جمعه 10 فروردین 1403

صرافی ارز دیجیتال (Exchange) چیست؟

اولین تجربه کاربران در خرید ارزهای دیجیتال احتمالاً شامل یک بستر تبادل ارز رمزنگاری شده خواهد بود. صرافی ارز دیجیتال یا Exchange یک بستر معاملاتی ارز رمزنگاری شده است که به کاربران امکان خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده را می دهد. آن ها بهترین روش برای دریافت ارز برای بیشتر کاربران، خصوصا افراد تازه کار هستند زیرا فرآیند خرید را بسیار ساده می کنند. قبل از شروع معامله، باید نحوه کار صرافی ها و تفاوت بین انواع صرافی ها را درک کنیم و بر این اساس تصمیم بگیریم که کدام نوع از صرافی مناسب هر کاربر است.
پس به طور خلاصه، صرافی‌های ارز دیجیتال مکانی مجازی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند. قیمت یک ارز دیجیتال نیز توسط عرضه و تقاضا در صرافی‌ها به دست می‌آید. بدیهی است هر چه تقاضای خرید یک ارز بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد و برعکس. البته باید خاطر نشان کرد که عوامل دیگری مانند دستکاری در بازار و فعالیت نهنگ ها در سال های اخیر تاثیر بسیار بیشتری از عرضه و تقاضای واقعی معامله گران در بازار و قیمت های ارزهای دیجیتال داشته است.

صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند از نظر امکانات و عملکرد با یکدیگر متفاوت باشند. در اکثر موارد، صرافی‌های ارز دیجیتال واسطه‌ای برای خریداران و فروشندگان هستند. عملکرد آنها به این گونه است که صرافی وظیفه بهم رسانی سفارشات خرید و فروش بین کاربران را انجام می‌دهد و از هر معامله انجام شده کمیسیون دریافت می‌کند.


ارز دیجیتال


در این مقاله چهار نوع صرافی اصلی که به کاربر امکان می دهد انواع ارزهای دیجیتال را خریداری کنند، مورد بررسی قرار می گیرد: صرافی های متمرکز (CEX)، مبادلات غیرمتمرکز (DEX) (همچنین به عنوان صرافی های همتا به همتا (P2P) شناخته می شود)، فرستنده های پول یا کارگزاران رمزنگاری (crypto brokers) با کیف پول و فرستنده های پول بدون کیف پول. دو مورد اول به کاربر امکان می دهد با بازار معامله کند و در دو مورد آخر، کاربر با خود صرافی معامله می کند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

اینکه یک صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند به نوع صرافی بستگی دارد. در ادامه این مقاله درباره انواع صرافی‌ها می‌خوانید، اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به کار صرافی‌ها داشته باشیم، هر صرافی به یکی از این دو شکل کار می‌کند:

  • حالت اول: کاربر با خودِ صرافی معامله می‌کند. (از خودِ صرافی خرید انجام می شود یا دارایی به خودِ صرافی‌ فروخته می شود.)
  • حالت دوم: صرافی خودش طرف معامله نیست و فقط یک واسط بین خریداران و فروشندگان است و از انجام معاملات، مقداری کارمزد می‌گیرد.
    در تعداد کمی از صرافی ها (که البته در بین صرافی های ایرانی تعدادشان زیاد است)، طرف معامله خود صرافی است، یعنی افراد برای خرید ارز دیجیتال، آن را از خود صرافی خریداری می‌کنند و برای فروش، ارز دیجیتال خود را به خود صرافی می‌فروشند. در اینجا درآمد صرافی از تفاوت قیمت خریدوفروش است؛ یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی نسبت به قیمت فروش آن به صرافی بالاتر است.
    در حالت دوم دیگر صرافی‌ها طرف معامله کاربر نیستند، بلکه در حقیقت واسط بین خریداران و فروشندگان هستند و از هر معامله درصدی کمیسیون (مثلاً ۰.۱ درصد از مبلغ معامله) دریافت می‌کنند. از نظر جهانی، اغلب صرافی‌ها به روش دوم کار می‌کنند، اما در ایران بیشتر صرافی‌ها از نوع اول هستند، یعنی صرافی خودش طرف معامله است.

