پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آشنایی با ارز دیجیتال کوزاما (KSM)

کوزاما که خود را پسر عموی وحشی پلکادات توصیف می کند، یک پلتفرم آزمایشی بلاک چین است که به منظور ایجاد یک چهارچوب بسیار همکاری پذیر و قابل گسترش برای توسعه دهندگان طراحی شده است. در این مطلب بر اساس اطلاعات وبسایت مرجع ارز های دیجیتال Coinmarketcap.com به معرفی ارز دیجیتال بومی بلاک چین با هدف آزمایش کوزاما می پردازیم.

کوزاما (KSM) چیست؟

کوزاما بر روی Substrate ساخته شده است، یک کیت ساخت بلاک چین که توسط Parity Technologies ساخته شده است. پایگاه کد کوزاما مشابه پلکادات، یکی از موفق ترین بلاک چین ها در زمینه قابلیت همکاری جمعی است.

با استقرار در کوزاما، پروژه های به سرعت در حال پیشرفت می توانند به یک شبکه شارد شده با قابلیت مقیاس پذیری و قابلیت تعامل بسیار گسترده دسترسی پیدا کنند، ویژگی هایی که هنوز در پلکادات در دسترس نیستند.

این پلتفرم به منظور ایجاد یک بستر آزمایشی برای توسعه دهندگانی که به دنبال نوآوری و استقرار بلاک چین خود هستند طراحی شده است و می تواند به عنوان یک شبکه مقدماتی قبل از راه اندازی در پلکادات مورد استفاده قرار گیرد، اگرچه بسیاری از پروژه ها تصمیم می گیرند که برای محصول نهایی خود با کوزاما همراه باشند.

بنیانگذاران کوزاما چه کسانی هستند؟

کوزاما توسط شرکتی معروف به Parity Technologies ایجاد شد که همان تیمی است که پلکادات را تاسیس کردند. بنیانگذار آن دکتر گوین وود، دانشمند رایانه و برنامه نویس مشهور جهانی است كه همچنین به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم نیر شناخته می شود.

Parity Technologies تیم گسترده ای متشکل از موفق ترین مهندسان بلاک چین دنیا را تشکیل می دهد و بیش از 100 کارمند در کل جهان دارد.

علاوه بر این، بودجه کوزاما از طریق کمک های مالی «بنیاد وب 3» تامین می شود که برای کمک به پرورش و حمایت از فناوری ها و اپلیکیشن ها در زمینه پروتکل های نرم افزاری وب غیرمتمرکز تأسیس شده است. بنیاد وب 3 همچنین به لطف تیم توسعه خود از کوزاما در زمینه تحقیق و توسعه جامعه پشتیبانی می کند.

چه چیزی کوزاما را منحصر به فرد می کند؟

کوزاما در میان پلتفرم های بلاک چین غیرمعمول است، زیرا عمدتا برای توسعه دهندگانی ساخته شده است که می خواهند پروژه های جسورانه و جاه طلبانه را با سرعت پیشرفت سریع توسعه دهند.

این طرح بر روی یک طرح چند زنجیره ای، طراحی ناهمگون شارد شده ساخته شده است که از یک سیستم اجماع اثبات سهام نامزد شده (NPoS) استفاده می کند، یک مکانیسم اجماع جایگزین برای طرح اثبات کار که توسط چندین بلاک چین دیگر استفاده شده است.

این سیستم این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بدون فورک به روزرسانی های سریع روی زنجیره را انجام داده، و از انتقال پیام بین زنجیره ای (XCMP) پشتیبانی کنند تا ارتباط با سایر پاراچین های شبکه کوزاما را امکان پذیر کند.

مانند پلکادات، کوزاما از قابلیت های حاکمیتی برخوردار است. این حاکمیت بر روی زنجیره، هم غیرمتمرکز است و هم بدون نیاز به مجوز، که به هر کسی که دارای توکن کوزاما (KSM) یا توکن های پارا چین است اجازه می دهد تا در مورد پیشنهادات مربوطه رای گیری کند، که این ممکن است شامل ارتقا احتمالی، تغییر در پروتکل و برخی درخواست ها باشد.

این رویه حاکمیت بر روی زنجیره تقریباً چهار برابر سریعتر از روش پیشنهادی پلکادات است، به طوری که یک دوره رای گیری و تصویب ترکیبی فقط 15 روز به طول می انجامد، که منجر به سرعت پیشرفت پروژه های ساخته شده بر روی کوزاما می شود.

چه تعداد سکه کوزاما (KSM) در گردش وجود دارند؟

تا نوامبر سال 2020، کوزاما دارای عرضه در گردش 8.47 میلیون توکن بوده است و در مجموع دارای حداکثر عرضه 10 میلیون توکن است. برخلاف برخی دیگر از بلاک چین ها، حداکثر عرضه ثابت نیست. در عوض، با نرخ تورم 10 درصد در سال افزایش می یابد.

نسبت KSM سهم گذاری شده، نحوه توزیع توکن های KSM تازه ضرب شده (از تورم) را تغییر می دهد. اگر دقیقاً نیمی از کل KSM ها سهم گذاری شده باشد، اعتبارسنجان 100 درصد توکن های تازه ضرب شده را دریافت می کنند، در حالی که اگر بالاتر یا کمتر از 50 درصد باشد، برخی از جوایز تورم به خزانه کوزاما تعلق می گیرد.

در ابتدا کوزاما به عنوان یک ایر دراپ برای کسانی که در فروش توکن پلکادات (DOT) شرکت داشتند راه اندازی شد.

امنیت شبکه کوزاما چگونه است؟

کوزاما با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام نامزد شده (NPoS) ساخته شده است.

این از شبکه ای از معرفی کنندگان (سهم گذاران KSM) استفاده می کند که نود ها را برای شرکت در روند اعتبار سنجی تراکنش انتخاب می کنند. اگر معرفی شدگان (نامزد ها) آنها در چرخش بعدی انتخاب شوند، این معرفی کنندگان کسری از پاداش تورم را دریافت می کنند. اعتبار سنجی هایی که غیر صادقانه عمل می کنند یا شرایط را ندارند، ممکن است سهم خود را از دست بدهند.

علاوه بر این، کوزاما برای انجام تراکنش های بین زنجیره ای از مکانیسم صف بندی ساده مبتنی بر درختان مرکل استفاده می کند. اعتبارسنج های زنجیره تقویت کننده وظیفه انتقال تراکنش ها از صف خروجی یک پارا چین به صف ورودی پاراچین هدف را دارند، این یک فرآیند مطمئن و ایمن است که از همان اعتبار سنج ها در هر زنجیره برای انتقال پیام ها استفاده می کند.

البته توجه به این نکته مهم است که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مانند هر فرصت سرمایه گذاری دیگر با خطراتی همراه است.

کد خبر: 1400011603MGMCMH

مطالب مرتبط:

آشنایی با ارز دیجیتال دش (DASH)

آشنایی با ارز دیجیتال پلکادات (DOT)

آشنایی با ارز دیجیتال هارمونی (ONE)

آشنایی با ارز دیجیتال سینتتیکس (SNX)

ارز ترتل کوین Trtl (Turtlecoin) چیست؟

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

آشنایی با ارز دیجیتال ارکید (OXT)

ارکید (OXT) توکن اصلی ارکید، یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) مبتنی بر ارز دیجیتال است. ارکید که در دسامبر سال 2019 راه اندازی شد،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مطالب داغ هفته