمرکز اختصاص یافته است. کمتر از یک سال بعد، ترون اقدام به خرید سرویس اشتراک فایل همتا به همتای بیت تورنت (BitTorrent) با قیمتی در حدود 126 میلیون دلار کرد. سان اکنون مدیرعاملPeiwo ، ترون و بیت تورنت است. بیت تورنت اکنون با نام رینبری (Rainberry) شناخته می شود.

مدافع رمزارزها

جاستین سان قصد داشت از ضیافتی که برای وارن بافت ترتیب داده بود استفاده کند تا او را از مخالف بدنام رمزارزها به یک معتقد واقعی این بازار تبدیل کند. بافت گفته است که بیت کوین «هیچ ارزش منحصر به فردی ندارد» و در نهایت بی ارزش خواهد شد. او همچنین بیت کوین را «توهم» و «سم موش به توان دو» توصیف کرده است.

سان در شام کاری با بافت در ژانویه 2020 توضیحات مفصلی درباره رمزارزها به او داد. سان برخی دیگر از شخصیت های دنیای رمزارزها مثل چارلی لی (Charlie Lee)، بنیان گذار ای تورو(eToro) و سازنده لایت کوین (LTC) را به این شام دعوت کرده بود. او همچنین یک گوشی هوشمند پر از بیت کوین و ترون به بافت داد؛ البته بافت بعدا گفت که هیچ رمزارزی ندارد.

چهره ای جنجالی

وقتی سان اعلام کرد که قصد دارد ناهار خود با بافت را به تعویق بیاندازد، یک رسانه چینی گزارش داد که او به اتهامات جمع آوری جذب سرمایه غیرقانونی، قمار، پولشویی و فعالیت های پورنوگرافی در چین بازداشت شده است.

سان ادعاهای مطرح شده را رد کرد و گفت که به خاطر سنگ کلیه تحت درمان قرار دارد. او در یک پیام ویدئویی به زبان چینی گفت: «جذب سرمایه غیرقانونی صحت ندارد». او افزود که شرکت ترون در سنگاپور از قوانین و مقررات این کشور پیروی می کند و ادعای پولشویی درست نیست.

حمایت از سهام جنجالی

در دوره جنون خرید سهام شرکت های کم ارزش در ژانویه 2021، سان مبلغ 10 میلیون دلار در گیم استاپ (GameStop) و یک میلیون دلار در هریک از شرکت های AMC و iShares Silver Trust سرمایه گذاری كرد. او در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت كه جنبش وال استریت بتز (Wall Street Bets) حاکی از یک «تغییر پارادایم» در امور مالی است و سهام شرکت های معمولی اساس سرمایه گذاران نسل آینده است.

طرفدار NFT

در ماه مارس سال 2021 خانه حراج کریستی یک اثر هنری را به شکل توکن تعویض ناپذیر (NFT ) به حراج گذاشت و جاستین سان نیز جزو پیشنهاددهندگان بود. این NFT در نهایت به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد اما سان گفت که او 20 ثانیه مانده به پایان حراج، مبلغ 70 میلیون دلار برای این اثر هنری دیجیتال پیشنهاد داده بود، اما این پیشنهاد در سیستم کریستی دریافت نشده بود.

منبع: نشریه بیزینس اینسایدر

کد خبر: 1400020703AAMCMF

مطالب مرتبط:

جاستین سان 2 میلیون دلار برای خرید اولین توییت تاریخ پیشنهاد داد

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پلی میان انسانیت، نوآوری و عدالت محوری

  در عصری که مرزهای بین واقعیت و تفکر گمانه‌زنی به طور فزاینده‌ای محو می‌شود، این ایده جذاب که انسان‌ها در اصل می‌توانند شبیه ماشین‌های...

مطالب داغ هفته