صرافی ارز دیجیتال (Exchange) چیست؟

صرافی های متمرکز ارز رمزنگاری شده (CEX)

صرافی های متمرکز به عنوان واسطه در کل روند معاملات عمل می کنند. آنها وجوه کاربران را ذخیره می کنند، سفارشات معاملات را تحویل می گیرند و انجام می دهند و در پایان مراحل می توانند از کاربران ارز دیجیتال بخرند. نمونه هایی از سایتهای صرافی ارز رمزنگاری شده شامل Kraken، Counos و Bittrex است.
برخی بسترهای صرافی ارز دیجیتال، معاملاتی مانند معاملات حاشیه ای و معاملات آتی را ارائه می دهد. معاملات آپشن ها نیز در برخی صرافی ها انجام می شود.
استفاده از صرافی های متمرکز چندین مزیت دارد. اولین مزیت این است که استفاده از آنها آسان است زیرا تقریباً کل مراحل معامله را برای کاربران انجام می دهند. همچنین، این صرافی ها UI یا رابط کاربری مناسب بصری دارند و بسیاری از آنها پشتیبانی خوبی را برای مشتری ارائه می دهند. بنابراین، بسیاری از معامله گران صرافی های متمرکز را انتخاب می کنند زیرا با خرید یک ارز دیجیتال از طریق یک شرکت واقعی راحت ترند تا استفاده از یک شبکه توزیع شده بدون مرکز مشخص.
در مقایسه با صرافی های غیرمتمرکز، سه نقطه ضعف اصلی در صرافی های متمرکز وجود دارد. اولین و مهمترین مسئله امنیت است. از آنجا که ارز دیجیتال کاربران در صرافی ذخیره می شود، خطر سرقت آن در صورت هک وجود دارد. نقطه ضعف دوم کارمزدهایی است که صرافی های متمرکز برای تأمین هزینه های جاری خود و کسب سود به آنها متکی هستند و از کاربران دریافت می کنند. سرانجام، چون صرافی توسط یک شخص حقوقی اداره می شود، ممکن است تحت دخالت، نظارت و مقررات دولت باشد.

جوانب مثبت: تجارت مستقیم در برابر بازار، پشتیبانی مشتری، عمده ترین راه معامله ارز دیجیتال، هزینه های معاملاتی پایین
موارد منفی: نگرانی های امنیتی، کمیسیون ها، نظارت دولت
بهترین انتخاب برای: افرادی که می خواهند در مقابل بازار معامله کنند

صرافی رمزنگاری غیرمتمرکز (DEX)

صرافی های غیرمتمرکز که به عنوان صرافی های همتا به همتا نیز شناخته می شوند، راهی برای حل مسئله ذخیره منابع مالی کاربران در صرافی ها است. این صرافی ها به جای اینکه توسط یک شرکت اداره شوند، در یک شبکه توزیع شده میزبانی می شوند. پس از مطابقت معامله گران، آنها مستقیماً از طریق دفتر کل سفارشات خارج از زنجیره با تسویه حساب های زنجیره ای یا از طریق قراردادهای هوشمند وجوه را مبادله می کنند. از جمله صرافی های غیرمتمرکز می توان به Hodl Hold، Bisq و Counos DEX اشاره کرد.
گذشته از امنیت، این مدل دارای دو مزیت اصلی است. اولاً، چون هیچ کس آنها را اداره نمی کند، مبادلات غیرمتمرکز نمی توانند مشمول مقررات، نظارت و دخالت دولت شوند. ثانیاً، با کار بر روی یک شبکه همتا به همتا، این صرافی ها عملاً هزینه عملیاتی ندارند. به همین دلیل، آنها برای ادامه فعالیت خود نیازی به اتکا به کمیسیون ها ندارند. این امر آنها را به تنها راه خرید و فروش ارز دیجیتال بدون پرداخت کمیسیون تبدیل می کند.
با این وجود مدل DEX کاملاً مناسب نیست. نظرات بسیاری از کاربرانی که از صرافی های غیرمتمرکز استفاده می کنند، نشان دهنده گلایه آن ها از یک تجربه کاربری مناسب است. به دلیل وجود یک رابط کاربری پیچیده تر و سخت گیرانه در صرافی های غیرمتمرکز، جستجو در آنها نسبت به صرافی های متمرکز دشوارتر است. کمبود بعدی در این نوع صرافی ها این است که در صورت بروز مشکلی هیچ پشتیبانی مشتری وجود ندارد که بتواند به کاربران کمک کند. سرانجام باید گفت، این نوع صرافی ها ایده های فوق العاده و بسیار امنی هستند که در صورتی که مشکلات جزیی پشتیبانی و رابط کاربری آن ها حل شود، به بهترین انتخاب کاربران تبدیل می شوند. صرافی های غیرمتمرکز احتمالاً تنها مکان مبادله ارزهای دیجیتال با فیات به صورت ناشناس هستند.

جوانب مثبت: هزینه های معاملاتی پایین، عدم نظارت دولت و مرجع خاص، امنیت، فناوری بلاکچین عملیات چند عاملی (Multisig) را در این صرافی ها تضمین می کند.
جوانب منفی: رابط کاربری پیچیده، عدم پشتیبانی مشتری.
بهترین انتخاب برای: معامله گران ارزهای رمزنگاری شده که می خواهند از پرداخت کمیسیون اجتناب کنند.

کارگزاران ارزهای رمزنگاری شده (Crypto Brokers)

فرستنده های پول به جای تطبیق سفارشات خرید و فروش، مستقیماً با کاربر معامله می کنند. این بدان معناست که انجام شدن معامله کاربر عملاً تضمین می شود و همچنین اطمینان حاصل می شود که این کار با قیمت تبلیغ شده انجام خواهد شد.

بزرگترین مزیت کارگزاران ارزهای رمزنگاری شده، سادگی و سهولت استفاده از آنهاست. این صرافی ها به کاربران امکان می دهد معاملات ارزهای دیجیتال را در عرض چند دقیقه شروع کنند. دقیقاً مانند صرافی های سنتی ارز، همه کارگزاران ارزهای رمزنگاری شده برای تأمین هزینه های جاری خود و کسب سود باید به کمیسیون ها اتکا کنند. توجه به این نکته مهم است که همه این کارگزاران، بدون استثنا، کمیسیون می گیرند. تفاوت این است که برخی از کارگزاران در مورد کارمزد خود شفاف هستند، در حالی که برخی دیگر آنها را در قیمت ارز دیجیتال پنهان می کنند و به گونه ای فریبنده و غیر شفاف از کاربران هزینه دریافت می کنند. به طور کلی دو نوع کارگزار در ارزهای رمزنگاری داریم که عبارتند از: ۱. کارگزاران با کیف پول و ۲. کارگزاران بدون کیف پول

  1. کارگزاران رمزنگاری همراه با کیف پول رمزنگاری (Crypto Brokers with Crypto Wallets)
    کارگزاران رمزنگاری (که به آن ها انتقال دهنده پول و خدمات مبادله کننده نیز می گویند) از این نوع هستند. همانطور که در صرافی های متمرکز اتفاق می افتد، قبل از شروع معامله ارزهای رمز نگاری شده، وجوه کاربران باید به یک حساب در صرافی منتقل شود. یک مزیت آشکار در ذخیره وجوه کاربر از این طریق این است که معاملات می توانند تقریباً بلافاصله انجام شوند. بسیاری از صرافی های معروف جهان از این نوع فرستنده های پول (money transmitters) هستند.
    اشکال اصلی این نوع فرستنده پول امنیت آن ها است. از آنجا که وجوه کاربران در صرافی ذخیره می شود، در صورت هک شدن در معرض خطر سرقت قرار می گیرند.
    جوانب مثبت: سهولت استفاده، معاملات تضمینی، معاملات تقریباً فوری
    موارد منفی: هزینه های معامله بالا، نگرانی های امنیتی، KYC و اقدامات ضد پولشویی و احراز هویت ممکن است در هر زمان درخواست شود (نه تنها در هنگام ثبت نام)
    مناسب ترین انتخاب برای: تازه کارهایی که از ذخیره وجوه خود در اختیار شخص ثالث ترسی ندارند
  2. کارگزاران رمزنگاری بدون کیف پول رمزنگاری (Crypto Brokers Without Crypto Wallets)
    نوع دوم کارگزاران رمزنگاری بدون ذخیره سازی دارایی های کاربر هستند که خدمات مشابه را ارائه می دهند. پس از معامله، کارگزار رمزنگاری وجوه را مستقیماً به کیف پول ارز رمزنگاری شده یا حساب بانکی کاربر منتقل می کند (اگر ارز دیجیتال فروخته شود). این سیستم عامل های معاملات ارز رمزنگاری شده که به عنوان صرافی های فیات به رمزارز (fiat-to-crypto) نیز شناخته می شوند، راهی ساده برای مبتدیان برای خرید ارز دیجیتال با استفاده از پرداخت با کارت اعتباری یا از طریق ارز فیات است. توجه داشته باشید، در بیشتر موارد ارزانترین راه خرید ارز دیجیتال استفاده از روش انتقال بانکی است.
    این نوع صرافی در مقایسه با کارگزارهای رمزارز سنتی چندین مزیت را به همراه دارد. ذخیره نکردن وجوه خود در صرافی نگرانی از به سرقت بردن آنها در هنگام هک را از بین می برد. عدم نیاز به راه اندازی حساب کاربری برای نگه داشتن ارز دیجیتال، کار را سریعتر و ساده تر می کند. همچنین، هیچ تعهدی نیز برای کاربر وجود ندارد. اگر کاربر تصمیم داشته باشد دارایی خود را به جای دیگری منتقل کند، دیگر نگران این که مشمول پرداخت هر نوع هزینه مخفی برداشت شود نخواهد بود.
    جوانب مثبت: راه ساده برای خرید ارز دیجیتال، سریعترین زمان راه اندازی، معاملات تضمینی، امنیت
    جوانب منفی: نیاز به تهیه و تنظیم کیف پول رمزنگاری جدا برای نگه داری دارایی
    بهترین انتخاب برای کسانی که: سریعترین، ارزانترین و ساده ترین روش خرید ارز دیجیتال را جستجو می کنند (البته نه در ایران)

