سه‌شنبه 29 اسفند 1402

گری اسکیل (Grayscale) چیست؟

شرکت گری اسکیل، (Grayscale Bitcoin Trust) یا GBTC ، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی دیجیتال در جهان است و همچنین اولین در نوع خود است که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به عنوان یک شرکت گزارش دهنده ثبت شده است. این بدان معنی است که این شرکت گزارش مالی خود را به SEC ارائه می دهد.

GBTC نماد اختصاری Bitcoin Investment Trust در بازار است ، این شرکت دارای 638،906،600 سهم است که از ژانویه 2021 هر سهم معادل 0.00094950 بیت کوین است. (از 31 آگوست 2017 ، 1،868،700 سهم 0.09242821 بیت کوین بود ، اما با به روزرسانی سهام به مقدار بالا تغییر کرد).

به عبارت دیگر ، این شرکت حدود 63،890 بیت کوین را در اختیار دارد و مردم می توانند سهام این شرکت را خریداری کنند ، که هر یک از سهام نشان دهنده مالکیت کمی کمتر از 0.001 بیت کوین است (بنابراین اگر شما 1000 سهم دارید ، قراردادی دارید که تقریباً 1 بیت کوین را نشان می دهد) این مقدار به مرور زمان تغییر می کند که به دلیل هزینه ها و کارمزدهایی که گری اسکیل دریافت می کند، هر سال به کارمزد آن اضافه می شود.

گفته می شود این شرکت کمی بیشتر از 3 درصد از کل بیت کوین در گردش را  در اختیار دارد که طبق قیمت های فعلی ، 36.6 میلیارد دلار ارزش دارد. جالب اینجاست که گفته می شود این شرکت پس از Satoshi Nakamoto ، نام مستعار خالق بیت کوین که گمان می رود صاحب 1 میلیون بیت کوین است، دومین دارنده بزرگ بیت کوین در جهان است.

این شرکت تقریبا شبیه GLD است که یک شرکت بر پایه سهام طلا است و در آن هر سهم از شرکت طلا نشان دهنده حدود 1/10 از هر اونس طلا است که در انبار نگه داشته می شود و کاربران می توانند هر سهم را خریداری کنند.

مشخصات و دارایی های این گونه شرکت ها قابل تغییر است؛ مقدار BTC نگهداری شده توسط شرکت و مقدار BTC هر سهم به دلیل عواملی از جمله سهام عرضه شده و هزینه 2٪ سالانه پرداخت شده به شرکت ، با گذشت زمان تغییر می کند. به عنوان مثال ، از اوت 2019 سهام مانده 244،951،500 در مقایسه با 175،984،800 در فوریه 2018 و بیت کوین به ازای هر سهم 0.0009775 در مقابل 0.00100721 ​​در فوریه 2018 است.

تاریخچه شرکت گری اسکیل

Grayscale Bitcoin Trust در سال 2013 توسط گروه سرمایه گذاران ارز دیجیتال ، به رهبری بنیانگذار و مدیر عامل شرکت، باری سیلبرت تاسیس شد. این یکی از بزرگترین صندوق های بیت کوین و مدیریت دارایی ارز دیجیتال در جهان است. این ابزاری سنتی برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال است. فرآیند سرمایه گذاری را برای کاربر تسهیل می کند و یک ساختار مالی ، مشاوران مالیاتی و انتقال ذینفع تحت قوانین معاملاتی را فراهم می کند. بنابراین سرمایه گذاران می توانند در حساب های کارگزاری خود خرید و فروش کنند. این پلتفرم مانند یک شریک برای کاربر است که به او کمک می کند تا در حوزه رمزنگاری که تخصص چندانی نیز ندارد با سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ورود کنید. با وجود تمامی مزایا، کارمزدهای سرسام آور و گاها عجیب این شرکت، سبب دوری سرمایه گذاران شده است.

Grayscale Bitcoin Trust در 21 ژانویه سال 2020 به یک شرکت گزارش دهنده کمیسیون بورس و اوراق بهادار تبدیل شد و اولین ابزار سرمایه گذاری ارز دیجیتال بود که به عنوان یک شرکت گزارش دهنده اهمیت پیدا کرد. این شرکت برای داشتن برخی از حساب های IRA ، 401ks ، Roth IRA ، کارگزاری و سرمایه گذار واجد شرایط است. همچنین از FINRA – سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی در سال 2015 برای تجارت عمومی سهام در بازار ثانویه تأیید شد ، به این معنی که سرمایه گذاران می توانند سهام عمومی بیت کوین Grayscale را با نماد GBTC خریداری و بفروشند. GBTC در OTCQX، بازار OYC تحت استاندارد گزارش دهی متناوب (Alternating Reporting Standard) به صورت عمومی معامله می شود.

 

چگونه می توان از طریق GBTC در بیت کوین سرمایه گذاری کرد؟

GBTC که در سال 2013 با عنوان Bitcoin Investment Trust راه اندازی شد ، به سرمایه گذاران معتبر – که توسط SEC براساس برخی معیارهای درآمد و ارزش خالص تعریف شده است – فرصتی برای سرمایه گذاری در ارز رمزنگاری شده ارائه می دهد. حداقل اندازه سرمایه گذاری 50،000 دلار است این در حالی است که برخی دیگر از شرکت های معاملاتی حداقل نیاز به 25،000 $ مبلغ سرمایه گذاری دارند.

این صندوق ها همچنین هزینه های سالانه بین 2 تا 3 درصد را دریافت می کنند. سرمایه گذاران معتبر می توانند سهام خود را از طریق قراردادهای خصوصی خریداری کنند یا بفروشند. سرمایه گذاران خرد که به عنوان سرمایه گذاران معتبر شناخته نمی شوند نیز این فرصت را پیدا کردند که در ژانویه 2020 سهام صندوق را بدست آورند، زمانی که این شرکت گزارش دهنده SEC شد به سرمایه گذاران معتبر اجازه داد سهام خود را در بازار ثانویه پس از توقف اولیه بفروشند. در حال حاضر ، سهام GBTC در حدود 52 دلار معامله می شود.

 

خطرات سرمایه گذاری در GBTC

بخش بزرگی از فعالان بازار اغلب گفته اند که قیمت سهام GBTC منعکس کننده قیمت دارایی های اساسی بیت کوین و پیرو قیمت بیتکوین نیست و این صندوق کارمزدهای کلانی را به همراه هزینه های بالای سالانه دریافت می کند.

مواردی وجود داشته است که کارمزدهای انجام معامله، دارای ارزش دو برابر ارزش دارایی های بیت کوین اساسی صندوق بود. GBTC چنین کارمزد هایی را به نیروهای عرضه و تقاضا نسبت می دهد.

اخیرا با افزایش موقت قیمت بیتکوین، حق یا کارمزد صرافی بین محدوده 5 درصد تا 40 درصد حرکت کرده است زیرا قیمت بیت کوین هم با نوسانات زیاد در همین حدود تغییرات داشته است. در سال 2017 ، اندرو سرمایه گذار مشهور این صندوق، از ادامه فعالیت انصراف داد و رسما از SEC در خواست کرد این صندوق و کارمزدهای آن ها بررسی کنند. او در مصاحبه ای گفت این صندوق “ابزاری بسیار خطرناک تر از صندوق های “Mom&Pop” را به بازار عرضه می کند. (مام اند پاپ یک شرکت هرمی مانند گلد کوییست است)

او همچنین اضافه کرد که GBTC مزیت خود را برای سرمایه گذاران از دست خواهد داد وقتی گزینه های بیشتری ، از جمله صندوق های قابل معامله در بورس و ارز (ETF) شفاف تر و تنظیم شده ، برای ارز دیجیتال هم در دسترس باشد. اگرچه از آن زمان تغییرات زیادی در این صندوق انجام شده است از جمله اینکه نهاد گزارشگر GBTC تبدیل به SEC شده است.

 

آیا GBTC گزینه های سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده دیگر را نیز ارائه می دهد؟

در اوایل سال 2018 ، GBTC صندوقی به نام Grayscale Digital Large Cap Fund راه اندازی کرد که از طریق آن یک سبد ارزهای رمزنگاری شده متنوع در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. به غیر از بیت کوین در Digital Large Cap Fund همچنین Bitcoin Cash ، Ethereum و Litecoin نیز قرار دارد. در حال حاضر ، این صندوق دارایی هایی تحت مدیریتی دارد که ارزش آن نزدیک به 493 میلیون دلار است. سهام آن در سال جاری (۲۰۲۱) تقریباً 87 درصد به دست آورده در حالی که بازده 12 ماهه گذشته بازار ارزهای دیجیتال 438 درصد بوده است. GBTC همچنین دارای صندوق های تک دارایی متمرکز بر Horizen ، Ethereum ، Litecoin ، Bitcoin Cash ، Zcash و Stellar Lumens است.

به طور کلی صندوق های ارایه شده توسط این شرکت عبارتند از:

صندوق تراست بیت‌کوین کش Grayscale(BCHG): این صندوق به عنوان روشی جایگزین برای وجه نقد الکترونیکی به شمار می‌آید.

صندوق تراست اتریوم Grayscale(ETHE): پلتفرم غیرمتمرکز و دارای قرارداد هوشمند به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده است.

صندوق تراست اتریوم کلاسیک Grayscale(ETCG): این صندوق به عنوان صندوق ارزی انعطاف‌پذیر برای اینترنت اشیا تأسیس شده است.

صندوق تراست هورایزن Grayscale: بستری ایمن و خصوصی برای پول، پیام و رسانه می‌باشد.

صندوق تراست لایت‌کوین Grayscale(LTCN): یک ارز دیجیتالی به منظور پرداخت‌های سریع و کم هزینه به شمار می‌آید.

صندوق تراست استلار لومنز Grayscale: این صندوق به منزله بستری عمل می‌کند که بانک‌ها، سیستم‌های پرداختی و افراد را به هم متصل می‌کند.

صندوق تراست زی‌کش Grayscale: یک ارز افزایش حریم خصوصی برای عصر دیجیتال می‌باشد.

صندوق دارایی‌های دیجیتالی با ارزش بازار بالاGrayscale یا به عبارتی:Digital Large Cap Fund (GDLC) این صندوق به عنوان یک ابزار عمل کرده و سرمایه‌گذاران را بدون رویارویی با چالش‌های خرید، ذخیره و نگهداری، قادر می‌سازد به سبد متنوعی از ارزهای دیجیتالی، با ارزش بازار بالا در قالب یک وثیقه دسترسی پیدا کنند. در ابتدا سهام این دارایی‌های رمزارزی مستقیماً در معاملات خصوصی قابل فروش بوده و پس از یک دوره قانونی ۱ ساله، واجد شرایط ارائه در بازارهای عمومی خواهند بود. در حالی که سرمایه‌گذاری در این سهام، یک سرمایه‌گذاری مستقیم در صندوق Grayscale به شمار نمی‌آید، اما این صندوق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روشی راحت جهت سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف را فراهم می‌کند.

سهام این صندوق در بازار فرابورس OTCQX با نماد «GDLC» شناخته می‌شود. هدف از سرمایه‌گذاری در GDLC این است که سهام آن به نوعی منعکس کننده ارزش دارایی‌های نگهداری شده در GDLC باشد. تا به امروز، صندوق GDLC موفق به دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری مورد نظر خود در تأسیس این صندوق نشده است. سهام OTCQX، بیانگر ارزش دارایی‌های صندوق GDLC نبوده، اما در عوض، با پرمیوم قابل توجهی معامله می‌شود. تا زمانی که این سهام با پرمیوم قابل توجهی معامله شوند، سرمایه‌گذارانی که سهام خود را در OTCQX خریداری می‌کنند مبلغ به مراتب بیشتری را نسبت به سرمایه‌گذارانی که سهام را به طور خصوصی خریداری نموده‌اند، پرداخت خواهند کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله از سکه نیوز به بررسی شرکت گری اسکیل و صندوق های ارایه شده توسط این شرکت پرداختیم، این شرکت با هدف ساده سازی انجام معاملات پا به این عرصه گذاشته است. اخیرا نوسانات بسیار زیاد در بازار ارزهای دیجیتال و تاثیر آن بر ارزش دارایی های این صندوق و همچنین هزینه هاو کارمزدهای سرسام آور دریافت شده توسط این شرکت، موانع مهمی بر سر راه پیشرفت این شرکت هستند. سرمایه گذاران بسیاری در سال های اخیر به دلیل دو مورد گفته شده از سرمایه گذاری در صندوق های ارایه شده توسط این شرکت، علی رغم سهولت سرمایه گذاری در آن منصرف شده اند.

 

نظرات خود را در مورد این مطلب، با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید

بررسی عادات انسان از جنبه روانشناسی

عادات انسانی رفتارهایی عمیقاً ریشه دار هستند که نقش مهمی در شکل دادن به زندگی افراد و جامعه را دارند. درک روانشناسی پشت این...

نگاهی به مدل حکمرانی کشور سوئیس

  نوشته دکتر پویان قمری، ایده پرداز و نویسنده سوئیسی     مدل حکمرانی سوئیس نشان‌دهنده تلفیقی جذاب از دموکراسی مستقیم و سیستم شورای فدرال مبتنی بر اجماع...

نوآوری های هوش مصنوعی در حوزه استخراج طلا

  در چشم انداز همیشه در حال تحول استخراج طلا، ادغام هوش مصنوعی (AI) نوید دهنده عصر جدیدی از پیشرفت ها در کشف، کارایی عملیاتی،...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته