سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

کیف پول داغ چیست؟

کیف پول داغ را حتما کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت کرده و یا از صرافی های رمزارزی استفاده کرده باشند،  شنیده اند.
در مورد خطرات کیف پول داغ بحث های زیادی مطرح است و داستان هایی نیز درباه سرقت از آن شنیده شده است. اما کیف پول داغ دقیقا چیست؟ چه چیزی آن را از کیف پول سرد متمایز می کند؟ در این مطلب به بررسی این کیف پول، انواع آن و مزایا و معایب آن می پردازیم.

در بازار رمزارزها راهکارهای متنوع کیف پول (wallet) چه برای سرمایه گذاران باتجربه رمزارزی و چه کسانی که به تازگی اولین رمزارز خود را خریداری کرده اند، وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. کیف پول های رمزارزی به طور کلی در دو گروه دسته بندی می شوند: کیف پول سرد (cold wallet) و کیف پول داغ (hot wallet).

مبانی کیف پول داغ

رمزارزها از بسیاری جهات شبیه پول نقدی هستند که در جیب نگهداری می شود و می توان آن ها را دقیقا مانند پول نقد مستقیما بین دو طرف بدون هیچ واسطه ای مثل بانک یا موسسه مالی انتقال داد.

اما رمزارزها هم درست مثل پول نقدی که در جیب افراد است، باید در جایی نگهداری شوند. اینجا است که پای کیف پول دیجیتال به میان می آید. در ابتدایی ترین حالت، کیف پول رمزارزی یک نرم افزار است که حاوی یک کلید عمومی (public key) و یک کلید خصوصی (private key) است که مشابه شماره حساب و رمز آن است.

در هر تراکنش، دریافت کننده وجه کلید عمومی خود را با فرستنده به اشتراک می گذارد تا از طریق آن رمزارز به کیف پول او واریز شود. سپس فرستنده تراکنش را با کلید خصوصی خود امضا می کند تا تراکنش مجاز به انجام شود. اگر همه چیز درست باشد، رمزارز مورد نظر از کیف پول فرستنده به کیف پول گیرنده منتقل می شود.

ضروری است که دارندگان کیف پول هرگز کلیدهای خصوصی خود را فاش نکنند. اگر کلید خصوصی به دست شخص دیگری بیافتد، می تواند با اتصال به اینترنت به راحتی به همه رمزارزهای موجود در آن کیف پول دسترسی داشته و آن را منتقل کند.

این دقیقا همان نکته ای است که برای درک چرایی «داغ» بودن این نوع کیف پول لازم است. کیف پول داغ اساسا نوعی از کیف پول است که به اینترنت متصل است. کیف پول های داغ معمولا به صورت نرم افزارهای رایانه ای یا موبایلی و یا کیف پول های موجود در صرافی های ارزهای دیجیتال موجود است.

به بیان دیگر، تمایز اصلی کیف پول داغ و کیف پول سرد این است که اولی آنلاین است و دومی آفلاین. کیف پول داغ کلیدهای عمومی و خصوصی دارنده آن را در اینترنت و در سرور شرکت توسعه دهنده آن نگهداری می کند. اما کلید خصوصی کیف پول سرد در خود آن و خارج از فضای آنلاین قرار دارد.

از آنجا که کیف پول های داغ به اینترنت متصل هستند، خرید و فروش رمزارز با آن ها بسیار آسان است. آنچه کیف پول داغ را بسیار مفید می کند این است که طرفین معامله می توانند مستقیما و بدون نیاز به تماس مستقیم با یکدیگر، معامله کنند. اما هر مزیتی ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشد.

انواع کیف پول داغ

کیف پول داغ که اساسا نرم افزاری است، به شکل های مختلفی ارائه می شود. این کیف پول ها را می توان به لحاظ مستقل بودن یا سخت افزار مورد نیاز آن دسته بندی کرد. کیف پول های داغ ممکن است به صورت افزونه ای برای یک نرم افزار دیگر مانند مرورگر وب در رایانه یا گوشی موبایل طراحی شده باشد. این افزونه در واقع صرفا برای امضای تراکنش ها به کار می رود.

نوع دیگر آن، نرم افزارهای مستقل کیف پول داغ است. این نرم افزارها قابل دانلود و نصب روی رایانه یا گوشی موبایل است و به هیچ صرافی یا نرم افزار اصلی دیگری متصل نیست. یعنی امکان ذخیره کلید خصوصی را در رایانه یا گوشی شخصی فراهم می کند.

کیف پول های داغ همچنین ممکن است به صورت دسکتاپ یا نرم افزار موبایلی باشد. کیف پول های داغ دسکتاپی روی رایانه نصب می شود. اما کیف پول موبایلی روی گوشی هوشمند نصب می شود و در نتیجه قابلیت حمل و نقل و همراه داشتن را دارد.

خطرات استفاده از کیف پول داغ

با اتصال به اینترنت، کلیدهای خصوصی و عمومی کیف پول داغ بصورت آنلاین ذخیره می شوند. این بدان معناست که آنها می توانند توسط هکرها مورد هدف قرار گیرند و البته چنین اتفاقی هم می افتد.

در مورد کیف پول داغ هم مانند سایر مسائل امنیت سایبری، میزان خطر بستگی به این دارد که مالک کیف پول تا چه حد اقدامات امنیتی کافی را انجام داده است. مدیریت ضعیف رمز عبور، استفاده از یک رمز عبور ساده که برای سایر حساب های اینترنتی نیز به کار رفته، عدم استفاده از احراز هویت دو عاملی و مواردی از این قبیل صاحبان کیف پول داغ را در معرض حملات هکری قرار می دهد.

اما آنچه مایه امیدواری است این است که در سال های اخیر تحولاتی در توسعه کیف پول های داغ به وجود آمده، از جمله این که کیف پول های چندامضایی تولید شده است که الزام دو یا چند کلید خصوصی، امنیت آن ها را بسیار بیشتر می کند.

این واقعیت که صرافی ها صدها میلیون دلار، و بلکه میلیاردها دلار، رمزارز را نگهداری می کنند، آن ها را به اهداف جذابی برای هکرها تبدیل کرده است. حملات هکری به صرافی های رمزارزی متاسفانه همچنان شایع است.

ممکن است افراد همه نکات امنیتی را که برعهده خودشان است کاملا رعایت کنند، اما اطمینان از اینکه صرافی ها هم این کار را با دقت انجام می دهند، موضوع دیگری است. اگر یک صرافی رمزارزی هک شود، هیچ تضمینی وجود ندارد کاربران آن بتوانند بار دیگر رمزارزهای خود را ببینند. از این رو، تحقیق درباره امنیت صرافی بسیار مهم است.

کاربران هنگام انتخاب کیف پول داغ باید به تیم توسعه دهنده آن نیز توجه داشته باشند. هرچه تیم توسعه دهنده قوی تر باشد و به صورت مداوم کیف پول را به روزرسانی کرده و نقاط ضعف آن را برطرف کند، امنیت آن کیف پول بالاتر خواهد بود.

کیف پول داغ یا کیف پول سرد ،کدام بهتر است ؟

درباره برتری کیف پول های داغ و کیف پول سرد بر یکدیگر مباحث بسیار زیادی در جامعه رمزارزی مطرح شده است. بسیاری بر این باور هستند که کیف پول های داغ از لحاظ امنیتی بسیار آسیب پذیر هستند، اما کیف پول های سرد به خاطر ذخیره کلید خصوصی در جایی خارج از اینترنت، رایانه یا گوشی موبایل، امنیت بسیار بالایی دارند.

همچنین، برخی می گویند که کیف پول های داغ برای نگهداری مقادیر کم رمزارز به منظور استفاده روزمره در خریدهای اینترنتی و یا معاملات روزانه که نیاز به سرعت دارد، خوب است. اما برای نگهداری از مقادیر بالای رمزارز، کیف پول سرد بهترین گزینه است.

برخی دیگر نیز پیشنهاد می کنند که داشتن همزمان یک کیف پول داغ و یک کیف پول سرد بهترین گزینه است. کاربران می توانند مقادیر کم رمزارزی را که برای استفاده مداوم نیاز دارند در کیف پول داغ ذخیره کنند، و رمزارزهایی را که قصد نگهداری طولانی مدت آن را دارند یا مقدار آن قابل توجه است، در کیف پول سرد حفظ کنند.

نتیجه گیری

کیف پول رمزارزی برای نگهداری از رمزارزها و کلیدهای عمومی و خصوصی کاربر استفاده می شود. کیف پول های رمزارزی در یک دسته بندی کلی به سرد و داغ تقسیم می شوند. کیف پول داغ به کیف پولی گفته می شود که با اتصال به اینترنت رمزارزها را ذخیره می کند و کلید خصوصی آن از اینترنت قابل دسترسی است.

کیف پول داغ ممکن است به صورت دسکتاپ برای نصب روی رایانه شخصی یا موبایلی برای نصب روی گوشی هوشمند عرضه شود. این نوع کیف پول همچنین می تواند به صورت افزونه ای برای یک نرم افزار دیگر مانند مرورگر وب یا به صورت مستقل وجود داشته باشد.

نکته مهم درباره کیف پول های داغ ضعف امنیتی آن ها است. این کیف پول ها از آنجا که کلید خصوصی را به صورت آنلاین ذخیره می کنند، ممکن است مورد حملات هکری قرار گیرند. کاربران باید هنگام استفاده از این کیف پول ها به مسائل مهم امنیتی مانند استفاده از رمزعبور قوی، احراز هویت دو عاملی، استفاده از کیف پول های چندامضایی و مواردی از این قبیل آگاه باشند.

کد خبر: 1400021311AAMCMF

مطالب مرتبط:

کیف پول کونوس

کیف پول موبایل کونوس

کیف پول دیجیتالی چیست

کیف پول سخت افزاری چیست ؟ همراه بامعرفی بهترین های ۲۰۲۱

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست؟ انواع سفارش های خرید و فروش در بازار رمزارز

گستردگی بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است امکانات متنوعی از سوی ارائه کنندگان خدمات در اختیار کاربران قرار گیرد. این خدمات با توجه به...

مطالب داغ هفته