صرافی ارز دیجیتال (Exchange) چیست؟

برای خرید ارز دیجیتال از کدام نوع صرافی ارز رمزنگاری شده شروع کنم؟

واقعیت این است که هیچ نوع صرافی ارز رمزنگاری شده بهتر از نوع دیگر نیست. انتخاب هر کاربر به نیازهای منحصر به فرد و مورد استفاده او بستگی دارد. اگر کاربری به دنبال یک روش ساده در خرید ارز دیجیتال باشد، ممکن است به خدمات کارگزاران رمزنگاری مراجعه کند. اگر کاربر دیگری قصد معامله مداوم ارزهای دیجیتال را داشته باشد و به طور فعال قصد معامله در این حوزه را داشته باشد، ممکن است صرافی متمرکز (CEX) بیشتر در مرکز توجه او باشد. کاربران پیشرفته ای که با اجتناب از کارمزد به دنبال بهترین قیمت ارز دیجیتال هستند، ممکن است صرافی های غیرمتمرکز (DEX) را بهترین انتخاب خود بدانند.

یادآوری این نکته نیز مهم است که همه صرافی های رمزنگاری که در یک دسته بندی از دسته بندی های ذکر شده در بالا قرار می گیرند، با هم برابر نیستند. اگر کاربری به تازگی شروع به کار کرده است، باید صرافی ای داشته باشد که به او امکان دهد ارز دیجیتال مورد نظر را با کارت اعتباری، انتقال بانکی یا سیستم پرداخت دیگری مانند Skrill خریداری کند. در حالی که تقریباً در همه صرافی ها می توان ارزهای دیجیتال معروف را خرید، پشتیبانی برای سایر ارزهای رمزنگاری شده بسیار کمتر است. بنابراین، اگر کاربری قصد سرمایه گذاری در یک altcoin کمتر شناخته شده را داشته باشد، به صرافی ای نیاز دارد که از آن ارز دیجیتال نیز پشتیبانی کند.

کدام صرافی معتبر ارز دیجیتال با ایران کار می کند؟

یکی از مشکلات معامله گران ایرانی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، مسدود شدن حساب های کاربری آن ها در صرافی های مختلف است. بسیار اتفاق افتاده که صرافی های بین المللی بدون هیچ گونه اطلاع قبلی،‌ اقدام به بلوکه کردن حساب کاربران ایرانی و کشورهای تحریم شده کرده اند و مشکلات عدیده ای در جهت دسترسی کاربران به داراییشان را برای آن ها ایجاد کرده اند.
به دلیل مشکلات قانونی فعالیت صرافی های ارزهای دیجیتال در ایران و احتمال متوقف شدن فعالیت آن ها، بهترین راه برای معامله گران ایرانی یافتن صرافی بین المللی با پشتیبانی از کاربران ایرانی است.
با بررسی تاریخچه صرافی های بین المللی و همچنین تاریخچه تصمیم گیری آنان در خصوص کاربران ایرانی، دریافتیم که صرافی سوییسی متعلق به پلتفرم کونوس که دارای مجوزهای لازم برای فعالیت نیز می باشد، سابقه ای در مسدود کردن حساب کاربران ایرانی نداشته و با وجود داشتن مجوزها و همچنین تمهیدات امنیتی که برای این صرافی اندیشیده شده است، می تواند انتخاب مناسبی برای کاربران باشد.

پلتفرم کونوس دارای دو صرافی متمرکز و غیر متمرکز است که به طور خلاصه به معرفی هر یک می پردازیم:

صرافی متمرکز کونوس: این صرافی به دلیل ویژگی های خاص خود، به عنوان یکی از ایمن ترین صرافی های رمزارز به شمار می آید. تمام ویژگی های ارایه شده توسط این صرافی برای کاربران کاربردی و مفید است و همچنین مهمترین ویژگی این است که رابط کاربری آن برای کاربران، خصوصا مبتدیان بسیار ساده قابل فهم است. بنابراین کاربران قادر خواهند بود نیازهای خود را از طریق صرافی متمرکز کونوس به راحتی برطرف کنند.
صرافی غیرمتمرکز (کونوس دکس): کونوس دکس یک صرافی غیرمتمرکز می‌باشد که در کشور استونی به ثبت رسیده و در تاریخ ۱/۱۰/۲۰۱۹ آغاز به کار کرد. کونوس دکس توسط شرکت Counos OÜ مدیریت و اداره می شود که به طور قانونی به ثبت رسیده و مجوز فعالیت در اتحادیه اروپا را دارا می باشد. خدمات ارائه شده توسط این صرافی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران قابل دسترسی هستند. کاربران نه تنها قادر هستند که انواع رمزارزها را تبادل کنند، بلکه می توانند از پول فیات (پول رایج و رسمی کشورها) برای خرید و فروش رمزارزها بهره ببرند.

کونوس دکس دارای مجوزهای FRK000735 و FVR000842 می باشد که به ترتیب این شرکت را قادر می‌سازند که خدمات کیف پول رمزارزی و همچنین خدمات تبادل رمزارز و پول فیات ارائه دهد.
کاربران برای تبادل رمزارز با رمزارز نیازی به ارائه اطلاعات شخصی در کونوس دکس ندارند، اما برای تبدیل رمزارز به پول فیات باید احراز هویت مشتری (KYC) را انجام دهند تا علاوه بر تأمین امنیت خود از هرگونه تقلب و کلاهبرداری به طور کامل جلوگیری شود.
با استفاده از فناوری بلاکچین و رمزارزها، هم اشخاص و هم کسب و کارها می توانند با خیال راحت و بدون ریسک کلاهبرداری بدل به صرافی خود شده و برای تبادل مالی به هیچ عنوان وابسته به میانجی نباشند.
کونوس دکس ( Counos Decentralized Exchange ) به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز به هیچ عنوان دارایی های کاربران را نگه نمی دارد، در عوض تبادلات کاربران را با کمک یک سرویس اسکرو و فناوری مولتی سیگ والت (کیف پول چند امضا) که دسترسی را محدود به تنها دو نفر دارای کلید شخصی می کند به انجام می رساند. این صرافی با استفاده از Counos SSO (سیستم Single Sign On) امنیت تمامی تبادلات را در سراسر دنیا از طریق احراز هویت دو عاملی تضمین می نماید.

کد خبر: 1400023004TSMCMH

مطالب مرتبط:

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال

هودل (HODL) کردن چیست؟ استراتژی محبوب رمزارزها

فاست (Faucet) رمز ارز چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است

بیشتر بخوانید

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات...

کلاهبرداری 1.5 میلیارد دلاری صرافی کره ای

زنان خانه دار و افراد مسن در میان 40 هزار عضو فریب خورده در آخرین کلاهبرداری رمزارزی در کره جنوبی می باشند. به گزارش سکه...

صرافی بایننس و آنچه پشت پرده می‌گذرد

اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فعال باشید و یا حتی در مورد موضوعات آن کنجکاو نیز باشید باید تا کنون نام بایننس را شنیده...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته