جمعه 10 فروردین 1403

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران اعلام کرد: نوسانات عامل کاهش توان برنامه‌ریزی و مدیریت بازار

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران معتقد است: نوسانات قیمتی در بازار توان برنامه‌ریزی را از متولیان و فعالان بازار می‌گیرد و امکان سودجویی هم در چنین فضا و بستری افزایش پیدا می‌کند.

سیده فاطمه مقیمی در گفت‌وگو با سکه نیوز اظهار کرد: جبران این نوسانات و و مدیریت آن در اختیار بانک مرکزی است و در حال حاضر هم که مقداری اوضاع ارز بهتر شده این است که دولت به برخی صادرکنندگان فشار وارد کرد و باعث برگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور شد.

وی افزود: اگر این اتفاقات از روز اول با مدیریت ونظارت صورت می گرفت به نظر من یکی از روش هایی بود که جلوی چنین نابسامانی هایی گرفته می شد. البته یادمان باشد در برگرداندن ارز حاصل از صادرات فقط بخش خصوصی نیست که درگیر شده بلکه بسیاری از زیرمجموعه های دولتی و خصولتی هستند که باید ارزشان را برگردانند و باید به آن‌ها نیز این فشار واردشود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر این ارز به کشور سیستم بانکی برگردد، بانک مرکزی توانمندی کنترل ورودی و خروجی ارز را دوباره پیدا کند، می تواند روی نرخ های ارز نیز کنترل و نظارت کافی داشته باشد.

مقیمی درباره وضعیت کنونی بازار ارز و نوسانات موجود در این زمینه، گفت: همانطور که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند نوسان در نرخ ارز بسیار آسیب زننده تر از شرایطی است که شاهد افزایش قیمت ها و ثابت ماندن آن روی قیمت ها بالا باشیم. چرا که هر زمان نابسمانی و عدم تعادل را در هر بازاری مشاهده کنید، مانع از برنامه ریزی صحیح برای رسیدن به اهدافی است که یک متولی و سیاست‌گذار در برنامه اش دارد. اتفاق بدی که می افتد دقیقا همینجاست، چرا که عدم ثبات نرخ اجازه برنامه‌ریزی به سیاست‌گذار به تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و فعالان بازار را نمی دهد.

رییس کانون زنان بازرگان ایران تاکید کرد: عدم ثبات نرخ و ناتوانی در برنامه‌ریزی برای دریافت درآمد حاصل از فروش سبب می‌شود سودجویی‌ها در بازار تشدید شود و این دقیقا یکی از اتفاقاتی است که در حال حاضر رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

استفاده از رمزارز برای کاهش تاثیر دلار در کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است چند راه از جمله پیمان‌های پولی،‌ استفاده از ارزهای دیجیتال و تهاتر وجود دارد که می‎توان...

قیمت ارز صرافی ملی 5 بهمن 99

بازار ارز امروز، تقریبا روز آرامی را سپری کرد و در پایان کار صرافی ملی شاهد آن بودیم که نرخ‌های خرید کاهشی شدند. به گزارش...

نگاهی به وضعیت بازارهای کشور در اولین هفته زمستان 

بازارهای کشور عمدتا در اولین هفته زمستان، شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند و در بسیاری از شاخص ها شاهد ثبات بودیم. به گزارش سکه...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

پرده برداری از واقعیت زندگی مجازی

  مفهوم نظریه زندگی مجازی به رابطه پیچیده بین واقعیت های دیجیتال و آگاهی انسان می پردازد. همانطور که علم در درک پیچیدگی های ذهن...

مطالب داغ هفته