سه‌شنبه 29 اسفند 1402

خطرات زندگی غیرمتمرکز وب در جهان متمرکز

وب غیرمتمرکز خواه ناخواه نسبت به مشکلات رو به وخامت اینترنت آسیب پذیر است؛ اما خوشبختانه رفع آن از طریق بلاک چین ساده است.

به گزارش سکه نیوز، در 26 ژانویه اینترنت در بیشتر سواحل شرقی ایالات متحده متوقف شد. سرویس های ایمیل و فیلم های یوتیوب اگرچه به طور موقت، اما دچار اختلال شد و میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داد. اما این قطعی که به افزایش ترافیک نسبت داده شد، آسیب پذیری ها در نحوه تجارت، استفاده سرگرمی و برقراری ارتباط در جهان را برجسته کرد.

پیامد های چنین خاموشی هایی باید به ویژه برای فعالان رمزارز هشدار دهنده باشد.در واقع، این خاموشی ها چالشی جدی را در مقابل ایجاد آینده یک وب غیرمتمرکز امن تر، قابل اتکاتر و ایمن تر که به آن امیدوار هستیم، پررنگ می کند.

هر بار که جی میل یا تلگرام به خاطر چنین اختلالاتی در وب قطع می شود، یادآور این است که این جهان غیرمتمرکز چگونه در معرض آسیب پذیری های ناشی از بخش متمرکز است. و این چیزی یک پاشنه آشیل است که هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

به عبارت دیگر، شکوفایی کامل بلاک چین و سایر سیستم های غیرمتمرکز به قابل اتکا بودن معماری وب موجود بستگی دارد که نه تنها بسیار متمرکز است، بلکه نیازمند ترمیم ظاهری است.


بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟


اینترنت: زشت و زیبا

اینترنت، به رغم زیبایی معماری اصلی آن، کمی کهنه شده و ده ها سال از ایجاد آن می گذرد و اکنون سالخورگی اش نمایان شده است. گواه این امر افزایش تعداد قطعی هایی است که سرویس های عمده ابری خدمات وب آمازون، مایکروسافت آژور و پلتفرم های پیام رسانی ضروری تجارت مثل اسلک (Slack) را مختل کرده است.

خسارت این قطعی ها برای شرکت ها و افراد عادی میلیارد ها دلار است.

برای مثال سال گذشته Cloudflare قطع و باعث کاهش ملموس تراکنش های بیت کوین شد. البته شایان توجه است که در این مورد خود شبکه بیت کوین از کار نیفتاد. اگرچه زیرساخت ایجاد اجماع همتا به همتا در بیت کوین همیشه سالم مانده، اما افت تراکنش های انجام شده نشان دهنده ضعف جدی در سیستم است.

بسیاری از کاربران رمزارز به گزینه های ذخیره سازی و تبادل متمرکز وابسته و بسیاری از این سرویس ها به نوبه خود به متکی به Cloudflare هستند.

این مشکل در دوران شیوع کووید-19 شدت یافته، به ویژه به این دلیل که نقش وب در زندگی شغلی و شخصی ما محوری تر شده است. داده های شرکت اطلاعاتی شبکه ThousandEyes، نشان می دهد که با وقوع همه گیری در سال گذشته، اختلالات جهانی در اینترنت افزایش یافت.

یکی از دلایل آن افزایش نرخ استفاده از اینترنت ذکر شده که در ماه مارس در مقایسه با دوره قبل از همه گیری 63 درصد افزایش داشت. تخمین زده شده است که تا ماه ژوئن شمار اختلالات نسبت به ابتدای سال گذشته 44 درصد افزایش داشته است.

با توجه به اینکه 25 درصد از بار کاری اتریوم در جهان روی سرویس های وب آمازون انجام می شود، باید خیلی بیش از این نگران این مسئله بود. در حال حاضر، هر یک از نرم افزارهای مبتنی بر بلاک چین، اعم از بیت کوین، پولکادات یا کازموس، بدون کمک چند سرویس و زیرساخت مبتنی متمرکز و مبتنی بر اینترنت هیچ قدرتی ندارند.

راه حل وجود دارد

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند نسبتاً سریع و بدون نیاز به اصلاح اساسی سیستم های موجود، عملی شود. یکی از اینها استفاده از قدرت اینترنت موجود است تا با تمرکز بر فراوانی نود ها و افزونگی در داده هایی که قبلا در سیستم تعبیه شده اند، سازوکاری که اینترنت بر آن بنا شده تقویت شود.

یک نود را به عنوان مجرای کانالینگ داده های مورد نیاز خود در نظر بگیرد. با یک پروتکل مسیریابی هوشمندتر و پویاتر که به راحتی قابل اجرا روی اینترنت موجود است، می توانیم انتقالات پیرامون نودهای مسدود شده یا متراکم را به صورت موثرتری مسیریابی کنیم و به جای آن داده ها را از نودهایی دریافت کنیم که از طریق آن ها می توانند جریان آزادتری داشته باشند.

علاوه بر این، مشکل حل مسائل اساسی امنیتی نیز هست. بررسی فناوری مسیریابی پیش فرض اینترنت، معروف به Border Gateway Protocol یا BGP، آسیب پذیری هایی را نشان می دهد که در حال حاضر توسط مهاجمان سازمان یافته مورد سو استفاده قرار می گیرند و اثرات گسترده ای روی همه انواع برنامه های مبتنی بر اینترنت دارد.

برای نمونه، در آوریل 2018 عوامل تبهکار از نقاط ضعف زیرساخت های اصلی اینترنت برای هدایت کاربران وب سایت توسعه دهنده کیف پول اتریوم به یک سایت فیشینگ استفاده کردند که به سرقت صدها هزار دلار رمزارز منجر شد.

پیچیده است، اما در این حمله سرور های مسیریاب معتبر اینترنت خراب شد و به آنها دستور داده شد كه ترافیک را به جای IP مقصدی که معمولا توسط BGP تعیین می شد، به آدرسهای IP متعلق به تبهکاران هدایت کند.

این ضعف ریشه در این واقعیت دارد که BGP زمانی طراحی شده است که تعداد کاربران اینترنت بسیار کم بود. یعنی معماران اصلی آن نیاز امروز به تامین امنیت شبکه در مقابل عوامل مخرب فراوان را پیش بینی نکردند. ازین رو، این پروتکل مسیریابی به راحتی برای اهداف مخرب قابل دستکاری است.

بلاک چین پاسخ مشکل است

لازم به یادآوری است که فناوری بلاک چین راه حلی حیاتی را برای این مشکل فراهم می کند. اگرچه هنوز هم می توان IPها را در پایین ترین ربود، اما یک لایه مسیریابی مبتنی بر بلاک چین به شرکت ها این امکان را می دهد که دستگاه ها و زیرساخت های خود را از طریق یک شبکه خصوصی بدون انتشار آدرس IP خود متصل کنند. و درون این لایه هر ارتباطی بین دستگاه ها می تواند رمزنگاری شود، بدون استفاده از مراجع متمرکز که از آسیب پذیری های اصلی در معماری های فعلی بوده اند.

در واقع، امیدوارم که با مسیریابی کارآمدتر داده های اینترنتی و استفاده از قدرت بلاکچین برای ارتقای امنیت، هم افزایی های جدیدی بین وب موجود و وب غیرمتمرکز نوپا ایجاد شود. به عقیده من فقط مسئله زمان است.

مطالب مرتبط:

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

حرکت غول خودروسازی چینی به سمت بلاک چین

بلاک چین چگونه آینده تبلیغات را تغییر می دهد؟

کاربرد بلاک چین به زنجیره تأمین پلاستیک رسید

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال استراتیس (STRAX)

استراتیس یک پلتفرم بلاک چین به عنوان یک سرویس است که چندین محصول و خدمات را برای شرکتها ارائه می دهد، از جمله راه...

توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

ERC-20 مجموعه ‌ای از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌ سازی شود تا امکان فعالیت روی شبکه اتریوم برای آن ایجاد شود. ERC-20ها...

آشنایی با ارز دیجیتال تتا (THETA)

تتا یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است که برای پخش ویدئو ساخته شده است. در مارس 2019 راه اندازی شد، و شبکه اصلی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته