جمعه 10 فروردین 1403

چگونه DeFi به مقبولیت جمعی رسیده است؟

گزارش ها حاکی از آن است که تعداد کاربران DeFi به یک میلیون رسیده است و با این وجود راه رسیدن به موفقیت های جمعی و صعود مالی، بسیار طولانی خواهد بود.

به گزارش سکه نیوز به نقل از کوین تلگراف، گزارشی در روز جمعه توسط وبسایت «دون» که داده های آماری اتریوم را تحلیل می کند، منتشر شد که بر اساس آن، اکوسیستم امور مالی غیر متمرکز (DeFi) اکنون بیش از یک میلیون اسامی خاص اتریوم را به عنوان عضو خود به حساب می آورد که نشان از افزایش ده برابری این آمار نسبت به 91000 آدرس صادر شده در 6 دسامبر 2019 دارد.

با وجود این که این رشد غیرقابل انکار است اما برخی از کارشناسان هشدار می دهند که مبادا این نقطه عطف نشانی از پذیرش همگانی تلقی شود. در واقع، برای این که DeFi این جریان را تغییر دهد، بسیاری از طرفداران آن ممکن است مجبور شوند در مورد استراتژی های ارتباطی و توسعه ای خود  تجدیدنظر کنند.

گزارش تحلیلی دون، که از مجموع کل اسامی در رابطه با استفاده آنان از پروتکل های محبوب DeFi مانند «Uniswap،  Compoundو  Aave» گرداوری شده، خاطر نشان کرد که محاسبات آنان، کاربران را آدرس های خاص در نظر گرفته، به این معنی که آدرس یک میلیونم ممکن است با اولی متفاوت ولی همسان باشد.

بسیاری از کاربران امور مالی غیرمتمرکز، معمولا هنگام معامله در شبکه عمومی اتریم چندین اسم را برای حفاظت از حریم شخصی خود وارد کرده اند که این مغایرت اسامی با کاربران می تواند تحلیلگران را با ارقام مشکوکی روبه رو کند.

برایان فلین بنیانگذار یک استارتاپ که کمک رسان به عضویت در امور مالی غیرمتمرکز است، بیان می کند که تعداد واقعی اعضا بسیار کمتر است.

فلین به کوین تلگراف گفت: واقعیت این است که تعداد کاربران فردی تنها 10 -15 درصد این میزان است و مقیاس های واقعی مهم هستند.

از واسطه ها تا اعضا

بنابراین واقعا چگونه DeFi به یک میلیون کاربر یا بیشتر دست پیدا می کند؟ فلین توضیح داد اولین قدم در جذب تعداد کثیری از کاربران فردی، اجرای برنامه کاربردی متمرکز در جهت از بین بردن واسطه ها است. مثلا یک برنامه مشابه بستر تجاری CeFi رابین هود که در طول دوران قرنطینه کووید ازرونق چشم گیری برخوردار شد.

به هر حال در دراز مدت، یافتن راه هایی برای تشویق کاربران به مشارکت در امورنظارت و زیرساختی امور مالی غیرمتمرکز همان چیزی است که منجر به موفقیت پایدار می شود.

او گفت: بسیاری از کاربران از چگونگی معامله توکن در Uniswap یا aggregator آگاه هستند، اما نمی دانند این پروتکل ها در اصل چگونه کار می کند. برای مثال از میان تمام اسامی که در Uniswap معامله انجام داده اند، تنها بخش کوچکی از آنها نقدینگی را تامین کرده اند. از میان تمام افرادی که دارایی هایی را در کامپوند گذاشته اند تا سودی دریافت کنند، تنها تعداد اندکی وام گرفته اند.

به گفته فلین: ما به کاربرانی نیاز داریم که از «ربیت هول» فراتر بروند و به واسطه این امر به عضوی از یک اقتصاد باز تبدیل شوند. ما به این روش، باعث پذیرش همگانی می شویم.

به همین منظور فلین بیان کرد که ربیت هول دارای چندین کمپین طرح ریزی شده مبتنی بر رهبری امور مالی غیرتمرکز می باشد که کاربران را به مشارکت در پروتکل های غنی موجود در معاملات توکن های حکومت تشویق می کند.

او افزود: این تغییر یک شبه رخ نمی دهد اما مهم ترین کاری که می توانیم انجام دهیم، آموزش واقعی با همکاری  شبکه هاست.

پروفایل های متفاوت کاربران

تشویق کاربران به فعالیت بیشتر در فضای امور مالی غیرمتمرکز قدم مطمئنی به سوی تصویب همگانی است اما قدم بعدی جذب کاربران متنوع است .

پاتریک راسون، بیانگذار سازمان  مهندسی غیرمتمرکز خودگردان وآزمایشگاه تجهیزات بلاکچین بیان می کند: تجربه کاربری فعلی در امور مالی غیرمتمرکز به مشخصات آماری بسیار ویژه ای مربوط است.

راسون گفت: افرادی که از این مکانیزم ها استفاده می کنند، بیشتر به سمت آقایان، جوان تر ها، متقاضیان سود بیشتر و درک و فهم کامل تر روی می آورند. این پروفایل کاربری، متقاضی هرچیزی است که باعث بیشترین سود شود.

راسون بیان داشت اگر امور مالی غیرمتمرکز واقعا می خواهد افراد دارای حساب را در نظر نگیرد  و به بحرانی ترین شرایط انتقال کاربران برسد، ممکن است مجبور به در نظر گرفتن استراتژی های جدیدی می شود؛ استراتژی که کاربران بتوانند درآمد مدنظرشان را پیدا کنند.

بیایید برای یک ثانیه به پروفایل های متفاوت کاربر نگاه کنیم. مسن تر، اهل آفریقای سیاه، خانم، متاهل و نه خیلی باهوش. آیا این کاربر به ازای هر چیزی درخواست سود دارد؟ نه، او احتمالا بیشتر به محیط اطرافش علاقه مند است، دوست دارد خانواده اش سالم و خوب باشند. او بیشتر امور مالی غیرتمرکزی را می خواهد که به نفع انجمن محلی او باشد تا اینکه خواستار امور مالی غیرمتمرکزی باشد که به هر قیمتی سود می دهند.

راسون می گوید به منظور تحقق این تغییر، امور مالی غیر متمرکز باید خود را با ساختارهای نهادی محلی  که ارزش های محلی را منعکس می کنند متناسب سازد. یکی از نمونه های ارائه شده او آزمایش بر روی انجمن ارزی سارافو کریدیت در کنیاست که در گذشته با پروتکل بنکور همکاری داشته است.

فلین افزوده، که تمرکز بر سوددهی بیش از هر چیز دیگری ، اخلاقیات امور مالی غیرمتمرکز را محدود می کند. این روشی است  که در آن اعضای کنونی اکوسیستم در مورد امور مالی غیرمتمرکز با دوستان و خانواده خود مذاکره خواهند کرد و نقش مهمی در آینده خواهد داشت.

ما باید تمرکز بر روی قیمت را متوقف کنیم و بیشتر به این بپردازیم که چگونه شبکه های رمزنگاری و غیرمتمرکزسازی روش جدیدی در ایجاد سازمان ها به حساب می آیند.

 

بیشتر بخوانید

آشنایی با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)

سندباکس که در سال 2011 راه اندازی شد، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاک چین است که به کاربران امکان می دهد دارایی های...

آشنایی با ارز دیجیتال زی کی سواپ (ZKS)

زی کی سواپ یک صرافی غیر متمرکز لایه 2 است که از مدل بازارگردان خودکار (AMM) و فناوری zk-Rollup استفاده می کند. این صرافی...

آشنایی با ارز دیجیتال سینگل کولترال دای (SAI)

سینگل کولترال دای (SAI) یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا است که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و هیچ متولی متمرکزی...

آشنایی با ارز دیجیتال اسکیل نتورک (SKL)

اسکیل نتورک (SKL) به عنوان یک شبکه انعطاف پذیر توصیف شده است که برای ایجاد مقیاس پذیری در اتریوم طراحی شده است. این پروژه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته