شنبه 1 اردیبهشت 1403

صرافی های هند چگونه با پول کثیف مقابله می کنند

بیت کوین و رمزارزها نیز مانند پول های دیگر توسط تبهکاران برای پولشویی استفاده می شود. تارنمای لایومینت در گزارشی به اقداماتی که صرافی های دیجیتال در هند به رغم نبود تنظیم مقررات کافی، برای جلوگیری از این جرائم انجام می دهند، پرداخته است.

به گزارش سکه نیوز به نقل از لایومینت، هند هیچ ضابطه ای برای قاعده «مشتری خود را بشناس» (KYC) در امور رمزارزها ندارد؛ با این وجود، صرافی های دیجیتال در این کشور روندهایی را در این زمینه برای خود تدوین کرده اند.

روش های احراز هویت

«نیشال شتی» مدیرعامل WazirX که بزرگترین صرافی رمزارز هند است، در این باره گفت: ما به طور معمول از مشتریان مدارک مثبته هویت و نشانی آن ها نظیر کارت آدهار یا PAN را درخواست می کنیم. همچنین آن ها را ملزم می کنیم که پول واریزیشان باید از حساب بانکی خودشان به دست ما برسد، نه یک شخص ثالث.

برخی صرافی ها از روشهایی مثل penny drop برای انجام فرایند KYC استفاده می کنند که در آن یک مقدار بسیار کم مثل فقط یک روپیه به حساب بانکی مشتری منتقل می شود تا مشخصات دقیق او راستی آزمایی شود.

اما به گفته «نیراج خاندلوال» هم بنیان گذار CoinDCX، برای مشتری های شرکتی که محدودیت های معاملاتی بیشتری دارند، اسناد بیشتری درخواست می شود، از جمله اساسنامه شرکت و تصویب نامه هیات مدیره برای مجاز بودن سرمایه گذاری رمزارزی.

آدرس های ممنوع و فهرست سیاه

بیشتر صرافی های رمزارز در هند از نرم افزارهایی نظیر Chainlink برای شناسایی آدرس های فهرست گذاری شده استفاده می کنند. خاندلوال در این باره نیز بیان داشت: ما از ابزارهای مشهور در جهان در زمینه مقابله با پولشویی رمزارز برای آدرس های فهرست گذاری شده استفاده می کنیم. اگر ببینیم یک مشتری مرزارزی را از چنین آدرسی دریافت کرده، از او مدارک بیشتر هویتی و شغلی درخواست می کنیم.

اما در همین حال مدیرعامل یکی از صرافی های هندی که نخواست نامش فاش شود، به لایومینت گفت که شناسایی آدرس های فهرست سیاه از طریق شرکت و نرم افزارهای تحلیل بلاک چین غیرشفاف است و هیچ مبنای قانونی در هند ندارد.

«گائوراو داهاک» مدیرعامل صرافی Bitbns نیز در این باره تصریح کرد: هیچ استانداردی در هند وجود ندارد و برخی بازیگران از این مساله به عنوان بهانه ای برای مسدود کردن برداشت از حساب توسط مشتریان سوء استفاده می کنند.

مشکل شناسایی منشأ رمزارز

رمزارزها برخلاف دارایی های عادی مثل سهام، اوراق قرضه و یا سپرده های ثابت، در حساب های بانکی و غیربانکی نگهداری نمی شود، بلکه ممکن است حتی خارج از صرافی ها و در جایی مثل «کیف پول سرد» ذخیره باشد.

بیت کوین و دیگر رمزارزها همچنین این امکان را دارند که کاربران بتوانند آن ها را بدون نیاز به واسطه ای مثل صرافی یا بانک صرفا از طریق کلید عمومی معامله کنند. این مسایل باعث می شود توقیف و اعمال قانون درباره آن ها کار راحتی نباشد.

داهاک در این باره معتقد است که اگرچه در معامله با روش P2P امکان دریافت پولی با منشأ مجرمانه بیشتر باشد، اما از آنجایی که تراکنش های مبتنی بر بلاک چین عمومی و برای همه قابل مشاهده است، ارز مبادله شده در نهایت برای نقد شدن به دست صرافی می رسد و این بهترین فرصت برای اعمال قانون و جلوگیری از جریان پول کثیف از طریق رمزارز است.

بیشتر بخوانید

سازمان نصر: مسدودیت صرافی ها تاثیر معکوس خواهد داشت

رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به انتقاد از نامه رئیس مجلس جهت مسدود سازی درگاه های پرداخت...

هیچ مجوزی برای صرافی های داخلی وجود ندارد

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ می گوید صرافی‌ های داخل کشور مجوزی برای معاملات رمزارزها ندارند. به گزارش سکه نیوز به نقل از تسنیم،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته