شنبه 1 اردیبهشت 1403

10 کشوری که تکنولوژی بلاک چین را نهادینه سازی کرده‌اند

بلاک چین در سراسر جهان گسترده شده است و سالیانه تحقیقات و پژوهش های بسیاری درباره چگونگی نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین صورت می پذیرد. شفافیت، امنیت، کارایی بالا و دسترسی راحت، از جمله مزیت های برجسته تکنولوژی بلاک چین است.

اگرچه بلاک چین در سال 2009 برای نخستین بار معرفی شد، اما کشورهای محدودی این تکنولوژی را در مرزهای خود گسترده کردند. در این مدت دولتمردان و محافل سیاسی و تجاری تلاش کرده اند با اتخاذ موازین و صدور احکام و قوانین مناسب، به استقبال این صنعت نوشکفته بین المللی بروند.

لیست کشورهای با بستر بلاک چین

نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین می تواند در سطوح گسترده، آموزش، اقتصاد، دولت، تجارت و دیگر ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این مقاله در مورد 10 کشوری که تکنولوژی بلاک چین را نهادینه سازی کرده اند، توضیح خواهیم داد.

1- مالت

کشور مالت به عنوان “جزیره بلاک چین” شناخته می شود. این کشور همچنین درصدد است یک بانک مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تاسیس کند. شرکت بایننس که در جهان تکنولوژی های غیرمتمرکز، یک شرکت پیشرو محسوب می شود، برای نخستین بار کار خود را در کشور مالت آغاز کرد.

در سال 2018، پارلمان کشور مالت با اتخاذ موازین قانونی و ایجاد چارچوب نظارتی ویژه برای نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین، این کشور را به یکی از کشورهای بزرگ حامی بلاک چین تبدیل کرد. نخست وزیر این کشور در سخنرانی خود اعلام کرد که این کشور در آینده به بزرگترین بستر استارتاپ های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تبدیل خواهد شد.

2- استونی

استونی نخستین کشوری ست که اولین برنامه اقامتی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین را راه اندازی کرد. استونی به مفهوم دقیق کلمه یک جامعه مبتنی بر بلاک چین است که از این تکنولوژی برای ایجاد بسترهای رفاهی برای مردم و صنایع نوپا استفاده می کند. استونی از تکنولوژی بلاک چین در مراکز بهداشت و درمان، نهادهای بانکی و ابعاد مدیریتی کلان خود استفاده می کند.

استونی همچنین نخستین کشوری است که سیستم رای دهی دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین را نهادینه سازی کرد. بسیاری از سیستم های دولتی این کشور که خدمات شبانه روزی ارائه می کنند، توسط تکنولوژی بلاک چین پشتیبانی می شوند. گفته می شود کشور استونی شبیه یک شرکت فناوری اداره می شود و بسیاری از مردم با استفاده از تکنولوژی های برتر، مسیر نهادینه سازی بلاک چین را هموارتر کرده اند.

کشور استونی یقیناً یک نمونه کامل برای کشورهای در حال توسعه است و به دیگر کشورها به خوبی می آموزاند که برای پیشرفت باید تکنولوژی های برتر را پذیرا بود.

3- سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای بزرگ در نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین محسوب می شود. در سال 2018 این کشور به عنوان بزرگترین کشور اروپایی در نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین شناخته شد. پایگاه اتریوم نیز برای نخستین بار در این کشور راه اندازی شد. این پایگاه در جهان کنونی یکی از بزرگترین پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین است.

سیستم حقوقی شفاف، ثبات اقتصادی، و بهره مندی از زیرساخت های دیجیتالی مناسب، از جمله دلایلی ست که سوئیس را به یکی از بزرگترین قطب های نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین تبدیل کرده است.

سیستم حقوقی و قانونی سوئیس، باعث جذب بسیاری از صرافی های رمزارز شده است. نرخ مالیات شرکت ها در سوئیس در قیاس با دیگر کشورهای پیشرفته بسیار پایین تر است. این کشور همچنین مجهز به لابراتوارها و آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی گسترده درباره تکنولوژی بلاک چین است.

پارلمان سوئیس با وضع قوانین تجاری، بیت کوین را به عنوان یک ارز خارجی انتخاب کرد. همین امر باعث شد فعالیت های تجاری مرتبط با بلاک چین و ارزهای دیجیتال در این کشور افزایش پیدا کند.

4- امارات

امارات یکی از کشورهای حامی تکنولوژی بلاک چین محسوب می شود. دولتمردان و نهادهای سیاسی این کشور عزم جدی دارند تا تکنولوژی بلاک چین را در این کشور نهادینه سازی کنند. تا سال 2021، امارات نخستین کشوری خواهد بود که یک دولت مرکزی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین خواهد داشت. تخمین زده می شود تکنولوژی بلاک چین سالانه 3 میلیارد دلار برای دولت مرکزی سوددهی داشته باشد.

دبی در سال 2016 با ثبت ارز دیجیتالی “سکه دوبی”، یکی از نخستین رمزارزهای این کشور را ایجاد کرد. اگرچه در مقایسه با بیت کوین، سکه دوبی کم و کاستی هایی دارد، اما از عزم جدی دولتمردان و حاکمان این کشور برای نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین حکایت می کند.

در سالیان اخیر استارت آپ های (شرکت های نوپا) مبتنی بر بلاک چین در دبی رونق گرفته است. پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک، سطوح مختلف زندگی مدنی در دبی، تحت سیطره تکنولوژی بلاک چین قرار گیرد.

5- سنگاپور

سنگاپور یک نمونه کشور پیشرو در نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه محسوب می شود. بر اساس پژوهش های بین المللی سازمان جهانی تجارت، وزارت خزانه داری سنگاپور در سال 2017، از طریق ایجاد همکاری با سازمان های مالی بین المللی، توانسته است یک سیستم بین بانکی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین تاسیس کند.

مسئولان و دولتمردان سنگاپور، 225 میلیون دلار برای انجام پژوهش ها و تحقیقات علمی درباره چگونگی نهادینه سازی گسترده بلاک چین، اختصاص داده اند. در حال حاضر، سنگاپور سومین بازار بزرگ عرضه اولیه سکه را در اختیار دارد. همین امر باعث شده است سرمایه گذاران بین المللی به سمت این بازار جذب شوند.

سنگاپور همچنین از بهترین محققان و پژوهشگران حیطه بلاک چین بهره می برد. این کشور همچنین درصدد است مرزهای بلاک چین را نه تنها در سطوح ملی، بلکه در ابعاد بین المللی نیز گسترده کند.

6- انگلستان

انگلستان دومین کشور از لحاظ بهره مندی از بیشترین تعداد استارت آپ های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین، محسوب می شود. انگلستان تلاش کرده است تا از طریق نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین، سرعت خدمات مالی خود را افزایش دهد.

گروهی از اساتید دانشگاهی در انگلستان در تلاش هستند در راستای تحقق عدالت در آموزش عالی و ترمیم ساختارهای سنتی آموزش، نخستین “دانشگاه مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین” را در این کشور راه اندازی کنند.

وزارت کار و بازنشستگی انگلستان همچنین با ایجاد سازوکارهای لازم، به مستمری بگیران و بازنشستگان ارگان های اداری این امکان را می دهد تا پرداخت ها و دریافتی های خود را از طریق اپلیکیشن موبایل مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین انجام دهند.

طبق گزارش روزنامه گاردین، انگلستان این پتانسیل را دارد که تا سال 2022، به رهبر بلامنازع تکنولوژی بلاک چین در سطح جهان تبدیل شود. سرمایه گذاری انگلستان در بازار عرضه اولیه سکه، از 50 میلیون دلار در سال 2016 به 150 میلیون دلار در سال 2018 افزایش یافته است.

وزیر انگلستان همچنین از رهبران جهان خواسته است به نهادینه سازی گسترده بلاک چین کمک کنند، زیرا به تصور او، بلاک چین می تواند مسیر تحقق آزادی های مدنی و رفاه اجتماعی را هموارتر از پیش کند.

7- چین

چین به داشتن هزاران استارت آپ مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین معروف است. دولت مرکزی چین مخالف بلاک چین و رمزارز است و استخراج رمزارز را در سراسر این کشور ممنوع اعلام کرده است. با این اوصاف این تکنولوژی نوپا به سرعت در این کشور در حال گسترش است.

از سال 2016 تا کنون تعداد فایل های درخواستی برای ثبت حق انحصاری بهره وری در چین پنج برابر شده است. از این نظر چین در صدر کشورهای جهان از نظر حق انحصاری استفاده از تکنولوژی بلاک چین و رمزارزها قرار می گیرد.

چین از طریق همکاری با شرکت تجارت الکترونیک علی بابا (Alibaba Group Holding)، تلاش می کند یک سیستم بهداشتی-درمانی پیشرفته مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین ایجاد کند. بسیاری از شهرهای بزرگ در چین، اقدام به راه اندازی شرکت های بزرگ مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین کرده اند و برآورد می شود نهادینه سازی این تکنولوژی در چین سرعت بیشتری پیدا کند.

ساتوشی ناکاموتو

8- ژاپن

ژاپن یکی از نخستین کشورهایی ست که در زمینه نهادینه سازی بلاک چین تلاش های زیادی صورت داده است. بزرگترین صرافی بیت کوین جهان (Mt.Gox) از توکیو آغاز به کار کرد. از زمان آغاز به کار این صرافی میلیون ها معامله به صورت آنلاین در این صرافی صورت پذیرفته است.

مخترع بیت کوین گفته می شود اهل ژاپن باشد زیرا نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، پیشینه ژاپنی دارد. هنگامی که بیت کوین ارزش پایینی داشت، ژاپن از نخستین کشورهایی بود که به استخراج بیت کوین اقدام کرد.

ژاپن در جهان کنونی نخستین کشوری است که از قوانین رسمی حقوقی مرتبط با رمزارز بهره می گیرد. در سال 2017، بیش از 3.5 میلیون ژاپنی در حیطه رمزارزها معامله تجاری انجام دادند. طبق تحقیقات و پژوهش های سازمان های بین المللی، ژاپن یکی از کشورهای پیشروی آسیا در نهادینه سازی تکنولوژی بلاک چین محسوب می شود.

مردم ژاپن باور دارند که ارزهای دیجیتال در آینده ای نزدیک به ارز رایج این کشور تبدیل خواهند شد. دولتمردان و دیگر احزاب سیاسی ژاپن نیز از این تکنولوژی برتر استقبال کرده اند.

9- آمریکا

ایالات متحده آمریکا بزرگترین بازار استارت آپ های مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین را در اختیار دارد. بیش از 40 درصد تمامی استارت آپ های بلاک چین در این کشور پهناور مشغول به فعالیت هستند. درست به مانند اینترنت، آمریکا در مسیر تبدیل شدن به غول اقتصاد هوشمند قرار دارد.

16 درصد بازار جهانی عرضه اولیه سکه در انحصار ایالات متحده آمریکا قرار دارد. گردهمایی رهبران بزرگ تکنولوژی های برتر در سیلیکون ولی آمریکا، این کشور را به رهبر بلامنازع تکنولوژی های هوشمند در جهان تبدیل ساخته است.

بسیاری از شرکت های مالی آمریکایی در حال سرمایه گذاری های کلان بر روی تکنولوژی بلاک چین هستند تا از این طریق بتوانند با ایجاد شبکه پیشرفته اقتصادی، معاملات مالی را تسهیل کنند. شرکت های بزرگ آمریکایی نظیر مایکروسافت و فیس بوک نیز وارد عرصه ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین شده اند. بسیاری از کنفرانس های علمی مرتبط با تکنولوژی بلاک چین نیز در این کشور برگزار می شود.

پس از آنکه اپلیکیشن تلفن همراه مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین در ویرجینیای غربی به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت، تصمیم بر این شد که تکنولوژی بلاک چین در سراسر ایالت های آمریکا نهادینه سازی شود. همچنین انتخابات میان دوره ای آمریکا قرار است از طریق بهره گیری از تکنولوژی بلاک چین برگزار شود و این امر می تواند انقلاب بزرگی در عرصه تکنولوژی بلاک چین بوجود آورد.

10- سوئد

سوئد همیشه در تلاش بوده است تا سیستم پول نقد در کشور خود را جایگزین یک سیستم هوشمند و دیجیتال کند. سوئد اولین کشوری ست که دارای فرایند حکم و عنوان رسمی دارایی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است.

مسئولان بلندمرتبه سوئد رسماً اعلام کردند که بیت کوین و دیگر رمزارزها، ابزارهای پرداخت آنلاین محسوب می شوند. سوئد در سال 1970، سیستم ثبت املاک دیجیتال را در سراسر کشور نهادینه سازی کرد. وزارت املاک سوئد در نظر دارد سیستم ثبت املاک ملی را در بستر بلاک چین پیاده سازی کند.

پس از موفقیت این کشور در ایجاد بستر مناسب برای قراردادهای هوشمند، سوئد تلاش کرده است، سیستم دیجیتالی ثبت املاک خود را روی ریل تکنولوژی بلاک چین قرار دهد. این پروژه می تواند منافع گسترده ای برای بانک ها، دولت مرکزی، سهامداران، خریداران و فروشندگان به همراه داشته باشد. سوئد و آمریکا همچنین در تلاش هستند با ایجاد یک سازوکار اقتصادی، پرداخت های مالی را تسهیل کنند.

نتیجه

این لیست تنها به کشورهای گفته شده ختم نمی شود، بلکه کشورهای بسیاری در سراسر جهان در تلاش هستند تکنولوژی بلاک چین را نهادینه سازی کنند. فرانسه، کره، دانمارک، آفریقای جنوبی، استرالیا و دیگر کشور های جهان از این جمله اند.

بلاک چین با سرعت بسیاری زیادی در سراسر جهان در حال گسترش است. اگرچه برخی کشورها قوانین سختگیرانه ای درباره نحوه کارکرد و کاربست بلاک چین وضع کرده اند با این اوصاف این کشورها متوجه اهمیت این تکنولوژی پیشرفته هستند.

گسترش استارت آپ های بلاک چین بسیار سریع صورت می پذیرد و بسیاری از کشورهای جهان نیز وجود این تکنولوژی در عرصه صنایع و دیگر بخش ها را به رسمیت شناخته اند. باید توجه داشته باشیم که شرایط اقتصادی جهان با تحولات و دگرگونی های شگرفی روبرو شده است و این تکنولوژی های نوآورانه هستند که پاسخگوی نیازهای جدید بشر پسامدرن خواهند بود. با این اوصاف مسیری بس طولانی و دراز آهنگ پیش روی این صنعت نوظهور قرار دارد. 

نظر شما چیست، آیا با نهادینه سازی بلاک چین در ایران موافق هستید؟

بیشتر بخوانید

رفع شکاف بین اپلیکیشن های غیرمتمرکز و مشاغل با فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین انقلابی در نحوه تعامل، معامله و اشتراک اطلاعات ما ایجاد می کند، و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که...

تأثیر بلاک چین بر رأی گیری چیست؟

همکاری صحیح بین بلاک چین و بیومتریک (زیست‌سنجشی یا بیومتریک به نوع خاصی از روش‌های امنیتی گفته می‌شود که در آن برای کنترل دسترسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

مقدمه ای بر الگوریتم Paxos: یک الگوریتم اجماع برای سیستم های توزیع شده

Paxos (پاکسوس) خانواده ای از پروتکل ها برای ایجاد اجماع در شبکه ای از پردازنده های غیرقابل اعتماد است. در سیستم های توزیع شده،...

مطالب داغ هفته