شنبه 1 اردیبهشت 1403

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول سرد تمایز اصلی اش با کیف پول داغ در این است که کیف پول داغ به اینترنت متصل است، اما کیف پول سرد اینگونه نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی کیف پول سرد و امکانات و انواع آن بپردازیم.

کیف پول سرد و سایر کیف پولها ساخته شدند چون حفره های امنیتی همیشه خاری در چشم صنعت رمزارز بوده است و همزمان با محبوبیت دارایی های دیجیتال افزایش هم می یابد. حملات هکری گسترده در سال های اخیر مباحث مهمی را در بین دارندگان نهادی و خرد رمزارزها درمورد نگهداری از این ارزها ایجاد کرده است.

در بازار رمزارزها چه برای سرمایه گذاران باتجربه رمزارزی و چه کسانی که به تازگی اولین رمزارز خود را خریداری کرداند، راهکارهای متنوع کیف پول (wallet) رمزارزی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. کیف پول های دیجیتالی به طور کلی در دو گروه دسته بندی می شوند: کیف پول سرد (cold wallet) و کیف پول داغ (hot wallet).

کیف پول های سرد برخلاف کیف پول داغ ، دسترسی و تراکنش های دارایی های دیجیتال را آسان می کند. اما  آفلاین هستند، به این معنی که کلیدهای امضای آن به صورت فیزیکی در دستگاه های سخت افزاری جدا و بدون اتصال به اینترنت نگهداری می شود.

با توجه به اینکه ذخیره آنلاین رمزارزها آسیب پذیری های خود را دارد، ذخیره سرد برای نگه داری طولانی مدت از موجودی های حجیم امن تر است. این گزینه می تواند هم برای کسانی که رمزارزها را هولد می کنند (یعنی سرمایه گذارانی که رمزارز را خریده و حفظ می کنند و آن را نمی فروشند) و هم برای نهادهایی که میلیون ها دلار رمزارز در اختیار دارند مناسب است.

این بدان معنا نیست که راهکارهای ذخیره سرد هیچ مضراتی ندارند. زمان انجام تراکنش در کیف پول های سرد بیشتر از کیف پول های آنلاین طول می کشد. علاوه بر این، کیف پول فیزیکی خطر آسیب فیزیکی، بروز مشکلات نرم افزاری داخلی یا به سرقت رفتن را با خود به همراه دارد.

انواع کیف پول سرد

کیف پول های سرد انواع مختلفی دارد. ساده ترین نوع آن کیف پول کاغذی است که دقیقاً از جنس کاغذ است؛ یعنی این کیف پول یک تکه کاغذ است. کیف پول کاغذی حاوی کلید خصوصی کاربر است که به صورت دستی روی آن نوشته شده است یا اینکه به صورت اصلی یا به شکل کد QR روی آن چاپ شده است.

بدون کلید خصوصی نمی توان به رمزارزها دسترسی یافت یا آن را سرقت کرد. بنابراین، کلید خصوصی کیف پول کاغذی را باید به صورت ایمن در گاوصندوق یا جایی که به راحتی نمی توان به آن دست یافت نگهداری کرد تا از سرقت جلوگیری شود.

این توضیح لازم است که هر کیف پول دارای دو کلید خصوصی و عمومی است.
کلید عمومی آدرس کیف پول است و می توان با استفاده از آن وجوه رمزارزی را به آن کیف پول واریز کرد؛ کلید عمومی در واقع مانند شماره حساب است.

اما کلید خصوصی به منزله رمز دسترسی برای برداشت از کیف پول است و زمانی که فرد بخواهد از کیف پول خود مبلغی رمزارز را به یک آدرس دیگر انتقال دهد، به آن نیاز خواهد داشت. یعنی هرکسی به کلید خصوصی دسترسی داشته باشد به راحتی می تواند همه موجودی آن کیف پول را منتقل کند.

نوع دیگر کیف پول سرد، کیف پول سخت افزاری است که به شکل دستگاه های USB آفلاین یا کارت های هوشمند موجود است. در این نوع کیف پول ها، کلید خصوصی توسط این دستگاه ها تولید می شود.

کیف پول سرد به صورت کیف پول های نرم افزاری آفلاین نیز ارائه می شود که در آن فرایند احراز هویت به یک بخش آنلاین و آفلاین تقسیم می شود. بخش آنلاین این نرم افزار کلید عمومی را در خود نگه می دارد و قسمت آفلاین آن کلید خصوصی را به صورت ایمن تولید می کند.

با رشد دنیای رمزارز، نوع دیگری از کیف پول نیز توسعه یافته که کیف پول ترکیبی (یا دو زیست) نام دارد. این کیف پول ها فناوری های دوگانه آفلاین و آنلاین را به صورت همزمان در اختیار کاربر قرار می دهند. یعنی کاربر همزمان هم کیف پول سرد دارد و هم کیف پول داغ.

با استفاده از کیف پول های ترکیبی، کاربران می توانند بخشی از رمزارز خود را به صورت آفلاین و با خیال راحت ذخیره کنند و همزمان مقداری از آن را برای خرید و فروش های مکرر و انجام معاملات به صورت آنلاین نگهداری کنند. این استراتژی ذخیره سازی ترکیبی به کاربران امکان می دهد تا ریسک کیف پول داغ را به حداقل برسانند، اما این سختی را هم دارند که کاربر برای دسترسی به همه منابع مالی خود باید دو کیف پول مختلف را مدیریت کند.

مزایا و معایب کیف پول سرد

یکی از بزرگترین مزایای کیف پول سرد این است که می توانید رمزارزهای خود را هر کجا که می روید، همیشه در کنار خود داشته باشید. کیف پول های سرد چه کاغذی و چه از نوع دستگاه یو اس بی یا کارت هوشمند، بسیار کوچک هستند و می توانید این کیف پول را هرگز از جیب خود خارج نکنید.

اما این کیف پول ها در مقایسه با کیف پول داغ چند اشکال قابل توجه دارند. اول از همه اینکه کیف پول های سرد از نوع سخت افزاری گران قیمت هستند و معمولی ترین نوع آن ها 100 دلار قیمت دارد. البته این مبلغ می تواند بسته به حجم رمزارز شما بسیار گران باشد یا اینکه به حساب نیاید.

یک عیب بزرگ دیگر این است که کیف پول های سرد فقط طیف بسیار محدودی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می کنند. تقریبا بیشتر کیف پول های سرد موجود فقط قادر به ذخیره رمزارزهای مطرح بازار هستند.

اما کیف پول های سرد یک مزیت بسیار مهم دارند که گاهی می تواند به تنهایی برای برتری آن ها نسبت به کیف پول های داغ کافی باشد: امنیت. کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول های داغ در سرور اصلی شرکت توسعه دهنده آن ذخیره می شود و از این طریق همواره در خطر هک یا سرقت قرار دارد.

این در حالی است که در کیف پول های سخت افزاری، حتی اگر کیف پول به دست کس دیگری بیافتد، تا زمانی که فرد به پین کد آن کیف پول دسترسی نداشته باشد، باز هم امکان استفاده از آن را ندارد. در برخی کیف پول های سخت افرازی، اگر پین کد برای چند بار اشتباه وارد شود، آن کیف پول برای همیشه قفل می شود.

نتیجه گیری

کیف پول رمزارزی برای نگهداری از رمزارزها و کلیدهای عمومی و خصوصی کاربر استفاده می شود. کیف پول های رمزارزی در یک دسته بندی کلی به سرد و داغ تقسیم می شوند. کیف پول سرد به کیف پولی گفته می شود که بدون اتصال به اینترنت، رمزارزها را در خود ذخیره می کند.

کیف پول سرد انواع مختلفی دارد: کاغذی، سخت افزاری، نرم افزاری آفلاین و ترکیبی. ساده ترین نوع آن کاغذی است که کلید عمومی و خصوصی کاربر روی آن نوشته یا چاپ می شود. کیف پول سرد سخت افزاری نیز به صورت دستگاه یو اس بی یا کارت هوشمند وجود دارد.

کیف پول سرد نرم افزاری روی رایانه یا گوشی نصب می شود اما اطلاعات کیف پول را به صورت آفلاین ذخیره می کند.

کیف پول ترکیبی در واقع ترکیبی از کیف پول سرد و داغ است و می توان بخشی از دارایی را در قسمت آنلاین و بخشی دیگر را در قسمت آفلاین ذخیره کرد.

هر کیف پولی اعم از سرد یا داغ، کاغذی یا سخت افزاری یا نرم افزاری، مزایا و معایبی دارد. در کل، مزایای کیف پول سرد عبارت است از راحتی نقل و انتقال آن و اینکه می توان همیشه آن را به همراه داشت. همچنین، امنیت مهمترین مزیت کیف پول سرد است و می توان آن را تقریبا نفوذناپذیر و غیرقابل هک دانست.

منابع: وب سایت تک رادار، وب سایت بیت دیگری

کد خبر: 1400021305AAMCMF

مطالب مرتبط:

کیف پول کونوس

کیف پول موبایل کونوس

کیف پول دیجیتالی چیست

کیف پول سخت افزاری چیست ؟ همراه بامعرفی بهترین های ۲۰۲۱

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته