پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نمودار تیک (Tick Chart) چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ابزار های مهم و بسیار کمک کننده در حوزه ترید ، نمودار تیک (Tick Chart) است.معامله (Trade) به فعالیت خرید و فروش کالا و خدمات اطلاق می شود. انجام معاملات درست با نتیجه مطلوب آسان نیست و اکثر مردم برای تصمیم گیری صحیح در خصوص معاملات و انجام معاملات خردمندانه از «ابزار های معاملاتی» استفاده می کنند.

تیک کوچکترین واحد اندازه گیری قیمت یک دارایی است. این اصطلاح همچنین می تواند تغییر در قیمت اوراق بهادار از یک معامله به معامله دیگر را توصیف کند. تیک ها کوچکترین افزایشی هستند که به وسیله آنها قیمت دارایی در واحد پول محلی بازار اندازه گیری می شود.

در بسیاری از صرافی ها ، از جمله بیشتر صرافی های اروپا و بورس سهام توکیو ، اندازه تیک بسته به قیمت سهام متفاوت است.

به عنوان مثال ، اگر قیمت سهم بین 3،005 ین و 5000 ین باشد ، اندازه تیک 5 ین است ، اما اگر قیمت سهام بین 5،010،00 تا 30،000 ین باشد ، اندازه تیک 10،000 است. بورس اوراق بهادار لندن از روش پیچیده تری برای محاسبه اندازه تیک استفاده می کند که قیمت و نوع سهام آن را در نظر می گیرد.

در صرافی های ایالات متحده ، اندازه تیک ساده تر است. از سال 2001 ، اندازه تیک برای هر سهام با ارزش بالاتر از یک دلار ، بدون در نظر گرفتن اندازه یا نوع آن ، یک سنت است. قبل از سال 2001 ، اندازه تیک سهام در صرافی های ایالات متحده یک شانزدهم دلار بود. این بدان معنی است که قیمت سهام فقط می تواند با افزایش 0.0625 دلار یا شش و یک چهارم سنت حرکت کند. تغییر در اندازه تیک کوچکتر به معنی قیمت گذاری دقیق تر است.


آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال


تیک به عنوان شاخص حرکت

همانطور که در بالا ذکر شد ، اصطلاح تیک نیز ممکن است به جهتی در حرکت سهام گفته شود. Uptick به این معنی است که قیمت سهام در مقایسه با معاملات قبلی افزایش یافته است ، در حالی که Downtick نشان می دهد که قیمت سهام کاهش یافته است.

شاخص تیک (Tick Index)

شاخص تیک تعداد سهام بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) را با افزایش قیمت (Uptick) با سهام با افت قیمت (Downtick) مقایسه می کند. به عنوان مثال ، حدود 2800 سهام در NYSE وارد شده است. اگر 1600 از آن سهام دارای افزایش قیمت باشند در حالیکه 1200 دلار دارای افت قیمت بودند ، شاخص تیک 400+ (1600 تا 1200) خواهد بود. TICK یک شاخص گسترده در بازار است زیرا صعود و نزول هر یک از اوراق بهادار را که اغلب توسط معامله گران کوتاه مدت روزانه استفاده می شود ، تجزیه و تحلیل می کند. اگرچه برای درک احساسات کلی بازار مفید است ، اما تیک ها گاهی اوقات نمی توانند میزان صعود یا سقوط را به خوبی نشان دهند.

نمودار تیک (Tick Chart) در معاملات چیست؟

نمودارهای تیک نوعی نمودار میله ای هستند که برای ساده سازی معاملات استفاده می شود. هنگامی که از این نمودارها در معاملات استفاده می شود، هر بار که مقدار معینی از معاملات انجام شود نمودار تیک یک نوار جدید ایجاد می کند.

نمودار تیک با یک نمودار مبتنی بر زمان، که بر اساس یک بازه زمانی ثابت یک نوار جدید ایجاد می کند متفاوت است. از نمودارهای زمان معمولاً برای معاملات آتی استفاده می شود.

بسیاری از افراد از نمودار تیک به عنوان نمودار معاملات روزانه (Daily Trades) یاد می کنند که می تواند معاملات را به طور موثر اندازه گیری کند. معامله گرانی که از نمودارهای تیک استفاده می کنند ، اذعان می کنند که این نمودارها به دلایل زیادی مفید هستند.

نمودارهای تیک نه تنها کاربرد ساده ای دارند بلکه برای اندازه گیری بالاترین حرکت و قدرت در یک الگوی معاملاتی مفید هستند. این نمودار به افراد کمک می کند تا با شناسایی الگوهای معاملاتی صحیح و به حداکثر رساندن سود و همچنین با استناد به قضاوت ها و بررسی های خود، از معاملات خود بیشترین بهره را ببرند.

بر اساس این الگوها و با رسم درست نمودارها، یک معامله گر روزانه (Daily Trader) می تواند حداکثر سود را ببرد. همچنین نمودارهای تیک به این دلیل مفید هستند که در اندازه گیری معاملات خاص با شرایط ویژه نیز کمک می کنند.

نمودارهای تیک میزان معامله در هر میله را اندازه گیری می کنند. کاربران می توانند نمودارهای با اندازه مختلف را انتخاب کنند. با این حال ، هنوز هم محبوب ترین نمودار، نمودار زمانی فیبوناچی است.

نمودارهای تیک بیشتر توسط کسانی که در بازارهای فارکس معامله می کنند استفاده می شود. آنها برای قراردادهای آتی (به ویژه یورو در برابر دلار) و همچنین برای اهداف دیگر استفاده می شوند.

نمودار

نمودارهای تیک در مقابل نمودارهای مبتنی بر زمان (Time-Based Charts)

بهترین روش برای ارزیابی داده های تیک داشتن ابزار نمودار تیک است. نمودارهای تیک و نمودارهای زمان محور اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهند ، اما ممکن است در مرحله ای از معاملات دریابید که شما یک نوع نمودار را بر دیگری ترجیح می دهید.

تفاوت این دو نمودار در واحد اندازه گیری آن ها است. میله های نمودار تیک از تعداد مشخصی تیک تشکیل شده است ، مانند 1000 تیک. و شمع ها در نمودارهای زمانی دوره ای هستند ، مثلاً 15 دقیقه.

این ممکن است بسیار ساده به نظر برسد ، اما نتیجه این روشهای مختلف نمودارسازی داده ها می تواند به نتایج بسیار متفاوتی منجر شود. برای دیدن دلیل این امر ، ما نمودارهای مبتنی بر زمان و بر اساس تیک را مقایسه خواهیم کرد.

نمودار زمان SPY دقیقه را با رنگ سفید و نمودار تیک را با رنگ مشکی مشاهده کنید:

نمودار

در مقایسه نمودار مبتنی بر زمان و نمودار تیک تفاوت معنی داری مشاهده می شود زیرا نمودارهای مبتنی بر زمان دارای محور x ثابت هستند در حالی که نمودارهای تیک دارای محور مشخص نیستند.

همانند نمودارهای مبتنی بر زمان ، نمودارهای تیک نیز قیمت یک دارایی را در مدتی اندازه گیری می کنند اما این کار را به روشی کاملاً متفاوت انجام می دهند ، در حالی که هر میله جدید در نمودار تیک پس از وقوع تعداد معاملات خاصی ایجاد می شود. معامله گران کوتاه مدت بیشتر به سمت نمودارهای تیک تمایل پیدا می کنند ، در حالی که معامله گران بلند مدت از نمودارهای مبتنی بر زمان استفاده می کنند.

نحوه خواندن نمودار تیک

حال که مفهوم نمودار تیک را بیان کردیم، مرحله بعدی درک نحوه خواندن آن است. یک نمودار تیک دارای چهار سیگنال مختلف از جمله باز (Open) ، بسته (Close) ، بالا (High) و پایین (Low) است.

در حالی که «Open» نشانه ای از زمان باز شدن معامله است ، از طرف دیگر «Close» نیز نشانه ای از زمان بسته شدن معامله است.

علاوه بر این ، High بالاترین ارزش یک معامله معین است و Low نیز کمترین ارزش معامله است. می توان نمودار معاملاتی تیک را با معاملات واگرایی امتحان کرد و یک استراتژی معاملاتی دیگر را تست کرد.


آموزش نوسان گیری (Swing Trading) ارز دیجیتال


مزایای استفاده از نمودارهای تیک

بعد از درک اینکه نمودار تیک چیست ، قدم بعدی درک مزایای آن است. نمودارهای تیک بسیار محبوب هستند و مزایای زیادی برای ارائه دارند. این مزایا شامل موارد زیر است:

۱. کاهش نویز
۲. تشخیص ورود پول هوشمند
۳. ساده سازی معامله
۴. تغییرات روند
۵. این نمودارها با Wofle Waves عالی کار می کنند.

کاهش نویز به وسیله نمودارهای تیک

نمودارهای تیک ، نویز موجود در یک نمودار مبتنی بر زمان را کاهش می دهند. هنگامی که بازار در زمان قبل از شروع تایم بازار یا زمان آفلاین کند است ، نمودار های تیک با ارزیابی دقیق و ارائه یک تصویر درست از موقعیت مناسب معامله، کاربر را برای یک شروع صحیح راهنمایی می کنند.

هنگامی که بازار فعال است ، نمودارهای تیک در هم ریختگی ها را پاک می کنند و با توجه به ارزش قبل از بازار ، برای اطمینان از نتایج حداکثری، تصویری از موقعیت درست تجارت یا آمادگی برای معامله پیش یا پس از آن موقعیت را برای کاربر تشکیل می دهند.

نمودارهای تیک در ارزیابی روندهای خرد و کلان برای کمک به پاک کردن در هم ریختگی کمک شایانی می کنند و به معامله گران کمک می کنند تا بر اساس نوسانات واقعی بازار و حرکت صحیح بازار تصمیمات درستی بگیرند.
در ادامه به بررسی سایر مزایای استفاده از نمودار تیک می پردازیم.

استفاده از نمودارهای تیک در معاملات

حال ببینیم نمودار تیک به ما چه می گوید؟ این نمودار حتی حداقل حرکت به سمت بالا یا پایین را در قیمت اندازه می گیرد. مورد دیگری که به معامله گران خواهد گفت تغییر قیمت از یک معامله به معامله دیگر است. (در معاملات فیوچرز بسیار زیاد استفاده شده است.)

تشخیص زمان ورود پول هوشمند به وسیله نمودار تیک

بسیاری از معامله گران منتظرند پول هوشمند به بازار بیاید تا بتوانند حرکت های هوشمندانه انجام دهند و بیشترین سود را از معاملات خود ببرند. وقتی حجم یک حرکت در بازار با یک نمودار تیک ترکیب شود ، میله ها در نمودار تیک تشکیل می شود. این به معامله گر کمک می کند تا حرکت قیمت ها را ارزیابی کرده و آنهایی را که حجم بالاتری دارند و آنهایی را که ندارند ، ببیند. سپس معامله گر می تواند حرکت خود را بر این اساس ارزیابی کرده و انجام دهد.

نمودارهای تیک به کاربر کمک می کنند تا پول هوشمند و پول خرد را شناسایی کرده و به او کمک کند تصمیم بگیرد که کدام یک را انتخاب و دنبال کند.

کمک به ساده سازی معاملات

معاملات قبل از شروع بازار و همچنین معامله بعد از ساعتها همیشه دشوار است. نمودارهای تیک به شناسایی و معنادار کردن آنچه خارج از تایم بازار انجام می شود، کمک می کنند.

در طی ساعات قبل از بازار و بعد از ساعت ها از پایان بازار ، حجم معاملات کم، حساس و خاص است. همچنین این معاملات به صورت ترکیبی انجام شده است. با استفاده از نمودار های تیک، این حرکات و معاملات می تواند الگو و اهمیت پیدا کند ، بنابراین کاربر می تواند از این طریق معامله کند و سودهای خاصی نیز کسب کند.

ارزیابی و تشخیص روند های رو به نابودی

یکی دیگر از مزایای استفاده از نمودار تیک این است که کاربر ببیند کدام روند در حال قدیمی شدن و از بین رفتن است. همه بازارها یک دوره گسترش دامنه (expansion) و انقباض (contraction) را طی می کنند. بازارها به همان اندازه که منبسط می شوند منقبض نیز می شوند. نمودار تیک می تواند به شناسایی یک روند مفید و همچنین یک روند ناچیز برای جلوگیری از تشخیص های اشتباه و انجام معاملات هوشمندانه کمک کند. بنابراین نمودارهای تیک بسیار مفید هستند و کمک زیادی به معامله گران در هر سطحی از فعالیت می کنند.

معایب نمودارهای تیک

گرچه نمودارهای تیک ممکن است اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله گران قرار دهند ، اما دارای نقاط ضعفی نیز می باشند.

بیشترین نگرانی در مورد نمودارهای تیک در دوره های کم حجم رخ می دهد. به عنوان مثال ، بگذارید بگوییم شما یک نمودار 100 تیک دارید (نموداری که برای هر بار انجام 100 معامله یک نوار قرار می دهد) و یک نمودار یک دقیقه ای و مبتنی بر زمان برای ردیابی سهام. فعالیت معاملاتی بیشتری در آغاز و انتهای روز در این بازار وجود دارد ، اما در هر دقیقه فقط ده معامله انجام می شود. نمودار یک دقیقه ای ده نوار اطلاعات را نشان می دهد ، اما کاراکتر 100 تیک فقط یک نوار دارد و درک عملکرد قیمت را دشوارتر می کند.

بنابراین نمودارهای تیک مانند همه ابزارهای معاملاتی ممکن است در همه شرایط ایده آل نباشند پس نکته مهم در یافتن بهترین ابزار برای هر شرایط است. اگر معامله گر روزانه سهامی را با فعالیت معاملاتی پایین بررسی می کند، یک نمودار یک دقیقه ای می تواند بینش بیشتری ارائه دهد، در حالی که ردیابی حرکت بازار با فعالیت معاملاتی با حجم بالا آسان تر است.

تیک ها کوچکترین مقدار و واحدی هستند که قیمت دارایی می تواند بر اساس واحد پول محلی حرکت کند.

نمودارهای تیک روش دیگری را برای معامله گران برای تجسم و تفسیر داده ها ایجاد می کنند. فارغ از اینکه نمودارهای تیک یا نمودارهای مبتنی بر زمان را ترجیح می دهید، درک نقاط قوت و ضعف می تواند به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم گیری کنید.

نتیجه گیری

دیدیم که نمودارهای تیک همان داده های موجود در بازار را به روشی دیگر نشان می دهند. این نمودارها مختصر، کمک کننده و مفید هستند. آنها به طور موثری به انجام معاملات کمک می کنند و به کاربران امکان می دهند حرکتهای معاملاتی درست را انجام دهند.

این نمودار ها پس از مرتب سازی داده ها برای معامله گر، به روشی دقیق و مختصر ، یک نمودار علامت گذاری شده را بر اساس داده های ویژه آماده می کنند و به معامله گر کمک می کنند تا تصمیمات سریع و درستی را به دور از نویزها و به هم ریختگی های موجود در بازار بگیرند و از معاملات خود بیشترین بهره را ببرند. در خصوص انجام معاملات در زمان هایی که حجم معاملات در بازار کم است، به دلیل خطاهای موجود در نمودار تیک در این زمان، توصیه می شود از ابزار دیگری برای بررسی بازار استفاده شود.

اگر میخواهید از جدیدترین اخبار رمزارز آگاه شوید کافی اس÷ت وبسایت سکه نیوز را دنبال کنید.

کد خبر: 1400030501TSMCMF

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره بازار گاوی و بازار خرسی

هودل (HODL) کردن چیست؟ استراتژی محبوب رمزارزها

فاست (Faucet) رمز ارز چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است

بیشتر بخوانید

معاملات بر خط (Online Trading) چیست؟

معاملات بر خط (Online Trading) یعنی افراد می توانند به راحتی از منزل خود و از طریق نرم افزارها و سایت های معاملاتی سفارشات...

آموزش خرید و فروش ارزهای دیجیتال

با فراگیر شدن صنعت ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن ها، بسیاری از مردم اقدام به ورود به این بازار می کنند. در...

گوگل فاینانس چیست؟

گوگل فاینانس (Google Finance) یکی از سرویس های غول فناوری اطلاعات گوگل است که امکاناتی را برای انجام تحقیقات لازم درباره سهام بورس و...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

ربات معاملاتی (Trading Bot) چیست و چگونه کار می کند؟

در معاملات رمزنگاری، کسب سود معمولاً به سرعت خرید و فروش دارایی های دیجیتال بستگی دارد. در نتیجه، حتی یک تأخیر جزئی در این...

مطالب داغ هفته