پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بحران‌های اقتصادی کشورها به نفع بیت کوین می شود

تحلیل‌گران حوزه بیت‌کوین معتقدند که رشد قیمت این ارز دیجیتال محبوب، تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد که بحران‌های اقتصادی کشورها ، مثل جنگ تجاری بین چین و آمریکا، ازجمله مهم‌ترین آن‌هاست. از 15 دسامبر 2018 تا به امروز، بیش از 170 روز است که بیت‌کوین بازاری صعودی (بازار گاوی) داشته و قیمتش با رشدی نزدیک به 190 درصد، از 3150 دلار به 9070 دلار رسیده. بعضی تحلیل‌گر ها و سرمایه‌گذارها می‌گویند این روند صعودی تا حدی ناشی از بحران‌های اقتصادی کشورهای سراسر جهان است که باعث شده افراد خوش‌بینی بیش ‌ازحدی نسبت به صنعت رمزارز پیدا کنند. اما شکی نیست که این خوش‌بینی، مرزی دارد و به‌احتمال‌زیاد به این مرز نزدیک خواهیم شد.

عوامل پیش‌ران بیت‌کوین

تور دمیستر (Tuur Demeester) شریک بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری آدامان کپیتال (Adamant Capital) به‌تازگی در نوشته‌ای، عواملی که ازنظرش روی قیمت بیت‌کوین اثر دارند را معرفی کرده و در موردشان توضیح داده است.
در سال 2013، زمانی که یونان با بحران مالی شدیدی روبه‌رو بود و اتحادیه اروپا بسته حمایتی 10 میلیارد یورویی برای نجات اقتصاد این کشور در اختیارش گذاشت، قیمت بیت‌کوین طی بازه‌ای 99 روزه افزایش شدیدی پیدا کرد و ارزش بازار آن 1950 درصد رشد داشت.

اکنون‌ که جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین شدت گرفته است، دوباره شاهد روند صعودی قیمت بیت‌کوین هستیم.

بیت کوین از بحران‌های اقتصادی کشورهای مختلف سود می‌برد

تور دمیستر در مطلب خود نوشته است:

«یوآن چین از پنجم ماه می شروع به ضعیف شدن در مقابل دلار آمریکا کرد و بعد از 13 روز، 2.5 درصد افت داشت (که ازلحاظ فارکس، تغییر بسیار بزرگی است). نکته شگفت‌انگیز این است که سطح مقاومت 6500 دلاری بیت‌کوین نیز دقیقاً در همان هفته شکسته شد.»

تلویزیون بین‌المللی روسیه‌ای RT در برنامه‌ای به نام Boom Bust گزارش داد که بازار رمزارز از جنگ تجاری بین دو ابرقدرت دنیا سود زیادی برده زیرا سرمایه‌گذاران چینی، یوآن‌های خود را به بیت‌کوین تبدیل کرده‌اند تا ارزش سرمایه‌شان حفظ شود.

هرچند ممنوع شدن استفاده از رمزارز در چین، تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از این کشور را سخت کرده است. آرتور هیز (Arthur Hayes)، مدیر بیت‌مکس (BitMEX) می‌گوید پلتفرم‌های فرابورسی هنوز در چین به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ازنظر او، اینکه OkCoin و Huobi فعالیتشان را در چین متوقف کرده‌اند، الزاماً به این معنی نیست که از بازار چین خارج‌شده‌اند:

«بازار فرابورس، بازاری پرتحرک است و این صرافی‌ها نیز راه‌هایی پیداکرده‌اند که امکان رسیدن خریداران و فروشندگان را بدون زیر پا گذاشتن عرف‌های سیاسی فراهم کنند. ژائو دانگ که یکی از بزرگ‌ترین تاجران فرابورس چین است، ازجمله افرادی بود که موفقیت عرضه اولیه صرافی (IEO) بیت‌فینکس به ارزش یک میلیارد دلار را تضمین کرد. او در برابر جامعه کریپتو چین از بیت‌فینکس حمایت کرد. شبکه ارتباطی او بود که باعث شد بیت‌فینکس بتواند بازار چین را دوباره به دست آورد. بنابراین چین هنوز اهمیت بسیار زیادی دارد.»

فشاری که چینی‌ها برای خرید وارد کرده‌اند به‌قدری زیاد بوده که طی 174 روز گذشته، قیمت بیت‌کوین 188 درصد افزایش پیداکرده است. این روند رشد را می‌توان با بازار صعودی بیت‌کوین در سال 2015 مقایسه کرد؛ زمانی که قیمت آن طی 78 روز، 152 درصد بیشتر شد.

بیت کوین از بحران‌های اقتصادی کشورهای مختلف سود می‌برد

در گزارشی که به‌تازگی توسط (San Francisco Open Exchange (SFOX منتشرشده، استدلال شده که بازار در نقطه عطفی قرار دارد و مشخص نیست که رشد سریع آن به خاطر اصول اقتصادی است یا سندروم ترس از دست دادن (FOMO).

پیتر برندت، تحلیل‌گری با بیش از 40 سال سابقه، معتقد است که بیت‌کوین به‌واقع وارد فازی FOMO شده و احتمالاً به‌زودی شاهد ریزش تصحیح قیمت آن خواهیم بود.

بیت کوین از بحران‌های اقتصادی کشورهای مختلف سود می‌برد

توماس لی، هم‌بنیان‌گذار شرکت مشاوره Fundstrat Global Advisors، معتقد است که هنوز وارد فاز FOMO نشده‌ایم. ازنظر او، زمانی که بیت‌کوین از مرز 10 هزار دلار رد شود، احتمال پرش 200 تا 400 درصدی قیمت آن وجود دارد زیرا در آن زمان، شرکت‌های وال‌استریت به‌سرعت وارد بازار خواهند شد:

«اگر بیت‌کوین بتواند به هر نحوی از مرز 10 هزار دلار فراتر رود، احتمال زیادی وجود دارد که در کمتر از 5 ماه، تا 40 هزار دلار نیز پیشرفت کند زیرا تمام مؤسسه‌های مالی نگران خواهند شد و پیش خود می‌گویند اکنون‌که قیمت به 10 هزار دلار رسیده، شاید به قیمت سال گذشته خود برگردد (که تقریباً دو برابر بود). سرمایه‌گذاری‌های بسیار کمی وجود دارد که در مدت کوتاهی دو برابر شوند. همین موضوع باعث ایجاد سندروم FOMO خواهد شد.»

اولیور اسحاق، یکی از افرادی که سرمایه‌گذاری‌های زیادی درزمینهٔ بلاک‌چین انجام داده است، چند عامل را در افزایش قیمت بیت‌کوین مؤثر می‌داند که سه مورد اصلی آن‌ها، نیروهای جغرافیایی سیاسی، فنی و تنظیمی هستند.
ازنظر او، افزایش حضور برندهای معتبر مثل هول فودز، پتکو، نورد استروم (Nordstrom) و بسکین رابینز (Baskin Robbins) در دنیای کریپتو و رشد تعداد سرمایه‌گذارهایی که می‌خواهند از ظرفیت بازار بیت‌کوین استفاده کنند، باعث بالاتر رفتن ارزش این بازار شده است. او در رابطه باقیمت بیت‌کوین می‌گوید:

«به نظر من، بیت‌کوین می‌تواند تا آخر سال 2019 یا اوایل 2020، مرز 25 هزار دلار را رد کند.»

تیم دریپر، یکی از معروف‌ترین سرمایه‌گذارهای آمریکایی، نیز فکر می‌کند که افزایش فراگیر شدن بیت‌کوین، یکی از اصلی‌ترین عامل‌های رشد قیمت آن در ماه‌های اخیر است که می‌تواند قیمت آن را تا سال 2023، به 25000 دلار نیز افزایش دهد:

«بیت‌کوین به رشد خود ادامه خواهد داد زیرا من معتقدم که در کمتر از چهار سال آینده، حدود 5 درصد از سهم بازار کل دنیا را در اختیار خواهد داشت زیرا ارز بهتری است و شفافیت فوق‌العاده‌ای دارد.»

راجر کوآنتریلو، یکی از تحلیل‌گران معروف، نیز می‌گوید شرایط کنونی بیت‌کوین، مشابه شرایط مایکروسافت در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 است. اتفاق‌هایی که منجر به کاهش قیمت بیت‌کوین می‌شوند، ماندگار نیستند و روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
هرچند هنوز نمی‌توانیم به‌طور دقیق تخمین بزنیم که بیت‌کوین چه زمانی به مرز 25 هزار دلار خواهد رسید، به نظر می‌آید که تصحیح 17 درصدی قیمت، ادامه خواهد یافت و ای تصحیح برای اینکه روند صعودی بازار از حالت عادی خارج نشود مفید خواهد بود.
بااین‌وجود، هرقدر که جنگ تجاری بین چین و آمریکا ادامه پیدا کند، سرمایه بیشتری وارد بازار رمزارز خواهد شد و ارزش این بازار را بالاتر خواهد برد. باید منتظر ماند و رفتار سرمایه‌گذارها را در آینده نزدیک مشاهده کرد.

منبع : cryptoslate

بیشتر بخوانید

ایردراپ (Airdrop)چیست؟

مقدمه در حال حاضر بیش از 9,000 سکه دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) ثبت شده است، این بدان معناست که پروژه های جدید...

حمایت رگولاتور استرالیایی از رمزارز و بلاک چین

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا، علی رغم دریافت گزارش های زیادی در مورد کلاهبرداری رمزارزی، می خواهد از صنعت رمزارز محلی پشتیبانی...

بیت بوی کریپتو: آماده پایان رشد قیمت بیت‌کوین باشید

تحلیلگر و تریدر رمزارز، بن آرمسترانگ پس از افزایش قیمت های اخیر بیت کوین اعلام کرده است که معامله گران باید آماده پایان روند...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته