پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

آشنایی با حریم خصوصی غیر متمرکز در اینترنت

شبکه های خصوصی غیرمتمرکز مزایای وی پی ان را ارائه می دهند، اما با مزایای اضافی که یک نقطه کنترل مرکزی را حذف می کند.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، اینترنت بدون شک انقلابی در نحوه زندگی ما ایجاد کرده است. این باعث تحول در کار، دسترسی به اطلاعات، مسافرت، برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر شده است. همراه با آن، سطح آزادی بیشتری نیز وجود دارد که ما به دلیل دموکراتیک سازی و تمرکززدایی اطلاعات از آن بهره مند می شویم. با این کار، راه اینترنت به بحث، تجزیه و تحلیل و بررسی بیشتر مردم در مورد موضوعاتی که آنها و جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، باز شده است. به لطف اینترنت، حوزه نفوذ از مقامات متمرکز و رسانه های جریان اصلی فاصله می گیرد.


بلاک چین چیست؟


در عجله برای درک آزادی های ارائه شده توسط اینترنت، ما از چیزی به همان اندازه مهم غفلت کرده ایم و یا مجبور به آن شده ایم: از حریم خصوصی خود. در حالی که میلیاردها نفر برای پیوستن به آخرین شبکه های رسانه های اجتماعی هجوم می آورند، آنها نمی توانند درک کنند که خودشان محصول اصلی این خدمات رایگان جدید هستند.

با ایجاد انگیزه توسط پلتفرم های رایگان و فشار آنها، بخشهایی از اینترنت به کارخانه هایی برای جمع آوری داده تبدیل شدند که داده ها و اطلاعات ارزشمند کاربر به مشتریان واقعی پلتفرم ها منتقل می شود: بالاترین پیشنهاد دهنده قیمت. چند شرکت قدرتمند بخشهای عمده ای از اینترنت را به چنگ آوردند، داده هایی را که متعلق به آنها نیست جمع آوری کردند، حقوق حریم خصوصی را کمرنگ می کنند و درهای سانسور را باز می کنند.

این فاکتور متمرکز سازی، در کنار سایر نگرانی های مربوط به دسترسی، نظارت و بی طرفی شبکه، منجر به افزایش آگاهی از حریم خصوصی شده است.

وی پی ان ها: اولین قدم در تأمین حریم خصوصی کاربران

منشأ شبکه های خصوصی مجازی یا وی پی ان را می توان در مایکروسافت در سال 1996 جستجو کرد، جایی که گوردیپ سینگ پال برای اجرای شبکه های خصوصی مجازی پروتکل Tunneling Point-to-Point را اختراع کرد. از آن زمان به سرعت به سال 2021 رسیده ایم، و استفاده از خدمات وی پی ان در حال افزایش هستند، به خصوص پس از شرایط به وجود آمده به دلیل پاندمی کووید 19.

انگیزه استفاده از وی پی ان از نیازهای امنیتی تا جلوگیری از نظارت، غلبه بر سانسور و بهبود خدمات استریم متفاوت است. صرف نظر از این، وی پی ان ها به کاربران اجازه می دهند ترافیک وب خود را از طریق یک تونل رمزگذاری شده به سروری که توسط ارائه دهنده خدمات وی پی ان مدیریت می شود، ارسال کنند. سپس ترافیک به وب منتقل می شود، جایی که داده ها همچنان رمزگذاری می شوند، به شرطی که کاربران فقط به وب سایت های HTTPS ایمن متصل شوند و در نتیجه حریم خصوصی حفظ شود.

در حالی که این یک گام در مسیر درست است، وی پی ان ها می توانند سرعت اینترنت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و از اتصال ضعیف برخوردار شوند. وب سایت ها حتی می توانند با استفاده از نرم افزارهای ضد وی پی ان، ترافیک ایجاد شده از طریق وی پی ان را مسدود کنند. ناگفته نماند که وی پی ان یک سرویس متمرکز است. در نتیجه، آنها هنوز کاربران را در برابر نشت داده ها و سانسورهای احتمالی آسیب پذیر می کنند.

راه پیش رو با گزینه های غیرمتمرکز به نام شبکه های خصوصی غیرمتمرکز یا «دی پی ان» هموار می شود.

شبکه های خصوصی غیرمتمرکز

مشابه وی پی ان، شبکه های خصوصی غیرمتمرکز یا وی پی ان های غیرمتمرکز نیز از تونل های رمزگذاری شده برای مسیریابی ترافیک وب استفاده می کنند، اما این کار را با استفاده از شبکه های غیرمتمرکز و نه متمرکز انجام می دهند.

دی پی ان ها بدون سرور و توزیع شده هستند، و اطمینان از سطح امنیتی بالاتری ایجاد می کنند.

در یک شبکه خصوصی غیرمتمرکز، دستگاه های کاربر هم به عنوان مشتری (مانند کاربران اینترنت شخصی) و هم به عنوان سرور (مانند سرویس های وب آمازون یا گوگل) عمل می کنند. و آدرس های IP به طور خودکار بر اساس قوانین مسیریابی خود تغییر می کنند، و تونل هایی به نود های دیگر در سراسر جهان ایجاد می کنند.

نفی یک نقطه کنترل مرکزی در سرویس های دی پی ان به این معنی است که هیچ نقطه مرکزی برای حمله وجود ندارد. شبکه را نمی توان قطع کرد. همچنین کاربران بر داده های خود کنترل دارند، زیرا هیچ ارائه دهنده متمرکزی به اطلاعاتی که سعی در محافظت از آنها دارند دسترسی ندارد.

دی پی ان ها راه خود را برای ورود به بازار پیدا می کنند

با آگاهی بیشتر کاربران از مسائل مربوط به حریم خصوصی و مشکلات مربوط به تمرکز داده ها و اطلاعات، دی پی ان محبوبیت فزاینده ای پیدا می کند. نوآوران در فضای بلاک چین و رمزارز در حال حاضر از این تقاضا استفاده می کنند تا محافظت بهتری از کاربران اینترنتی خود ارائه دهند.

به عنوان مثال، پروژه دی پی ان مبتنی بر پولکادات یعنی «دیپر نتورک»، امنیت شبکه، بلاک چین و اقتصاد اشتراکی را برای ایجاد یک شبکه جهانی نظیر به نظیر برای ایجاد همان مقاومت در برابر سرقت و سانسور داده ها همانند وی پی ان های سنتی، فقط بدون نیاز به یک سرور مرکزی، ادغام می کند. این ویژگی ها در دی پی ان هایی مانند «میستریوم نتورک» و «هوپر» نیز وجود دارد که به برنامه ها، افراد و سازمان ها اجازه می دهد اطلاعات را در خلوت کامل به اشتراک بگذارند.

جدا از راه حل های نرم افزاری دی پی ان، دستگاه های سخت افزاری مانند «دیپر کانکت» نیز وجود دارند که مانند هر وی پی ان یک شبکه خصوصی برای کاربران ایجاد می کنند تا اینترنت را مرور کنند. این وی پی ان های غیرمتمرکز سخت افزاری یک مدل خرید یک باره و بدون اشتراک را ارائه می دهند. کاربران وی پی ان سخت افزاری همچنین می توانند پهنای باند ساکن خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند و بابت مشارکت خود سود کسب کنند.

در کل این یک شبکه واقعا خصوصی، امن تر و پاداش آور برای کاربران برای گشت و گذار در اینترنت ایجاد می کند. این احتمال بزرگ وجود دارد که دی پی ان ها اینترنت را از همان جایی که امروز در آن قرار دارد به نقطه ای از فضای ارتباطی ایمن که در آن فن آوری و اخلاق برای حفظ کرامت، آزادی و استقلال انسانی وجود دارند، هدایت کنند.

کد خبر: 1400010102MGMMMF

مطالب مرتبط:

علاقه‌مندی مدیرعامل توییتر به غیرمتمرکز کردن شبکه‌های اجتماعی

بیشتر بخوانید

اقتصاد دیجیتال در ایران به کدام سو در حرکت است؟

 نگاهی به سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ایران اقتصاد دیجیتال در ایران به کدام سو در حرکت است؟ «آینده اقتصاد دنیا؛ اقتصاد دیجیتال است! » شاید...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته