چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

کاهش قیمت نفت پس از تصمیمات جدید اوپک پلاس

قیمت نفت در روز دوشنبه کاهش یافت و افزایش قیمت در جلسه قبل را پاک کرد، و این در حالی است که در نشست اخیر اوپک پلاس مقرر شد که مقداری از محدودیت ها در تولید بین ماه مه و جولای کاهش یابد.

به گزارش سکه نیوز به نقل از رویترز، معاملات آتی نفت خام برنت برای ژوئن با 33 سنت یا 0.5 درصد کاهش به 64.53 دلار در هر بشکه رسید، در حالیکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای ماه می به 61.20 دلار در هر بشکه رسید که 25 سنت یا 0.4 درصد کاهش را نشان می دهد.

هر دو قرارداد روز پنجشنبه بیش از 2 دلار در هر بشکه افزایش یافته بودند، زیرا سرمایه گذاران تصمیم اوپک پلاس را به عنوان تصدیق بهبود تقاضا در نظر می گرفتند، و طرح رئیس جمهور ایالات متحده در مورد کمک هزینه 2 میلیارد دلاری برای زیرساخت ها، امید به بهبود اقتصادی را افزایش داد. روز جمعه به دلیل تعطیلات عید پاک بازارها بسته شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدان آنها، گروهی معروف به اوپک پلاس، توافق کردند که محدودیت های تولید را به مقدار 350،000 بشکه در روز در ماه مه، 350،000 بشکه در روز در ژوئن و 400،000 بشکه در روز یا بیشتر در ماه جولای کاهش دهند.

این تصمیم پس از آن صادر شد كه دولت جدید آمریكا از عربستان سعودی خواست با وجود نگرانی از تقاضا، انرژی را برای مصرف كنندگان مقرون به صرفه نگه دارد، با اینکه بخشهایی از اروپا در محدودیت های کرونایی مانده اند، و ژاپن ممکن است اقدامات اضطراری را در صورت لزوم برای مهار موج جدیدی از مبتلایان ویروس كرونا گسترش دهد.

طبق توافق روز پنجشنبه، کاهش تولید اوپک پلاس از ماه مه کمی بالاتر از 6.5 میلیون بشکه در روز خواد بود، در حالی که در آوریل اندکی کمتر از 7 میلیون بشکه در روز می باشد.

بیشترین میزان افزایش تولید از بزرگترین صادر کننده جهان عربستان سعودی حاصل خواهد شد که اعلام کرد در حال کم کردن تدریجی کاهش تولید داوطلبانه خود تا ماه ژوئیه است، اقدامی که 1 میلیون بشکه در روز را اضافه خواهد کرد.

متعاقب آن، آرامکو عربستان سعودی روز یکشنبه قیمت های فروش رسمی (OSP) به آسیا برای ماه می را افزایش داد.

هووی لی، اقتصاددان OCBC گفت: « افزایش تولید با افزایش OSP همراه بود، که من فکر می کنم به طور همزمان نشان دهنده اطمینان این کشور ها به بهبود تقاضا است.»

این هفته، سرمایه گذاران بر روی مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده تر برای احیای توافق هسته ای 2015 بین تهران و قدرت های جهانی، متمرکز شده اند.

پیش از مذاکرات، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که می خواهد ایالات متحده همه تحریم ها را لغو کند و هرگونه کاهش قدم به قدم محدودیت ها را غیر ممکن دانست.

هنری رم، تحلیلگر اوراسیا، گفت که وی انتظار دارد تحریم های ایالات متحده، از جمله محدودیت های فروش نفت ایران، پس از اتمام این گفتگوها و تا زمان بازگشت ایران به الزامات، لغو شود.

وی در یادداشتی گفت: «دیپلماسی می تواند ماه ها طول بکشد و توافق هسته ای ممکن است به مدت سه ماه طول بکشد»، و اضافه کرد که اجرای چنین توافقی و افزایش صادرات نفت می تواند تا اوایل سال 2022 به طول بینجامد.

کد خبر: 1400011602MGMCMF

مطالب مرتبط:

ورود غول نفتی روسیه به حوزه استخراج رمزارز

شرکت نفتی روسیه مزرعه استخراج بیت‌کوین ایجاد کرد

شرکت نفتی شل روی استارتاپ مبتنی بر بلاک چین سرمایه گذاری کرد

استفاده شرکت نفتی بزرگ روسیه از بلاک چین برای سوخت گیری هواپیما

بیشتر بخوانید

کاهش بهای نفت خام با احتمال بازگشت عرضه ایران

پس از آنکه دیپلمات ها از پیشرفت در مذاکرات با ایران سخن گفتند، که می تواند باعث افزایش عرضه نفت خام شود، قیمت نفت...

کاهش بهای نفت خام با افزایش موارد کووید در آسیا

به دلیل افزایش نگرانی از کاهش تقاضا ناشی از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، و ترس از رشد تورم و احتمال...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

کاهش بهای نفت خام با احتمال بازگشت عرضه ایران

پس از آنکه دیپلمات ها از پیشرفت در مذاکرات با ایران سخن گفتند، که می تواند باعث افزایش عرضه نفت خام شود، قیمت نفت...

مطالب داغ هفته