سه‌شنبه 29 اسفند 1402

نقد و بررسی صرافی بیتفینکس 

بیتفینکس (Bitfinex) یک صرافی ارزهای رمزنگاری شده است که در بین معامله گران آنلاین شهرت پیدا کرده است. در بیشتر موارد، Bitfinex به دلیل داشتن ابزارهای پیشرفته معاملاتی، برای معامله گر باتجربه مناسب است و برای تازه کاران بسیار پیچیده به نظر میرسد. در این مقاله از سکه نیوز  هزینه ها ، مقررات ، سکه های پشتیبانی شده ، امنیت و موارد دیگر را در خصوص این صرافی پوشش خواهیم داد. 

 

بیتفینکس چیست؟ 

بیتفینکس (Bitfinex) یک صرافی رمز ارز است که به کاربران اجازه می دهد طیف گسترده ای از سکه های دیجیتال را خریداری ، فروش و معامله کنند. این پلتفرم برای اولین بار در سال 2012 راه اندازی شد و در هنگ کنگ مستقر است. پلتفرم معاملاتی Bitfinex معمولاً توسط معامله گران با تجربه یا متخصص استفاده می شود ، زیرا این پلتفرم لیست خوبی از ابزار تجزیه و تحلیل نمودار را ارائه می دهد. از نظر واریز و برداشت وجوه ، تنها روش پرداخت پشتیبانی شده توسط این صرافی، به غیر از مبادله با ارزهای رمز نگاری شده، انتقال بانکی است 

 

تاریخچه شروع عجیب بیتفینکس 

منشأ ایجاد بیتفینکس با یک صرافی کمتر شناخته شده به نام بیتکوینیکا (Bitcoinica) آغاز می شود. 

Bitfinex اساساً نسخه جدید متولد شده از صرافی قبلی است ، زیرا از کد منبع آن صرافی به عنوان پایه ای برای سیستم عامل خود استفاده کرده است. منابع در آن زمان نشان دادند که کمتر از یک سال پس از سقوط Bitcoinica بود که Bitfinex برای معاملات شروع به کار کرد. 

Bitcoinica که در اواخر سال 2011 راه اندازی شد ، سعی کرد خود را به عنوان مکانی برای فعالیت های معاملاتی پیچیده قرار دهد و گزینه های معاملاتی مختلفی را به کاربران ارائه دهد.با این وجود طی یک سال پس از راه اندازی ، صرافی دچار یک سرقت ناتوان کننده شد که منجر به از دست رفتن بیش از 43،000 BTC (به ارزش 200،000 $) شد. همانطور که در آن زمان در خبرها گزارش شد، این حادثه شامل سرقت از خود پلتفرم بود و اعتقاد بر این است که سایر کاربران مقادیر کمتری را از دست داده اند. 

اما سرقتها به همین جا ختم نشد. 

هفته ها بعد ، یک حادثه دوم منجر به از دست دادن بیش از 18000 BTC (ارزش نزدیک به 90.000 دلار با قیمت های فعلی) شد. Bitcoinica متعاقباً آفلاین شد و اندکی پس از شروع اتهاماتی مبنی بر اینکه شخص بنیانگذار ژو تانگ پشت این سرقت ها است ، مطرح شد. در نهایت ، سقوط صرافی باعث ایجاد دعاوی مدنی علیه آن شد. پس از آن نیز بیتفینکس با کپی برداری کد منبع این پرژه شرمع به کار کرد. 

 

بیتفینکس چگونه کار می کند؟ 

Bitfinex یک صرافی ارز رمزنگاری شده شخص ثالث است و به همین ترتیب خریداران و فروشندگان را با هم مطابقت می دهد. برای دسترسی به سیستم عامل ، باید ابتدا یک حساب در این صرافی باز کرد و وجوه خود را به آن واریز کرد. پس از تأمین اعتبار حساب خود، می توان بیش از 100 سکه خریداری کرد، که این ویژگی برای کسانی که پورتفوی متنوعی می خواهند مناسب است. 

اما اگر کاربری بخواهد ارزهای رمزنگاری شده خود را به عنوان سرمایه گذاری طولانی مدت نگه داری کند، این گزینه را دارد که سکه ها را در حساب Bitfinex خود بصورت آنلاین ذخیره کند یا آنها را به کیف پول خصوصی رمزنگاری شده خود منتقل کند. (روش دوم توصیه می شود). 

 

انواع معامله در بیتفینکس 

معامله صرافی (Exchange Trading). دفتر های سفارش محدود مرکزی که در آن کاربران می توانند رمز ارزهای دیجیتال را واریز ، معامله و برداشت کنند. 

معاملات مارجین (Margin Trading). کاربران واجد شرایط می توانند با دریافت بودجه از بستر تأمین اعتبار حاشیه با حداکثر 3.3 برابر اهرم (Leverage) معامله کنند. 

بودجه حاشیه(Margin Funding). بازار تأمین مالی P2P که به کاربران امکان می دهد با وام دادن به سایر کاربران که با اهرم (Leverage) معامله می کنند ، سود کسب کنند. 

میز OTC  (OTC Desk): به معامله گران اجازه می دهد بدون نیاز به مراجعه به دفتر های سفارش عمومی ، مستقیماً با یکدیگر معامله کنند. 

 

بیتفینکس از کدام کشورها پشتیبانی می کند؟ 

Bitfinex یک صرافی ارز رمزنگاری شده در سراسر جهان است که اکثریت قریب به اتفاق کشورها را پشتیبانی می کند. با این حال ، در کنار چهار کشور دیگر ، باید توجه داشت که کسانی که از ایالات متحده هستند نمی توانند از خدمات Bitfinex استفاده کنند. در زیر لیستی از کشورهایی که توسط Bitfinex پشتیبانی نمی شوند آورده شده است: ایالات متحده، بنگلادش، بولیوی، اکوادور، و قرقیزستان. 

 

آیا صرافی بیتفینکس قانونی است؟ 

Bitfinex رگولاتوری و قانونی نشده است. این شرکت در جزایر ویرجین انگلیس ثبت شده و در هنگ کنگ فعالیت می کند. به همین ترتیب ، کاربران باید با احتیاط قدم بردارند. گزینه های دیگری در فضای ارزهای رمزنگاری شده وجود دارند که با مجوز رسمی از کشورها در حال فعالیت هستند. 

 

انتقادات و جنجال ها  

مشکلات روزمره این صرافی به کنار ، این صرافی از همان ابتدا که درهای خود را به روی معامله گران باز کرده ، مورد هجوم سیل انتقادات و جنجال های متعدد قرار گرفته است. کارشناسان بلافاصله پس از دانستن اینکه Bitfinex از کد منبع Bitcoinica بر گرفته و کپی شده است، آن را وارد آزمایش بتا کردند. در اوایل سال 2015 ، برخی از افراد معامله گر بیت کوین در طی گفتگویی در Whale Club ، پس از اینکه این مشکل فاش شد به شدت از آن انتقاد کردند. نمایندگان این صرافی بعداً برای شفاف سازی اظهارات در این برنامه اقدام کردند و گفتند که آنها معتقدند کارشناسان دیگر می توانند و باید به پلت فرم معاملات دسترسی داشته باشند ، البته تحت نظارت مدیران. 

با این حال ، این صرافی با اتهامات دیگری نیز برای معاملات قانونی روبرو شد ، خاطرات Mt Gox و ادعاهایی درباره معاملات دستکاری شده در این صرافی را که بعداً پس از فروپاشی صرافی بیت کوین در ژاپن تأیید شد ، این صرافی را با انتقادات بیشتری روبرو کرد. 

در اواخر سال 2015 ، شایعاتی مبنی بر بررسی صرافی توسط کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده پس از فاش شدن یک ایمیل از طریق رسانه های اجتماعی ، به وجود آمد. پس از آن آژانس ، یکی از چندین سازمان تنظیم کننده تجارت کالاها در ایالات متحده ، با جریمه نقدی 75000 دلاری بیتفینکس، مدعی شد مشکل نحوه نگهداری از وجوه کاربر قبل از تسویه حساب را برطرف می کند. 

 

هزینه ها و محدودیت ها  

اگر کاربری تصمیم داشته باشد وجوه خود را از طریق انتقال بانکی به حساب Bitfinex خود واریز کند ، هزینه ثابت 0.1٪ را پرداخت خواهد کرد. به عنوان مثال ، اگر 10،000 دلار واریز کند ، 10 دلار کارمزد پرداخت خواهد کرد. در عوض اگر با رمز ارز سپرده گذاری شود ، کاربر هزینه کمی را پرداخت می کند که این بستگی به سکه خاصی دارد که حساب با آن تامین می شود. 

 

هزینه های برداشت 

از نظر هزینه های برداشت ، اگر کاربر بخواهد از طریق رابط بانکی نقد کند ، 0.1٪ کارمزد پرداخت خواهد کرد. اگر ظرف 24 ساعت به بودجه خود نیاز داشته باشد، می تواند 1٪ هزینه اکسپرس پرداخت کند و پول را سریعتر پس بگیرد. علاوه بر این، هزینه های برداشت ارز های رمزنگاری شده بسته به سکه خاص متفاوت است. 

 

هزینه های معاملاتی 

Bitfinex یک ساختار هزینه ای برای معاملات ارائه می دهد که بر اساس اینکه کاربر یک Market taker است یا یک Market maker و میزان تجارت او در یک ماه به چه مقدار است متفاوت است. همانطور که در ادامه نیز خواهید دید ، اگر کاربری بیش از 500،000 دلار در ماه معامله کند، به عنوان یک market taker ، 0.2٪ و عوارض زیادی پرداخت خواهد کرد. این میزان به مراتب بیشتر از سایر صرافی های رمزنگاری برجسته است که فقط از طریق Spread از کاربران هزینه دریافت می کنند. 

 

نتیجه گیری 

به طور خلاصه ، بیتفینکس یکی از جامع ترین لیست سکه های پشتیبانی شده را دارد که متعاقباً به کاربر امکان خرید و فروش بیش از 100 ارز رمزنگاری شده مختلف را می دهد. علاوه بر این ، اگر کاربر یک تاجر پیشرفته و حرفه ای باشد که دوست دارد از ابزار تجزیه و تحلیل نمودار با حجم معاملاتی خوب استفاده کند ، بیتفینکس ممکن است برای او کافی باشد. 

با این حال ، ما نمی توانیم بیتفینکس را به عنوان صرافی قابل توجهی برای ارزهای رمزنگاری شده تأیید کنیم ، زیرا هزینه های معاملات در آن بسیار بالا است. درصورتیکه ماهانه 500000 دلار معامله شود، در پایان برای هر معامله ای 0.2٪ پرداخت خواهد شد. علاوه بر هزینه های بالا ، همچنین این مشکل که کاربر فقط می تواند پول فیات را از طریق انتقال بانکی واریز کند نیز ناامیدکننده است. ما همچنین نگران این هستیم که صرافی غیرقانونی عمل کند و مانند گذشته که چندین هک مهم را در سابقه خود ثبت کرده، باز هم آن ها را تکرار کند.

بیشتر بخوانید

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

نگاهی به مدل حکمرانی کشور سوئیس

  نوشته دکتر پویان قمری، ایده پرداز و نویسنده سوئیسی     مدل حکمرانی سوئیس نشان‌دهنده تلفیقی جذاب از دموکراسی مستقیم و سیستم شورای فدرال مبتنی بر اجماع...

نوآوری های هوش مصنوعی در حوزه استخراج طلا

  در چشم انداز همیشه در حال تحول استخراج طلا، ادغام هوش مصنوعی (AI) نوید دهنده عصر جدیدی از پیشرفت ها در کشف، کارایی عملیاتی،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

مطالب داغ هفته